2493
Sök

Rödljusrace

535 Inlägg
6 oktober 2008
#261
va ute med en kompis i hans volvo t4a

Så var det sent på kvällen, ganska kallt.. han hade 16" däck på t4an.. Så står vi vid ett rödljus och det kommer upp en heelt orginal volvo 850 se   med takräcke och navkappslar breved.. så ser man 2 unga sitter i den och skrattar lite..

När de vart grönt började ESP lampan i t4an blinka och ha sig.. Samtidigt hörde man breved sig BÖÖÖÖÖ från 850in.
i med 2an på t4an och espn fortsatte bara blinka å grejja..

850in van tongue
Senast redigerat av aha_100 (6 oktober 2008)


671 Inlägg
6 oktober 2008
#262
Jag hade köpt en skrotbil medans jag skulle fixa den riktiga !
Det var en gammal 740gl och jag stod vid rödljuset bredvid en impreza...
Bara för skojs skull ställde jag mig på varvstoppet !
Regleringen på värmen gick sönder och kupen fylldes med glykol och vattendimma....
Det blev varmt om fötterna också..
Vi bara garvade och det gjorde nog killen i imprezan...

11 Inlägg
28 juli 2009
#263
Granholm skrev:
palla vara seriös.. skulle det stå en typ supra vid ett rödljus och jag kommer i min 740 så skulle jag lätt raca.. bara för att det är skoj..

Precis, det är sånt som är kul, båda får sej ett gott skratt! smile

Bilälskare!

Das vas das das
179 Inlägg
28 juli 2009
#264
det var jag och en pollare stod en korsnig med hans 280hk passat "tdi" då kom en 740 turbo och varvade
och räckte finger.
grönt ljus han  tog på gasen vi tog lite stilla du vet 550nm på framjulen vid 1500varv.sen
han gick upp i 120-130 vi låg tät bakom, 150-160 drog vi om i 200-220 med min röv utan för.
mötes sen på macken (ok) sur som fan var han men han fich en 88an av erick (tröstpris)
sen blev han ännu surare.....

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]

1 036 Inlägg
28 juli 2009
#265
danne460 skrev:
det var jag och en pollare stod en korsnig med hans 280hk passat "tdi" då kom en 740 turbo och varvade
och räckte finger.
grönt ljus han  tog på gasen vi tog lite stilla du vet 550nm på framjulen vid 1500varv.sen
han gick upp i 120-130 vi låg tät bakom, 150-160 drog vi om i 200-220 med min röv utan för.
mötes sen på macken (ok) sur som fan var han men han fich en 88an av erick (tröstpris)
sen blev han ännu surare.....

Sen vaknade du ur drömmen och såg alla stavfel  wink
Senast redigerat av Mangisen (28 juli 2009)


398 Inlägg
28 juli 2009
#266
Mangisen skrev:
danne460 skrev:
det var jag och en pollare stod en korsnig med hans 280hk passat "tdi" då kom en 740 turbo och varvade
och räckte finger.
grönt ljus han  tog på gasen vi tog lite stilla du vet 550nm på framjulen vid 1500varv.sen
han gick upp i 120-130 vi låg tät bakom, 150-160 drog vi om i 200-220 med min röv utan för.
mötes sen på macken (ok) sur som fan var han men han fich en 88an av erick (tröstpris)
sen blev han ännu surare.....

Sen vaknade du ur drömmen och såg alla stavfel  wink

Bitter eller avundsjuk?

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

471 Inlägg
28 juli 2009
#267
FireTraXX skrev:
Inte ett rödljusrace, men en omkörning som heter duga.
Låg och tryckte i ~220-230km/h på E6:an med pappas förra bil och i backspegeln ser jag två lampor långt långt borta, innan jag vet ordet av så flyger en gul RS4 förbi som om jag stod stilla tongue

kyss mig.. <3

Skiiit du nedde ! ;)

518 Inlägg
28 juli 2009
#268
hade lånat morfars opel rekord 2.2i för min dåvarande bil var paj , kom ett gäng killar i en 240tic med tillhörande tryck o pys, sportavgas, fjortisdunka dunka på högsta volym. av nån anledning fick vi för oss att se vad bilarna gick för så ut på en större väg , gav rekorden allt å lite till å såg pojkdrömmen försvinna bakom mej. Stannade sen för ett litet eftersnack då de frågade vad jag gjort med bilen. Svarade helt ärligt att det var morfars bil, fick en undrande blick tillbaka sen såg jag dom inte mer den kvällen.

kan tilläggas också att det var 3 grabbar i tic trucken å jag var själv så de hade inte vikten på sin sida precis.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 juli 2009
#269
Puh, har läst igenom hela tråden nu. tongue

Har heller inga rödljusrace att berätta om, i Hässleholm är det väldigt dåligt med flerfiliga sådana. roll

Däremot är det kul att jaga mopedister med svart Volvo, det tar inte många sekunder innan hastigheten sjunker från 60 till 30km/h lol


Det enda jag kan berätta om, är i fredags, när jag låg på 21an, på 2:1väg.
Precis innan en rondell kommer det en vrålande BMW drar om på heldragen linje och ska in före mig i rondellen...
Jag lägger mig efter, och på väg ut ur rondellen så drar han ju på, rätt bra får jag erkänna, men jag ligger en bit bakom honom och släpper inte.

Han accelererar ganska hårt i låg växel och släpper inte av på gasen förrän vid 220km/h när han får trafik framför sig och bromsar in.
Den går ju rätt bra, tänker jag, och ligger bakom honom någon mil när han kryssar i trafiken när det skiftar mellan 2-filigt och enkelfil.
En silvrig cabriolet, är allt jag lägger märke till, kunde inte se några emblem, och memorerar regnret förstås.

Sen vet jag att jag ska svänga av om några km längre fram, och det blir 2-filigt igen, så jag kör upp bredvid.
Då sitter det en ung kille som ler och bara skakar på huvudet, och helt plötsligt ligger han bara i 90 och kör lugnt, så jag kör om, och svänger av där jag ska, lite besviken över att han inte ville dra.

När jag sen kollar på bilen på Transportstyrelsen är det en BMW M3 2001 med 340hk och 340Nm, så jag förstår varför han hela tiden var tvungen att ligga i 3ans växel för att det skulle hända något...
Såg effektkurvan sen. tongue
Så jag blev mest förvånad över att jag kunde hänga på så bra rakt fram, för jag tror inte jag har några 300 äkta hk i min bil. tongue

Hade takluckan öppen, så man hörde genast när han gick ner ett par växlar, och det syntes även på bilen så som bakänden sjönk.
Tung bil dessutom, den väger ju 1790kg, det är 140kg mer än min. yikes

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

175 Inlägg
28 juli 2009
#270
Polarn körde min bil och rejsade med en Audi S2 vid ett rödljus, eller, vi gjorde det iaf.. Tror han körde eco drivining hmm

vinnarskalle!
907 Inlägg
28 juli 2009
#271
TurbOla skrev:
massa text

Jag tror inte du hänger på en M3 E46 iaf tongue även fast du nu hade ett roligt race! Om ni kör ett rent rödljusrace så lämnar han dig ca 5s bakom, upp till 200km/h. Jag vet inte om jag skulle kalla det jämnt direkt. Men ligger man o kör fort i trafiken så spelar det inte så stor roll hur mycket effekt man har. Det är den som är mest dum i huvet och gör dom mest idiotiska omkörningarna som brukar vinna. wink Jag blev glatt förvånad när en polares Saab 9-3 på 185hk hängde efter M3an i trafiken, så visst går det! cool

Tyvärr har det inte blivit så många rödljusrace för mig. Kommer ihåg att jag körde mot en trimmad 328a. Han fick bättre start än mig, men när jag la i 2an så va det inge mer roligt. Godnatt och hejdå typ tongue
Senast redigerat av Casy (28 juli 2009)


215 Inlägg
28 juli 2009
#272
Jag vill också rejsa lite vid rödljusen.
Det är ytterst sällan som jag får chansen, även om jag kommer upp bredvid några moddade bilar så smyger dom försiktigt iväg.

Iof så var det en Audi 1.8T som ville dra för några veckor sedan med det var inte värt att lägga energi på :-(

Skittråkigt.....
Senast redigerat av damn_fast (28 juli 2009)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

. . . .[brehas spar tid!!] . . .
264 Inlägg
28 juli 2009
#273
Hehe rolig läsning man har här, Jag kan ta en löjligt exempel när jag *Rejsade*mot en Mini cooper S,  Vi kom upp perfekt till rödlyset, och jag var ju tvungen och testa, För jag trodde dt var en vanlig cooper, men ack så fel jag hade, 
RÖD GULT GRÖNT, Fullt på 1an perfekt till 2an, sen var coopern borta smile men tog han lite ilaf i början:)  Fast jag släppte när det var gult så tog han mig ganska tidigt smile hehe, han bara log i bilen smile och jag med smile

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 juli 2009
#274
Casy skrev:
TurbOla skrev:
massa text

Jag tror inte du hänger på en M3 E46 iaf tongue även fast du nu hade ett roligt race! Om ni kör ett rent rödljusrace så lämnar han dig ca 5s bakom, upp till 200km/h. Jag vet inte om jag skulle kalla det jämnt direkt. Men ligger man o kör fort i trafiken så spelar det inte så stor roll hur mycket effekt man har. Det är den som är mest dum i huvet och gör dom mest idiotiska omkörningarna som brukar vinna. wink Jag blev glatt förvånad när en polares Saab 9-3 på 185hk hängde efter M3an i trafiken, så visst går det! cool

Tyvärr har det inte blivit så många rödljusrace för mig. Kommer ihåg att jag körde mot en trimmad 328a. Han fick bättre start än mig, men när jag la i 2an så va det inge mer roligt. Godnatt och hejdå typ tongue

Nej, han drog ju ifrån, men det gick riktigt riktigt slött, det är ju först när han når sin effekttopp vid typ 8000varv som han drar ifrån. smile
Jag skrev heller aldrig att det var ett race eller något, bara att jag hängde på honom och blev förvånad över hur bra det gick för mig.
Och ja, antagligen skulle jag få pisk vid ett rödljusrace, antagligen skulle jag spinna bort mig och han skulle få ett bra handikapp där, men jag får mitt vrid redan vid 3000-4000RPM, och då har jag över 100Nm mer än honom, som får sitt fulla vrid först vid varvstoppen. smile

Men räknar man på effekt/vikt på både hans och min bil, så är de lika, intressant va? smile

340/1790 = 0,18hk/kg = M3an
300/1650 = 0,18hk/kg = Min bil

Han har mer effekt, men mer vikt att släpa på, så helt omöjligt att jag hänger på honom i högre farter, är det inte. smile
Nu spekulerar jag en massa, kommer med teorier, men det verkar stämma rätt bra tycker jag. smile
Vore lite kul att prova ett "rödljusrace" och se hur stor skillnaden blir. smile
Senast redigerat av TurbOla (28 juli 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

187 Inlägg
28 juli 2009
#275
Casy skrev:
TurbOla skrev:
massa text

Jag tror inte du hänger på en M3 E46 iaf tongue även fast du nu hade ett roligt race! Om ni kör ett rent rödljusrace så lämnar han dig ca 5s bakom, upp till 200km/h. Jag vet inte om jag skulle kalla det jämnt direkt. Men ligger man o kör fort i trafiken så spelar det inte så stor roll hur mycket effekt man har. Det är den som är mest dum i huvet och gör dom mest idiotiska omkörningarna som brukar vinna. wink Jag blev glatt förvånad när en polares Saab 9-3 på 185hk hängde efter M3an i trafiken, så visst går det! cool

Tyvärr har det inte blivit så många rödljusrace för mig. Kommer ihåg att jag körde mot en trimmad 328a. Han fick bättre start än mig, men när jag la i 2an så va det inge mer roligt. Godnatt och hejdå typ tongue

Du läste väl att det var en CAB? En ganska markant skillnad mellan cabben och coupen tex.
M3 Cab kan man hänga på med en frisk bil och st3.

vinnarskalle!
907 Inlägg
28 juli 2009
#276
TurbOla skrev:
Casy skrev:
TurbOla skrev:
massa text

Jag tror inte du hänger på en M3 E46 iaf tongue även fast du nu hade ett roligt race! Om ni kör ett rent rödljusrace så lämnar han dig ca 5s bakom, upp till 200km/h. Jag vet inte om jag skulle kalla det jämnt direkt. Men ligger man o kör fort i trafiken så spelar det inte så stor roll hur mycket effekt man har. Det är den som är mest dum i huvet och gör dom mest idiotiska omkörningarna som brukar vinna. wink Jag blev glatt förvånad när en polares Saab 9-3 på 185hk hängde efter M3an i trafiken, så visst går det! cool

Tyvärr har det inte blivit så många rödljusrace för mig. Kommer ihåg att jag körde mot en trimmad 328a. Han fick bättre start än mig, men när jag la i 2an så va det inge mer roligt. Godnatt och hejdå typ tongue

Nej, han drog ju ifrån, men det gick riktigt riktigt slött, det är ju först när han når sin effekttopp vid typ 8000varv som han drar ifrån. smile
Jag skrev heller aldrig att det var ett race eller något, bara att jag hängde på honom och blev förvånad över hur bra det gick för mig.
Och ja, antagligen skulle jag få pisk vid ett rödljusrace, antagligen skulle jag spinna bort mig och han skulle få ett bra handikapp där, men jag får mitt vrid redan vid 3000-4000RPM, och då har jag över 100Nm mer än honom, som får sitt fulla vrid först vid varvstoppen. smile

Men räknar man på effekt/vikt på både hans och min bil, så är de lika, intressant va? smile

340/1790 = 0,18hk/kg = M3an
300/1650 = 0,18hk/kg = Min bil

Han har mer effekt, men mer vikt att släpa på, så helt omöjligt att jag hänger på honom i högre farter, är det inte. smile
Nu spekulerar jag en massa, kommer med teorier, men det verkar stämma rätt bra tycker jag. smile
Vore lite kul att prova ett "rödljusrace" och se hur stor skillnaden blir. smile

Jo, vid 7900rpm har dom max effekt. Nej, en M3 E46 har inte max vrid vid varvstoppet, det ligger vid 4900rpm (365nm). Japp, det verkar lika. Lustigt att han segade ifrån isåfall om din T5a nu har 300hk? wink Darkie verkar ju rätt övertygande att han möjligtvis kan köra ifrån dig.. DET kan bli ett spännande rödljusrace om inte annat wink


Supraman
2 300 Inlägg
28 juli 2009
#277
Casy skrev:
TurbOla skrev:
Casy skrev:

Jag tror inte du hänger på en M3 E46 iaf tongue även fast du nu hade ett roligt race! Om ni kör ett rent rödljusrace så lämnar han dig ca 5s bakom, upp till 200km/h. Jag vet inte om jag skulle kalla det jämnt direkt. Men ligger man o kör fort i trafiken så spelar det inte så stor roll hur mycket effekt man har. Det är den som är mest dum i huvet och gör dom mest idiotiska omkörningarna som brukar vinna. wink Jag blev glatt förvånad när en polares Saab 9-3 på 185hk hängde efter M3an i trafiken, så visst går det! cool

Tyvärr har det inte blivit så många rödljusrace för mig. Kommer ihåg att jag körde mot en trimmad 328a. Han fick bättre start än mig, men när jag la i 2an så va det inge mer roligt. Godnatt och hejdå typ tongue

Nej, han drog ju ifrån, men det gick riktigt riktigt slött, det är ju först när han når sin effekttopp vid typ 8000varv som han drar ifrån. smile
Jag skrev heller aldrig att det var ett race eller något, bara att jag hängde på honom och blev förvånad över hur bra det gick för mig.
Och ja, antagligen skulle jag få pisk vid ett rödljusrace, antagligen skulle jag spinna bort mig och han skulle få ett bra handikapp där, men jag får mitt vrid redan vid 3000-4000RPM, och då har jag över 100Nm mer än honom, som får sitt fulla vrid först vid varvstoppen. smile

Men räknar man på effekt/vikt på både hans och min bil, så är de lika, intressant va? smile

340/1790 = 0,18hk/kg = M3an
300/1650 = 0,18hk/kg = Min bil

Han har mer effekt, men mer vikt att släpa på, så helt omöjligt att jag hänger på honom i högre farter, är det inte. smile
Nu spekulerar jag en massa, kommer med teorier, men det verkar stämma rätt bra tycker jag. smile
Vore lite kul att prova ett "rödljusrace" och se hur stor skillnaden blir. smile

Jo, vid 7900rpm har dom max effekt. Nej, en M3 E46 har inte max vrid vid varvstoppet, det ligger vid 4900rpm (365nm). Japp, det verkar lika. Lustigt att han segade ifrån isåfall om din T5a nu har 300hk? wink Darkie verkar ju rätt övertygande att han möjligtvis kan köra ifrån dig.. DET kan bli ett spännande rödljusrace om inte annat wink

m3 e överskattade.

Hade samma upplevelse med en m3 e36 med stora motorn 321 hk om jag kommer ihåg rätt.

Hade steg 3 i min v70rawd, vi låg jämnt med varann men drog om sakta men säkert när vi närmade oss högre hastigeter.
M3 e fina men dom piskar inte allt som många m3 ägare tror.

Nä jag kör med min supra e det förvånansvärt många som försöker sig på en dust trots att dom inte har en chans därför lägger jag inte ner tid på dom.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

vinnarskalle!
907 Inlägg
28 juli 2009
#278
Stefan Varberg skrev:
m3 e överskattade.

Hade samma upplevelse med en m3 e36 med stora motorn 321 hk om jag kommer ihåg rätt.

Hade steg 3 i min v70rawd, vi låg jämnt med varann men drog om sakta men säkert när vi närmade oss högre hastigeter.
M3 e fina men dom piskar inte allt som många m3 ägare tror.

Nä jag kör med min supra e det förvånansvärt många som försöker sig på en dust trots att dom inte har en chans därför lägger jag inte ner tid på dom.

Jag vill snarare säga tvärtom. Jag vet inte hur många gånger man hör "jag som trodde att M3 gick bättre" Folk verkar alltså tro att M3 är några superraketer som inga andra bilar kan rå på. Jag körde mot en S4a som hade 500hk enligt ägaren, dom var 4st i S4an och jag satt själv. Vi drog en repa mot varandra och jag hängde med upp till 120, sen drog dom ifrån. Efteråt stannade vi och prata med varandra och han trodde att min M3a hade 340hk.. Jag sa "nej nej, det är bara 286hk" och han såg lite förvånad/snopen ut tongue

Jag vill även tillägga att många M3 E36or lider av dåliga magnetventiler, och dessa blir sämre och sämre med tiden. Det är alltså inte så lätt att veta NÄR det är dags att byta dom. Du kanske körde mot en slö 3.2a, men det får vi aldrig veta. smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
28 juli 2009
#279
Casy skrev:
Jo, vid 7900rpm har dom max effekt. Nej, en M3 E46 har inte max vrid vid varvstoppet, det ligger vid 4900rpm (365nm). Japp, det verkar lika. Lustigt att han segade ifrån isåfall om din T5a nu har 300hk? wink Darkie verkar ju rätt övertygande att han möjligtvis kan köra ifrån dig.. DET kan bli ett spännande rödljusrace om inte annat wink

Nu går vi antagligen offtopic från trådens ämne, men men... tongue
http://m3addict.com/e46-bmw-m3/S54B32-pictures/torque-curve.jpg

M3an får maxvrid vid 4500RPM, när Nm-kurvan korsar Hk-kurvan, så där vill han ju landa när han växlat klart, så han måste ju jaga så höga RPM som möjligt, vilket han gör med lägre växel, eftersom HK-toppen ligger så högt i registret. smile

Och som sagt, enligt chiptillverkaren ska det vara 300hk, själv är jag inte lika säker, och vet inte då jag inte har bänkat kärran.... wink
Ja, det kan bli spännande mot Darkie, risken är väl att jag förlorar rödljusracet, men han var inte så jäkla självsäker efter att jag bjudit honom en åktur i min gamla traktor. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

vinnarskalle!
907 Inlägg
28 juli 2009
#280
Vill du utnyttja M3ans prestanda så är det strax före varvstoppet du ska växla för att få bäst acceleration.. nästa växel ska INTE landa vid 4500rpm som du säger tongue Den högre växeln landar troligtvis någonstans kring 6000rpm på en M3 E46. Vridet/nm har egentligen ingenting att göra vid ett rent accelerationstest. Däremot blir motorn trevligare (mer körvänlig) i karaktären och mer "vridstark" över hela registret (med mer vrid alltså).
Senast redigerat av Casy (28 juli 2009)



Sök