2502
Sök

Ny koppling slirar m90

192 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#81
dawwe skrev:
dawwe skrev:
Förklara för en som int´begrip...På vilket sätt skulle man kunna få kopplingen att "fästa" bättre genom att lufta kopplingshydrauliken? Hydraulikens uppgift är att FRI-koppla så man får i växlarna. Tryckplattans uppgift är att få kopplingen att "fästa". Så antingen så har de monterar kopplingens slavcylinder galet, eller så är själva kopplingsskivan (lamellen) felmonterad, om det inte är så att de missat något (vad?) vid monteringen av tryckplattan, eller i värsta fall att tryckplattan är skadad/defekt.

Skrev ju redan på första sidan att lamellen kunde vara felmonterad big_smile

jo så kan de vara. de var inte jag som satte dit det, men de återstå och se va felet är


76 Inlägg
7 april 2013
#82
dawwe skrev:
dawwe skrev:
Förklara för en som int´begrip...På vilket sätt skulle man kunna få kopplingen att "fästa" bättre genom att lufta kopplingshydrauliken? Hydraulikens uppgift är att FRI-koppla så man får i växlarna. Tryckplattans uppgift är att få kopplingen att "fästa". Så antingen så har de monterar kopplingens slavcylinder galet, eller så är själva kopplingsskivan (lamellen) felmonterad, om det inte är så att de missat något (vad?) vid monteringen av tryckplattan, eller i värsta fall att tryckplattan är skadad/defekt.

Skrev ju redan på första sidan att lamellen kunde vara felmonterad big_smile

Ja det gjorde du:D. Trodde faan dom som hjälpte han fixa bilen visste vad dom gjorde:).


...has left the building...
4 474 Inlägg
7 april 2013
#83
Jag fick intrycket att de som "hjälpt" o byta kopplingen var typiska "Bonn-meckar", dvs såna som skruvar lättskruvade bilar men skruvar likförbannat fel...Nåja, det vore ju faktiskt kanon om nu lamellen verkligen sitter fel. Tror inte att den slitits ner men däremot kan kan den kanske ha blivit "böjd" eller att tryckplattan har tagit skada. Gissningar bara för jag har ingen aning faktisk*haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
7 april 2013
#84
om inte jag minns fel så ska lamellen vara "felvänd" på m90 med dubbelmasse?

Edit : Föresten så finns det ingen "stor del" på 940 lamell då den är stum.. men tappen ser lite olika ut på vardera sida.
Senast redigerat av Diss (7 april 2013)


192 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#85
kan de vara så att svänghjulet är för slitet?

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1909975

kanske är svårt och se
Senast redigerat av mumifix (13 april 2013)


17 Inlägg
21 maj 2013
#86
mumifix skrev:
kan de vara så att svänghjulet är för slitet?

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1909975

kanske är svårt och se

Fått någon ordning på kopplingen? Va det svänghjulet det berodde på?
Skulle inte vara första gången isf.

Dessa lameller är vänd med den del som har "längst utstick" på centrum mot svänghjulet original, står även flywheel side eller något motsvarande på tyska på den sidan.
Nu med svarvat pottsvänghjul har jag satt den "felvänd" för att vara säker på att ha så mycket splines som möjligt mot axeln till lådan.

MVH Dennis

Edit: Sätter man lamellen "felvänd" på dmsvänghjulet lär man få ett jävla oljud då centrum tar i svänghjulet. Såg det idag då jag rev en med originalgrejer.
Senast redigerat av Dennis_W_ (22 maj 2013)


192 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#87
Dennis_W_ skrev:
mumifix skrev:
kan de vara så att svänghjulet är för slitet?

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1909975

kanske är svårt och se

Fått någon ordning på kopplingen? Va det svänghjulet det berodde på?
Skulle inte vara första gången isf.

Dessa lameller är vänd med den del som har "längst utstick" på centrum mot svänghjulet original, står även flywheel side eller något motsvarande på tyska på den sidan.
Spelar dock ingen större roll vilket håll man vänder dom för dom är stum och liksidig sånär som på den delen.
Med dubbelmassesvänghjulet körde jag mina lameller "rättvänd" men nu med svarvat pottsvänghjul har jag satt den "felvänd" för att vara säker på att ha så mycket splines som möjligt mot axeln till lådan.

MVH Dennis

nepp. tyvärr. har inte fått ordning på kopplingen än. många tror att jag måste plan svarva svänghjulet eftersom kopplingen har slirat förut så att ytan på svänghjulet har glaserat.
Senast redigerat av mumifix (21 maj 2013)


17 Inlägg
22 maj 2013
#88
mumifix skrev:
nepp. tyvärr. har inte fått ordning på kopplingen än. många tror att jag måste plan svarva svänghjulet eftersom kopplingen har slirat förut så att ytan på svänghjulet har glaserat.

Okej. Ja det är ju tyvärr inte helt ovanligt att man glaserat svänghjulet om kopplingen blivit dålig, spec inte om man ha lite trimmat.
Å då är de ju att svarva av någon 10a eller byta svänghjul som gäller. Dom är ju så otroligt dyra, skrotarna verkar ju tro att det är guld i dom eller nått så att få det svarat brukar kunna vara billigast spec om man känner någon eller känner någon som känner någon.

Mvh Dennis


192 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#89
Dennis_W_ skrev:
mumifix skrev:
nepp. tyvärr. har inte fått ordning på kopplingen än. många tror att jag måste plan svarva svänghjulet eftersom kopplingen har slirat förut så att ytan på svänghjulet har glaserat.

Okej. Ja det är ju tyvärr inte helt ovanligt att man glaserat svänghjulet om kopplingen blivit dålig, spec inte om man ha lite trimmat.
Å då är de ju att svarva av någon 10a eller byta svänghjul som gäller. Dom är ju så otroligt dyra, skrotarna verkar ju tro att det är guld i dom eller nått så att få det svarat brukar kunna vara billigast spec om man känner någon eller känner någon som känner någon.

Mvh Dennis

japp. och att hitta ett svänghjul till m90 lådan är inte lätt. har varit på dom flesta skroten och dom hade inget. och sen fråga jag på volvo (rejmes) va ett sånt kosta nytt. och tyvärr så kunde dom inte få hem något eftersom bilen är så pass gammal så har de utgått ur sortimenten. men dom kunde se va den kosta när den gick att köpa hem. 10.900kr kosta den


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
22 maj 2013
#90
bara skita i dom där skit svänghjulen och helt enkelt montera ett vanligt svänghjul ihop med tryckplatta från turbon och diesel lamellen så slipper man alla bekymmer en mycket bättre lösning

Kör fort så hinner inget hända...

192 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#91
Growe skrev:
bara skita i dom där skit svänghjulen och helt enkelt montera ett vanligt svänghjul ihop med tryckplatta från turbon och diesel lamellen så slipper man alla bekymmer en mycket bättre lösning

jag har funderar på det oxå. jag har sett att de finns färdiga enkelmassigt hjul som är bult on på m90 lådan


Avstängd
1 418 Inlägg
22 maj 2013
#92
mumifix skrev:
Growe skrev:
bara skita i dom där skit svänghjulen och helt enkelt montera ett vanligt svänghjul ihop med tryckplatta från turbon och diesel lamellen så slipper man alla bekymmer en mycket bättre lösning

jag har funderar på det oxå. jag har sett att de finns färdiga enkelmassigt hjul som är bult on på m90 lådan

köp ett vanligt svänghjul och kraftigare tryckplatta... ett måste om man ska trimma volvos:/ tyvärr men det är sant dom är inga monster...

17 Inlägg
23 maj 2013
#93
Johan85 skrev:
mumifix skrev:
Growe skrev:
bara skita i dom där skit svänghjulen och helt enkelt montera ett vanligt svänghjul ihop med tryckplatta från turbon och diesel lamellen så slipper man alla bekymmer en mycket bättre lösning

jag har funderar på det oxå. jag har sett att de finns färdiga enkelmassigt hjul som är bult on på m90 lådan

köp ett vanligt svänghjul och kraftigare tryckplatta... ett måste om man ska trimma volvos:/ tyvärr men det är sant dom är inga monster...

Dubbelmasse och originalkoppling fungerar bra till chippat, uppställt ladd och lite avgastrim så länge man är försiktig mellan växlingarna och låter kopplingen nypa åt riktigt innan man börjar gasa igen och använder bilen "på ett normalt sätt"

Men så fort man kliver på lite hårdare med lite inspirerad körning så sviker originaltryckplattan, den blir varm och slirar ännu mer å då blir även svänghjulet glaserat och kasst. Ännu mer belastning på de och dubbelmasseupphängningen går sönder å man få fullt med klet i hela sprängkåpan. Been there done that.

Efter ett knäckt svänghjul och 4 kopplingar blev jag less och skaffade -712 tryckplatta och ett svarvat pottsvänghjul, ett av de bästa köp jag gjort. Man kanske tycker att det kostar lite mycket men har man den körstilen så är det värt det och det kostar ju att byta koppling gång på gång med.

MVH Dennis


192 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#94
Dennis_W_ skrev:
Johan85 skrev:
mumifix skrev:

jag har funderar på det oxå. jag har sett att de finns färdiga enkelmassigt hjul som är bult on på m90 lådan

köp ett vanligt svänghjul och kraftigare tryckplatta... ett måste om man ska trimma volvos:/ tyvärr men det är sant dom är inga monster...

Dubbelmasse och originalkoppling fungerar bra till chippat, uppställt ladd och lite avgastrim så länge man är försiktig mellan växlingarna och låter kopplingen nypa åt riktigt innan man börjar gasa igen och använder bilen "på ett normalt sätt"

Men så fort man kliver på lite hårdare med lite inspirerad körning så sviker originaltryckplattan, den blir varm och slirar ännu mer å då blir även svänghjulet glaserat och kasst. Ännu mer belastning på de och dubbelmasseupphängningen går sönder å man få fullt med klet i hela sprängkåpan. Been there done that.

Efter ett knäckt svänghjul och 4 kopplingar blev jag less och skaffade -712 tryckplatta och ett svarvat pottsvänghjul, ett av de bästa köp jag gjort. Man kanske tycker att det kostar lite mycket men har man den körstilen så är det värt det och det kostar ju att byta koppling gång på gång med.

MVH Dennis

Jo. det har du rätt i. vet du någon som kan svarva till ett svänghjul så vore jag tacksam smile eller var jag kan köpa färdigt som är bara att bulta på och köra?


snickare
612 Inlägg
23 maj 2013
#95
Jag köpte Biltemas kopplingsats förra året,bilen skjuter på än,jag kör även ca 1 bar i ladd,utan chipp. har portad turbo o 3 tum hela vägen och motorn har gått strax under 35 000 mil,den du! wink

Men satsa på omsvarvat enkelmasse svänghjul och sinter med modell värre tryckplatta så blir de bra ska du se smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 maj 2013
#96
dubbelmassehjulet å 712 platta fungar utmärkt !!! risken blir bara massa oljud om man kör med stumt svänghjul.


snickare
612 Inlägg
23 maj 2013
#97
och Dannej säljer omsvarvade enkelmasse hjul,färdigstiftade bolt on för 2500 tror jag de va senast jag kolla smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

17 Inlägg
26 maj 2013
#98
mumifix skrev:
Jo. det har du rätt i. vet du någon som kan svarva till ett svänghjul så vore jag tacksam smile eller var jag kan köpa färdigt som är bara att bulta på och köra?

Timos motor (http://timosmotor.se/) Dannej (http://dannejdrift.se/) finns säkert fler med men dom ja kan komma på nu direkt. Annars brukar det dyka upp diverse på olika forum, typ savarturbo.se etc och blocket då och då.

allenalle skrev:
Jag köpte Biltemas kopplingsats förra året,bilen skjuter på än,jag kör även ca 1 bar i ladd,utan chipp. har portad turbo o 3 tum hela vägen och motorn har gått strax under 35 000 mil,den du! wink

Men satsa på omsvarvat enkelmasse svänghjul och sinter med modell värre tryckplatta så blir de bra ska du se smile

Som sagt funkar det bra så länge man inte misshandlar kopplingen för mycket, vilket är lätt hänt när man blir på lekhumör tongue Körde själv med stdgrejer på min förra 940 under lång tid utan problem.

Xuri skrev:
dubbelmassehjulet å 712 platta fungar utmärkt !!! risken blir bara massa oljud om man kör med stumt svänghjul.

Finns ju en anledning till varför det finns fjädrade lamellcentrum med. Kör själv med stumt centrum och visst lever det om lite men inte så farligt ändå, dock tror jag inte att lådan gillar att det är stumt så är nog ingen att rekommendera. Jag har själv knäckt "dubbelmasseupphängningen" i ett svänghjul och bytt på 2 andra bilar som råkat ut för samma missöde så ha inte så mycket för dessa svänghjul, gått lång, ofta ganska misshandlade och tung som ...

allenalle skrev:
och Dannej säljer omsvarvade enkelmasse hjul,färdigstiftade bolt on för 2500 tror jag de va senast jag kolla smile

+1 fast ~1300-1700:- + stomme beroende på vilken tryckplatta som ska användas.

MVH Dennis


One Man Clan
4 287 Inlägg
26 maj 2013
#99
Dennis_W_ skrev:
mumifix skrev:
Jo. det har du rätt i. vet du någon som kan svarva till ett svänghjul så vore jag tacksam smile eller var jag kan köpa färdigt som är bara att bulta på och köra?

Timos motor (http://timosmotor.se/) Dannej (http://dannejdrift.se/) finns säkert fler med men dom ja kan komma på nu direkt. Annars brukar det dyka upp diverse på olika forum, typ savarturbo.se etc och blocket då och då.

allenalle skrev:
Jag köpte Biltemas kopplingsats förra året,bilen skjuter på än,jag kör även ca 1 bar i ladd,utan chipp. har portad turbo o 3 tum hela vägen och motorn har gått strax under 35 000 mil,den du! wink

Men satsa på omsvarvat enkelmasse svänghjul och sinter med modell värre tryckplatta så blir de bra ska du se smile

Som sagt funkar det bra så länge man inte misshandlar kopplingen för mycket, vilket är lätt hänt när man blir på lekhumör tongue Körde själv med stdgrejer på min förra 940 under lång tid utan problem.

Xuri skrev:
dubbelmassehjulet å 712 platta fungar utmärkt !!! risken blir bara massa oljud om man kör med stumt svänghjul.

Finns ju en anledning till varför det finns fjädrade lamellcentrum med. Kör själv med stumt centrum och visst lever det om lite men inte så farligt ändå, dock tror jag inte att lådan gillar att det är stumt så är nog ingen att rekommendera. Jag har själv knäckt "dubbelmasseupphängningen" i ett svänghjul och bytt på 2 andra bilar som råkat ut för samma missöde så ha inte så mycket för dessa svänghjul, gått lång, ofta ganska misshandlade och tung som ...

allenalle skrev:
och Dannej säljer omsvarvade enkelmasse hjul,färdigstiftade bolt on för 2500 tror jag de va senast jag kolla smile

+1 fast ~1300-1700:- + stomme beroende på vilken tryckplatta som ska användas.

MVH Dennis

Mitt svänghjul på 940in höll för 374hk å 498nm...
Köpte bilen 06 å började trimma rätt omgående å gissar att från 2008-2012 hade bilen minst 300hk/400nm.
den hade rullat 23700mil när jag köpte den å hade rullat 29300mil när jag sålde den, varav dom 300 sista med stumt svänghjul.. bytte inte svänghjulet för att de var pajj.... utan fick jobbet gjort gratis av en polare å när motorn ändå var ute ur bilen så blev de nytt svänghjul å 6p sinter så den orkade lite till utan å slira.
Så länge du inte slirar sönder/överhettar svänghjulet så håller de bra...

jag körde i alla fall 300mil med stumt svänghjul å lamell.. oljud vid motorbroms eller låg belastning å låg fart typ..  den där bilen var ingen finåka bil ändå utan brukades bara hårt så de kvittade om de var lite oljud.


17 Inlägg
27 maj 2013
#100
Xuri skrev:
Mitt svänghjul på 940in höll för 374hk å 498nm...
Köpte bilen 06 å började trimma rätt omgående å gissar att från 2008-2012 hade bilen minst 300hk/400nm.
den hade rullat 23700mil när jag köpte den å hade rullat 29300mil när jag sålde den, varav dom 300 sista med stumt svänghjul.. bytte inte svänghjulet för att de var pajj.... utan fick jobbet gjort gratis av en polare å när motorn ändå var ute ur bilen så blev de nytt svänghjul å 6p sinter så den orkade lite till utan å slira.
Så länge du inte slirar sönder/överhettar svänghjulet så håller de bra...

jag körde i alla fall 300mil med stumt svänghjul å lamell.. oljud vid motorbroms eller låg belastning å låg fart typ..  den där bilen var ingen finåka bil ändå utan brukades bara hårt så de kvittade om de var lite oljud.

Säger inte att det är omöjligt att det håller men risken finns att det inte gör det och är ju bevisligen fler än jag som kört sönder dom. Och då han ändå har det löst, behöver byta eller svarva de, å de inte är någon extremutgift (billigare än ett dm från skroten) för att aldrig behöva få nått problem med det är det ju klart värt att överväga det.

Mitt gick inte sönder för att det slirade utan snarare tvärt om. Körde också en massa hästar med dubbelmasse i min förra 940 och de höll. I den jag har nu har jag betydligt mindre effekt men ändå höll det inte.

Har nog samma oljud som du hade men inget som hörs under färd direkt, lite vid låglast, motorbroms och tomgång, sen tar avgasljudet över. Men men som sagt så finns det ju fjädrade lamellcentrum om man vill.

MVH Dennis



Sök