2264
Sök

Motor byte på omega

19 Inlägg
20 oktober 2006
Trådstartare
#1
Har planer på att byta ut min 2.0 8v snurra till en 16v som sitter i Calibran?
Hur svårt kan de vara. Skulle vara en riktigt frän bil om man fick ihop den.smile

Besin i Blodet
Gasar tills de rasar

Meister
6 763 Inlägg
20 oktober 2006
#2
jag vet inte om de är sant.. men är inte motorn i omegan längsmonterad och calibran är tvärmonterad? satsa på att ta en motor ifrån omega istället


19 Inlägg
20 oktober 2006
Trådstartare
#3
Jo omegan har ju rak motor, de att calibran har tvär kan bli ett problem.
de att vill helt ha en rapp 4:a.

Besin i Blodet
Gasar tills de rasar

645 Inlägg
20 oktober 2006
#5
Skaffa en 3,0i 24ventilars motorn eller 3.6 24v lotus motorn:D

//Marcus Saari

38 Inlägg
22 oktober 2006
#6
men du har ju en c20ne motor i din omega.. det är i princip samma motor som 16vmotorn(c20xe) som sitter i calibra,kadett,astra,vectra.

så de går fint att ta en motorn från en calibra å sätta i din bil,
byt motorfästen(tror c20ne fästena passar),, sen har ja för mig du måste byta oljetråg, de som sitter på din motor passar på c20xe motorn..växellådan passar rakt av mot c20xe motorn.
komplett kabelhärva samt box från calibra behövs oxå...å sånt som hör till c20xe motorn lmm mm ....


9 108 Inlägg
22 oktober 2006
#7
camaro67 skrev:
men omegan hade ju 16ventilarn åxo? då är de väll inga problem?

Nej 16V fanns inte i Omega A.

Visst hade det varit fränt men vill du ha 150hk känns det som om det är lika bra att skaffa en 2,6liters sexa så passar den rätt i..

Angående Lotusmotorn som någon sa så går dom lös på runt 80-100k kompletta så det känns lite onödigt wink


A F*****G IDIOT
14 Inlägg
26 oktober 2006
#8
maskinen passar i de orginala motorfästen för c20ne c20xe blocken är så gott som identiska,kopplingen kan vara ett litet problem men det löser sig smile


Avstängd
67 Inlägg
26 oktober 2006
#9
låter som en folkrace mekk

9 108 Inlägg
27 oktober 2006
#10
RWD_4_FUN skrev:
maskinen passar i de orginala motorfästen för c20ne c20xe blocken är så gott som identiska,kopplingen kan vara ett litet problem men det löser sig smile

Dom sitter ju åt olika håll i bilarna så original motorfästen är nog inte att tänka på eller?


19 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
#11
Tackar för allt svar:)Siktar på å få en riktig busbil om man säger så;).  . får se hur man gör, blir ju ett projekt som kommer ta ett tag isåfall. Angående va Millen sa så kan de ju vara en bra lösning. ska ta reda på hur svårt de kan vara me en 2,6 sexa. Lotus motor har jag då inte råd me:Dhaha.

Besin i Blodet
Gasar tills de rasar

A F*****G IDIOT
14 Inlägg
29 oktober 2006
#12
MilleN skrev:
RWD_4_FUN skrev:
maskinen passar i de orginala motorfästen för c20ne c20xe blocken är så gott som identiska,kopplingen kan vara ett litet problem men det löser sig smile

Dom sitter ju åt olika håll i bilarna så original motorfästen är nog inte att tänka på eller?

Jag menade de som han har i bilen NU som är fästa i c20ne maskinen borde gå att använda



Sök