MikkoHansen skrev:
Precis!
Men nu har jag samma tryckrör, samma intercooler, samma insug och samma topp som innan.
Det som stryper är ventilerna.
Så länge jag har ett bar tryck så kommer det alltid vara samma mängd luft oavsett.
Det ända som skiljer är kanske hur fort trycket kommer att byggas upp och mottrycket.
Kolla här själv:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_ekvationO du har en kub på 1m3. och du använder dig av en 13T för att bygga upp ett tryck på 1Bar och sedan tar en HX55 och bygger upp ett bar, vad är skillnaden? Joo att de tar llängre tid för 13T att bygga upp trycket medan HX55 gör de fortare, men det fortfarande 1 BAR och samma mängd luft som ryms i kuben.
Samma gäller motorn, den volvym / mängd luft som rums i motorn vid 1 bar är fortfarande lika mycket oavsett turbo. För motorn kan inte svälja mera luft än den får, ellerhur?
nu fuskar du lite och drar in andra faktorer
vi pratar bara om lufttrycket förhållande till mängden luft som får plats i systmet
Tänk dig en hiss, på 3x3 meter, där får det bara plats 9 pers, och dörren är 1x3 meter.
MEn när du byter dörr till en 2x3 m istället betyder det att folket kan gå in i hissen fortare, men dock får de bara plats 9 pers i hissen ändå.
Desamma gäller motorn, Bara för du får i en större turbo, betyder de inte att de får plats mer luft i motorn. Visst byter du intercooler så får du plats med mera luft i motorn bara för att du kyler och komprimerar luftmolekylerna ytterliggare.
Mvh Hansen