Öh...Han med 540 trycker inte fullt. Automaten slirar en aning kanske. Testa din bil mot en verifierad 7-sekunders bil, dvs en som mätts upp till att klara av sprinten till 100 på 7 sek, o dessutom körs av samma person, en person som förmodligen kan "spaka" vettigt. Gör detta under rimliga förhållanden med bra grepp. Hänger du på, dvs är max en halv billängd efter så. Din prestanda mätning är i princip helt värdelös, på tok för oexakt. Det enda den duger till är att verifiera att din bil förmodligen går som Volvo påstår att den skall göra...
Jag gjorde själv ett toppfartstest med en gammal Passat 2.0 -95, hastighetsmätaren fladdrade kring 200km/h, osannolikt i mina ögon. Så jag gjorde om testet med en GPS med doppler (bland de exaktare GPS:erna, en Locosys GT31), den visade hör o häpna 194km/h, drar jag då ifrån "felmarginalen" på säg 3km/h så hamnar jag ganska exakt på den av VW angivna toppfarten...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure