Motor byte på omega

OpelOmega
20 oktober 2006 · 19 Inlägg

Har planer på att byta ut min 2.0 8v snurra till en 16v som sitter i Calibran?
Hur svårt kan de vara. Skulle vara en riktigt frän bil om man fick ihop den.smile

Besin i Blodet
Gasar tills de rasar
BMW 528 "M535 Turbo" (1986)
camaro67 Meister
20 oktober 2006 · 6 763 Inlägg

jag vet inte om de är sant.. men är inte motorn i omegan längsmonterad och calibran är tvärmonterad? satsa på att ta en motor ifrån omega istället

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
OpelOmega
20 oktober 2006 · 19 Inlägg

Jo omegan har ju rak motor, de att calibran har tvär kan bli ett problem.
de att vill helt ha en rapp 4:a.

Besin i Blodet
Gasar tills de rasar
BMW 528 "M535 Turbo" (1986)
zajja
20 oktober 2006 · 645 Inlägg

Skaffa en 3,0i 24ventilars motorn eller 3.6 24v lotus motorn:D

//Marcus Saari
micke_gt
22 oktober 2006 · 38 Inlägg

men du har ju en c20ne motor i din omega.. det är i princip samma motor som 16vmotorn(c20xe) som sitter i calibra,kadett,astra,vectra.

så de går fint att ta en motorn från en calibra å sätta i din bil,
byt motorfästen(tror c20ne fästena passar),, sen har ja för mig du måste byta oljetråg, de som sitter på din motor passar på c20xe motorn..växellådan passar rakt av mot c20xe motorn.
komplett kabelhärva samt box från calibra behövs oxå...å sånt som hör till c20xe motorn lmm mm ....

MilleN
22 oktober 2006 · 9 108 Inlägg

camaro67 skrev:
men omegan hade ju 16ventilarn åxo? då är de väll inga problem?

Nej 16V fanns inte i Omega A.

Visst hade det varit fränt men vill du ha 150hk känns det som om det är lika bra att skaffa en 2,6liters sexa så passar den rätt i..

Angående Lotusmotorn som någon sa så går dom lös på runt 80-100k kompletta så det känns lite onödigt wink

RWD_4_FUN A F*****G IDIOT
26 oktober 2006 · 14 Inlägg

maskinen passar i de orginala motorfästen för c20ne c20xe blocken är så gott som identiska,kopplingen kan vara ett litet problem men det löser sig smile

N_Helin Avstängd
26 oktober 2006 · 67 Inlägg

låter som en folkrace mekk

MilleN
27 oktober 2006 · 9 108 Inlägg

RWD_4_FUN skrev:
maskinen passar i de orginala motorfästen för c20ne c20xe blocken är så gott som identiska,kopplingen kan vara ett litet problem men det löser sig smile

Dom sitter ju åt olika håll i bilarna så original motorfästen är nog inte att tänka på eller?

OpelOmega
29 oktober 2006 · 19 Inlägg

Tackar för allt svar:)Siktar på å få en riktig busbil om man säger såwink.  . får se hur man gör, blir ju ett projekt som kommer ta ett tag isåfall. Angående va Millen sa så kan de ju vara en bra lösning. ska ta reda på hur svårt de kan vara me en 2,6 sexa. Lotus motor har jag då inte råd me:Dhaha.

Besin i Blodet
Gasar tills de rasar
BMW 528 "M535 Turbo" (1986)
RWD_4_FUN A F*****G IDIOT
29 oktober 2006 · 14 Inlägg

MilleN skrev:

RWD_4_FUN skrev:
maskinen passar i de orginala motorfästen för c20ne c20xe blocken är så gott som identiska,kopplingen kan vara ett litet problem men det löser sig smile

Dom sitter ju åt olika håll i bilarna så original motorfästen är nog inte att tänka på eller?

Jag menade de som han har i bilen NU som är fästa i c20ne maskinen borde gå att använda

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang