2156
Sök

Startproblem Toyota Celica GT4 ST205

79 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#1
Behöver lite hjälp med tips då jag nu står helt still i felsökandet.

Har i vinter haft ur motor/låda etc för översyn/renovering m.m.
Stoppade i allt igen, bilen startade direkt och gick som vanligt svinbra!
Körde bort bilen till mitt nya garage, bilen gick fint som vanligt.
Lite "bluddrig" på tomgång, annars finfint. (ojämn/ryckig tomgång, aldrig varit så innan)
Körde in bilen i garaget och stängde av.
En månad senare skulle jag gå ut och varmköra den.
Bilen startar ej..... Den tänder till någon gång då och då bara.
Har gått igenom alla säkringar och samtliga är hela.
Gick även över alla reläer och såg att reläet till EFI var lite mosat (hade ur hela kabelstammen i vinter)
Skaffade ett nytt relä och provade igen.
Nu ville bilen starta dom första 5-6 sekunderna, riktigt tjurig...
Den hackade och spottade men ville inte igång..
Pumpen går och allt verkar ju lira, men den startar inte...
Har skruvat ur stiften och kollat dessa. 3 stift var torra, det 4:e var blött (?)

Bilen har startspärr/larm, men detta fungerar eftersom bilens startmotor går runt.
(startspärren blockar strömmen till denna när den är aktiv)

Någon har tips eller idéer angående detta?????

//Mvh Jimie


I may be bad, but I'm perfectly good at it !
24 Inlägg
4 april 2013
#2
Det va ett redigt mysko fel ! har du löst det ?

Annars kan du ju testa att starta med ett tändstift borta och ha det mot blocket och kolla om det kommer någon gneta...men antar du redan kollat det när du skrev "skruvat ur stiften och kollat dessa" .

Vad har du haft borta när du renoverat kollat ?
Kolla alla vakuumslangar m,m då brukar den få liknande symtom som du beskriver.

hör av dig smile

No one lives forever
But when i put my foot down i am immortal !!!

79 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
#3
GT4_driver skrev:
Det va ett redigt mysko fel ! har du löst det ?

Annars kan du ju testa att starta med ett tändstift borta och ha det mot blocket och kolla om det kommer någon gneta...men antar du redan kollat det när du skrev "skruvat ur stiften och kollat dessa" .

Vad har du haft borta när du renoverat kollat ?
Kolla alla vakuumslangar m,m då brukar den få liknande symtom som du beskriver.

hör av dig smile

Jo det är jävligt mysko...! smile
Men en polare trodde att jag satt i för "kalla" t-stift.
Jag har aldrig tummat på kvalitén på delarna jag monterat i bilen.
Alla delar är av högsta kvalité och "dyra" märken.
Så satte i NGK's finaste Iridium-stift i vintras..
Dessa kräver en del ström/gnista för att fungera korrekt. (enligt honom)
Jag har ju standard t-spole i bilen, men betydligt finare tändkablar från Magnecore.
Har nu beställt lite "varmare" stift av samma märke/modell och hoppas på uppstart då! smile

Ska ge mig på bilen nu när det blir lite varmare ute oxå..
Ska byta bromsar bak, en abs-givare och bromsslangarna fram innan besiktning smile

Så hoppas på det bästa, annars får man klura vidare och felsöka igen....


I may be bad, but I'm perfectly good at it !
24 Inlägg
15 april 2013
#4
Auzzie skrev:
GT4_driver skrev:
Det va ett redigt mysko fel ! har du löst det ?

Annars kan du ju testa att starta med ett tändstift borta och ha det mot blocket och kolla om det kommer någon gneta...men antar du redan kollat det när du skrev "skruvat ur stiften och kollat dessa" .

Vad har du haft borta när du renoverat kollat ?
Kolla alla vakuumslangar m,m då brukar den få liknande symtom som du beskriver.

hör av dig smile

Jo det är jävligt mysko...! smile
Men en polare trodde att jag satt i för "kalla" t-stift.
Jag har aldrig tummat på kvalitén på delarna jag monterat i bilen.
Alla delar är av högsta kvalité och "dyra" märken.
Så satte i NGK's finaste Iridium-stift i vintras..
Dessa kräver en del ström/gnista för att fungera korrekt. (enligt honom)
Jag har ju standard t-spole i bilen, men betydligt finare tändkablar från Magnecore.
Har nu beställt lite "varmare" stift av samma märke/modell och hoppas på uppstart då! smile

Ska ge mig på bilen nu när det blir lite varmare ute oxå..
Ska byta bromsar bak, en abs-givare och bromsslangarna fram innan besiktning smile

Så hoppas på det bästa, annars får man klura vidare och felsöka igen....

Har för mig jag har eller har haft dom stiften och jag hade inga problem .....
Har du kollat så inte den har kuggat över eller så tändningen stämmer ?
Kan ju även vara "LMM" som lagt av !!!
Finns ju massor med saker det kan vara tyvärr sad
Kan du lägga upp en film på hur bilen beter sig ?

No one lives forever
But when i put my foot down i am immortal !!!


Sök