3747
Sök

Bromsbelägg byte på Evo 3

10 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
Jag har ett litet problem när jag ska byta bromsbelägg bak på min Evo 3.
Det är så att jag inte får kolven intryckt så jag kan få plats med dom nya beläggen.
Har testat att klämma men en stor polygrip men utan resultat..
Nån som vet om hur jag ska lösa det? Har inte haft japanare innan så är en nybörjare gällande sånna bilar.
Tacksam för svar.

1 948 Inlägg
19 mars 2013
Är det de att du inte får den intryckt "sista biten" eller kan du inte rubba på den alls?

Kanske e som på vw att du måste trycka och vrida samtidigt... (om du nu inte kan trycka in den något).
Om det enbart är sista biten som krånglar så är det väl antagligen så simpelt som att bromsoket har bäckat igen... hmm

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 mars 2013
Enkelt...Om handbromsfunktionen är integrerad i oket (rätt vanligt på VW) så skall kolven förmodligen skruvas tillbaka. Kollar man på kolven lite noggrannare så bör det finnas nån form av "fäste/hak-hål" för att kunna snurra in kolven med ett "specialverktyg". Om handbromsfunktionen är separerad (som på BMW i regel) o har egna belägg så är det mesta troliga att kolven kärvar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 295 Inlägg
19 mars 2013
Bakoken är handbromsen integrerad i och kolvarna skruvas tillbaka på evo 1-3 iaf.

10 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
okej har som sagt testat bara att trycka in den med polygrip och den gick inte rubba.
så får testa skruva smile
tackar för svaren! det uppskattas!

3 295 Inlägg
19 mars 2013
Du måste skruva och trycka samtidigt, finns verktyg på biltema som funkar kalas för det ändamålet;)

10 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
Slave_joe skrev:
Du måste skruva och trycka samtidigt, finns verktyg på biltema som funkar kalas för det ändamålet;)

Okej vad heter det verktyget smile?

Trafikledare
563 Inlägg
19 mars 2013

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Sök