Grabber skrev:
Du tydligen har inte kört bil i Norge... Men det ligger nåt i det, folk vill inte betala mer helt enkelt men sabotage gör inte saken bättre då hela systemet ska tydligen vara "avbetald" efter 25 år i bruk!!!
Ska dom pengarna gå till väg bygge o underhåll så kan jag ta dom extra kronor som i mitt fall kan vara 50-100kr i månaden men o andra sidan bor jag inte i Gbg.
Nja, det skulle ta cirka 1 år att tjäna in kostnaden som det kostade för att införa trängselskatten.
Audi_powah skrev:
Idéen trängsellskatt kom för att folk ska tänka om och samåka/åka kommunalt/cykla osv istället för att åka bil en sträcka som man annars kan gå. Finns bara positiva aspekter om du tittar över hela den idéen: friskare människor, mindte utsläpp, friskare natur osv osv.. Du kan säkert skriva ner hur mycket som helst på den positiva sidan. Det enda negativa är att folk är för lata och snåla enligt mig.
Antingen betalar man avgiften och håller käften och sedan fortsätter åka bil. Eller om man är för snål så får man ta sig fram på annat sätt helt enkelt.
Easy as that haha!
Nja, "easy as that" är det nog inte. Det är ju en bra idé att minska trafiken och få fler att åka kollektivt.
Tyvärr spelar Västtrafik i en liga för sig, och är kanske inte den mest fungerande kollektivtrafiken i landet direkt.
Sen fungerar inte trängselskatten på samma sätt i Göteborg som i Stockholm. I Stockholm har man bara satt upp trängselstationerna så att man drabbas om man ska in i innerstan. Om du endast ska förbi Stockholm kan du ta till exempel Essingeleden.
I Göteborg är det så smart att du kan inte passera Göteborg på något sätt utan att råka ut för trängselskatt. Min far bor utanför Göteborg, och jobbar utanför Göteborg. Ändå måste han betala trängelskatt när han i princip bara ska passera utanför själva city. Skulle han ta kollektivtrafik hade det tagit ca 2,5 timmar istället för 30 min som det tar med bil.
Så visst, hade trängselskatten endast varit till för centrala Storgöteborg så hade jag gått med på det, men nu är det bara löjligt att man inte ens kan köra förbi utan att betala.