3365
Sök

Göra en audi 90 2.3 bakhjulsdriven?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
22 oktober 2006
Trådstartare
#1
Hej, Jo jag undrar om det går och göra en audi 90 2.3 -88 bakhjulsdriven??


Ska juh inköpa en audi 90 2.3 så :p
vill ha lite tips om hur man gör/går


skall inköpas för vinterbygge big_smile

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Avstängd
196 Inlägg
22 oktober 2006
#2
räcker inte med några tips, det är en hel vetenskap att bygga om

645 Inlägg
22 oktober 2006
#3
Ja, förutom alla modifikationer på bilen, måste den SFRO besiktas m.m.
Och tyvärr kan man inte alltid bygga som man själv vill.
Så ett tips är att läsa igenom alla regler och bestämmelser innan du börjar.

//Marcus Saari

"Glidare"
254 Inlägg
22 oktober 2006
#4
Är det en quattro? Isånfall är det ju bara att köra av en drivaxel fram, så ha du bakhjulsdriven;)


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
22 oktober 2006
Trådstartare
#5
mx_3_ skrev:
Är det en quattro? Isånfall är det ju bara att köra av en drivaxel fram, så ha du bakhjulsdriven;)

det är då inte en quattro sad framhjuls driven..

måste juh ha en drifting bil inför sommaren så.. enklaste alternativet jah kommit fram till ( då jag är envis och måste ha en audi 90, skulle vara att byta motor till en 200 20v tq motor då den är 4wd och byta bakaxel + kardanaxel.. <--- (om jag fått det rätt )

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Avstängd
196 Inlägg
22 oktober 2006
#6
Absolut_Audi skrev:
mx_3_ skrev:
Är det en quattro? Isånfall är det ju bara att köra av en drivaxel fram, så ha du bakhjulsdriven;)

det är då inte en quattro sad framhjuls driven..

måste juh ha en drifting bil inför sommaren så.. enklaste alternativet jah kommit fram till ( då jag är envis och måste ha en audi 90, skulle vara att byta motor till en 200 20v tq motor då den är 4wd och byta bakaxel + kardanaxel.. <--- (om jag fått det rätt )

Javisst, men MYCKET jobb blir det, och det är inte heller helt enkelt..kolla bara på PA's SAAB hur den är byggd.. inte kul !!
Senast redigerat av Storas (22 oktober 2006)

5 710 Inlägg
23 oktober 2006
#7
Flyttar till rätt forum!

MVH Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
23 oktober 2006
Trådstartare
#8
Storas skrev:
Absolut_Audi skrev:
mx_3_ skrev:
Är det en quattro? Isånfall är det ju bara att köra av en drivaxel fram, så ha du bakhjulsdriven;)

det är då inte en quattro sad framhjuls driven..

måste juh ha en drifting bil inför sommaren så.. enklaste alternativet jah kommit fram till ( då jag är envis och måste ha en audi 90, skulle vara att byta motor till en 200 20v tq motor då den är 4wd och byta bakaxel + kardanaxel.. <--- (om jag fått det rätt )

Javisst, men MYCKET jobb blir det, och det är inte heller helt enkelt..kolla bara på PA's SAAB hur den är byggd.. inte kul !!

Jo det vet jag, har jobbat på bilverkstad men fick inte vara kvar pgra frånvaro,  men vi får se först hur det går när jag köpt bilen ^^

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

2 924 Inlägg
24 oktober 2006
#9
Det är en helt annan framvagn och bakvagn med olika infästningar, olika bottenplattor osv på en FWD Audi 90 och en med Quattro...ja skulle varmt rekommenderar dig att lägga ner detta av massvis med anledningar(!) och skaffa dig en Audi 80/90 quattro och göra den RWD om det är nödvändigt att ha en sån bilmodell

~ Life is short, have FUN! ~

airbrush rookie
136 Inlägg
23 november 2006
#10
håller med peegee det är ett JÄVLA jobb att bygga om.. skulle SÄKERT sluta på 200 000 om du ska få det bra osv...  obs vet iofs inte men en vild gissning.. skulle nog ta dig typ 1 helt år om du bodde i garaget, sen är det skillnad om man inte tänkt använda den i trafiken, dvs bara på bana.. då är det inte riktigt samma regler..
har själv smådrömmt om dem tankarna , RWD konvertera en FWD bil, men efter typ 10 minuters vidarefunderingar så slopades den idéen.. :p hehe

förut va jag schitzofren, men nu mår vi bra!
airbrush rookie.. (målat t.ex min avatar)

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
24 november 2006
#11
man kan ju alltid drömma men om man ändå ska göra det så varför inte ta 5an? är ju både bättre styrka å ljud i den

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

1 122 Inlägg
27 mars 2010
#12
Bara nyfiken men hur mkt jobb är det som krävs för att få RWD av en quattro?

gasa nu foer faen!

154 Inlägg
27 mars 2010
#13
ValP2k skrev:
Bara nyfiken men hur mkt jobb är det som krävs för att få RWD av en quattro?

Slit dän alla drivaxlar och dylikt i hela framvagnen, ta bort främre diffen. Svetsa mittdiffen. Et voala

Sen hur väl det fungerar är en annan sak.

820 Inlägg
27 mars 2010
#14
Jag läste nånstans att man kunde ta sprängkåpan från en D24(den passar på Audis 5 och 8cylindriga motorer) och köra på en Volvolåda och modda med kardan och bakaxel lite så kunde man få det att fungera, om det blir bra är ju en helt annan sak.


Edit: Detta förutsätter att du har Quattro att utgå ifrån. Ett budgetalternativ.
Senast redigerat av Panzar_Audi (27 mars 2010)

Om man säger

1 122 Inlägg
27 mars 2010
#15
okej okej smile var bara nyfiken över möjligheterna! Tack för svaret

gasa nu foer faen!

KHRacing
28 mars 2010
#16
mx_3_ skrev:
Är det en quattro? Isånfall är det ju bara att köra av en drivaxel fram, så ha du bakhjulsdriven;)

Stämmer inte, den blir troligen konsti i uppförandet då med drivning då bakaxeln har lite diffbroms
bilen kommer bara få 50% av kraften till bakhjulen & den kommer vara konstig i inbromsningar m.m
enda sättet är att svetsa centerdiffen & ta bort främre drivaxlarna.
mv k

KHRacing
28 mars 2010
#17
Lajning skrev:
ValP2k skrev:
Bara nyfiken men hur mkt jobb är det som krävs för att få RWD av en quattro?

Slit dän alla drivaxlar och dylikt i hela framvagnen, ta bort främre diffen. Svetsa mittdiffen. Et voala

Sen hur väl det fungerar är en annan sak.

Tar du bort främre drivaxlarna så rinner växellådsoljan ut :-)
du måste bibehålla hubbarna ute i naven & inne i v-lådan. & bygga "stoppar" för dessa så de ej kan ramla ur.
sedan att ta bort framdiffen är enbart dumt för då kommer växellådans hölje att kunna vrida sig /vibrera mera än den är byggd för & således troligen spricka rätt så snart.

Annars var det rätt. smile

15 Inlägg
31 mars 2011
#18
Så om man svetsar centerdiffen och pluggar igen hålen vid drivaxlarna så kan det funka hyfsat bra?smile
Senast redigerat av massze (31 mars 2011)


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
31 mars 2011
#19
Sen varför man skulle vilja göra det.... "AHHH MEN RWD ÄR COOOLT OCH BÄST! ÖHHDUHÖÖ!...."

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

15 Inlägg
31 mars 2011
#20
LeafBox skrev:
Sen varför man skulle vilja göra det.... "AHHH MEN RWD ÄR COOOLT OCH BÄST! ÖHHDUHÖÖ!...."

ja precis därför:) det skulle va lite roligt med tex en bakhjulsdriven coupe?



Sök