2824
Sök

Hur mycket drar din 850?

711 Inlägg
22 mars 2013
#21
Min SE-96 automat ligger på runt 1.2-1.3 enligt färddatorn,och då är det mest runt byn som jag åker.
Ligger man i laglig hastighet efter motorvägen så är det väll runt 0.8-0.9 som gäller.

Tråkig bil,men man åker skönt i skiten och då kan det vara värt soppan,istället för att åka runt i en gammal
skokartong som man lär sitta med öronproppar i.

Dumpersförare.
970 Inlägg
22 mars 2013
#22
Min ligger på 0,8 liter milen. lugn körning.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

2 174 Inlägg
22 mars 2013
#23
Mack skrev:
hangman skrev:
Mack skrev:

Men så är det ju nåt fel med din 850 också.
En frisk 850, automat eller ej, drar inte så mycket.

En snabb räkning på det hela; du menar alltså att du tankar i 70 liter och kommer 30 mil?
Det blir alltså 2.33 liter milen..

Har haft ett 10 tal 850-V70 från se till v70r saffran.

Mest drog v70r awd automat, 35 mil 70 liter extrem lugn körning.

Men efter det 850 t5 och glt va ingen skillnad 1,5 blandad lätt.

Kör preppad BMW diesel nu 0,5 länsväg 0,7 blandad och ett jävla drag....Volvo har alltid vart törstiga och det är inte roligt tanka även om man har pengar!

Jag tvivlar inte på det du säger, eller säger att du ljuger..men..var den verkligen frisk?

Tjena, Jo den hade gått som demo bil åt volvo och sen en äldre dam fick den av sin man i bröllopspresent, Jag har med handen inte på hjärtat sett en så fin och välvårdad v70R någonsin förutom en ny eller nyrenoverad. Den var fullutrustad och exremt bra skick ca 16 tusen mil.

Tung bil tror den vägde på snudd 2 ton tjänstevikt, en dålig automat låda, 5 cylindrig turbo motor med en dålig 4wd och 18 tum R fälgar med breda sulor.

Med farthållare motorväg 1 liter milen enligt färddator, Men bara stankörning och klart man kör halv gas eller mer när man åker iväg så 35-40 mil max kom jag, fick soppa torsk första gången i mitt liv i denna bil trodde den visa fel. Men det är den absolut sämsta jävla bil ur bensinförbrukningsett, 240 hk modellen var det.

Dock drog min 850 gle på snudd lika mycket fast manuell, lite lite bättre men man får räkna med 1.2 blandad så enkelt är det, men en 940 eller 740 drar lika mycket så aa....thats life!


Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
22 mars 2013
#24
jimbon skrev:
Min SE-96 automat ligger på runt 1.2-1.3 enligt färddatorn,och då är det mest runt byn som jag åker.
Ligger man i laglig hastighet efter motorvägen så är det väll runt 0.8-0.9 som gäller.

Tråkig bil,men man åker skönt i skiten och då kan det vara värt soppan,istället för att åka runt i en gammal
skokartong som man lär sitta med öronproppar i.

jo visst åker man helt ok i en sån, men trist att man kan köra en tysk v8 med samma förbrukning och en komfort som spelar i en helt annan liga.

men visst är 850in trevlig, trodde bara inte förbrukningen som många beskriver här vå helt åt helvete


Forummoderator
26 389 Inlägg
22 mars 2013
#25
hangman skrev:
Mack skrev:
hangman skrev:

Har haft ett 10 tal 850-V70 från se till v70r saffran.

Mest drog v70r awd automat, 35 mil 70 liter extrem lugn körning.

Men efter det 850 t5 och glt va ingen skillnad 1,5 blandad lätt.

Kör preppad BMW diesel nu 0,5 länsväg 0,7 blandad och ett jävla drag....Volvo har alltid vart törstiga och det är inte roligt tanka även om man har pengar!

Jag tvivlar inte på det du säger, eller säger att du ljuger..men..var den verkligen frisk?

Tjena, Jo den hade gått som demo bil åt volvo och sen en äldre dam fick den av sin man i bröllopspresent, Jag har med handen inte på hjärtat sett en så fin och välvårdad v70R någonsin förutom en ny eller nyrenoverad. Den var fullutrustad och exremt bra skick ca 16 tusen mil.

Tung bil tror den vägde på snudd 2 ton tjänstevikt, en dålig automat låda, 5 cylindrig turbo motor med en dålig 4wd och 18 tum R fälgar med breda sulor.

Med farthållare motorväg 1 liter milen enligt färddator, Men bara stankörning och klart man kör halv gas eller mer när man åker iväg så 35-40 mil max kom jag, fick soppa torsk första gången i mitt liv i denna bil trodde den visa fel. Men det är den absolut sämsta jävla bil ur bensinförbrukningsett, 240 hk modellen var det.

Dock drog min 850 gle på snudd lika mycket fast manuell, lite lite bättre men man får räkna med 1.2 blandad så enkelt är det, men en 940 eller 740 drar lika mycket så aa....thats life!

Du tankade alltså aldrig fullt, körde tills det var - nästan - slut och sen räknade ut antal litrar/mil?
Ren stadskörning betvivlar jag dig inte att han drog så mycket, särskilt inte om man har en tung högerfot men vid normal blandad körning som mitt exempel ovan - aldrig i livet att den drog så mycket.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
22 mars 2013
#26
hangman skrev:
Mack skrev:
hangman skrev:

Har haft ett 10 tal 850-V70 från se till v70r saffran.

Mest drog v70r awd automat, 35 mil 70 liter extrem lugn körning.

Men efter det 850 t5 och glt va ingen skillnad 1,5 blandad lätt.

Kör preppad BMW diesel nu 0,5 länsväg 0,7 blandad och ett jävla drag....Volvo har alltid vart törstiga och det är inte roligt tanka även om man har pengar!

Jag tvivlar inte på det du säger, eller säger att du ljuger..men..var den verkligen frisk?

Tjena, Jo den hade gått som demo bil åt volvo och sen en äldre dam fick den av sin man i bröllopspresent, Jag har med handen inte på hjärtat sett en så fin och välvårdad v70R någonsin förutom en ny eller nyrenoverad. Den var fullutrustad och exremt bra skick ca 16 tusen mil.

Tung bil tror den vägde på snudd 2 ton tjänstevikt, en dålig automat låda, 5 cylindrig turbo motor med en dålig 4wd och 18 tum R fälgar med breda sulor.

Med farthållare motorväg 1 liter milen enligt färddator, Men bara stankörning och klart man kör halv gas eller mer när man åker iväg så 35-40 mil max kom jag, fick soppa torsk första gången i mitt liv i denna bil trodde den visa fel. Men det är den absolut sämsta jävla bil ur bensinförbrukningsett, 240 hk modellen var det.

Dock drog min 850 gle på snudd lika mycket fast manuell, lite lite bättre men man får räkna med 1.2 blandad så enkelt är det, men en 940 eller 740 drar lika mycket så aa....thats life!

Du får mer än gärna berätta vad det är som gör att den skulle väga 280kg mer i tjänstevikt jämfört med min XC.

Volvo - For Life

146 Inlägg
23 mars 2013
#27
före och efter bsr steg 1 så kom/kommer jag cirka 40 mil med min T5:a från max på mätaren tills att bränslelampan i instrumentpanelen börjar lysa (automatare och inte bränslevänlig körning) smile

25 Inlägg
25 mars 2013
#28
mätte i höstas 0.9 drog min 144hk på landsväg/blandad med sommardäck men det blir svårt att hålla sig under litern man har ju vill ju höra ljudet som kommer vid 3-4000rpm med raka rör!! lol  cool


2 452 Inlägg
25 mars 2013
#29
nästan alla 850se bilar är törstiga,jag kommer med pojkens glt bil på 0,82 långkörning inne i stan 0,9 mot innan 1,1...

döden kommer tillbaka

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 mars 2013
#30
hangman skrev:
Mack skrev:
hangman skrev:

Har haft ett 10 tal 850-V70 från se till v70r saffran.

Mest drog v70r awd automat, 35 mil 70 liter extrem lugn körning.

Men efter det 850 t5 och glt va ingen skillnad 1,5 blandad lätt.

Kör preppad BMW diesel nu 0,5 länsväg 0,7 blandad och ett jävla drag....Volvo har alltid vart törstiga och det är inte roligt tanka även om man har pengar!

Jag tvivlar inte på det du säger, eller säger att du ljuger..men..var den verkligen frisk?

Tjena, Jo den hade gått som demo bil åt volvo och sen en äldre dam fick den av sin man i bröllopspresent, Jag har med handen inte på hjärtat sett en så fin och välvårdad v70R någonsin förutom en ny eller nyrenoverad. Den var fullutrustad och exremt bra skick ca 16 tusen mil.

Tung bil tror den vägde på snudd 2 ton tjänstevikt, en dålig automat låda, 5 cylindrig turbo motor med en dålig 4wd och 18 tum R fälgar med breda sulor.

Med farthållare motorväg 1 liter milen enligt färddator, Men bara stankörning och klart man kör halv gas eller mer när man åker iväg så 35-40 mil max kom jag, fick soppa torsk första gången i mitt liv i denna bil trodde den visa fel. Men det är den absolut sämsta jävla bil ur bensinförbrukningsett, 240 hk modellen var det.

Dock drog min 850 gle på snudd lika mycket fast manuell, lite lite bättre men man får räkna med 1.2 blandad så enkelt är det, men en 940 eller 740 drar lika mycket så aa....thats life!

du kan ju inte köra bil för fem öre eller så var bilen sopslut,

en v70r awd drar inte 2 liter milen extremt lugnt körning...
var nog både motorslut, dåliga lambdasonder, dålig luftmassemätare å dålig chaufför för de.


One Man Clan
4 287 Inlägg
25 mars 2013
#31
kan fan sätta pengar på att dom som skriver att deras bilar drar över 1 liter milen lugn/landsvägskörning aldrig har bytt varesig tändstift,tändkalbar/fördelare/rotor, lambdasonder eller luftmassemätare.
så länge lamporna inte lyser byter man inget... även att lambdasonderna ska bytas vid 16000mil....

å en motor som har gått långt rullar lättare än en ny motor, så om motor inte är slut i cylinderloppen så tordes den dra något mindre om allt annat är fräscht.


Dumpersförare.
970 Inlägg
25 mars 2013
#32
Helt rätt som vissa säger. Sköter man inte motorn så kan man fatta att bilen slukar soppa. Många vet inte hur man ska serva sin bil.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

SR crew
101 Inlägg
25 mars 2013
#33
min gamla 850 GLT 96 drog över 2 liter milen, gubbkörning.

bytte alla tänddelar, tändstift, lamdasond. inget hjälpte....

såldes med 33000mil på mätarn, nyskattad, nybesiktigad och fullstämplad servicebok. rostfri trots alla mil och skitfräsch inredning och flong nya continental sommardäck
6000kr gick den för wink

Slow Retards crew
fina frisyrer finns på Salong Guldsaxen i Mölnlycke

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 mars 2013
#34
Om jag drar en liknelse, min bil är lite nyare än er å lite mer modern, Okej den köper jag. jag har dock haft äldre volvos som blivit välskötta av mig.  men nedan följer ett exempel.

Jag har awd, 300hästar, 1750Kg tjänstevikt dvs mer än alla 850is.
jag kör dessutom omkring på 235er vinterdäck å jag kan köra på 0.84 långkörning utan några problem?
kan säkert krypa ner på  strax under 0.8....
men jag vet att jag har fräscha grejer, bra lufttryck å mina bromsar gås över ofta.
Jag kör dessutom aldrig en bil med billigaste däcken från däckonline....

min gamla s70 Glt på 170 hästar drog 0.81 hem från åmål å då hade jag en snittfart på 104 km/h..
nu snackar vi typ 40 mil med 120-140 på mätaren...  resten av dom 50 milen var lite blandat...

Kommer inte ihåg exakt förbruking på min gamla 850glt 96a jag hade men den drog inte mycke...

märker ni att något är fel i de ni skriver ?


2 763 Inlägg
25 mars 2013
#35
Xuri skrev:
Om jag drar en liknelse, min bil är lite nyare än er å lite mer modern, Okej den köper jag. jag har dock haft äldre volvos som blivit välskötta av mig.  men nedan följer ett exempel.

Jag har awd, 300hästar, 1750Kg tjänstevikt dvs mer än alla 850is.
jag kör dessutom omkring på 235er vinterdäck å jag kan köra på 0.84 långkörning utan några problem?
kan säkert krypa ner på  strax under 0.8....
men jag vet att jag har fräscha grejer, bra lufttryck å mina bromsar gås över ofta.
Jag kör dessutom aldrig en bil med billigaste däcken från däckonline....

min gamla s70 Glt på 170 hästar drog 0.81 hem från åmål å då hade jag en snittfart på 104 km/h..
nu snackar vi typ 40 mil med 120-140 på mätaren...  resten av dom 50 milen var lite blandat...

Kommer inte ihåg exakt förbruking på min gamla 850glt 96a jag hade men den drog inte mycke...

märker ni att något är fel i de ni skriver ?

Du har helt rätt.

Volvo - For Life

1 319 Inlägg
25 mars 2013
#36
Xuri skrev:
kan fan sätta pengar på att dom som skriver att deras bilar drar över 1 liter milen lugn/landsvägskörning aldrig har bytt varesig tändstift,tändkalbar/fördelare/rotor, lambdasonder eller luftmassemätare.
så länge lamporna inte lyser byter man inget... även att lambdasonderna ska bytas vid 16000mil....

å en motor som har gått långt rullar lättare än en ny motor, så om motor inte är slut i cylinderloppen så tordes den dra något mindre om allt annat är fräscht.

Vi har en 850 glt 93a i familjen som har gått snart 35k mil med original motor och automat. Sällsynt att hitta så rostfria exemplar som den här, tagits om hand om bra. Den har dragit 0.9-1l/mil hela vintern, och då med 8 mil landsväg/motorvägs pendling varje dag. Inte alls farligt på en så gammal bil som gått så långt. smile

_----------'

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 mars 2013
#37
sleepyoh skrev:
Xuri skrev:
kan fan sätta pengar på att dom som skriver att deras bilar drar över 1 liter milen lugn/landsvägskörning aldrig har bytt varesig tändstift,tändkalbar/fördelare/rotor, lambdasonder eller luftmassemätare.
så länge lamporna inte lyser byter man inget... även att lambdasonderna ska bytas vid 16000mil....

å en motor som har gått långt rullar lättare än en ny motor, så om motor inte är slut i cylinderloppen så tordes den dra något mindre om allt annat är fräscht.

Vi har en 850 glt 93a i familjen som har gått snart 35k mil med original motor och automat. Sällsynt att hitta så rostfria exemplar som den här, tagits om hand om bra. Den har dragit 0.9-1l/mil hela vintern, och då med 8 mil landsväg/motorvägs pendling varje dag. Inte alls farligt på en så gammal bil som gått så långt. smile

Jo de är ju en vettig förbrukning för en sån gammal bil å dessutom automat med vinterkörning!
Dom flesta byter dock aldrig nått förrens de är trasigt.
Jag känner ingen annan än mina närmaste  vänner som är eller har varit bilmek som gör detta. dom vet att dom tjänar på att ha friska delar istället för å dra runt å dricka bensin.
tror man kan öppna motorhuvarna en mörk kväll på dom flesta äldre volvos å se hur gnistan hoppar ur tändkabeln å rätt ut i blocket tongue


2 763 Inlägg
25 mars 2013
#38
Xuri skrev:
sleepyoh skrev:
Xuri skrev:
kan fan sätta pengar på att dom som skriver att deras bilar drar över 1 liter milen lugn/landsvägskörning aldrig har bytt varesig tändstift,tändkalbar/fördelare/rotor, lambdasonder eller luftmassemätare.
så länge lamporna inte lyser byter man inget... även att lambdasonderna ska bytas vid 16000mil....

å en motor som har gått långt rullar lättare än en ny motor, så om motor inte är slut i cylinderloppen så tordes den dra något mindre om allt annat är fräscht.

Vi har en 850 glt 93a i familjen som har gått snart 35k mil med original motor och automat. Sällsynt att hitta så rostfria exemplar som den här, tagits om hand om bra. Den har dragit 0.9-1l/mil hela vintern, och då med 8 mil landsväg/motorvägs pendling varje dag. Inte alls farligt på en så gammal bil som gått så långt. smile

Jo de är ju en vettig förbrukning för en sån gammal bil å dessutom automat med vinterkörning!
Dom flesta byter dock aldrig nått förrens de är trasigt.
Jag känner ingen annan än mina närmaste  vänner som är eller har varit bilmek som gör detta. dom vet att dom tjänar på att ha friska delar istället för å dra runt å dricka bensin.
tror man kan öppna motorhuvarna en mörk kväll på dom flesta äldre volvos å se hur gnistan hoppar ur tändkabeln å rätt ut i blocket tongue

Ska man inte kunna göra det?! yikes yikes


wink

Volvo - For Life

1 641 Inlägg
26 mars 2013
#39
850R -96 med M59, steg 1 chip, BSR optiflow och tunga 19" hjul så ligger jag på 1,1 blandad körning. Kom ner på 0,83 tur och retur till Vallåkra förra sommaren. Inte alls farligt tycker jag.


1 160 Inlägg
26 mars 2013
#40
854 95a aut 19000 mil .riktig snikkörning  80km med fart hållare 0.7  .normal körning 110km o lite blandad körning  en liter milen


Sök