3214
Sök

Köpråd: Suv eller kombi?

12 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
#1
Hej alla biltokiga, nu får ni hjälpa mig!

Jag är ute efter en lite bättre begagnad bil. Min budget ligger runt 80.000:-
Helst av allt vill jag ha en suv, men vill inte att bilen ska dra över en liter per mil blandad körning.

Vad ska man titta efter för bil? Jag har sneglat på Dodge Caliber då den i min smak är grymt snygg, men har förstått att den inte är mycket att ha. Men någonting liknande, Jeep kanske? Hittills har jag bara haft volvobilar, och är en riktig volvotjej. Älskar volvo, men kan nu tänka mig att gå över till ett annat märke.

Jag behöver minst en kombi då barnvagn och familj ska få plats.

Kom igen och överös mig med tips nu!!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 april 2013
#2
Tyvärr ligger ju förbrukningen lite högre än vad du vill på dom men cheva suburban och cheva tahoe är fina bilar som enligt mig är värda lite högre bränslekostnad. (typ samma bil båda två, fast lite olika långa)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Muttley
4 april 2013
#3
Vilka suvar drar under litern ?  Honda crv?

12 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
#4
Det gör väl kanske inte jättemycket om bilen drar litern eller lite över. Men det får inte vara en som dricker 1,5 liter bensin per mil, då får jag nog se mig om efter något annat smile

12 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
#5
Mercedes benz ml350, finns det någon som vet om det är en bra bil? smile

12 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
#6
Eller Mercedes ml320

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 april 2013
#7
En SUV med förbrukning under 1L/mil är inget problem du har allt från populära Toyota Rav4 och Honda CR-V till de lite mer ovanliga konkurrenterna som Mitsubishi Outlander. BMW X3 är ett annat exempel, med 2.5-3L sexa stannar förmodligen notan strax över en liter per mil men med den lilla fyran stannar den under litern.

Mercedes ML tror jag däremot inte på, de dricker en liter per mil även med dieselmotor av nyare årsmodell. En äldre bensindriven 320 är inte snål eller ekonomisk i övrigt heller men en rejäl och praktisk bil. Det vore om du godtog lite högre förbrukning eller siktar mot en ML230 med fyra cylindrar, inte kvick men stressar du den inte kan den dricka måttligt. Jeep är bra arbetshästar men omoderna bilar som vill ha mycket bränsle, utmärkt brukstraktor men inte det vettigaste valet om du tänkt dig en familjebil.

Jag håller med dig i att Caliber är snygg på ett lite vräkigt amerikanskt vis men stämmer också in i resten, du kan hitta bilar från 1980-talet som håller samma nivå som en Dodge från de senaste åren. Hur man får en sådan liten bil utan fyrhjulsdrift att hinka i sig 1L/mil (1.8 SXT) är också en bedrift av amerikanarna, detsamma gäller att en nyare Dodge kvickt känns lika sliten som en 30år gammal bruksbil gör. Jag tror du gör rätt i att ducka för den!

Varför inte en XC90? Kräver visserligen över 1L/mil men den är mycket praktisk, säker och du verkar tycka bra om Volvo´s bilar?
Senast redigerat av Rquired (4 april 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#8
Rquired skrev:
En SUV med förbrukning under 1L/mil är inget problem du har allt från populära Toyota Rav4 och Honda CR-V till de lite mer ovanliga konkurrenterna som Mitsubishi Outlander. BMW X3 är ett annat exempel, med 2.5-3L sexa stannar förmodligen notan strax över en liter per mil men med den lilla fyran stannar den under litern.

Mercedes ML tror jag däremot inte på, de dricker en liter per mil även med dieselmotor av nyare årsmodell. En äldre bensindriven 320 är inte snål eller ekonomisk i övrigt heller men en rejäl och praktisk bil. Det vore om du godtog lite högre förbrukning eller siktar mot en ML230 med fyra cylindrar, inte kvick men stressar du den inte kan den dricka måttligt. Jeep är bra arbetshästar men omoderna bilar som vill ha mycket bränsle, utmärkt brukstraktor men inte det vettigaste valet om du tänkt dig en familjebil.

Jag håller med dig i att Caliber är snygg på ett lite vräkigt amerikanskt vis men stämmer också in i resten, du kan hitta bilar från 1980-talet som håller samma nivå som en Dodge från de senaste åren. Hur man får en sådan liten bil utan fyrhjulsdrift att hinka i sig 1L/mil (1.8 SXT) är också en bedrift av amerikanarna, detsamma gäller att en nyare Dodge kvickt känns lika sliten som en 30år gammal bruksbil gör. Jag tror du gör rätt i att ducka för den!

Varför inte en XC90? Kräver visserligen över 1L/mil men den är mycket praktisk, säker och du verkar tycka bra om Volvo´s bilar?

Tack för jättebra svar!
Vi har ca 80.000:- att spendera på en bil, plus min v70 i inbyte vilket borde ge nånstans runt 95.000 till en ny bil.
Idag var vi på bilia och pratade med en säljare vi känner, just för att jag så gärna vill ha en XC90, tyvärr fick vi ett väldigt tråkigt svar. Han sa att en sån bil som är äldre än 3-4 år inte är mycket att ha, dom är slitna och behöver ofta gå igenom stora reparationer. Är det något du vet nåt om?

De andra suvarna du har nämnt har jag sneglat lite på, dom verkar helt okej. Det är viktigt för mig att bilen känns rätt så modern.

430 Inlägg
6 april 2013
#9
Du har ju fått ganska många bra alternativ här, tycker dock personligen crv/rav-4/xc90 och den typen är tämligen tråkiga bilar även fast volvon är rätt ok att åka i, usa suv oavsett modell dricker kanske något mer men då får man också en riktigt behaglig bil med riktig 4wd som faktiskt hjälper dig och din familj att åka säkert vinter som sommar...bara min åsikt! lycka till /micke

Mopar or no car!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 april 2013
#10
Polara skrev:
Du har ju fått ganska många bra alternativ här, tycker dock personligen crv/rav-4/xc90 och den typen är tämligen tråkiga bilar även fast volvon är rätt ok att åka i, usa suv oavsett modell dricker kanske något mer men då får man också en riktigt behaglig bil med riktig 4wd som faktiskt hjälper dig och din familj att åka säkert vinter som sommar...bara min åsikt! lycka till /micke

Åsikten är fri men jag är nyfiken på hur du tänkte? Nog har amerikanska bilar en viss charm men det är inte en slump att de modellerna kallas för självmordsjeepar i sitt hemland. Säkra är det sista de är men du får gärna hänvisa till en amerikansk modell som beter sig bättre vid en undanmanöver, har bättre bromsprestanda, bättre resultat i krocktester, bättre eller ens bra fungerande antisladdsystem jämfört med en europeisk eller japansk modell. Kan du hitta en US modell som är bättre på endast en av punkterna ovan, jag är lite tveksam. smile

När det kommer till 4WD så visst presterar riktig 4WD som typiskt kopplas in med en spak eller knapp bättre i hård terräng än elektronisk dito på så kallade stadsjeepar, men de bilarna är också (oftast) bakhjulsdrivna normalt och driver konstant om du kopplar in alla fyra hjulen. Dessutom sitter den typen av 4WD oftast på bilmodeller med ram, chassi av den äldre skolan och där ett antisladdsystem saknas.

Det är lynniga och svåra bilar att köra i halka, jag har haft en Vitara och i familjen har allt från Cherokee, Grand C, Tahoe men även liknande japanska som Pajero 3500 funnits och ingen av dem hade jag rekommenderat till någon som inte är van vid biltypen i vinterväglag.

Sedan finns amerikanska modeller även med samma typer av 4WD som stadsjeepar har, varför skulle det fungera bättre på en amerikansk sådan än en europeisk eller japansk modell?

Jag är inte ute efter att såga biltypen den har sina fördelar men i mina ögon är det så självklart att en XC90 med Haldex 4WD, utmärkta resultat vid krocktest och mängder med elektronik som hjälper föraren hör till en av de säkraste stadsjeeparna trådskaparen kan köpa medan den klassiska amerikanska motsvarigheten med riktig 4WD tvärt om hör till de minst säkra bilarna man kan köra, välta eller krocka i.

Och om trådskaparen kunde tänka sig en framhjulsdriven Caliber bör en XC90 dessutom duga utmärkt till allt hon ställer den inför!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 532 Inlägg
6 april 2013
#11
Rquired skrev:
Polara skrev:
Du har ju fått ganska många bra alternativ här, tycker dock personligen crv/rav-4/xc90 och den typen är tämligen tråkiga bilar även fast volvon är rätt ok att åka i, usa suv oavsett modell dricker kanske något mer men då får man också en riktigt behaglig bil med riktig 4wd som faktiskt hjälper dig och din familj att åka säkert vinter som sommar...bara min åsikt! lycka till /micke

Åsikten är fri men jag är nyfiken på hur du tänkte? Nog har amerikanska bilar en viss charm men det är inte en slump att de modellerna kallas för självmordsjeepar i sitt hemland. Säkra är det sista de är men du får gärna hänvisa till en amerikansk modell som beter sig bättre vid en undanmanöver, har bättre bromsprestanda, bättre resultat i krocktester, bättre eller ens bra fungerande antisladdsystem jämfört med en europeisk eller japansk modell. Kan du hitta en US modell som är bättre på endast en av punkterna ovan, jag är lite tveksam. smile

När det kommer till 4WD så visst presterar riktig 4WD som typiskt kopplas in med en spak eller knapp bättre i hård terräng än elektronisk dito på så kallade stadsjeepar, men de bilarna är också (oftast) bakhjulsdrivna normalt och driver konstant om du kopplar in alla fyra hjulen. Dessutom sitter den typen av 4WD oftast på bilmodeller med ram, chassi av den äldre skolan och där ett antisladdsystem saknas.

Det är lynniga och svåra bilar att köra i halka, jag har haft en Vitara och i familjen har allt från Cherokee, Grand C, Tahoe men även liknande japanska som Pajero 3500 funnits och ingen av dem hade jag rekommenderat till någon som inte är van vid biltypen i vinterväglag.

Sedan finns amerikanska modeller även med samma typer av 4WD som stadsjeepar har, varför skulle det fungera bättre på en amerikansk sådan än en europeisk eller japansk modell?

Jag är inte ute efter att såga biltypen den har sina fördelar men i mina ögon är det så självklart att en XC90 med Haldex 4WD, utmärkta resultat vid krocktest och mängder med elektronik som hjälper föraren hör till en av de säkraste stadsjeeparna trådskaparen kan köpa medan den klassiska amerikanska motsvarigheten med riktig 4WD tvärt om hör till de minst säkra bilarna man kan köra, välta eller krocka i.

Och om trådskaparen kunde tänka sig en framhjulsdriven Caliber bör en XC90 dessutom duga utmärkt till allt hon ställer den inför!

Ford Excursion är rätt bra.
Pajeron jag hade var sämre än den i allt förutom skogskörning.


1 532 Inlägg
6 april 2013
#12
Att säga att usa suvar typ är skit är lite fel.
Excursion är byggd på den mest sålda pickupen...... Ford F serien.


430 Inlägg
6 april 2013
#13
Rquired skrev:
Polara skrev:
Du har ju fått ganska många bra alternativ här, tycker dock personligen crv/rav-4/xc90 och den typen är tämligen tråkiga bilar även fast volvon är rätt ok att åka i, usa suv oavsett modell dricker kanske något mer men då får man också en riktigt behaglig bil med riktig 4wd som faktiskt hjälper dig och din familj att åka säkert vinter som sommar...bara min åsikt! lycka till /micke

Åsikten är fri men jag är nyfiken på hur du tänkte? Nog har amerikanska bilar en viss charm men det är inte en slump att de modellerna kallas för självmordsjeepar i sitt hemland. Säkra är det sista de är men du får gärna hänvisa till en amerikansk modell som beter sig bättre vid en undanmanöver, har bättre bromsprestanda, bättre resultat i krocktester, bättre eller ens bra fungerande antisladdsystem jämfört med en europeisk eller japansk modell. Kan du hitta en US modell som är bättre på endast en av punkterna ovan, jag är lite tveksam. smile

När det kommer till 4WD så visst presterar riktig 4WD som typiskt kopplas in med en spak eller knapp bättre i hård terräng än elektronisk dito på så kallade stadsjeepar, men de bilarna är också (oftast) bakhjulsdrivna normalt och driver konstant om du kopplar in alla fyra hjulen. Dessutom sitter den typen av 4WD oftast på bilmodeller med ram, chassi av den äldre skolan och där ett antisladdsystem saknas.

Det är lynniga och svåra bilar att köra i halka, jag har haft en Vitara och i familjen har allt från Cherokee, Grand C, Tahoe men även liknande japanska som Pajero 3500 funnits och ingen av dem hade jag rekommenderat till någon som inte är van vid biltypen i vinterväglag.

Sedan finns amerikanska modeller även med samma typer av 4WD som stadsjeepar har, varför skulle det fungera bättre på en amerikansk sådan än en europeisk eller japansk modell?

Jag är inte ute efter att såga biltypen den har sina fördelar men i mina ögon är det så självklart att en XC90 med Haldex 4WD, utmärkta resultat vid krocktest och mängder med elektronik som hjälper föraren hör till en av de säkraste stadsjeeparna trådskaparen kan köpa medan den klassiska amerikanska motsvarigheten med riktig 4WD tvärt om hör till de minst säkra bilarna man kan köra, välta eller krocka i.

Och om trådskaparen kunde tänka sig en framhjulsdriven Caliber bör en XC90 dessutom duga utmärkt till allt hon ställer den inför!

ja du har säkert rätt, för trådskaparen duger det säkert utmärkt med en xc90,

vad jag baserar mina argument på är livserfarenhet, jag har kört mycket bärgningsbil och återhämtningsbil i norden och europa för sos, och så långt kan jag säga att statistiken där säger:

xc90: 5 krockar med dödlig utgång samt 6 allvarligt skadade
rav-4: 16 krockar med dödlig utgång samt 10 allvarligt skadade
crv: 10 krockar med dödlig utgång samt 5 allvarligt skadade
osv osv osv
däremot am suv:
tahoe: hämtat 32st 1 allvarligt skadad
escalade: hämtat 12st 1 död och 2 allvarligt skadade
surburban: hämtat 22st 0 skador

så tester och laboratorier får säga vad dem vill, jag har sett för många olyckor för att lita på sådant.
dystra siffror ja vet men fakta, däremot håller jag med om ditt argument att antisladd/spinn osv är långt bättre utvecklade i europeiska bilar, krävs tillvänjning och övning för att bli en bra och säker förare oavsett fordon...

Mopar or no car!

1 532 Inlägg
6 april 2013
#14
Polara skrev:
Rquired skrev:
Polara skrev:
Du har ju fått ganska många bra alternativ här, tycker dock personligen crv/rav-4/xc90 och den typen är tämligen tråkiga bilar även fast volvon är rätt ok att åka i, usa suv oavsett modell dricker kanske något mer men då får man också en riktigt behaglig bil med riktig 4wd som faktiskt hjälper dig och din familj att åka säkert vinter som sommar...bara min åsikt! lycka till /micke

Åsikten är fri men jag är nyfiken på hur du tänkte? Nog har amerikanska bilar en viss charm men det är inte en slump att de modellerna kallas för självmordsjeepar i sitt hemland. Säkra är det sista de är men du får gärna hänvisa till en amerikansk modell som beter sig bättre vid en undanmanöver, har bättre bromsprestanda, bättre resultat i krocktester, bättre eller ens bra fungerande antisladdsystem jämfört med en europeisk eller japansk modell. Kan du hitta en US modell som är bättre på endast en av punkterna ovan, jag är lite tveksam. smile

När det kommer till 4WD så visst presterar riktig 4WD som typiskt kopplas in med en spak eller knapp bättre i hård terräng än elektronisk dito på så kallade stadsjeepar, men de bilarna är också (oftast) bakhjulsdrivna normalt och driver konstant om du kopplar in alla fyra hjulen. Dessutom sitter den typen av 4WD oftast på bilmodeller med ram, chassi av den äldre skolan och där ett antisladdsystem saknas.

Det är lynniga och svåra bilar att köra i halka, jag har haft en Vitara och i familjen har allt från Cherokee, Grand C, Tahoe men även liknande japanska som Pajero 3500 funnits och ingen av dem hade jag rekommenderat till någon som inte är van vid biltypen i vinterväglag.

Sedan finns amerikanska modeller även med samma typer av 4WD som stadsjeepar har, varför skulle det fungera bättre på en amerikansk sådan än en europeisk eller japansk modell?

Jag är inte ute efter att såga biltypen den har sina fördelar men i mina ögon är det så självklart att en XC90 med Haldex 4WD, utmärkta resultat vid krocktest och mängder med elektronik som hjälper föraren hör till en av de säkraste stadsjeeparna trådskaparen kan köpa medan den klassiska amerikanska motsvarigheten med riktig 4WD tvärt om hör till de minst säkra bilarna man kan köra, välta eller krocka i.

Och om trådskaparen kunde tänka sig en framhjulsdriven Caliber bör en XC90 dessutom duga utmärkt till allt hon ställer den inför!

ja du har säkert rätt, för trådskaparen duger det säkert utmärkt med en xc90,

vad jag baserar mina argument på är livserfarenhet, jag har kört mycket bärgningsbil och återhämtningsbil i norden och europa för sos, och så långt kan jag säga att statistiken där säger:

xc90: 5 krockar med dödlig utgång samt 6 allvarligt skadade
rav-4: 16 krockar med dödlig utgång samt 10 allvarligt skadade
crv: 10 krockar med dödlig utgång samt 5 allvarligt skadade
osv osv osv
däremot am suv:
tahoe: hämtat 32st 1 allvarligt skadad
escalade: hämtat 12st 1 död och 2 allvarligt skadade
surburban: hämtat 22st 0 skador

så tester och laboratorier får säga vad dem vill, jag har sett för många olyckor för att lita på sådant.
dystra siffror ja vet men fakta, däremot håller jag med om ditt argument att antisladd/spinn osv är långt bättre utvecklade i europeiska bilar, krävs tillvänjning och övning för att bli en bra och säker förare oavsett fordon...

Jag åker hellre en grov bil än en plastraket med 50miljoner hjälpmedel.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 april 2013
#15
Dirtymike skrev:
Att säga att usa suvar typ är skit är lite fel.
Excursion är byggd på den mest sålda pickupen...... Ford F serien.

Jag var som sagt absolut inte ute efter att såga biltypen men tycker det haltar lite när man skriver att en sådan är ett tryggare och säkrare val för familjen sommar som vinter i samma mening som man nämner en Volvo XC90 eller motsvarande bilar. Och för att förtydliga så menade jag inte att en Pajero motsvarar XC90 eller andra moderna stadsjeepar utan tvärt om att även den är mer av en robust bruksbil.

Polara´s statistik, för jag tolkar det som din egen erfarenhet av bilar du hämtat, är svår för mig att kommentera. Jag reagerar dock lite på att du hämtat 31st exemplar av några av de vanligare bilmodellerna i Europa medan du hämtat 66st exemplar av modeller som inte är särskilt vanliga här i Europa?

Problemet åtminstone i teorin är att en stor och grov bil (framför allt med en ram) lämnar din kropp att ta hand om krockvåldet själv medan en plastraket är byggd för att absorbera den energin så bilens passagerare slipper.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

430 Inlägg
6 april 2013
#16
Rquired skrev:
Dirtymike skrev:
Att säga att usa suvar typ är skit är lite fel.
Excursion är byggd på den mest sålda pickupen...... Ford F serien.

Jag var som sagt absolut inte ute efter att såga biltypen men tycker det haltar lite när man skriver att en sådan är ett tryggare och säkrare val för familjen sommar som vinter i samma mening som man nämner en Volvo XC90 eller motsvarande bilar. Och för att förtydliga så menade jag inte att en Pajero motsvarar XC90 eller andra moderna stadsjeepar utan tvärt om att även den är mer av en robust bruksbil.

Polara´s statistik, för jag tolkar det som din egen erfarenhet av bilar du hämtat, är svår för mig att kommentera. Jag reagerar dock lite på att du hämtat 31st exemplar av några av de vanligare bilmodellerna i Europa medan du hämtat 66st exemplar av modeller som inte är särskilt vanliga här i Europa?

Problemet åtminstone i teorin är att en stor och grov bil (framför allt med en ram) lämnar din kropp att ta hand om krockvåldet själv medan en plastraket är byggd för att absorbera den energin så bilens passagerare slipper.

ja runt 95% av hämtade bilar var: småbilar och vanliga sedan/kombi bilar, men för suvar är detta vad jag hämtat, och ganska lika siffror för mina 15 kollegor på företaget...

Mopar or no car!

711 Inlägg
6 april 2013
#17
Dirtymike skrev:
Att säga att usa suvar typ är skit är lite fel.
Excursion är byggd på den mest sålda pickupen...... Ford F serien.

Så, något som säljer bra, är per automatik bra?

Polara skrev:
ja runt 95% av hämtade bilar var: småbilar och vanliga sedan/kombi bilar, men för suvar är detta vad jag hämtat, och ganska lika siffror för mina 15 kollegor på företaget...

Och om nu rambyggda bilar är säkrare än självupphängda chassin, varför bygger man inte rambyggda bilar nu för tiden då?
Eller ja, jänkarna gör det fortfarande kanske. Men resten av världen syftar jag på.


Xenoholic
2 559 Inlägg
6 april 2013
#18
Köp dig en Subaru Forester med Turbomaskin i. Roligare "SUV" får man nog leta efter. big_smile
Tyvärr räcker ju din budget inte till att köpa min. wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 412 Inlägg
6 april 2013
#19
Rquired skrev:
Polara skrev:
Du har ju fått ganska många bra alternativ här, tycker dock personligen crv/rav-4/xc90 och den typen är tämligen tråkiga bilar även fast volvon är rätt ok att åka i, usa suv oavsett modell dricker kanske något mer men då får man också en riktigt behaglig bil med riktig 4wd som faktiskt hjälper dig och din familj att åka säkert vinter som sommar...bara min åsikt! lycka till /micke

Åsikten är fri men jag är nyfiken på hur du tänkte? Nog har amerikanska bilar en viss charm men det är inte en slump att de modellerna kallas för självmordsjeepar i sitt hemland. Säkra är det sista de är men du får gärna hänvisa till en amerikansk modell som beter sig bättre vid en undanmanöver, har bättre bromsprestanda, bättre resultat i krocktester, bättre eller ens bra fungerande antisladdsystem jämfört med en europeisk eller japansk modell. Kan du hitta en US modell som är bättre på endast en av punkterna ovan, jag är lite tveksam. smile

När det kommer till 4WD så visst presterar riktig 4WD som typiskt kopplas in med en spak eller knapp bättre i hård terräng än elektronisk dito på så kallade stadsjeepar, men de bilarna är också (oftast) bakhjulsdrivna normalt och driver konstant om du kopplar in alla fyra hjulen. Dessutom sitter den typen av 4WD oftast på bilmodeller med ram, chassi av den äldre skolan och där ett antisladdsystem saknas.

Det är lynniga och svåra bilar att köra i halka, jag har haft en Vitara och i familjen har allt från Cherokee, Grand C, Tahoe men även liknande japanska som Pajero 3500 funnits och ingen av dem hade jag rekommenderat till någon som inte är van vid biltypen i vinterväglag.

Sedan finns amerikanska modeller även med samma typer av 4WD som stadsjeepar har, varför skulle det fungera bättre på en amerikansk sådan än en europeisk eller japansk modell?

Jag är inte ute efter att såga biltypen den har sina fördelar men i mina ögon är det så självklart att en XC90 med Haldex 4WD, utmärkta resultat vid krocktest och mängder med elektronik som hjälper föraren hör till en av de säkraste stadsjeeparna trådskaparen kan köpa medan den klassiska amerikanska motsvarigheten med riktig 4WD tvärt om hör till de minst säkra bilarna man kan köra, välta eller krocka i.

Och om trådskaparen kunde tänka sig en framhjulsdriven Caliber bör en XC90 dessutom duga utmärkt till allt hon ställer den inför!

Tahoe beter sig faktiskt riktigt illa vid halka, både i 2wd som 4wd läget.
Men det beror nog så att den är så kort och bred, en Suburban är mycket lugnare.

Även om jag är en person som ger blanka fan i allt vad säkerhet heter så anser jag ändå att det är säkra bilar i verkligheten.
En stor, tung, rymlig, ramförsedd bil som har airbags och sånt är ingen självmordsbil.
Senast redigerat av OpelP1 (6 april 2013)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 april 2013
#20
Jag minns en gång för några år sen när dom amerikanska vanarna var rätt vanliga, då tjafsades det om att dom var så fruktansvärt trafikfarliga. Men inte för dom som åkte i vanen utan den stackaren som krockade med den o fick hela sin bil ihopskrynklad... Den sista lilla detaljen där har dock många missat.

Min suburban väger drygt 3 ton, har en konstruktion som är ofantligt mycket starkare än japanska bilar och är ju helt enkelt stor så mycket kan röra sig långt innan det når passgerarna. Visst, krockar jag med en likadan bil blir det troligen lite besvärligt läge men eftersom dom flesta andra bilar vägar runt 1500 kg säger det sig själv vad som flyttar på sig först om jag kör ihop med en sån. Airbag och abs har jag, fler system vill jag inte ha. (möjligen en möjlighet till 4wd med mittdiff i så fall)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök