3441
Sök

Höga avgasvärden Honda crx -89 ej vtec

847 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#1
Hej! Som rubriken lyder äger jag en Honda crx 89 ej vtec , på besiktningen så värdena ut såhär:

CO : 1,1 (0,5)
CO 2500 : 1,2 (0,3)
HC : 211 (100)
LAMBDA : 0,96 (0,97-1,03)

Det som är nybytt är följande:

Katalysator,vattentempgivare, termostat,Lambda

Nu undrar jag vad det skulle kunna vara som gör värdena såhär? kan det vara avgassystemet som ställer till det?

ALLA svar tas emot hjärtligt // Crxkoffe

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

204 Inlägg
8 april 2013
#2
Crxkoffe skrev:
Hej! Som rubriken lyder äger jag en Honda crx 89 ej vtec , på besiktningen så värdena ut såhär:

CO : 1,1 (0,5)
CO 2500 : 1,2 (0,3)
HC : 211 (100)
LAMBDA : 0,96 (0,97-1,03)

Det som är nybytt är följande:

Katalysator,vattentempgivare, termostat,Lambda

Nu undrar jag vad det skulle kunna vara som gör värdena såhär? kan det vara avgassystemet som ställer till det?

ALLA svar tas emot hjärtligt // Crxkoffe

kan nästan vara vad som helst sad

Kolla här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265816


Forummoderator
9 299 Inlägg
8 april 2013
#3
Har du extraktorrör på den?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

204 Inlägg
8 april 2013
#4
caromania skrev:
Har du extraktorrör på den?

de kan du inte ha när du skall besiktiga inte 4-2-1 iaf
Senast redigerat av Inox (8 april 2013)


18 Inlägg
8 april 2013
#5
Inox skrev:
caromania skrev:
Har du extraktorrör på den?

de kan du inte ha när du skall besiktiga inte 4-2-1 iaf

Jag hade 4-2-1 på min och det sa dem ingenting om smile

204 Inlägg
9 april 2013
#6
Luundiin skrev:
Inox skrev:
caromania skrev:
Har du extraktorrör på den?

de kan du inte ha när du skall besiktiga inte 4-2-1 iaf

Jag hade 4-2-1 på min och det sa dem ingenting om smile

dem säger ingen men lambdan funkar inte ordentligt, för på 4-2-1 röret så sitter lambdan på ETT utan FYRA rör och då mäter den väldigt fel. så om bilen går fett i crxkoffes fall (om han nu har 4-2-1 rör på) så sitter nog lambdan på ett utan fyra rör vilket resulterar i dåliga avgasvärden och är de inte det så lär de vara en ventil eller någon packning så den drar olja eller något men jag tippar på de första. Det va så på min iaf


253 Inlägg
9 april 2013
#7
Antar att du köpt den som jag felkollat här i Umeå och den besiktades förra året med det extraktor röret utan problem så den är det inte (jag som monterat hela systemet).
Jag svetsade 2 separata kattar till den då ägaren ville det, bytte både tempgivare och termostat, lanbdasond, mätte tändning, kollade spridarna (och bytte o-ringar) samt kollade efter luftläckage.

Blev tillslut relativt galen, för inget vi gjorde hjälpte och värdena pendlade som fan hela tiden.

Om inget hjälper alls (nej etanol funkar inte på den bilen på bes., det är redan provat) så kan det vara ventiltätningarna eller kolvringarna.

Prova plugga lambda hålet och borra ett nytt där alla avgasrör möts istället och montera den där.

I övrigt jävligt fin bil, 9000 äkta mil på en -89 crx är inget man ser varje dag wink
Senast redigerat av Amstaff (9 april 2013)


847 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#8
caromania skrev:
Har du extraktorrör på den?

Ja de har jag

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

847 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#9
Amstaff skrev:
Antar att du köpt den som jag felkollat här i Umeå och den besiktades förra året med det extraktor röret utan problem så den är det inte (jag som monterat hela systemet).
Jag svetsade 2 separata kattar till den då ägaren ville det, bytte både tempgivare och termostat, lanbdasond, mätte tändning, kollade spridarna (och bytte o-ringar) samt kollade efter luftläckage.

Blev tillslut relativt galen, för inget vi gjorde hjälpte och värdena pendlade som fan hela tiden.

Om inget hjälper alls (nej etanol funkar inte på den bilen på bes., det är redan provat) så kan det vara ventiltätningarna eller kolvringarna.

Prova plugga lambda hålet och borra ett nytt där alla avgasrör möts istället och montera den där.

I övrigt jävligt fin bil, 9000 äkta mil på en -89 crx är inget man ser varje dag wink

okej, tack för att du skrev vad du gjort smile ska ta och kika på det där lite nämre

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

253 Inlägg
9 april 2013
#10
Crxkoffe skrev:
Amstaff skrev:
Antar att du köpt den som jag felkollat här i Umeå och den besiktades förra året med det extraktor röret utan problem så den är det inte (jag som monterat hela systemet).
Jag svetsade 2 separata kattar till den då ägaren ville det, bytte både tempgivare och termostat, lanbdasond, mätte tändning, kollade spridarna (och bytte o-ringar) samt kollade efter luftläckage.

Blev tillslut relativt galen, för inget vi gjorde hjälpte och värdena pendlade som fan hela tiden.

Om inget hjälper alls (nej etanol funkar inte på den bilen på bes., det är redan provat) så kan det vara ventiltätningarna eller kolvringarna.

Prova plugga lambda hålet och borra ett nytt där alla avgasrör möts istället och montera den där.

I övrigt jävligt fin bil, 9000 äkta mil på en -89 crx är inget man ser varje dag wink

okej, tack för att du skrev vad du gjort smile ska ta och kika på det där lite nämre

Fast betvivlar kolvringar då kompen var såpass bra, den får ju för mycket soppa, eller blir lurad att den får för mycket luft och öser soppa på det. Håll koll på oljan också för om den får så mycket som den får så kan det hända att en del åker ner i oljan via kolvringarna (det förbränns ju inte som det ska) och då stiger HC halten ännu mer.


847 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#11
Amstaff skrev:
Crxkoffe skrev:
Amstaff skrev:
Antar att du köpt den som jag felkollat här i Umeå och den besiktades förra året med det extraktor röret utan problem så den är det inte (jag som monterat hela systemet).
Jag svetsade 2 separata kattar till den då ägaren ville det, bytte både tempgivare och termostat, lanbdasond, mätte tändning, kollade spridarna (och bytte o-ringar) samt kollade efter luftläckage.

Blev tillslut relativt galen, för inget vi gjorde hjälpte och värdena pendlade som fan hela tiden.

Om inget hjälper alls (nej etanol funkar inte på den bilen på bes., det är redan provat) så kan det vara ventiltätningarna eller kolvringarna.

Prova plugga lambda hålet och borra ett nytt där alla avgasrör möts istället och montera den där.

I övrigt jävligt fin bil, 9000 äkta mil på en -89 crx är inget man ser varje dag wink

okej, tack för att du skrev vad du gjort smile ska ta och kika på det där lite nämre

Fast betvivlar kolvringar då kompen var såpass bra, den får ju för mycket soppa, eller blir lurad att den får för mycket luft och öser soppa på det. Håll koll på oljan också för om den får så mycket som den får så kan det hända att en del åker ner i oljan via kolvringarna (det förbränns ju inte som det ska) och då stiger HC halten ännu mer.

okej, men lambdan satt fel såg jag, den ska ju vara på röret under där alla går samman ju smile där e ju säkert en liten orsak iallafall, vet du vad han har haft för olja i bilen? vad den heter och om det är syntetisk (hel eller halv) eller vanlig mineralolja

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

253 Inlägg
9 april 2013
#12
Crxkoffe skrev:
Amstaff skrev:
Crxkoffe skrev:

okej, tack för att du skrev vad du gjort smile ska ta och kika på det där lite nämre

Fast betvivlar kolvringar då kompen var såpass bra, den får ju för mycket soppa, eller blir lurad att den får för mycket luft och öser soppa på det. Håll koll på oljan också för om den får så mycket som den får så kan det hända att en del åker ner i oljan via kolvringarna (det förbränns ju inte som det ska) och då stiger HC halten ännu mer.

okej, men lambdan satt fel såg jag, den ska ju vara på röret under där alla går samman ju smile där e ju säkert en liten orsak iallafall, vet du vad han har haft för olja i bilen? vad den heter och om det är syntetisk (hel eller halv) eller vanlig mineralolja

Tjena minns inte vilken klassificering det var på oljan men vet att han kör Castrol Edge i sina bilar wink

Det konstiga är ju att bilen gick igenom med lambdasond som den är förra året utan problem!


Forummoderator
9 299 Inlägg
9 april 2013
#13
Crxkoffe skrev:
caromania skrev:
Har du extraktorrör på den?

Ja de har jag

Det är en mycket vanlig orsak till dåliga avgasvärden på D16Z5. Vad är det för extraktorrör? Det är inte samma rör till Z5 som de andra D16 utan det finns bara ett fåtal som passar helt rätt, tex Supersprint. Ja, bultarna passar men portarna går inte jämnt ut. Detta har emellertid inget med värdena att göra men kan vara kul att veta om du vill plocka ut max ur den.

Om du har möjlighet att byta till ett original grenrör så gör det. Ett annat alternativ är att be besiktningsmannen rödköra ett par vändor om det blir fel värden även efter att du svetsat om lambdamuttern till rätt pipa. 4-2-1 rören blir för kalla helt enkelt och det funkar inte att ha lambdan nere vid marken. Att bilen gick igenom ett år behöver inte betyda att det lirade perfekt. Tur, en bra dag, snäll gubbe, dåligt justerade mätare...
Senast redigerat av caromania (9 april 2013)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

847 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#14
Amstaff skrev:
Crxkoffe skrev:
Amstaff skrev:

Fast betvivlar kolvringar då kompen var såpass bra, den får ju för mycket soppa, eller blir lurad att den får för mycket luft och öser soppa på det. Håll koll på oljan också för om den får så mycket som den får så kan det hända att en del åker ner i oljan via kolvringarna (det förbränns ju inte som det ska) och då stiger HC halten ännu mer.

okej, men lambdan satt fel såg jag, den ska ju vara på röret under där alla går samman ju smile där e ju säkert en liten orsak iallafall, vet du vad han har haft för olja i bilen? vad den heter och om det är syntetisk (hel eller halv) eller vanlig mineralolja

Tjena minns inte vilken klassificering det var på oljan men vet att han kör Castrol Edge i sina bilar wink

Det konstiga är ju att bilen gick igenom med lambdasond som den är förra året utan problem!

ja det är ju skrämmande hmm men har ni gjort nåt med bilen sen dess?

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

847 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#15
caromania skrev:
Crxkoffe skrev:
caromania skrev:
Har du extraktorrör på den?

Ja de har jag

Det är en mycket vanlig orsak till dåliga avgasvärden på D16Z5. Vad är det för extraktorrör? Det är inte samma rör till Z5 som de andra D16 utan det finns bara ett fåtal som passar helt rätt, tex Supersprint. Ja, bultarna passar men portarna går inte jämnt ut. Detta har emellertid inget med värdena att göra men kan vara kul att veta om du vill plocka ut max ur den.

Om du har möjlighet att byta till ett original grenrör så gör det. Ett annat alternativ är att be besiktningsmannen rödköra ett par vändor om det blir fel värden även efter att du svetsat om lambdamuttern till rätt pipa. 4-2-1 rören blir för kalla helt enkelt och det funkar inte att ha lambdan nere vid marken. Att bilen gick igenom ett år behöver inte betyda att det lirade perfekt. Tur, en bra dag, snäll gubbe, dåligt justerade mätare...

det är srs g50 på hela avgassystemet står oxå srs på extraktorröret , ja jag har orginal men det ska jag inte behöva byta till tycker jag inte hmm vill inte hålla på o skruva på/av hela tiden, man ska ju kunna köra ett sportsystem utan att det ska bli sådana värden

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 april 2013
#16
Crxkoffe skrev:
caromania skrev:
Crxkoffe skrev:

Ja de har jag

Det är en mycket vanlig orsak till dåliga avgasvärden på D16Z5. Vad är det för extraktorrör? Det är inte samma rör till Z5 som de andra D16 utan det finns bara ett fåtal som passar helt rätt, tex Supersprint. Ja, bultarna passar men portarna går inte jämnt ut. Detta har emellertid inget med värdena att göra men kan vara kul att veta om du vill plocka ut max ur den.

Om du har möjlighet att byta till ett original grenrör så gör det. Ett annat alternativ är att be besiktningsmannen rödköra ett par vändor om det blir fel värden även efter att du svetsat om lambdamuttern till rätt pipa. 4-2-1 rören blir för kalla helt enkelt och det funkar inte att ha lambdan nere vid marken. Att bilen gick igenom ett år behöver inte betyda att det lirade perfekt. Tur, en bra dag, snäll gubbe, dåligt justerade mätare...

det är srs g50 på hela avgassystemet står oxå srs på extraktorröret , ja jag har orginal men det ska jag inte behöva byta till tycker jag inte hmm vill inte hålla på o skruva på/av hela tiden, man ska ju kunna köra ett sportsystem utan att det ska bli sådana värden

Ja, det är säkert bra på många sätt, men tyvärr så är grenröret inte konstruerat rätt, precis som mer eller mindre alla andra 4-2-1 rör till D16. Dessutom är det faktiskt inte avsett för z5 även om det i reklamen står så. Anledningen till att det passar är att bultmönstret är detsamma, men sedan sitter rören lite off vilket gör att ganska mycket av det som eventuellt skulle kunna höja effekten går förlorat.

Det du kan behöva göra, vilket är en vanligt förekommande lösning, är att svetsa på en ny lambda mutter på samma primärrör som på originalröret så lambdan mäter rätt avgaspuls och får rätt temperatur.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

847 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#17
caromania skrev:
Crxkoffe skrev:
caromania skrev:

Det är en mycket vanlig orsak till dåliga avgasvärden på D16Z5. Vad är det för extraktorrör? Det är inte samma rör till Z5 som de andra D16 utan det finns bara ett fåtal som passar helt rätt, tex Supersprint. Ja, bultarna passar men portarna går inte jämnt ut. Detta har emellertid inget med värdena att göra men kan vara kul att veta om du vill plocka ut max ur den.

Om du har möjlighet att byta till ett original grenrör så gör det. Ett annat alternativ är att be besiktningsmannen rödköra ett par vändor om det blir fel värden även efter att du svetsat om lambdamuttern till rätt pipa. 4-2-1 rören blir för kalla helt enkelt och det funkar inte att ha lambdan nere vid marken. Att bilen gick igenom ett år behöver inte betyda att det lirade perfekt. Tur, en bra dag, snäll gubbe, dåligt justerade mätare...

det är srs g50 på hela avgassystemet står oxå srs på extraktorröret , ja jag har orginal men det ska jag inte behöva byta till tycker jag inte hmm vill inte hålla på o skruva på/av hela tiden, man ska ju kunna köra ett sportsystem utan att det ska bli sådana värden

Ja, det är säkert bra på många sätt, men tyvärr så är grenröret inte konstruerat rätt, precis som mer eller mindre alla andra 4-2-1 rör till D16. Dessutom är det faktiskt inte avsett för z5 även om det i reklamen står så. Anledningen till att det passar är att bultmönstret är detsamma, men sedan sitter rören lite off vilket gör att ganska mycket av det som eventuellt skulle kunna höja effekten går förlorat.

Det du kan behöva göra, vilket är en vanligt förekommande lösning, är att svetsa på en ny lambda mutter på samma primärrör som på originalröret så lambdan mäter rätt avgaspuls och får rätt temperatur.

okej, jo jag ska ta o göra om lambdan o flytta muttern längre ner smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 april 2013
#18
Crxkoffe skrev:
caromania skrev:
Crxkoffe skrev:

det är srs g50 på hela avgassystemet står oxå srs på extraktorröret , ja jag har orginal men det ska jag inte behöva byta till tycker jag inte hmm vill inte hålla på o skruva på/av hela tiden, man ska ju kunna köra ett sportsystem utan att det ska bli sådana värden

Ja, det är säkert bra på många sätt, men tyvärr så är grenröret inte konstruerat rätt, precis som mer eller mindre alla andra 4-2-1 rör till D16. Dessutom är det faktiskt inte avsett för z5 även om det i reklamen står så. Anledningen till att det passar är att bultmönstret är detsamma, men sedan sitter rören lite off vilket gör att ganska mycket av det som eventuellt skulle kunna höja effekten går förlorat.

Det du kan behöva göra, vilket är en vanligt förekommande lösning, är att svetsa på en ny lambda mutter på samma primärrör som på originalröret så lambdan mäter rätt avgaspuls och får rätt temperatur.

okej, jo jag ska ta o göra om lambdan o flytta muttern längre ner smile

Nej längre upp.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

253 Inlägg
10 april 2013
#19
caromania skrev:
Crxkoffe skrev:
caromania skrev:

Ja, det är säkert bra på många sätt, men tyvärr så är grenröret inte konstruerat rätt, precis som mer eller mindre alla andra 4-2-1 rör till D16. Dessutom är det faktiskt inte avsett för z5 även om det i reklamen står så. Anledningen till att det passar är att bultmönstret är detsamma, men sedan sitter rören lite off vilket gör att ganska mycket av det som eventuellt skulle kunna höja effekten går förlorat.

Det du kan behöva göra, vilket är en vanligt förekommande lösning, är att svetsa på en ny lambda mutter på samma primärrör som på originalröret så lambdan mäter rätt avgaspuls och får rätt temperatur.

okej, jo jag ska ta o göra om lambdan o flytta muttern längre ner smile

Nej längre upp.

Om jag minns rätt så är det 4-1 rör på den och de går ihop precis där rören viker 90 grader under motorn.

Som sagt, bilen besiktades förra året med de rören och lambdan på cyl 1 wink


114 Inlägg
10 april 2013
#20
Jag har min lambda under bilen där det går ihop, utan problem


Sök