3554
Sök

På väg mot drifting! Från första körningen och vidare!

Visar min väg från första körningen till drifting på tävlingsnivå! Om det går enligt planerna...

21 434 Visningar
Projektet avslutat 23 juli 2014
174 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#1
Tja!
Tänkte skapa en tråd för att visa min väg till att köra drifting på tävlingsnivå!
Köpte en bil i december och håller nu på med lite pyssel för att få den vagnsbokbesiktigad. Väldigt spänd inför första körningen med maskin! Har nyligen monterat brandsläckare, cykeldator, ny vajer till huvudbrytaren samt fixat klara lexan rutor till samtliga rutor utom vindrutan som är original. Nytt bälte till förarstolen också. Det som tagit lite tid är att dra sladd till lamporna. Har kopplat in bakljus, blinkers runt om och framljus. Det som står närmast nu är katalysator och göra om avgassystemet lite på slutet.

29 Inlägg
30 mars 2013
#2
jävligt skoj med folk som satsar på drift! gillar detta stenhård. håller själv på att försöka få ihop min bil till sommaren så man får åka på tvären.

// jonte

174 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#3
Kul! Bara att följa då wink Kommer komma upp lite mera snart.

174 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#4
Arbetet rullar framåt sakta men säkert!
Kopplat in en diodlist i vindrutan som ska fungera som bromsljus framåt, gjort om sista biten på avgaset så att det mynnar ut bakom bilen istället för bakom bakdäcket och fått en katalysator svetsad på plats!
Däckhögen växer också smått inför körningarna som är på gång! 16 däck på fälg, 18 med framhjulen då. Undrar hur långt det räcker tongue

I helgen blir det att montera avgaset i bilen igen och sen får vi se! Maskin börjar närma sig färdig för besiktningen.

Även två veckor kvar nu till premiären med bilen! Galet spännande!! big_smile

174 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#5
Nu så! Nu är det nära! Sista bitarna fixas imorgon inför helgen! Ska täta lite och sen får det räcka.

På lördag siktar vi på Mantorp Park!

174 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
#6
Dagens äventyr avklarat big_smile Fruktansvärt spännande även om det mest vart att lära känna bilen då det var första gången med maskin så var väl inte så mycket värt att se. Skickar på riktigt bra framåt och går helt underbart! Remmen till styrservot vred sig och gick nästan av så fick införskaffa en ny rem och spänna till ordentligt. Annars gick nog inget sönder. Missade lite växlar de första turerna men till slutet kom jag riktigt bra överens med lådan tycker jag. Nere och harvade i gräset och gruset ett par gånger men det hör ju till big_smile
Nu ser vi fram emot en lite mindre bana nästa helg och se hur det beter sig där! big_smile Håller tummarna!

224 Inlägg
20 april 2013
#7
Va e de för bil? Va sa göras?


174 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#8
Det är en Volvo 240. Den som ligger på min sida.
För tillfället är det lite reparation efter lördagens körning och borsta bort ett par kg lera och gräs big_smile Blåste bort filter till vevhusventilationen också så ska fixa nya.
Annars så ska jag köra i nästa helg och sen får vi se. Har lite planer på att slipa och snygga till den en del.

174 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
#9
Veckan har bjudit på lite jobb! När vi körde upp på lastbilen i lördags så betedde sig maskin lite underligt och när vi startade upp maskin hemma så hörde vi ett lite rasslande/skrikande ljud när man tryckte ner kopplingen och motorvarvet sjönk lite smått. Vi misstänkte urtrampningslagret så vi tog ner växellådan och skaffade ett nytt. Igår kväll så startade vi maskin igen och det lät likadant fortfarande.

Så just nu spekulerar vi i om det är vettigt att sitta och åka upp till Gröndal med maskin trots att det låter. Är ju inte världens roligaste om saker och ting rasar.

174 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
#10
Helgens körning är inställd för min del! Känns bättre att köra säkert och kolla igenom maskin ordentligt!

174 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
#11
Problemet är identifierat! Det sitter ju ett lager inne i motorn som hindrar att vevaxeln rör sig framåt då man frikopplar. Att kalla det ett lager är kanske att överdriva men ändå. Denna lilla pryl är det hur som helst som är dålig då vi nu har kontrollerat remhjulet fram på motorn. När vi hade bilen igång på tomgång och tryckte ner kopplingen så rörde sig remhjulet framåt mot kylaren med en halv centimeter eller så! Inte helt bra tongue Att det låter om det ''lagret'' är lite lustigt men det finns liksom inget annat som kan orsaka dessa problem. Byte av detta lager kommer inom kort och sen siktar vi på nästa körning den 25:de maj! Då är det full attack som gäller big_smile

174 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
#12
Lyfte ur motorn igår och hittade en axialbricka totalt söndervriden nere i tråget tillsammans med massa metallspån. Problemet är alltså att det skulle ha funnits två brickor och när vevaxeln rörde sig så fräste den ur fästena i blocket och lageröverfallen. Blocket är därmed kasst så jag jagar nu ett nytt B230ET block!

174 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#13
My bad!
Efter mycket pratande och kikande så är det nog så att det bara ska vara två halvor för axiallagret.
Enligt sprängskisser och sånt iallafall. Jag trodde att det skulle vara fyra halvor eftersom jag fick det när jag beställde axialbrickan till motorn. Men som sagt. Ska nog bara vara två halvor.
Om någon vet får denna gärna dela med sig av det tongue

Hursomhelst!
Drog iväg till skroten och jagade motor och fick tag i en B230FK istället från -96. Oljekylda kolvar och framförallt! Axialbrickan sitter ihop med ett ramlager och är hela varvet runt på båda sidor. Hoppas detta håller bättre.


Så för tillfället ligger gamla och den ''nya'' motorn i bitar i garaget och väntar på att skruvas ihop. Väntar bara på nya ramlager sen kör vi!

174 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
#14
Okej! Försök nummer två inför Eskilstuna!
Nya blocket på plats med fräscha prylar och allt verkar hålla tätt.
En liten sväng innan avfärd för att se att det lirar bra sen är det bara att lasta upp allt.

Denna gång satsar vi lite mera!

174 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
#15
Jaha! Lyckad körning får man väl lov att påstå. Problem med en slang till laddtrycket så hade bara tryck ett par varv innan man fick åka in och fixa till det igen.
Men under de varven gick det rätt fint!
Tyvärr avslutades dagen med ett oljud från motorn och dålig gång. Svänghjulet satt inte längre fast. Även centrum på lamellen har gett sig.
Inspektionen gav att två bult gått av och sitter numera fast i vevaxeln. Förbannat underbart!
En vevstake är skrot också.
Så det blir att beställa hem lite nya prylar och försöka skruva ihop det IGEN och hoppas på att det håller smile
Nya motorkuddar modell hårda, ny vevstake, kanske en ny vevaxel, ett gäng nya skruv och så har jag skaffat en längre handbromsspak för att undvika att slita tag i växelspaken i lite stressade situationer tongue

Siktar eventuellt på att köra på midsommar i Eskilstuna! Förbannat rolig bana!

Over and out!

174 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
#16
Jaha! Motorfästena är uppborrade och nya kuddarna är på plats. Tyvärr har vevaxeln gått sönder så letar efter en ny. Ny lamell har kommit också. Nya bult till svänghjul och tryckplatta. Inväntar fortfarande nya staken. Ny handbromsspak är också på plats och känns perfekt tongue
Hoppas på att kunna skruva ihop maskin snart och få köra lite mera! Ska bli intressant och se hur den håller nu med lite andra prylar.

klabbarpan
3 041 Inlägg
21 juni 2013
#17
lägg upp bilder i tråden så man vet vad du sysslar med


174 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#18
Will do. Tack för responsen.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
9 juli 2013
#19
Såg på bilder att du har öppen vevhus. Ska va sluten om du ska tävla smile

Vi vill se bilar och filmer i massor!

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

174 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#20
På så sätt. Får fixa till det innan man ger sin in på tävlingar då. Än så länge kör jag bara på lite bankörningar och sådär då. Planerar väl lite smått att kanske ge sig på att tävla 2015 eller så, kommer nämligen att plugga ett år nu och då är det lite tungt att ha maskin rullande tongue

Hur som helst! Drar upp ett par bilder här på allmän begäran då jag äntligen hittat sladden till mobilen.

Läget just nu är att motorn inte startat sen jag senast hade ur den. Bytte vevaxeln och insåg att en stake var sönder så fick vänta längeee på ny. Monterade och drog ihop motorn lite fint.
Det som sen strulade var att jag inte kom ihåg hur svänghjulet skulle sitta i förhållande till tändgivaren så det slutade med att det hamnade två bult fel. Det är fixat nu och nu sitter även hjulet med fina ARP-skruv. Fick tips om att original bult går av väldigt lätt nämligen.

När motorn väl var på plats tyckte jag att den satt lite märkligt snett... Jodå! Så jävligt att växellådan inte gick att på få på plats. Eftersom jag bytt till nya kuddar antar jag att det är dom det beror på. Så fick försöka chimsa ena kudden för att få motorn på plats. Gick rätt bra faktiskt!

Sen satt alltså allt på plats och satan så hårda kuddar det är!

SÅ! Då tänkte jag att nuu ska den äntligen starta! Icke! Så roligt ska vi inte ha det!

Han trycker ur olja runt oljefiltret... Bytte packning till adaptern för oljekylaren och även till nytt filter.
Trycker fortfarande ur sig olja... Och det är alltså på startmotorvarvtal!

Ingen aning om vad det beror på och vet någon det får denna gärna säga till! Mycket mystiskt tycker jag!


Sök