3070
Sök

Köp av bil där ägarn har lån på den

78 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
Hej.
Har hittat en bil jag blivit intresserad av, men ägaren har tagit bilen på kredit. hur funkar det? måste ja va med å se så han löser lånet? eller stannar lånet kvar med gamla ägaren? någon som har någon aning hur detta funkar?

problemet är att jag är borta om veckorna och kan bara titta på den på helgen då banken är stängd. Lite surt om man skulle få hans lån +att man ha betalat bilen..

Random Hero
4 047 Inlägg
5 april 2013
se till att han/hon betalar av lånet på plats!

Dog food lid. Backwards

5 198 Inlägg
5 april 2013
Ja betalar han inte lånet så... .oftast så står det ju *återtagande rätt* i regbeviset,, innebär igentligen att kreditbolaget  *äger bilen* och skulden följer bilen.

59 Inlägg
5 april 2013
Fråga var bilen är finansierad, ring själv upp och kontrollera hur mycket som ska betalas den dagen han ska lösa lånet. Var med på banken (du får ta dig tid) och se till att det blir betalt, blir det något över av köpeskillingen så är det det han får behålla. Skicka in ägarbytet tillsammans och ta leg så det är hans bil.

1 160 Inlägg
5 april 2013
internetbank

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
5 april 2013
Vi har saaben på kredit och den följer inte bilen om vi skulle sälja den. Som vi förövrigt försöker göra just nu.
Vi pratade med finans bolaget när vi la ut den till försäljning och dom sa att dom kommer kräva att vi betalar summan som är kvar på finansen. Men att dom aldrig kan "ta" bilen ifrån nya ägaren.
Skulle vi inte betala hela summan går det bara till inkasso och sen kronofogden.
Men det fungerar säkert olika med olika finanser.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 160 Inlägg
5 april 2013
ägarbytet går ej igenom om där är kreditspärr på bilen

* Voff voff *
10 567 Inlägg
5 april 2013
horbybonnen skrev:

Stämmer ej! Har flera gånger när jag köpt bil där säljaren haft lån först fått hem ett regbevis där det står "Kredit", och sedan efter några dagar fått ett nytt där "Kredit" varit borttaget eftersom säljaren då löst lånet.

Däremot gör leasingspärr att ägarbyte ej kan ske.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 160 Inlägg
5 april 2013
ok  .mitt fel

2 656 Inlägg
5 april 2013
Brådhis skrev:
horbybonnen skrev:

Stämmer ej! Har flera gånger när jag köpt bil där säljaren haft lån först fått hem ett regbevis där det står "Kredit", och sedan efter några dagar fått ett nytt där "Kredit" varit borttaget eftersom säljaren då löst lånet.

Däremot gör leasingspärr att ägarbyte ej kan ske.

//Brådhis

ja skriver du på och skickar in bilen med kreditpapprerna så är bilen fortfarande hans hade strul med detta på min 540i där av vetskapen kan vara olika från lån till lån säkert ..

Sök