3503
Sök

Läcker olja mellan block och oljepump Impreza EJ205

253 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#1
Ja som kompisen sa det ska inte gå för lätt att bygga en motor.

Till problemet.
läcker ifrån övre delen av oljepumpen,
men här är en bild nedanför.
markerat där jag få syn på oljan först och sedan rinner det ner under fästet till servopumpen och ner på kammremskåpan och kommer landa på grenröret om det börjar rinna ner.

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-6c11ff357a5529b76a3b61650dbdbf32.jpg


Så till det jag gjort.
börja läcka först, då plocka jag ner allt, täta om vänta 10-15 min och montera ihop lite försiktigt, vänta en stund till ca 30 min och klämde ihop allt ordentligt.

men läcker lika mycket igen,

Igår tog vi isär det igen,
Rugga upp ytorna (Block och pump) med sandpapper
Gjorde en packning av packnings papp.
Kleta på ett tunt lager packnings silicon på båda sidorna av papp packningen (VersaChem High temp Red RTV Silicon som är köpt på Swedol)
Vänta en stund (10) min  och montera ihop.
starta bilen idag och läckte på samma ställe fast lite mindre .

någon som har någon ide om hur jag ska täta ?
använda någon annan silicon ? (har använt detta till hela motorn och inte varit nått problem någon annan stans)
Oljepumpen är ny
kom med ider ! mappning imorgon så lite panik sad


441 Inlägg
20 mars 2013
#2
kleinis skrev:
Ja som kompisen sa det ska inte gå för lätt att bygga en motor.

Till problemet.
läcker ifrån övre delen av oljepumpen,
men här är en bild nedanför.
markerat där jag få syn på oljan först och sedan rinner det ner under fästet till servopumpen och ner på kammremskåpan och kommer landa på grenröret om det börjar rinna ner.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … bdbf32.jpg


Så till det jag gjort.
börja läcka först, då plocka jag ner allt, täta om vänta 10-15 min och montera ihop lite försiktigt, vänta en stund till ca 30 min och klämde ihop allt ordentligt.

men läcker lika mycket igen,

Igår tog vi isär det igen,
Rugga upp ytorna (Block och pump) med sandpapper
Gjorde en packning av packnings papp.
Kleta på ett tunt lager packnings silicon på båda sidorna av papp packningen (VersaChem High temp Red RTV Silicon som är köpt på Swedol)
Vänta en stund (10) min  och montera ihop.
starta bilen idag och läckte på samma ställe fast lite mindre .

någon som har någon ide om hur jag ska täta ?
använda någon annan silicon ? (har använt detta till hela motorn och inte varit nått problem någon annan stans)
Oljepumpen är ny
kom med ider ! mappning imorgon så lite panik sad

Fan va trist hörö. De kan inte vara sprick bildning då?  inte kul med olja på grenröret. Synnerligen om de är lindat. Då har du en tickande brand:-\


253 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#3
lavemangkillen skrev:
Fan va trist hörö. De kan inte vara sprick bildning då?  inte kul med olja på grenröret. Synnerligen om de är lindat. Då har du en tickande brand:-\

har inte sätt någon tillstymmelse till spricka. ska försöka lägga plåt runt grenröret och mappning kommer det bli med koll på läckan men behöver få ider om vad jag kan ha gjort fel eller kan göra bättre för att förhindra läckan :S


866 Inlägg
20 mars 2013
#4
Är du säker på att det är där det läcker? Kör den utan rem och spola av med bromsregöring och använd en led lampa och ha det mörkt för övrigt då kan man se oljan bättre. Om det är så att du inte hittar snabbt så kör vattenpumpen med en borrnaskin. ta en kortare rem över pumphjulet och över chucken. polaren får vara remspännare och köra borrmasin.:-)
normalt så ska där inte vara något som kan läcka där. Då det ända som är bakom är dräneringen till främre vevlagret.  Kan det inte vara servoolja ? den sitter rak ovanför!
Men det är skönt att det är något som inte funkar !! Då har man fått den oturen som man måste ha när man satt ihop motorn ;-)

253 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#5
tekniknissen1 skrev:
Är du säker på att det är där det läcker? Kör den utan rem och spola av med bromsregöring och använd en led lampa och ha det mörkt för övrigt då kan man se oljan bättre. Om det är så att du inte hittar snabbt så kör vattenpumpen med en borrnaskin. ta en kortare rem över pumphjulet och över chucken. polaren får vara remspännare och köra borrmasin.:-)
normalt så ska där inte vara något som kan läcka där. Då det ända som är bakom är dräneringen till främre vevlagret.  Kan det inte vara servoolja ? den sitter rak ovanför!
Men det är skönt att det är något som inte funkar !! Då har man fått den oturen som man måste ha när man satt ihop motorn ;-)

Ja där är det som ett litet hål som fylls upp med olja innan det börjar rinna ner på blocket och sedan kamremskåpan.
Som sagt har haft borta pumpen 2 gånger utan att hitta nått fel eller spricka.

vattenpumpen sitter på kamremen så den går ändå wink
Servoolja är det nog inte om den inte bytt färg till ljug gul motoroljefärg sad

jag mappar idag sen är det bara att riva kamrem, mm igen och kolla för 3e gången gillt med hopp o några ider om i kunna se sprickor mm lättare


866 Inlägg
21 mars 2013
#6
ja den sitter på kamremen ja roll  fan det var ett tag sen jag rota i en sådan plattmotor.
kan det vara en gjutpor ? kan repareras det med en m 4 skruv borra i  poren och gänga och i gängtätning.
Senast redigerat av tekniknissen1 (21 mars 2013)

253 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#7
tekniknissen1 skrev:
ja den sitter på kamremen ja roll  fan det var ett tag sen jag rota i en sådan plattmotor.
kan det vara en gjutpor ? kan repareras det med en m 4 skruv borra i  poren och gänga och i gängtätning.

haha smile  ja det kan vara det men har inte sätt något som sagt men får försöka att få tag i sprickindikering o se om den kan hitta felet.

och nu kommer frågan vart man kan få tag i det som privatperson i linköpings området :S ?


866 Inlägg
21 mars 2013
#8
Tryckluft och diskmedel o vatten. löddrar i poren ! Om du kan blåsa inne i från.

2 Inlägg
4 april 2013
#9
Har amma problem med min subba sad Ska byta packning och se om det löser sig


253 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
#10
Gti88 skrev:
Har amma problem med min subba sad Ska byta packning och se om det löser sig

vilken packning menar du ? packboxen eller silicon packningen mellan oljepumpen och blocket ?

Båda packningar kräver att man tar bort kamremen med det har du kanske koll på ?

Jag packa om min igen utan resultat. köpte sprickindikering och hitta nog ett liiiitet hål i blocket.
Tyvärr vågar jag inte tiga ihop det då värmen troligtvis kommer att förstöra packningen som sitter i mellan blocken så gjorde ett försök med epoxi och blev lite bättre.

Kommer köra med det som det är och nästa vinter blir det ett nytt close deck block troligtvis smile


2 Inlägg
5 april 2013
#11
Japp jag byter kamrem samtidigt.  Fick problem efter oljebyte föra året och efter det läckte det rätt mycket. Vi limmade ihop och det blev mycket bättre men när jag åker långt så osar det lite granna så hoppas att en packning räcker. denna gång. Får se här i helgen hur resultatet blir


253 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#12
Gti88 skrev:
Japp jag byter kamrem samtidigt.  Fick problem efter oljebyte föra året och efter det läckte det rätt mycket. Vi limmade ihop och det blev mycket bättre men när jag åker långt så osar det lite granna så hoppas att en packning räcker. denna gång. Får se här i helgen hur resultatet blir

ja det är smart ! 

okej ja det är typ samma som mitt problem, ska kolla lite till på detta men som det ser ut nu är det betydligt mycket bättre en innan, men kan ju bli värre igen sad

hör av dig med resultatet ! smile



Sök