2257
Sök

-

236 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#1
-
Senast redigerat av CustomSS1 (30 mars 2013)

Power is measured in dB

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
29 mars 2013
#2
du har väl fått ett väldigt bra exemplar! smile
min e30 är likadan. jag åker ifrån e36 325 å min har 100 nm mindre å 20hk mindre.
ja ska inte göra det heller. smile


Smack that ass!!
2 953 Inlägg
29 mars 2013
#3
men i ditt fall barenhoff så är ju e30in lättare än e36 å sen kan du säkert ha en lägre utväxling än e36an oxå

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
29 mars 2013
#4
xorox_88 skrev:
men i ditt fall barenhoff så är ju e30in lättare än e36 å sen kan du säkert ha en lägre utväxling än e36an oxå

absolut. men tar man bort extra vikten på e36an å räknar med dem 100 extra nm så ska det inte va så endå. å inte på papper heller.

men men back to the thread


Evildan
29 mars 2013
#5
CustomSS1 skrev:
Min volvo s40 2.0t 2001 gör 0-100 på 7s, men på papper ska det ta 8,5 sekunder enligt volvo själva.
Teknikens värld gjorde också ett test och kom upp i 100 på 8,2 sek.
Min s40 är helt original i motorn (bortsett från öppen luftburk) och laddar 0.6 bar som max.

Frågan är bara: varför?
Och ja, jag har tagit tid flera gånger så det stämmer.

edit:
det är en manuell låda i bilen

hur mäter du hastigheten?
hur mäter du tiden?

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 mars 2013
#6
bare: Sen när har en 325i E30 145Nm i vrid? En E36 325i har 245Nm i vrid bara så du vet...Har för mig att en original 325i E30 ligger på 222Nm...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Evildan
29 mars 2013
#7
dawwe skrev:
bare: Sen när har en 325i E30 145Nm i vrid? En E36 325i har 245Nm i vrid bara så du vet...Har för mig att en original 325i E30 ligger på 222Nm...

Effektuppgifter ang E30 325i:
125 kW (170 hp) @ 5800 rpm.
222 Nm @ 4300 rpm.

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
29 mars 2013
#8
förlåt, trött i knoppen som vanligt. tänkte på 328an. som ligger på 280. ja det stämmer att e30in ligger på 222.


...has left the building...
4 474 Inlägg
29 mars 2013
#9
Ah...Då har du ju använt dig av det absolut mest exakta sättet. Felmarginalen är ytterst liten, gissar på att den ligger på ca 1.5-2....sekunder!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 mars 2013
#10
Ok...Du kan lika gärna köra med att "räkna sekunderna", dvs "1001,1002,1003...". Blir lika exakt. Varför? Jo dels för att  när din hadtighetsmätare visar 100km/h så är förmodligen din fart snarare max 95km/h. Det är svårt att se EXAKT när mätaren passerar säg knappa 110km/h (vilket borde motsvara 100km/h), o dessutom trycka av "mätklockan" exakt. Skall du mäta prestandan så finns det olika "boxar" att köpa, de använder sig av bland annat GPS, då blir de uppmätta prestandan rätt exakt, säg +- 0.5 sek?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 mars 2013
#11
Öh...Han med 540 trycker inte fullt. Automaten slirar en aning kanske. Testa din bil mot en verifierad 7-sekunders bil, dvs en som mätts upp till att klara av sprinten till 100 på 7 sek, o dessutom körs av samma person, en person som förmodligen kan "spaka" vettigt. Gör detta under rimliga förhållanden med bra grepp. Hänger du på, dvs är max en halv billängd efter så. Din prestanda mätning är i princip helt värdelös, på tok för oexakt. Det enda den duger till är att verifiera att din bil förmodligen går som Volvo påstår att den skall göra...
Jag gjorde själv ett toppfartstest med en gammal Passat 2.0 -95, hastighetsmätaren fladdrade kring 200km/h, osannolikt i mina ögon. Så jag gjorde om testet med en GPS med doppler (bland de exaktare GPS:erna, en Locosys GT31), den visade hör o häpna 194km/h, drar jag då ifrån "felmarginalen" på säg 3km/h så hamnar jag ganska exakt på den av VW angivna toppfarten...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Evildan
29 mars 2013
#12
En NY 540ia e34 gör enligt BMW med deras testförare bakom ratten under optimala förhållanden 0-100 på 6.8s, nu 20år senare är siffrorna säkerligen något annorlunda.

Mät din mätarhastighet med GPS så ser du hur stor felmarginalen är mellan mätarhastighet och verklig hastighet.

Använd ditt tidtagarur och sen "klockar" du av en av accelarationerna du filmat förslagsvis 10-15 gånger och ser sedan hur mkt tid det skiljer mellan de 10gångerna du klockat av.

Då ser du att tiderna är förmodligen väldigt olika om du nu inte är fruktansvärt stabil i reaktionstiden.
Senast redigerat av Evildan (29 mars 2013)

528 Inlägg
29 mars 2013
#13
Det finns *ingenting* annat än att mäta med seriösa verktyg.  Om du lägger till alla felmarginaler (mätarhuset, din reaktionstid,  din klocka,) så säger din tid ingenting.
Det mest sannolika är att din bil ligger ÖVER av volvo angiven tid på 0-100.   Även om bilar är unika och vissa går bättre än andra - allat annat lika; så är din bil hur som helst gammal.  Det vore märkligt om den svarade så bra. 
Som motargument till din raket skulle jag vilja be dig att åka och kolla på banträffar där de erbjuder effektmätning med rullande landsväg. Du kommer få se en hel drös med hängande hakar när folk besviket möts inför det faktum att mekanik slits med åldern.
Din bil går fortare än vännens bmw; var glad för det. Fundera inte så mycket på alla OM: så som,  kan han köra bilen effektivt(?), underpresterar HANS bil(?), osv..    Be that happy dude bakom ratten liksom..   Men tiden du tar med tidtagare och mobil-film är ingen raketforskning. För länge sedan fick jag lära mig att man inte kan ange mer exakt siffra än vad alla delmomentens felmarginal och noggranhet tillåter: och med mobil och tidtagarur så kan du i princip lika gärna (som sagts,)  räkna 1001,1002,1003..  och sedan be en vän avrunda hur många bokstäver du hunnit med på sista sekunden och låta det avgöra tiondelen.

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 mars 2013
#14
Rensvinf skrev:
Det finns *ingenting* annat än att mäta med seriösa verktyg.  Om du lägger till alla felmarginaler (mätarhuset, din reaktionstid,  din klocka,) så säger din tid ingenting.
Det mest sannolika är att din bil ligger ÖVER av volvo angiven tid på 0-100.   Även om bilar är unika och vissa går bättre än andra - allat annat lika; så är din bil hur som helst gammal.  Det vore märkligt om den svarade så bra. 
Som motargument till din raket skulle jag vilja be dig att åka och kolla på banträffar där de erbjuder effektmätning med rullande landsväg. Du kommer få se en hel drös med hängande hakar när folk besviket möts inför det faktum att mekanik slits med åldern.
Din bil går fortare än vännens bmw; var glad för det. Fundera inte så mycket på alla OM: så som,  kan han köra bilen effektivt(?), underpresterar HANS bil(?), osv..    Be that happy dude bakom ratten liksom..   Men tiden du tar med tidtagare och mobil-film är ingen raketforskning. För länge sedan fick jag lära mig att man inte kan ange mer exakt siffra än vad alla delmomentens felmarginal och noggranhet tillåter: och med mobil och tidtagarur så kan du i princip lika gärna (som sagts,)  räkna 1001,1002,1003..  och sedan be en vän avrunda hur många bokstäver du hunnit med på sista sekunden och låta det avgöra tiondelen.

så ni menar att de funkar inte att börja filma innan 3 sek innan man dumpar kopplingen å rullar iväg sen filmar man 5 sek efter man passerat 110, stannar, spoolar tillbaka filmen å kollar ca tiderna ?

dom flesta fas2 x40 volvosarna går bättre än vad som står på pappret.. Finns en orsak till att dom ändrade utväxling på dom kärrorna så dom inte skulle vara snabbare än volvos lite mer kraftstarka bilar.


2 072 Inlägg
30 mars 2013
#15
ni som har testat med GPS och hastigheter.. jag har en OBDII bluetooth kontakt som man kan mäta 0-100 i sekunder samt 100-0 och massa annat (via android telefon)
kan man lita på den.. asså verklig fart och sekunder?

den startar automatiskt vid start av bilen och stannar när den uppnått 100km/h ?

Sandzoo i da house

4 261 Inlägg
30 mars 2013
#16
jag bruka göra på samma sätt som ts, bruka ta tid precis när hastighetsmätaren rör sig. då får jag tex 7 sekunder på e39 528  från 0-100. man behöver inte vara exakt exakt..min farsas s40 2005 med gdi motorn är också snabbare än vad det står på papper. det står att den ska klara på 10.5 sec men det är bara bull snack.

den gör säkert inom 7-8

samma sak med min mitsu colt. står att den ska ta ungefär 10.5 sekunder men jag är säker att ja kan få ner till runt 8.. filmerna på youtube där folk testar så brukar dom få runt 7-8 sekunder på deras så kallade 10 sekunders bilar..

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 mars 2013
#17
Panda: Var har du köpt din påskmust? Här-i-kring är det bra klena grejer *haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 261 Inlägg
30 mars 2013
#18
dawwe skrev:
Panda: Var har du köpt din påskmust? Här-i-kring är det bra klena grejer *haha*

HEHE ;wink))))

det gjorde min dag.

kolla på denna tex

http://www.youtube.com/watch?v=pNaw-VwlFPg

klarar på runt 8 sec. men på papper står 10 minst^^

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 mars 2013
#19
0-105 (vilket borde motsvara knappa 100km/h) är 9.5 sekunder enligt videon (klockade 5 gånger, 9.4 som bäst 9.6 som sämst). Startade klockan när man hör att det "slirar till" o stoppade vid 105 enligt mätaren, vilken kanske bara är 97 "riktiga". Klockar jag till ca 107-108 blir tiden 10.1 (medelvärde!) vilket förmodligen är den mer korrekta tiden. Mätningen är högst osäker, det är ytterst svårt att avgöra NÄR bilen börjar röra på sig, det lär vara ett visst "lagg" på hastighetsmätarnålen. Nej såna här mätningar säger inte mer än att bilen accelerar.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 mars 2013
#20
S40 är rätt exakt på mätaren faktiskt, min gamla häck visade 2-3 km/h snabbare än min gps. 

Varje mätning jag gjort med kamera tycker jag har varit väldig exakt men jag vet också precis när de börjar rulla.



Sök