3208
Sök

Bas för trånga utrymmen/små lådor!

533 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
Hallå! Jag har byggt ett par lådor osv, i lite större modell, men nu tänkte jag att jag skulle försöka kunna använda skuffen till något annat än just baslådor. Min fråga är då hur man smidigast kan göra? Behöver inte vara några "supergrejer" men så att det ger mer bas än bara orginalljudet.

Har kollat på Lanzar, http://www.lanzar.com/sku/MAXP124D/Max- … -Subwoofer och funderar på att skaffa en sådan och bygga en anpassad låda till. Eller, om det är möjligt, att montera basarna som de har gjort på den 5:e bilden på sidan jag länkade.
Hur många liter behöver denna basen egentligen?
Ska ha basen/basarna i en S40, och vill kunna montera dem så att jag har så stor plats som möjligt i skuffen.
Tips?

Mvh

508 Inlägg
1 april 2013
Kanske en 30l (sluten) 50l (portad) skulle jag gissa på?

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

533 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
gugge1234 skrev:
Kanske en 30l (sluten) 50l (portad) skulle jag gissa på?

Hade för mig att det var runt 50L för en portad...

Tror ni att det kan gå att göra en sluten låda i sidan på bagagen? Kanske 2 st 10 tummare?

1 400 Inlägg
1 april 2013
Om du har ett bra slutsteg så funkar en Hertz HX300 bra i en 25L sluten låda.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

533 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
Nice, har ett ganska bra steg. Ett DLS CA12 Performance.

Men Hertz-basen, är den otroligt mkt bättre än Lanzar-basen?

1 727 Inlägg
1 april 2013
Fismumriken skrev:

Jag skulle inte matcha en HX-bas till det steget(dom basarna är lite törstigare)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

533 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Fismumriken skrev:

Jag skulle inte matcha en HX-bas till det steget(dom basarna är lite törstigare)

Pierre

Okej, krde två stycken Rockford-basar innan, och det blev rejält tryck i bilen, men som sagt, det tar för mycket plats hmm visserligen har jag kvar dem, kanske kan göra en sluten låda till en utav basarna bara?

1 727 Inlägg
1 april 2013
Fismumriken skrev:
plats hmm visserligen har jag kvar dem, kanske kan göra en sluten låda till en utav basarna bara?

Det kan vara en bra idé om modellen är "ok för sluten låda".

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

2 401 Inlägg
1 april 2013
Du har inte kollat på denna? Provlyssnade i somras och den lät riktigt gött faktiskt smile 
http://www.avd.se/index.php?go=products … amp;page=1

533 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
Hm... Kanske inte så dum...
Ska forska lite mer om basen jag har. Rockford Fosgate P2D212. smile Funderar lite på vad som blir mest lämpat för mig, som ändå ger rätt bra tryck:/

1 400 Inlägg
2 april 2013
Fismumriken skrev:

Det steget är lite i klenaste laget till den basen tyvärr Men till lillebror så passar det perfekt.
Så ta en titt på      Hertz ES300D. Den funkar lika bra i samma låda och vill du senare ha lite mera tryck så passar den basen även bra i en portad låda på ca 30L.

5 119 Inlägg
2 april 2013
efterssom ja är skitnöjd med min nya kärlek så rekomenderar ja gladen sqx smile jag kör 8" å den spelar väldigt trevligt smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 april 2013
Du bör försöka bygga lådan så att basen spelar in i kupén på något sätt eftersom du har en sedan. En låda i sidan eller liknande blir sällan särskilt bra tyvärr.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

533 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
Okej... Fått in lite tips nu och funderar så det knakar.

Funderar på om man ska köra två stycken Gladen SQX 08, i slutna/eventuellt portade lådor, eller endast en Hertz ES300D i sluten, eventuellt portad låda. Frågan är vad som lämpar sig bäst för steget, och om man ska satsa på portad låda, eller sluten låda. Har endast kört med portade lådor förut.

Kan tillägga att kravet på maximala vibrationer inte finns, utan det jag är ute efter är så ren, och fin bas som möjligt, men som ändå ger lite mer tryck än orginala högtalare smile
Senast redigerat av Fismumriken (2 april 2013)

533 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
Förresten, var ett tag sedan jag byggde lådor, men om man bygger en låda som är 30L portad som rekomenderas för en bas, ska man då lägga till volymen för magneten?

Jo förresten, jag kör ju Volvos orginala dubbel-din stereo, hur ska man koppla steget till den? Ingen lågniva antar jag?
Senast redigerat av Fismumriken (4 april 2013)

533 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
Hejsan! Har en fråga till här. Om vi säger att jag köper denna Hertz ES300, hur ska man koppla då? Basen är ju på 4+4 ohm, och steget jag har (DLS CA12) klarar 1x500w i 1ohm, 1x400w i 2 ohm, och 1x220w i 4 ohm.

Hur ska man då koppla för? Vet ej om det är stabilt i 1 ohm.

280 Inlägg
29 april 2013
Jag hade hellre köpt en större bas än två mindre. DLS RW12i i 30 liter sluten låda som spelar rakt in genom skidluckan är mitt förslag.

1 400 Inlägg
29 april 2013
Fismumriken skrev:
Hejsan! Har en fråga till här. Om vi säger att jag köper denna Hertz ES300, hur ska man koppla då? Basen är ju på 4+4 ohm, och steget jag har (DLS CA12) klarar 1x500w i 1ohm, 1x400w i 2 ohm, och 1x220w i 4 ohm.

Hur ska man då koppla för? Vet ej om det är stabilt i 1 ohm.

Du kopplar bara båda basens + till slutsteget och samma sak med - Då får du en belastning på 2 Ohm.

6 851 Inlägg
29 april 2013
vad menas med liten låda, hur mpbga liter snackar vi som mest?
för vill du ha riktigt små lådor, kolla på JL Audio basar och W3 serien.
där har du tex 6,5" basar från ca5L. detta är enligt mej en liten låda ;-)

1 400 Inlägg
29 april 2013
TT-Avant skrev:
vad menas med liten låda, hur mpbga liter snackar vi som mest?
för vill du ha riktigt små lådor, kolla på JL Audio basar och W3 serien.
där har du tex 6,5" basar från ca5L. detta är enligt mej en liten låda ;-)

mpbga ) VA FAN HAR DU REDAN VARIT PÅ FLASKAN lol
Senast redigerat av micke7406 (29 april 2013)

Sök