Tjena! Sitter här och har lite funderingar om att hissa i en annan spis i chevan! Det sitter en 454 7.4 L i nu. Tanken är att sätta i en 350 Kompressor matad. ca 500 hk.
Frågan är, hur mycket fix blir det med elen? Hade tänkt å tagit bort AC:en. Är det eventuellt någon som gjort detta tidigare? Någon som vet?
Är väl bara att välja vilken typ av kompressor man skall ha (skruv/Roots eller centrifugal) och se till att den inte får övertryck i vevhuset och dyrligt. Sen lite fix med ett styrsystem för att få kontroll på bränsle och tändning med mera.. Kan rekomendera folk som kan detta om du vill på den spis du har nu, det hade jag gjort..
känns ju dumt att montera en 350 när man har en 454a
Word! Anser fortfarande att det kommer vara lättare att montera kompressor på 454 istället för på 350.
lättare o lättare ... men man slipper ju jobbet med att byta motor + att du lär kräma ut mer effekt
Klart det blir lättare... Du slipper byta motor, få elen att lira med fel motor, motorfästen, kardan som ska kortas hit och dit, då 454an är längre än 350. Balansera kardan, Det är många faktorer som ska stämma överens, hade varit lättare på en förgasar motor, inte lika många faktorer som ska fungera!
Om jag ska sätta på en kompressor på 454:an så måste jag renovera byta ut å fixa, så jag anser att de blir billigare å köpa en komplett motor. Dessutom så kommer den dra mindre. En 350 ska passa rakt i. De enda är motofästerna som du får köpa ett konventerings kit till. V-låda passar rakt i. Vad menar du med att korta kardan ?
Om jag ska sätta på en kompressor på 454:an så måste jag renovera byta ut å fixa, så jag anser att de blir billigare å köpa en komplett motor. Dessutom så kommer den dra mindre. En 350 ska passa rakt i. De enda är motofästerna som du får köpa ett konventerings kit till. V-låda passar rakt i. Vad menar du med att korta kardan ?
det är billigt att renovera en gammal jänke 8 ! om du funderar på saker som bränsleförbrukning så har du köpt fel bil
Men den är ju inte så gammal och den är jo strypt också. De är jo inte som en gammal 454:a motor. Och bränsle förbrukningen skiter jag i. Men de konstiga är att den drar ca 2.5-3 Liter nu. Och då är det ingen värre effekt. Hissar jag i en 350 kompressor matad så drar den kanske 2 liter milen. och jag ha betydligt mkt mer effekt. Men delar till en 350 är billiga. 454:an är dock mkt dyrare. Skall jag bara trimma motorn utan kompressor så går det på ca 50 tusen. Då tkr jag de känns bättre å lägga till lite å få en komplett 350 med kompressor för ca 80 lax.
Jag tror nog att du är inne på rätt linje. 454 är tung !!!! 350,n är 50 kg lättare ! För övrigt så brukar GM köra mad samma givare till instrumenten så det är bara att flytta över! Tbi kan du bara lyfta ur. Sen så är set frågan om du ska köra förgasare och roots ? Då är där inte mycke el :-) En Tpi blir det mer:-) men det finns vättig kit till det.
BRA! Tack äntligen någon som förstår mig Jag har inhandlat en 350 kompressor med GM ZZ4 crate botten #10105123 = 4bultat block, smidd vev etc. Pro comp 215cc alu toppar 64cc förbräningsrum ca:9,40:1 komp. weiand 6-71, 2x600cfm holley. kompressor hydkam, milodon tråg, comp cams magnum 1.6:1 vippor, ARP bultar etc.
Då kan du lägga en stålplåt på 50 kg i botten av flaket så du får fäste !!! Tänk på bränsle pumpen då den går över Tbi boxen. Flytta över till tändningslåset innan relä. Sätt dit en lågtryckspump då originalet håller inte så länge med 0.35 bars tryck.
hehe. de lär nog behövas! bränsle pump följer med, så de ska nog funka! Så de är nog lugnt! funderade på å koppla förbi tändningslåset, och starta med knapp. så kan den gamla elen vara kvar, ifall man ska sälja, så sätter man i original motorn! De kan väll funka?
Det kan du göra men det bästa är att lägger den över generatorn och en knapp (återgående) Då slår den av pumpen när motorn stannar. Kan vara rätt bra. kopplas D+ likriktare till spole relä och jord och knappen B+ säkring och spole relät. Det brukar funka utan man pillar på knappen då soppan räcker till start i förgasarna.