2487
Sök

Volvo 740 startar inte, klickar bara

27 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#1
Har en 745-88 har precis bytt motor på den och kopplat ihop allt.
Nu klickar det bara när man ska starta den. Har testat med starthjälp, dra startkabel från minus till karossen samt även en pluskabel från batteriet direkt till startmotorn, den går ändå inte igång. Startmotorn funkade ju innan så det borde inte vara felet ?
När jag sen bryter tändningen men nyckeln hörs som elektricitet ifrån insuget någonstans, har ingen aning om vad detta är ?

Dumpersförare.
970 Inlägg
15 mars 2013
#2
Varmland_volvo745 skrev:
Har en 745-88 har precis bytt motor på den och kopplat ihop allt.
Nu klickar det bara när man ska starta den. Har testat med starthjälp, dra startkabel från minus till karossen samt även en pluskabel från batteriet direkt till startmotorn, den går ändå inte igång. Startmotorn funkade ju innan så det borde inte vara felet ?
När jag sen bryter tändningen men nyckeln hörs som elektricitet ifrån insuget någonstans, har ingen aning om vad detta är ?

Varför drog du kabeln direkt till startmotorn egentligen?

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

27 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#3
För o se om original pluskabeln var kass.

27 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#4
Någon som har nån ide ?

97 Inlägg
16 mars 2013
#5
Drönirettab skrev:
När man råkar ut för liknande saker så finns det några saker som man kan göra, knacka på startmotorn med en gummiklubba kan tex hjälpa. En sak som jag tycker att man kan göra är att ha en annan person som hjälper till, sedan plockar man fram multimetern och mäter på två ställen; batteriet och startmotorn.

En person mäter på batteriet, när den andra vrider nyckeln i startläge, och ser om spänningen sjunker mycket. Om spänningen bara sjunker till tex 11,5-12V fastän startmotorn klickar/inte går så får inte startmotorn spänning på något sätt.

Nästa ställe att kolla är anslutningen på solenoiden, där kabeln från tändlåset sitter. Gör samma sak som förut, en mäter på solenoidstiftet medan den andra vrider nyckeln i startläge. Kommer det spänning fram till stiftet fastän startmotorn klickar/inte går så sitter felet troligen inuti solenoiden, tex brända/oxiderade kontaktytor. Kommer det inte fram spänning till stiftet eller själva kabelkontakten så får man kolla den kabeln eller tändlåset/säkringsdosa, beroende på var kabeln kommer ifrån.

Men om spänningen sjunker under 11V eller mer fastän startmotorn bara klickar så kan det bero på två saker. Dels kan batteriet vara dåligt, men då brukar spänningen sjunka väldigt mycket, ner mot 9V eller lägre. Dels kan startmotordrevet fastna och det kan man kolla genom att mäta med en tångamperemeter hur stor ström som går genom batteripluskabeln.

Startmotorn på en vanlig normalstor bensinmotor brukar kunna dra runt 100-150A vid vanliga sommartemperaturer. Om den drar uppåt 300A så är det något fel och en orsak kan vara att drevet har fastnat mot kuggkransen på svänghjulet, det kan ha blivit kortslutning i en lindning också.
Enklast är att ta loss startmotorn och testköra den i fria luften och se hur den beter sig, om drevet verkar kärva eller liknande. Att öppna solenoiden och putsa upp kontaktytorna är aldrig fel, det blir bränt ganska lätt eftersom det går hög ström genom dem.

Sök lite, finns bra svar i tidigare trådar.. Typ som det ovan.

MVH.

6 738 Inlägg
16 mars 2013
#6
förmodligen den där lilla runda grejen på startmotorn som e kass (kommer inte riktigt ihåg vad den heter) så enklaste är att byta startmotor tongue
och de där elektriska ljudet vid insuget kommer från tomgångsmotorn och är helt normalt så tänk inte mer på det wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

97 Inlägg
16 mars 2013
#7
Henkix skrev:
förmodligen den där lilla runda grejen på startmotorn som e kass (kommer inte riktigt ihåg vad den heter) så enklaste är att byta startmotor tongue
och de där elektriska ljudet vid insuget kommer från tomgångsmotorn och är helt normalt så tänk inte mer på det wink

Solenoid?

pim_pim
16 mars 2013
#8
Pröva skifta kablarna på startmotorn en gång, för du kan ha satt dom fel.
Hände mig i somras när jag bytte motor på en 945a, den bara klickade när jag vred om.
Bytte plats på kablarna och så hoppade han igång.

Lastbilsmekaniker
5 191 Inlägg
16 mars 2013
#9
Går att tvångsköra starten med att koppla över plus på starten till solenoiden går den då är det inget fel på starten. Annars byt start.
Senast redigerat av volvoqq (16 mars 2013)


6 738 Inlägg
16 mars 2013
#10
MatteSundstrom skrev:
Henkix skrev:
förmodligen den där lilla runda grejen på startmotorn som e kass (kommer inte riktigt ihåg vad den heter) så enklaste är att byta startmotor tongue
och de där elektriska ljudet vid insuget kommer från tomgångsmotorn och är helt normalt så tänk inte mer på det wink

Solenoid?

ja så hette det big_smile tack smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
17 mars 2013
#11
Rengör jorden mellan batteriet och karossen. Sitter en jordad kabel i karossen till höger om minus polen.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673


Sök