Polara skrev:
Du har ju fått ganska många bra alternativ här, tycker dock personligen crv/rav-4/xc90 och den typen är tämligen tråkiga bilar även fast volvon är rätt ok att åka i, usa suv oavsett modell dricker kanske något mer men då får man också en riktigt behaglig bil med riktig 4wd som faktiskt hjälper dig och din familj att åka säkert vinter som sommar...bara min åsikt! lycka till /micke
Åsikten är fri men jag är nyfiken på hur du tänkte? Nog har amerikanska bilar en viss charm men det är inte en slump att de modellerna kallas för självmordsjeepar i sitt hemland. Säkra är det sista de är men du får gärna hänvisa till en amerikansk modell som beter sig bättre vid en undanmanöver, har bättre bromsprestanda, bättre resultat i krocktester, bättre eller ens bra fungerande antisladdsystem jämfört med en europeisk eller japansk modell. Kan du hitta en US modell som är bättre på endast en av punkterna ovan, jag är lite tveksam.
När det kommer till 4WD så visst presterar
riktig 4WD som typiskt kopplas in med en spak eller knapp bättre i hård terräng än elektronisk dito på så kallade stadsjeepar, men de bilarna är också (oftast) bakhjulsdrivna normalt och driver konstant om du kopplar in alla fyra hjulen. Dessutom sitter den typen av 4WD oftast på bilmodeller med ram, chassi av den äldre skolan och där ett antisladdsystem saknas.
Det är lynniga och svåra bilar att köra i halka, jag har haft en Vitara och i familjen har allt från Cherokee, Grand C, Tahoe men även liknande japanska som Pajero 3500 funnits och ingen av dem hade jag rekommenderat till någon som inte är van vid biltypen i vinterväglag.
Sedan finns amerikanska modeller även med samma typer av 4WD som stadsjeepar har, varför skulle det fungera bättre på en amerikansk sådan än en europeisk eller japansk modell?
Jag är inte ute efter att såga biltypen den har sina fördelar men i mina ögon är det så självklart att en XC90 med Haldex 4WD, utmärkta resultat vid krocktest och mängder med elektronik som hjälper föraren hör till en av de säkraste stadsjeeparna trådskaparen kan köpa medan den klassiska amerikanska motsvarigheten med
riktig 4WD tvärt om hör till de minst säkra bilarna man kan köra, välta eller krocka i.
Och om trådskaparen kunde tänka sig en framhjulsdriven Caliber bör en XC90 dessutom duga utmärkt till allt hon ställer den inför!