2480
Sök

Ny koppling slirar m90

76 Inlägg
6 april 2013
#41
Kanske för att du ska ta ett järn varje gång du ska fatta du inte förstår;)


...has left the building...
4 474 Inlägg
6 april 2013
#42
M_p: Ja då måste den ha slirat nåt djävulskt, o luktat med antar jag...Men visst inte omöjligt att det är som du påstår, att lamellen slitits ner blixtsnabbt...Men jag tror det är nåt annat jag, typ monteringsfel eller att han satt dit  en koppling där något behöver "moddas" för att den skall passa eller så.

Xuri: Ta ett helrör så tror jag att ALLT klarnar*haha*
Senast redigerat av dawwe (6 april 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 april 2013
#43
Ja då. Men du uttrycker dig jävligt fel. Lite som om nån frågar "Varför startar inte min bil?" O då svarar jag: Har du kollat så motorns sitter i bilen? När jag egentligen menar: Har du kollat så det inte är soppatorsk? Solklart*haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 april 2013
#44
Fan...Snart kommer väl Kim Jong-Un o drar till med nån dräpar-kommentar typ: Den slirar pga att imperialisterna vill förgöra Nordkorea *haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 april 2013
#45
dawwe skrev:
M_p: Ja då måste den ha slirat nåt djävulskt, o luktat med antar jag...Men visst inte omöjligt att det är som du påstår, att lamellen slitits ner blixtsnabbt...Men jag tror det är nåt annat jag, typ monteringsfel eller att han satt dit  en koppling där något behöver "moddas" för att den skall passa eller så.

Xuri: Ta ett helrör så tror jag att ALLT klarnar*haha*

Jag tar ett helrör åt dig också!

vet en pensionär som höll konstant varvtal på 4ans växel å justerade farten med kopplingen.
Han kom 40 mil innan hans tryckplatta brast på 2 ställen...

Jag har fortfarande svårt å se hur hans lamell skulle blivit nersliten av ett par växlingar.
Även om hans ens lekt att hans bil var automat....

Jag tror dels på att lamellen varit tunnare än den skulle varit från fabrik.

Dels att Kl-racing inte säljer sachs orignal grejer.

Dels att svänghjulet skulle varit jävligt nerslitet men de har jag inte sett på en rödblockare...

Jag tror de har med effekten å göra å för klen koppling.

Jag tror inte de går men de är 3 urfrästa spår i orginal svänghjul å de kanske går å montera tryckplattan fel.
då kommer tryckplattan alltid ligga å vara lite förspänd.

vet när vi moddade ett svänghjul till mig var vi tvungan å fräsa ur dessa 3 spåren å montera tryckplattan så den låg i dom spåren annars var kopplingen förspänd så fort bultarna till den skruvades in.


...has left the building...
4 474 Inlägg
6 april 2013
#46
Å andra sidan... Kim Jong-Un har ju ett antal strängar på sin lyra precis som far sin (han gick en golfrunda på måttliga 38 slag...), tex att han enligt uppgifter springer 100m på under 11 sekunder, vilket är rikitgt bra, ända tills man får reda på att han springer.....baklänges*haha*. Den mannen skulle säkert ha svar på alla frågeställningar på HELA garaget:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 april 2013
#47
Xuri: Håller med dig, fullt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

76 Inlägg
6 april 2013
#48
Xuri skrev:
dawwe skrev:
M_p: Ja då måste den ha slirat nåt djävulskt, o luktat med antar jag...Men visst inte omöjligt att det är som du påstår, att lamellen slitits ner blixtsnabbt...Men jag tror det är nåt annat jag, typ monteringsfel eller att han satt dit  en koppling där något behöver "moddas" för att den skall passa eller så.

Xuri: Ta ett helrör så tror jag att ALLT klarnar*haha*

Jag tar ett helrör åt dig också!

vet en pensionär som höll konstant varvtal på 4ans växel å justerade farten med kopplingen.
Han kom 40 mil innan hans tryckplatta brast på 2 ställen...

Jag har fortfarande svårt å se hur hans lamell skulle blivit nersliten av ett par växlingar.
Även om hans ens lekt att hans bil var automat....

Jag tror dels på att lamellen varit tunnare än den skulle varit från fabrik.

Dels att Kl-racing inte säljer sachs orignal grejer.

Dels att svänghjulet skulle varit jävligt nerslitet men de har jag inte sett på en rödblockare...

Jag tror de har med effekten å göra å för klen koppling.

Jag tror inte de går men de är 3 urfrästa spår i orginal svänghjul å de kanske går å montera tryckplattan fel.
då kommer tryckplattan alltid ligga å vara lite förspänd.

vet när vi moddade ett svänghjul till mig var vi tvungan å fräsa ur dessa 3 spåren å montera tryckplattan så den låg i dom spåren annars var kopplingen förspänd så fort bultarna till den skruvades in.

Lamellen kan va tunnare än org de låter vettigt.
En org lamell borde hålla för hans kraft men om kl säljer klenare koppling de vet inte ja:)
Du kan vända lamellen åt fel hål men då ligger den på hela tiden.


76 Inlägg
6 april 2013
#49
dawwe skrev:
M_p: Ja då måste den ha slirat nåt djävulskt, o luktat med antar jag...Men visst inte omöjligt att det är som du påstår, att lamellen slitits ner blixtsnabbt...Men jag tror det är nåt annat jag, typ monteringsfel eller att han satt dit  en koppling där något behöver "moddas" för att den skall passa eller så.

Xuri: Ta ett helrör så tror jag att ALLT klarnar*haha*

Jag kan ju omöjligt veta felet på hans koppling. men har varit med om att en ny lamell slitits BLIXTSNABBT så varför skulle inte det kunna hända honom?. Kan ju va så att kopplingen är för tunn eller nå helt annat. Han kanske tog fel när han gjorde rent svänghjul o kleta på massa fett vem vet:O wink


One Man Clan
4 287 Inlägg
6 april 2013
#50
M_pettersson skrev:
Xuri skrev:
dawwe skrev:
M_p: Ja då måste den ha slirat nåt djävulskt, o luktat med antar jag...Men visst inte omöjligt att det är som du påstår, att lamellen slitits ner blixtsnabbt...Men jag tror det är nåt annat jag, typ monteringsfel eller att han satt dit  en koppling där något behöver "moddas" för att den skall passa eller så.

Xuri: Ta ett helrör så tror jag att ALLT klarnar*haha*

Jag tar ett helrör åt dig också!

vet en pensionär som höll konstant varvtal på 4ans växel å justerade farten med kopplingen.
Han kom 40 mil innan hans tryckplatta brast på 2 ställen...

Jag har fortfarande svårt å se hur hans lamell skulle blivit nersliten av ett par växlingar.
Även om hans ens lekt att hans bil var automat....

Jag tror dels på att lamellen varit tunnare än den skulle varit från fabrik.

Dels att Kl-racing inte säljer sachs orignal grejer.

Dels att svänghjulet skulle varit jävligt nerslitet men de har jag inte sett på en rödblockare...

Jag tror de har med effekten å göra å för klen koppling.

Jag tror inte de går men de är 3 urfrästa spår i orginal svänghjul å de kanske går å montera tryckplattan fel.
då kommer tryckplattan alltid ligga å vara lite förspänd.

vet när vi moddade ett svänghjul till mig var vi tvungan å fräsa ur dessa 3 spåren å montera tryckplattan så den låg i dom spåren annars var kopplingen förspänd så fort bultarna till den skruvades in.

Lamellen kan va tunnare än org de låter vettigt.
En org lamell borde hålla för hans kraft men om kl säljer klenare koppling de vet inte ja:)
Du kan vända lamellen åt fel hål men då ligger den på hela tiden.

Jag känner inte personerna själva men när jag bytte koppling på min 940 så sa dom i butiken att köp inte orginal, vi hade 2 kunder här förra veckan som de slirade för vid uppstart, dom var bara chippade. å de var helt nya sachs kopplingar...
Jag köpte kraftiga diton direkt för jag visste att de skulle spåra ur mer än chippat :p

jag vet att vissa av kl racings sinterlameller varit 1mm tunnare än org lamellen i alla fall å de lirar dåligt med omoddat svänghjul..


...has left the building...
4 474 Inlägg
6 april 2013
#51
Jag tror vi får vänta tills Kim Jong-Un reggar sig o ger oss svaret. Tills dess kan vi bara spekulera*haha*
Senast redigerat av dawwe (6 april 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

76 Inlägg
6 april 2013
#52
Xuri skrev:
M_pettersson skrev:
Xuri skrev:

Jag tar ett helrör åt dig också!

vet en pensionär som höll konstant varvtal på 4ans växel å justerade farten med kopplingen.
Han kom 40 mil innan hans tryckplatta brast på 2 ställen...

Jag har fortfarande svårt å se hur hans lamell skulle blivit nersliten av ett par växlingar.
Även om hans ens lekt att hans bil var automat....

Jag tror dels på att lamellen varit tunnare än den skulle varit från fabrik.

Dels att Kl-racing inte säljer sachs orignal grejer.

Dels att svänghjulet skulle varit jävligt nerslitet men de har jag inte sett på en rödblockare...

Jag tror de har med effekten å göra å för klen koppling.

Jag tror inte de går men de är 3 urfrästa spår i orginal svänghjul å de kanske går å montera tryckplattan fel.
då kommer tryckplattan alltid ligga å vara lite förspänd.

vet när vi moddade ett svänghjul till mig var vi tvungan å fräsa ur dessa 3 spåren å montera tryckplattan så den låg i dom spåren annars var kopplingen förspänd så fort bultarna till den skruvades in.

Lamellen kan va tunnare än org de låter vettigt.
En org lamell borde hålla för hans kraft men om kl säljer klenare koppling de vet inte ja:)
Du kan vända lamellen åt fel hål men då ligger den på hela tiden.

Jag känner inte personerna själva men när jag bytte koppling på min 940 så sa dom i butiken att köp inte orginal, vi hade 2 kunder här förra veckan som de slirade för vid uppstart, dom var bara chippade. å de var helt nya sachs kopplingar...
Jag köpte kraftiga diton direkt för jag visste att de skulle spåra ur mer än chippat :p

jag vet att vissa av kl racings sinterlameller varit 1mm tunnare än org lamellen i alla fall å de lirar dåligt med omoddat svänghjul..

Okej. ja det där med sinter lamellerna vet jag om då vi fick modda mitt då ja skulle ha 6puck sinter på min 945a och de va en sugtrimmad 945a o den slira med original men den va gammal. Men tkr en Org lamell som inte är tunnare borde funka på hans bil.


Avstängd
1 418 Inlägg
6 april 2013
#53
M_pettersson skrev:
Johan85 skrev:
har man luft i kan man inte koppla ur så det har inget med saken att göra:S

Har du lite dåligt luftad koppling kan du visst koppla ur o växla men de sliter på lamellen.

nej det kan inte slita på lamellen....
klipper du av slangen så det bara finns luft så ligger tryckplatta och lamell ihop för alltid...
dåligt luftad koppling är som med bromsar det blir svampigt

76 Inlägg
6 april 2013
#54
Johan85 skrev:
M_pettersson skrev:
Johan85 skrev:
har man luft i kan man inte koppla ur så det har inget med saken att göra:S

Har du lite dåligt luftad koppling kan du visst koppla ur o växla men de sliter på lamellen.

nej det kan inte slita på lamellen....
klipper du av slangen så det bara finns luft så ligger tryckplatta och lamell ihop för alltid...
dåligt luftad koppling är som med bromsar det blir svampigt

Har du luft i slangen blir de svampigt och då orkar inte trycket pressa ut armen i cylindern lika långt och då "halv" kopplar de kan man säga. och då när du ska lägga växla så ligger kopplingen emot lite o då sliter det. har själv sätt det så de kan inte va omöjligt.


Avstängd
1 418 Inlägg
6 april 2013
#55
M_pettersson skrev:
Johan85 skrev:
M_pettersson skrev:

Har du lite dåligt luftad koppling kan du visst koppla ur o växla men de sliter på lamellen.

nej det kan inte slita på lamellen....
klipper du av slangen så det bara finns luft så ligger tryckplatta och lamell ihop för alltid...
dåligt luftad koppling är som med bromsar det blir svampigt

Har du luft i slangen blir de svampigt och då orkar inte trycket pressa ut armen i cylindern lika långt och då "halv" kopplar de kan man säga. och då när du ska lägga växla så ligger kopplingen emot lite o då sliter det. har själv sätt det så de kan inte va omöjligt.

är du dum på riktigt? det ska inte vara nåt tryck i systemet annat än när du trycker ner pedalen så slavcylindern pressar bak armen som trycker på urtrampningslagret som trycker bort tryckplattan från lamellen....
har du luft i systemet så kan du trycka ner pedalen och inget av detta sker.

76 Inlägg
6 april 2013
#56
Johan85 skrev:
M_pettersson skrev:
Johan85 skrev:

nej det kan inte slita på lamellen....
klipper du av slangen så det bara finns luft så ligger tryckplatta och lamell ihop för alltid...
dåligt luftad koppling är som med bromsar det blir svampigt

Har du luft i slangen blir de svampigt och då orkar inte trycket pressa ut armen i cylindern lika långt och då "halv" kopplar de kan man säga. och då när du ska lägga växla så ligger kopplingen emot lite o då sliter det. har själv sätt det så de kan inte va omöjligt.

är du dum på riktigt? det ska inte vara nåt tryck i systemet annat än när du trycker ner pedalen så slavcylindern pressar bak armen som trycker på urtrampningslagret som trycker bort tryckplattan från lamellen....
har du luft i systemet så kan du trycka ner pedalen och inget av detta sker.

Haha Kallar du mig dum är du nog inte helt smart men det är ju upp till dig. Om lilla Johan trycker ner pedal fan o det är luft så pedal är lite svampig så kmr inte armen i cylindern orka ut så långt vilket ger resultatet att urtrampningslagret som trycker bort tryckplattan från lamellen bara trycker bort lamellen "halvvägs" eller hur man nu ska säga. förstår du? har du luftat nån koppling?


192 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#57
snacka om en trådlyft. ja bilen är lite uppskrämd med viking chipp och högre ladd med original turbo. och de ska väl ändå En ny original koppling orka med. jag var inne på att köpa 712 tryckplattan men jag tyckte de var lite onödigt eftersom de dubbelmässiga svänghjulet inte tycker om Vridmoment och jag tyckte de blev lite komplicerat och hålla på och trixa med annat svänghjul. så jag beställde hem En ny original koppling sats från kl Racing.


76 Inlägg
6 april 2013
#58
mumifix skrev:
snacka om en trådlyft. ja bilen är lite uppskrämd med viking chipp och högre ladd med original turbo. och de ska väl ändå En ny original koppling orka med. jag var inne på att köpa 712 tryckplattan men jag tyckte de var lite onödigt eftersom de dubbelmässiga svänghjulet inte tycker om Vridmoment och jag tyckte de blev lite komplicerat och hålla på och trixa med annat svänghjul. så jag beställde hem En ny original koppling sats från kl Racing.

Ja enligt mig borde det funkera fint. ja kör en 945turbo med chippade boxar och 3tums race cat och 3tums system 0.8 i ladd och inte fan slirar min original koppling nå. Men vad vet jag, jag är ju DUM på riktigt:P. Kolla om du har luft i systemet då du tkr din koppling är svampig. för enligt Dumma MIG så kan lamellen slitas om du har dåligt luftat och den inte kopplar ur helt när du växlar och så.


192 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#59
M_pettersson skrev:
mumifix skrev:
snacka om en trådlyft. ja bilen är lite uppskrämd med viking chipp och högre ladd med original turbo. och de ska väl ändå En ny original koppling orka med. jag var inne på att köpa 712 tryckplattan men jag tyckte de var lite onödigt eftersom de dubbelmässiga svänghjulet inte tycker om Vridmoment och jag tyckte de blev lite komplicerat och hålla på och trixa med annat svänghjul. så jag beställde hem En ny original koppling sats från kl Racing.

Ja enligt mig borde det funkera fint. ja kör en 945turbo med chippade boxar och 3tums race cat och 3tums system 0.8 i ladd och inte fan slirar min original koppling nå. Men vad vet jag, jag är ju DUM på riktigt:P. Kolla om du har luft i systemet då du tkr din koppling är svampig. för enligt Dumma MIG så kan lamellen slitas om du har dåligt luftat och den inte kopplar ur helt när du växlar och så.

Ja precis. Jag ska byta Hela Hydraul cylindern imorgon till en bättre begagnad. sen får jag väl se om de blir bättre.

De skulle verkligen vara illa om jag fick plocka ner hela lådan igen.


76 Inlägg
6 april 2013
#60
mumifix skrev:
M_pettersson skrev:
mumifix skrev:
snacka om en trådlyft. ja bilen är lite uppskrämd med viking chipp och högre ladd med original turbo. och de ska väl ändå En ny original koppling orka med. jag var inne på att köpa 712 tryckplattan men jag tyckte de var lite onödigt eftersom de dubbelmässiga svänghjulet inte tycker om Vridmoment och jag tyckte de blev lite komplicerat och hålla på och trixa med annat svänghjul. så jag beställde hem En ny original koppling sats från kl Racing.

Ja enligt mig borde det funkera fint. ja kör en 945turbo med chippade boxar och 3tums race cat och 3tums system 0.8 i ladd och inte fan slirar min original koppling nå. Men vad vet jag, jag är ju DUM på riktigt:P. Kolla om du har luft i systemet då du tkr din koppling är svampig. för enligt Dumma MIG så kan lamellen slitas om du har dåligt luftat och den inte kopplar ur helt när du växlar och så.

Ja precis. Jag ska byta Hela Hydraul cylindern imorgon till en bättre begagnad. sen får jag väl se om de blir bättre.

De skulle verkligen vara illa om jag fick plocka ner hela lådan igen.

Det jag menar som inte folket förut förstod är att om du har luft i systemet nu så hjälper de inte dig nu att lufta eller byta cylindern. för har den legat mot lite när du växlat och så. då är lamellen nog slut.



Sök