2504
Sök

Ny koppling slirar m90

76 Inlägg
6 april 2013
#61
Så enligt mig.

1. kolla om det är luft i systemet.
2. om det är det så plocka ner lådan lite snabbt o kolla om lamellen har blivit sliten och om den inte är sliten så kan du mäta och se hur tjock den är så den inte är för tunn som en nämnde tidigare i tråden:)

lådan får du ju ner på 40minuter om du står på lyft:)


192 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#62
M_pettersson skrev:
Så enligt mig.

1. kolla om det är luft i systemet.
2. om det är det så plocka ner lådan lite snabbt o kolla om lamellen har blivit sliten och om den inte är sliten så kan du mäta och se hur tjock den är så den inte är för tunn som en nämnde tidigare i tråden:)

lådan får du ju ner på 40minuter om du står på lyft:)

Okej. jag har någ kört max 5 mil efter bytet. jag provar och byter den iaf. för jag fick höra att den bör bytas då den är dålig.


76 Inlägg
6 april 2013
#63
mumifix skrev:
M_pettersson skrev:
Så enligt mig.

1. kolla om det är luft i systemet.
2. om det är det så plocka ner lådan lite snabbt o kolla om lamellen har blivit sliten och om den inte är sliten så kan du mäta och se hur tjock den är så den inte är för tunn som en nämnde tidigare i tråden:)

lådan får du ju ner på 40minuter om du står på lyft:)

Okej. jag har någ kört max 5 mil efter bytet. jag provar och byter den iaf. för jag fick höra att den bör bytas då den är dålig.

Ja om den är dålig så byt:). Sen att bilen antagligen kmr slira igen men det märks ju då:)


192 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#64
M_pettersson skrev:
mumifix skrev:
M_pettersson skrev:
Så enligt mig.

1. kolla om det är luft i systemet.
2. om det är det så plocka ner lådan lite snabbt o kolla om lamellen har blivit sliten och om den inte är sliten så kan du mäta och se hur tjock den är så den inte är för tunn som en nämnde tidigare i tråden:)

lådan får du ju ner på 40minuter om du står på lyft:)

Okej. jag har någ kört max 5 mil efter bytet. jag provar och byter den iaf. för jag fick höra att den bör bytas då den är dålig.

Ja om den är dålig så byt:). Sen att bilen antagligen kmr slira igen men det märks ju då:)

ja de är värt att prova. men jag känner på mig att de kanske blir att ta ner lådan. för bilen jag hade lämnat in till för att få kopplingen byt så hade min gamla arbetsledare provat och se va min bil gick för efter bytet. så de är någ inte omöjligt om den är slut. tråkigt någ.


Avstängd
1 418 Inlägg
6 april 2013
#65
M_pettersson skrev:
Johan85 skrev:
M_pettersson skrev:

Har du luft i slangen blir de svampigt och då orkar inte trycket pressa ut armen i cylindern lika långt och då "halv" kopplar de kan man säga. och då när du ska lägga växla så ligger kopplingen emot lite o då sliter det. har själv sätt det så de kan inte va omöjligt.

är du dum på riktigt? det ska inte vara nåt tryck i systemet annat än när du trycker ner pedalen så slavcylindern pressar bak armen som trycker på urtrampningslagret som trycker bort tryckplattan från lamellen....
har du luft i systemet så kan du trycka ner pedalen och inget av detta sker.

Haha Kallar du mig dum är du nog inte helt smart men det är ju upp till dig. Om lilla Johan trycker ner pedal fan o det är luft så pedal är lite svampig så kmr inte armen i cylindern orka ut så långt vilket ger resultatet att urtrampningslagret som trycker bort tryckplattan från lamellen bara trycker bort lamellen "halvvägs" eller hur man nu ska säga. förstår du? har du luftat nån koppling?

ja har luftat massa kopplingar då ja bytt låda 5ggr på min bil och massa gånger på andras

192 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#66
tänkte fråga om man ska lufta kopplingen efter ett kopplings byte? om dom nu inte hade isär just cylinder där som dom sa


Avstängd
1 418 Inlägg
6 april 2013
#67
mumifix skrev:
tänkte fråga om man ska lufta kopplingen efter ett kopplings byte? om dom nu inte hade isär just cylinder där som dom sa

funkar det som de ska?

192 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#68
Johan85 skrev:
mumifix skrev:
tänkte fråga om man ska lufta kopplingen efter ett kopplings byte? om dom nu inte hade isär just cylinder där som dom sa

funkar det som de ska?

nja. jag tycker de känns normalt. pedalen är jätte mjuk. innan var han svampig. men jag vet från tidigare att jag byte på min gamla bil som var alldeles svampig till en bättre begagnad cylinder och då var pedalen helt stum och hård.
Senast redigerat av mumifix (7 april 2013)


One Man Clan
4 287 Inlägg
7 april 2013
#69
Dubbelmassesvänghjulet har inga problem med högt vridmoment, tror du sachs skulle göra en koppling som höll för mer vridmoment än svänghjulet ? Nej.

De går utmärkt å köra med högt vridmoment på dubbelmassesvänghjulet, de bara vribrerar lite i bilen.
När du väl kommer upp i lite mer vrid än typ 300nm så slutar de å skaka.


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
7 april 2013
#70
Xuri skrev:
Dubbelmassesvänghjulet har inga problem med högt vridmoment, tror du sachs skulle göra en koppling som höll för mer vridmoment än svänghjulet ? Nej.

De går utmärkt å köra med högt vridmoment på dubbelmassesvänghjulet, de bara vribrerar lite i bilen.
När du väl kommer upp i lite mer vrid än typ 300nm så slutar de å skaka.

lite är en underdrift. lägger jag på en massa vrid på höga växlar så skarar bilen så tänderna trilllar ur smile

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 april 2013
#71
Growe skrev:
Xuri skrev:
Dubbelmassesvänghjulet har inga problem med högt vridmoment, tror du sachs skulle göra en koppling som höll för mer vridmoment än svänghjulet ? Nej.

De går utmärkt å köra med högt vridmoment på dubbelmassesvänghjulet, de bara vribrerar lite i bilen.
När du väl kommer upp i lite mer vrid än typ 300nm så slutar de å skaka.

lite är en underdrift. lägger jag på en massa vrid på höga växlar så skarar bilen så tänderna trilllar ur smile

ja de skakar lite !

Du tror inte jag kände skakningarna när jag bromsade bilen till 498Nm med dubbelmassesvänghjulet ?

har man lite effekt å man ruggar ner en växel så slutar de skaka tongue


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
7 april 2013
#72
Xuri skrev:
Growe skrev:
Xuri skrev:
Dubbelmassesvänghjulet har inga problem med högt vridmoment, tror du sachs skulle göra en koppling som höll för mer vridmoment än svänghjulet ? Nej.

De går utmärkt å köra med högt vridmoment på dubbelmassesvänghjulet, de bara vribrerar lite i bilen.
När du väl kommer upp i lite mer vrid än typ 300nm så slutar de å skaka.

lite är en underdrift. lägger jag på en massa vrid på höga växlar så skarar bilen så tänderna trilllar ur smile

ja de skakar lite !

Du tror inte jag kände skakningarna när jag bromsade bilen till 498Nm med dubbelmassesvänghjulet ?

har man lite effekt å man ruggar ner en växel så slutar de skaka tongue

värsta är att jag inte har någon effekt endå skakar det..
slö som få och spikar som fan..=/

Kör fort så hinner inget hända...

192 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#73
har nu bytt Hydraul cylinder. Visst pedalen vart stummare men de slirar fortfarande. va kunde gått fel?


76 Inlägg
7 april 2013
#74
mumifix skrev:
har nu bytt Hydraul cylinder. Visst pedalen vart stummare men de slirar fortfarande. va kunde gått fel?

Som jag sa tror jag på. att du haft dålig cylinder/ luft i systemet och då har det inte kopplat ur ordentligt och därför har lamellen slitits. eller att den du köpte är tunnare än original.


192 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#75
M_pettersson skrev:
mumifix skrev:
har nu bytt Hydraul cylinder. Visst pedalen vart stummare men de slirar fortfarande. va kunde gått fel?

Som jag sa tror jag på. att du haft dålig cylinder/ luft i systemet och då har det inte kopplat ur ordentligt och därför har lamellen slitits. eller att den du köpte är tunnare än original.

Okej. eller om lamellen är fel monterad. dom satte den tjockaste delen med sväng hjulet och den minsta delen mot tryckplattan. jag länkar till den kopplingen jag köpte.  http://shop.klracing.se/sv/artiklar/res … 240mm.html


76 Inlägg
7 april 2013
#76
mumifix skrev:
M_pettersson skrev:
mumifix skrev:
har nu bytt Hydraul cylinder. Visst pedalen vart stummare men de slirar fortfarande. va kunde gått fel?

Som jag sa tror jag på. att du haft dålig cylinder/ luft i systemet och då har det inte kopplat ur ordentligt och därför har lamellen slitits. eller att den du köpte är tunnare än original.

Okej. eller om lamellen är fel monterad. dom satte den tjockaste delen med sväng hjulet och den minsta delen mot tryckplattan. jag länkar till den kopplingen jag köpte.  http://shop.klracing.se/sv/artiklar/res … 240mm.html

Den delen som sticker ut mest från centrum ska sitta mot v-lådan.


192 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#77
M_pettersson skrev:
mumifix skrev:
M_pettersson skrev:

Som jag sa tror jag på. att du haft dålig cylinder/ luft i systemet och då har det inte kopplat ur ordentligt och därför har lamellen slitits. eller att den du köpte är tunnare än original.

Okej. eller om lamellen är fel monterad. dom satte den tjockaste delen med sväng hjulet och den minsta delen mot tryckplattan. jag länkar till den kopplingen jag köpte.  http://shop.klracing.se/sv/artiklar/res … 240mm.html

Den delen som sticker ut mest från centrum ska sitta mot v-lådan.

med Andra ord så är den fel monterad. ska alltså den tjocka delen vara mot tryckplattan och den plana sidan ska vara mot svänghjulet.


76 Inlägg
7 april 2013
#78
mumifix skrev:
M_pettersson skrev:
mumifix skrev:

Okej. eller om lamellen är fel monterad. dom satte den tjockaste delen med sväng hjulet och den minsta delen mot tryckplattan. jag länkar till den kopplingen jag köpte.  http://shop.klracing.se/sv/artiklar/res … 240mm.html

Den delen som sticker ut mest från centrum ska sitta mot v-lådan.

med Andra ord så är den fel monterad. ska alltså den tjocka delen vara mot tryckplattan och den plana sidan ska vara mot svänghjulet.

Japp:) om jag inte är helt dum o de vet en ju aldrig:O


192 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#79
M_pettersson skrev:
mumifix skrev:
M_pettersson skrev:

Den delen som sticker ut mest från centrum ska sitta mot v-lådan.

med Andra ord så är den fel monterad. ska alltså den tjocka delen vara mot tryckplattan och den plana sidan ska vara mot svänghjulet.

Japp:) om jag inte är helt dum o de vet en ju aldrig:O

Okok. ja de är bara ta ner lådan igen. Suck..


...has left the building...
4 474 Inlägg
7 april 2013
#80
dawwe skrev:
Förklara för en som int´begrip...På vilket sätt skulle man kunna få kopplingen att "fästa" bättre genom att lufta kopplingshydrauliken? Hydraulikens uppgift är att FRI-koppla så man får i växlarna. Tryckplattans uppgift är att få kopplingen att "fästa". Så antingen så har de monterar kopplingens slavcylinder galet, eller så är själva kopplingsskivan (lamellen) felmonterad, om det inte är så att de missat något (vad?) vid monteringen av tryckplattan, eller i värsta fall att tryckplattan är skadad/defekt.

Skrev ju redan på första sidan att lamellen kunde vara felmonterad big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök