2747
Sök

Byte av Bromssköldar

16 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
Hejsan, det är så att jag har tänkt byta bromssköldar bak på min Volvo v70 97-00..
förutom att ta bort bromsok och bromsskiva som jag har gjort.. så undrar jag hur man ska få isär navet och vilket hylsa är det som passar i navet? när man väl fått loss allt sånt är det bara att smacka dit den nya skölden och skruva tillbaka allt som det var förut ? tack på förhand roll

16 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
Någon borde ju veta ? tongue

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 april 2013
om jag minns rätt behöver du inte ta bort navet ?

16 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
hur ska man då gå tillväga ? tråkigt att jag inte hade någon bild att ladda upp, men jag är ganska så säker på att man måste ta bort det..

5 089 Inlägg
7 april 2013
Har för mig att dom sitter fast med hjullagret i bak? 4 stycken bultar insex (typ stlk. 6) har jag för mig att det var så är det loss.. Väldigt lätt sålänge det inte sitter fast.
Senast redigerat av FLindgren (7 april 2013)

\Lindgren

16 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
det är storlek 8mm på dom du nämnde och dom sitter stenhårt.. det var därför jag tänkte på navet hur man ska få loss det.. kanske är enklare .. Haynes  gör det själv handbok har jag, men dom nämner som sagt inte vilka verktyg  som ska brukas. finns en bild när dom tagit bort navet för att plocka bort bromsskölden

91 Inlägg
7 april 2013
en sak är säkert iaf.. det e fan inte skoj att byta bromsköldarna på en 960 iaf.. been there done that.. never again ;D

16 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
Ingen som har utfört detta nyligen?

1 938 Inlägg
8 april 2013
Vet inte helelr hur det ser ut på just din bil, vad jag gjort är att ha tagit bort fälg+bromsok+skiva och sen lossat dom 10mm 6kantsskruvarna som sitter där, så har man den sen i handen.

Tycker du borde se hur det sitter när du fått bort såpass med prylar som du gjort.

5 710 Inlägg
8 april 2013
En liten regeluppmaning:
6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
•Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.

mvh jonTe/moderator

MVH Jonas
..............

183 Inlägg
8 april 2013
På min s70 -99 är allt du behöver ta av är Däck, bromsok, bromsskiva sen sitter den med 3 bultar, 1 i överkant och 2 under

16 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
Det ser ut på följande vis, bromsskölden sitter med fyra bultar, den går ej att få loss om du inte har tagit bort navet eller, på baksidan och lossar allt ihop som sitter med 4x insex 8mm, dom sitter som berget + att det är jätte bökigt för dom sitter precis vid fjädern.

Sök