2571
Sök

Kupéfläktsproblem BMW 328i e36! Samt lite andra funderingar..

41 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej! Jag skulle köra från affären idag och då när jag startar bilen så funkar inte fläkten. är bara 4an som funkar i vanliga fall men nu funkade inget läge alls! Efter kanske 6-7km så drog fläkten på igen dock. Hur åtgärdar man det? Det har hänt en gång innan nu i veckan och då slog den igång igen efter 2-3km.

Samt igår så var det ett "tjutande" ljud som ökade med varvtalen, eller hur man nu ska förklara. Samt att det var nåt skumt ljud vid kylarfläkten(som för övrigt är lite skev, den åker lite ojämnt.. haha! men inte låtit något innan.) sedan när jag kom hem och gick ut igen efter några timmar och skulle filma så man hörde hur det lät mer detaljerat så lät allt som vanligt igen.
Vad var det och är det något som är slitet och måste bytas snart?

Sen har också vänster halvljus lagt av. Glappade lite först men nu är det helt släckt, och idag så fick jag en felkod på att bakljuset var ur funktion, och det var det på höger sida. Sedan när en kompis slängde igen höger bakdörr så började den lampan lysa igen. bakljusen är bytt, men har funkat klockrent innan!

haha fyfan vad mycket fel jag fick rada upp.. Känns ju sådär lagom tråkigt, men bilen är fräsch i övrigt och gått 22000 mil om det spelar någon roll.

197 Inlägg
19 mars 2013
#2
Det verkar som fläktmotståndet är paj och har varit så. Om bilen har digitala klimapanelen så heter den "final stage unit". Kupefläkten drar en del ström och eventuellt så bränns upp motståndet eller i alla fall de olika motstånd och till sist så ger den bara 12 volt till fläkten och aldrig mindre. Den sitter i luftflödet. Ersättningsmodellen har ett bättre kylfläns.

Jag skulle gissa att kontakten på själva fläktmotorn har en del korrosion och därför funkar bara då och då sen bara på högsta hastigheten pga fläktmotståndet är trasigt.

Det är ett vanlig problem, du hittar massor om du googla efter "E36 final stage unit" eller  "E36 FSU".

Här finns en bra artikel om  själva fläktmotorn.

http://www.dvatp.com/bmw/hvac_blower/

SKulle misstänka även problem med korrosion som orsak till dina problem med halvljusen. Korrosion i lampsockeln och/eller relä till ljusen.

Kanske bäst att kolla fläktmotorn först och sen fläktmotståndet. Du kan testa fläktmotorn med 12 volt direkt. Skulle bli tråkigt att byta motståndet och bränna upp den direkt pga fläktmotorn var också paj.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

41 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#3
Okej! Vad kan detta kosta att fixa själv alternativt på verkstad? Hittade bara sidor på engelska när jag googlade


Sök