2486
Sök

Ny koppling slirar m90

192 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#1
hej. jag har nu fått koppling bytt eftersom min gamla var jätte sliten. men den nya koppling slirar ännu mer än min dåliga koppling. bytte ut lamellen,tryckplatta, och en ny urtrampningslager och tvätta ytan mot svänghjulet och centrera.  och ingen oljeläckage bakom svänghjulet heller. bilen är en volvo 945 turbo med m90. jag köpte Koppling Sats  med namnet Sachs från kl racing. och nu är frågan. vad kan man göra nu?


192 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#3
M_pettersson skrev:
Luftat kopplingen?.

jag frågade dom som hjälpte mig om dom hade luftat. men dom hade aldrig isär hydraul cylindern.

jag hoppade in i bilen och kände på kopplings pedalen och den är fruktansvärt mjuk i pedalen


76 Inlägg
6 april 2013
#4
Ne dom kanske inte hade isär de. men var den som de skulle innan dom/ni böt koppling?.


192 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#5
kopplingens pedalen vart bra mycket mjukare efter bytet. innan var koppling lite svampig. han slira lite på 3 växel. 4 och 5 så var de inga problem. den nya slirar på 3 och 4 och 5 hmm
Senast redigerat av mumifix (6 april 2013)


76 Inlägg
6 april 2013
#6
mumifix skrev:
kopplingens pedalen vart bra mycket mjukare efter bytet. innan var koppling lite svampig. han slira lite på 3 växel. 4 och 5 så var de inga problem. den nya slirar på 3 och 4 och 5 hmm

Lufta o kolla om de blir bättre.


...has left the building...
4 474 Inlägg
6 april 2013
#7
Förklara för en som int´begrip...På vilket sätt skulle man kunna få kopplingen att "fästa" bättre genom att lufta kopplingshydrauliken? Hydraulikens uppgift är att FRI-koppla så man får i växlarna. Tryckplattans uppgift är att få kopplingen att "fästa". Så antingen så har de monterar kopplingens slavcylinder galet, eller så är själva kopplingsskivan (lamellen) felmonterad, om det inte är så att de missat något (vad?) vid monteringen av tryckplattan, eller i värsta fall att tryckplattan är skadad/defekt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

76 Inlägg
6 april 2013
#8
dawwe skrev:
Förklara för en som int´begrip...På vilket sätt skulle man kunna få kopplingen att "fästa" bättre genom att lufta kopplingshydrauliken? Hydraulikens uppgift är att FRI-koppla så man får i växlarna. Tryckplattans uppgift är att få kopplingen att "fästa". Så antingen så har de monterar kopplingens slavcylinder galet, eller så är själva kopplingsskivan (lamellen) felmonterad, om det inte är så att de missat något (vad?) vid monteringen av tryckplattan, eller i värsta fall att tryckplattan är skadad/defekt.

Om den är dåligt luftad så blir lamellen o ligga o slira lite när man kopplar o då slits lamellen som sitter rätt hårt.


...has left the building...
4 474 Inlägg
6 april 2013
#9
Ja när man FRI-kopplar möjligen, men hur förklarar du det att den slirar med uppsläppt koppling pga dålig luftning??

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

76 Inlägg
6 april 2013
#10
dawwe skrev:
Ja när man FRI-kopplar möjligen, men hur förklarar du det att den slirar med uppsläppt koppling pga dålig luftning??

För att han kanske hade dåligt luftat innan han böt o har då slitit rätt hårt på lamellen o sen när han böt lamell och inte lufta o har provat bilen så har de slirat när han åkt iväg o växlat så han slitit ut lamellen såpass att den inte orkar med när han gasar hårt.


Avstängd
1 418 Inlägg
6 april 2013
#11
tvätta du tryckplattan med breaklean?

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 april 2013
#12
Men hur skulle då en luftning laga den slitna lamellen?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 april 2013
#13
M_pettersson skrev:
dawwe skrev:
Ja när man FRI-kopplar möjligen, men hur förklarar du det att den slirar med uppsläppt koppling pga dålig luftning??

För att han kanske hade dåligt luftat innan han böt o har då slitit rätt hårt på lamellen o sen när han böt lamell och inte lufta o har provat bilen så har de slirat när han åkt iväg o växlat så han slitit ut lamellen såpass att den inte orkar med när han gasar hårt.

du tror inte han hade märkt de vid växling ?

Jag vet ett farbror som bara använde 4ans växel å slirade hela tiden så han höll rätt hastighet.. han kom i alla fall 40 mil på helt nya grejer....

Så fort har han inte kört slut på grejerna.

Dock misstänker jag att de inte är orginalgrejer han köpt från kl utan tex en sinterlamell ?


Avstängd
1 418 Inlägg
6 april 2013
#14
har man luft i kan man inte koppla ur så det har inget med saken att göra:S

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 april 2013
#15
kollade en snabbis på hans profil å den verkar trimmad.... de orkar inte orginakopplingen med, i vissa fall inte ens från uppstart å i vissa fall börjar den slira efter några hundra mil.... tror de är volvos klenaste koppling på 940 turbosarna... bara uppgraderingsgrejer som orkar.


Avstängd
1 418 Inlägg
6 april 2013
#16
Xuri skrev:
kollade en snabbis på hans profil å den verkar trimmad.... de orkar inte orginakopplingen med, i vissa fall inte ens från uppstart å i vissa fall börjar den slira efter några hundra mil.... tror de är volvos klenaste koppling på 940 turbosarna... bara uppgraderingsgrejer som orkar.

original m90 koppling pallar väll mer än den till m46?

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 april 2013
#17
Johan85 skrev:
Xuri skrev:
kollade en snabbis på hans profil å den verkar trimmad.... de orkar inte orginakopplingen med, i vissa fall inte ens från uppstart å i vissa fall börjar den slira efter några hundra mil.... tror de är volvos klenaste koppling på 940 turbosarna... bara uppgraderingsgrejer som orkar.

original m90 koppling pallar väll mer än den till m46?

Nja de vettifan m90 org kopplingen orkar nog fan inte ens 300 nm å sen har 940in högre utväxling å går tyngre...


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
6 april 2013
#18
Johan85 skrev:
Xuri skrev:
kollade en snabbis på hans profil å den verkar trimmad.... de orkar inte orginakopplingen med, i vissa fall inte ens från uppstart å i vissa fall börjar den slira efter några hundra mil.... tror de är volvos klenaste koppling på 940 turbosarna... bara uppgraderingsgrejer som orkar.

original m90 koppling pallar väll mer än den till m46?

betvivlar det starkt. den är riktigt klen.

som min koppling som slirar som en idiot så fort man går på hårt kör man normalt är det inga problem att kliva på fullt men en hård växling så slirar den direkt på 3:an iof inte testat på 4:an och 5:an men eftersom man endå vet att den slirar på 3:an så är det meningslöst att försöka på mer växlar smile

enda som är gjort på min är chippade boxar och en hårdare ventil till wastegaten. 0.9bars ladd.

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
1 418 Inlägg
6 april 2013
#19
Xuri skrev:
Johan85 skrev:
Xuri skrev:
kollade en snabbis på hans profil å den verkar trimmad.... de orkar inte orginakopplingen med, i vissa fall inte ens från uppstart å i vissa fall börjar den slira efter några hundra mil.... tror de är volvos klenaste koppling på 940 turbosarna... bara uppgraderingsgrejer som orkar.

original m90 koppling pallar väll mer än den till m46?

Nja de vettifan m90 org kopplingen orkar nog fan inte ens 300 nm å sen har 940in högre utväxling å går tyngre...

min 945tic med m46 slira nästan exakt 100 mil efter byte medans polarns med m90 som aldrig va bytt inte slirade och han laddade mer än mig så ja fundera bara:)

76 Inlägg
6 april 2013
#20
Johan85 skrev:
har man luft i kan man inte koppla ur så det har inget med saken att göra:S

Har du lite dåligt luftad koppling kan du visst koppla ur o växla men de sliter på lamellen.



Sök