Tjenare!
I veckan så var jag inne på bilprovningen på vanlig besiktning, men också REG- besiktning. Vanliga besiktningen gick fin fint, utan anmärkning och beröm på hur fin bilen var undertill.
Registreringsbesiktningen gick också ganska smärtfritt, förutom
EN sak... Volvo har nämligen satt upp regler för att om man byter ifrån en b230F- motor till en b230FT- motor, så måste även stötdämparna bytas eftersom det blir en effektökning. Eftersom dessa stötdämpare ej är bytta, så måste jag REG-besikta bilen en gång till, med rätt stötdämpare enligt bilprovningen.
Detta visste jag sedan tidigare, men har både hört, och läst att stötdämparna nästan aldrig kontrolleras, samt att enligt andra källor så har jag samma stötdämpare som det sitter på turbobilarna...
Killen som REG-besiktade min bil sa att jag behöver ha ett intyg, eller någon form av papper på stötdämparna(kan ett kvitto räcka?). Varit på Volvo där jag bor, men de skriver inte ut några intyg längre.
Nu är min fråga till er, hur gjorde ni när ni REG-besiktade eran bil med SUG-motor till TURBO-motor?
Hade ni med er någon form av papper på vad det är för stötdämpare som är monterade, eller hade ni något köpe-kvitto eller liknande?
Om jag åker in på bilprovningen i en annan stad i småland, är de lika petiga överallt?
Självklart kan jag tänka mig att byta stötdämpare, men räcker det då med att jag har med mig kvitto på de nya dämparna(kan ju köpa eftermarknads på KL-racing men som skall ersätta de gamla orginalprylarna till turbo-bilarna)?
Tacksam för svar!
//mr B