3681
Sök

Dieselpump D24TIC läcker runt " kallstarts reglaget "

88 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#1
Hej, min pump läcker på D24an, som ni ser på bilden så läcker den vid packningen runt reglaget på sidan på pumpen, det reglaget som justerar " kallstarten " har inget vettigt namn på de, men min fråga är vad som händer o sker om man lossar reglaget sitter med två insexskruvar, men antar att de sitter fjäder o massa smått på insidan, är rädd att de far åt helvete om man lossar reglaget ? någon som vet ?

motorn är absolut inte svårstartad o den går lika bra som den alltid gjort men de droppar rätt så mycket diesel när motorn är igång,

någon som har gjort detta förut eller vet säkert ??

tack på förhand

mvh Cj

bilden ligger i mitt fotoalbum, kunde inte få in bilden på inlägget
Senast redigerat av Challej (3 april 2013)


3 292 Inlägg
7 april 2013
#2
Challej skrev:
Hej, min pump läcker på D24an, som ni ser på bilden så läcker den vid packningen runt reglaget på sidan på pumpen, det reglaget som justerar " kallstarten " har inget vettigt namn på de, men min fråga är vad som händer o sker om man lossar reglaget sitter med två insexskruvar, men antar att de sitter fjäder o massa smått på insidan, är rädd att de far åt helvete om man lossar reglaget ? någon som vet ?

motorn är absolut inte svårstartad o den går lika bra som den alltid gjort men de droppar rätt så mycket diesel när motorn är igång,

någon som har gjort detta förut eller vet säkert ??

tack på förhand

mvh Cj

bilden ligger i mitt fotoalbum, kunde inte få in bilden på inlägget

Tror minsann att det sitter en packbox innanför där, vanligt att man måste byta dessa då det är extremt vanligt att pumpen börjar läka på D24.. det kommer att bli värre och värre. Du lär få ta bort pumpen och byta lite packningar och packboxar så blir den bra igen.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

88 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#3
antar väl att det lär bli värre o värre ja, men just nu är de ju bara den packboxen som sitter bakom detta reglaget som läcker, du vet inte om man bara kan ta ut den axeln ? utan att förstöra något ?


3 292 Inlägg
8 april 2013
#4
Challej skrev:
antar väl att det lär bli värre o värre ja, men just nu är de ju bara den packboxen som sitter bakom detta reglaget som läcker, du vet inte om man bara kan ta ut den axeln ? utan att förstöra något ?

Du måste delvis plocka isär pumpen för att byta.. så en bra början kan ju vara att plocka bort pumpen och undersöka hur du får isär den på bästa sätt..

Kanske finns andra sätt att göra som jag inte vet om åxå.. kanske nån som bytt den på plats utan att ta bort den.. ? men jag tror inte det iaf..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

88 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#5
känns lite onödigt o lossa på pumpen när reglaget sitter så bra till.. men du vet inte vad som sitter innanför reglaget ?


3 292 Inlägg
8 april 2013
#6
Challej skrev:
känns lite onödigt o lossa på pumpen när reglaget sitter så bra till.. men du vet inte vad som sitter innanför reglaget ?

Det är väldigt läge sen jag renoverade eller ens hade isär en sån där pump.. men har för mig att du måste isär med den för att byta packningar och packboxar osv osv..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

141 Inlägg
14 april 2013
#7
Ta bort de fyra insex eller spårskruvarna på överdelen på pumpen och ta bort den övre delen bara, finns inget som kan flyga iväg där inne, sitter dock en pinne som är lite fipplig att få bort sen som sitter fast i stången som går ner från gasstaget.


88 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#8
problemet är inte uppe vid gasreglaget utan på sidan av pumpen (vänstersidan) där ett kallstartsreglaget sitter, den sitter med två insexskruv, sitter nog antagligen en packbox där innanför som läcker men frågan är om de bara är o skruva isär ?


141 Inlägg
15 april 2013
#9
Du får göra som jag sa så att du får isär övre delen utav pumpen så du kan skruva bort kallstartsreglaget, och ja det sitter garanterat en o-ring runt den stången och risken är att den packboxen/mässingröret är utslitet oxå. Bara att plocka isär överdelen, det är väldigt simpelt.


141 Inlägg
15 april 2013
#10
Eftersom att kallstartsreglaget sitter fast i övre delen utav pumpen ( därför du behöver ta isär det)


88 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#11
okej, tack ! kan man göra det på plats ?


88 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#12
glömde fråga, när man byter  oring eller packbox, måste man beställa de på volvo eller kan man sätta i nån oring eller nått liknande som passar ? har läst att om man ska köpa på volvo så kan mantrodligtvis bara köpa en sats till pumpjäveln, som ligger runt 5000 kr yikes


141 Inlägg
16 april 2013
#13
Challej skrev:
glömde fråga, när man byter  oring eller packbox, måste man beställa de på volvo eller kan man sätta i nån oring eller nått liknande som passar ? har läst att om man ska köpa på volvo så kan mantrodligtvis bara köpa en sats till pumpjäveln, som ligger runt 5000 kr yikes

Du jobbar bredvid styrtek i grästorp eller eller?


Sothora <3
1 201 Inlägg
16 april 2013
#14
Ring till Dieselmeken AB i aneby han förser dig mer rätt packningar.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

141 Inlägg
17 april 2013
#15
Bosch i skövde säljer packningskit för 3-400kr, köpt där till mina.


88 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#16
okej lugnt, dom på jobbet visste en i levene o en i trollhättan som hade mycket att välja på, japp, men om ja ska va ärlig så river vi aldrig i dieselpumpar, lite överkurs på en bilverkstad..tongue


141 Inlägg
17 april 2013
#17
Challej skrev:
okej lugnt, dom på jobbet visste en i levene o en i trollhättan som hade mycket att välja på, japp, men om ja ska va ärlig så river vi aldrig i dieselpumpar, lite överkurs på en bilverkstad..tongue

Tänkte annars att jag kunde gå dom 10 metrarna och visa vad du behöver göra smile. Jobbar ju där


88 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#18
Jaså jaha smile fundera allt på om de va en D24.a som stod tvärsöver ! Åkt D24.a länge ? med tanke på att du verkar ha skruvat en del i dom, har klarat mig från pumpmek än så länge, men tack för svaret iaf, ville bara höra mig för lite innan ja börjar riva i skiten, inte kul o stå där o inte få ihop de sen, men nu vet ja ve ja behöver göra ! gött wink


141 Inlägg
17 april 2013
#19
Challej skrev:
Jaså jaha smile fundera allt på om de va en D24.a som stod tvärsöver ! Åkt D24.a länge ? med tanke på att du verkar ha skruvat en del i dom, har klarat mig från pumpmek än så länge, men tack för svaret iaf, ville bara höra mig för lite innan ja börjar riva i skiten, inte kul o stå där o inte få ihop de sen, men nu vet ja ve ja behöver göra ! gött wink

Ja jag har väll rivit i det en del på sistone. Har väll kört det från och till i snart 3 år. wink


88 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#20
haha jaa de är väl ganska trevliga motorer o skruva i men det går oftast inte så många mil innan de dyker upp nått nytt problem, men va gör man inte för de underbara ljudets skull wink



Sök