3470
Sök

BMW 520 E34 M50B20 Vanos Turbo Goes M50B25 Turbo!

Projekt BMW 520 E34 M50B20 Vanos Turbo, syftet är att lära mig bygga en turbo motor och sedan ha en skysst sommar bil till sommaren och prova på drifting och bränna massa däck och ställa upp i ett o annat mindre streetrace.... Visa mer

179 201 Visningar
Uppdaterades senast 30 mars 2014
213 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#21
viktorfureh skrev:
Du har ju de gjutjärnsgrenröret annars, det håller bättre smile

Ja precis vet vilket du menar, får nog bli nåt sånt ifall det här röret inte håller:)
Sjukt att det har spruckit så fort när det inte har vart kört mer en 10 mil, men man får väl vad man betalar för, men man hade väl hoppats på lite mer en så där smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

14 Inlägg
17 april 2013
#22
Aa jag har hört att det spricker väldigt lätt!hmm

213 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#23
viktorfureh skrev:
Aa jag har hört att det spricker väldigt lätt!hmm

Aa har hört det med, så det som sägs är sant, tror största anledningen är att det är för tunt material som det är byggt av, eller dåliga svetsfogar, för har även hört att om man förstärker dessa rör så ska dom funka bra men då gäller det att den som svetsar vet vad den sysslar med smile
Får se om min lagning håller helt enkelt smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
17 april 2013
#24
Ser fint ut! Ang. grenröret så tål olika typer av rostfritt värme mer eller mindre bra. Spricker det igen så be nån som har rätt pinnar osv att pröva svetsa det, annars är ju hederligt svartstål väldigt pålitligt smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

213 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#25
PHrnfeldt skrev:
Ser fint ut! Ang. grenröret så tål olika typer av rostfritt värme mer eller mindre bra. Spricker det igen så be nån som har rätt pinnar osv att pröva svetsa det, annars är ju hederligt svartstål väldigt pålitligt smile

tack!  Ja men precis smile spricker det igen så får jag åka till en smed och be dom försöka laga det med rätt grejer smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#26
Uppdate av vad jag gjort åt bilen idag, var och köpte nya tändstift och en lambda mutter på mekonomen, ringt en smed som ligger i bromma som har tagit på sig uppdraget att svetsa en oljeretur i mitt oljetråg smile så var och tvättade tråget ordentligt idag så det är färdigt för att svetsas i big_smile
tog även bort fästet för AC kompressorn pga att den sitter i vägen för där oljereturen kommer att hamna smile
började också att måtta på en downpipe och kapade till ett 65mm långt rör och sen punktade på en v-bands fläns, sen har jag en 90 graders böj som ska svetsas mot röret som jag kapade till smile måste sne kapa lite så det går ihop bra, men klockan vart för mycket så orkade inte fortsätta idag för måste ju vara pigg till jobbet imorgon smile

Säg gärna till om ni vet någon bra firma som kan ta fram slang för oljeretur samt oljetryck smile måste vara riktigt värmetåliga slangar och stålomspunna, ligger en hydroscand i närheten så ska kolla med dom smile
Senast redigerat av Nordaan (18 april 2013)

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#27
Idag var jag hos en smeden och lämnade in mitt oljetråg, så ska hämta det på måndag och hoppas nu det blir bra men han verkade veta vad han sysslade med i alla fall så det kändes bra smile
var förbi hydroscand men dom hade alla gått hem så för åka dit nästa vecka istället smile
det jag han med idag var att jag smide ihop en downpipe smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-27f0f876df24950e713de0a98c085663.jpg
Downpipen endast punktad så som den ska sitta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-e34b06156dbac2c5509c06c47fbe11e8.jpg
Färdig svetsad och resultatet blev bra big_smile inte snyggaste svetsfogarna i stan men helt klart dugligt och kommer att hålla ska dessutom lindas in i avgasbandage så kommer bli snyggt endå.
Så det enda som är kvar är att borra två hål och svetsa fast två lambda muttrar smile (den undre delen har jag inte svetsat fast för vet inte en vilken vinkel jag ska ha på den så den får vara rörlig tills jag vet hur jag ska bygga vidare avgassystemet)

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-0a46dc912f1163d588f6ea32f3645444.jpg
Så ser den ut smile består av en 90 graders böj som jag förlängde 50mm och sedan snekapade lite och svetsade fast v bandsflänsen på, undre delen består av en 90 graders böj som jag kortade av 40mm och sedan kortade av en bit efter själva böjen som ni ser.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-2505e7bb17b33d02a005025f22a743aa.jpg
Så där vart det med Wastegaten, (det finns plats för oljereturen rakt ner även fast det inte ser ut som det på denna bild) även ett litet värme skydd för tryck klockan smile
bankade lite på hjulhuset för att få lite extra plats wink

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

618 Inlägg
18 april 2013
#28
Ser bra ut. Men varför har du svetsat en m3 diff? Det är ju redan en bra lamelldiff smile

213 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#29
Kollan skrev:
Ser bra ut. Men varför har du svetsat en m3 diff? Det är ju redan en bra lamelldiff smile

Tack så mycket !smile ja asså grejen är den att det är inte jag som svetsat diffen, jag köpte den så smile
Är nog ingen m3 diff heller nu efter jag kollat under locket, tycker det ser ut som em vanlig öppen diff som är svetsad smile finns en bild här i tråden på hur det ser ut, kolla gärna för jag själv har ingen anning om hur en m3 diff ska se ut smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#30
Uppdate från idag, har vart på utbildning i Vetlanda  idag så kom hem kl 8 och har då inte haft så mycket tid att skruva idag tyvär, men lite han jag med att göra, plockade bort thermostatet och gjorde rent, ska montera det nya imorgon för måste slippa rent lite först så ska fixa lite smärjelduk imorn.
plockade även ur tankarmaturen och kikade ner hur bränslepumpen sitter monterad, och det såg väldigt lovande ut med hur den nya pumpen kommer att passa där originalet sitter big_smile så ska riva ur pumpen imorgon och montera den nya smile
Ska dock till jobbet för vi ska ha vårstädning och grilla och lite sånt under dagen men framåt kvällen ska jag fixa med bmwn igen är tanken smile
då blir det nog som sagt montera thermostat, bränslepump, och byta ventilkåps packning och tändstift och bränsletrycksregulator smile
sen nästa vecka ska jag fixa fram slang till turbon och bränsleslangar smile och börja snickra på tryckrör smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#31
I lördags vart det sent hem från vårstädningen så jag orkade inte skruva då tyvär..
Och idag vart jag tvungen att byta bromsar (skivor+belägg) runt om på morsans v70 så han inte med så mycket på bmwn idag men jag han i alla fall att montera min nya bränslepump och det vart jäkligt bra! big_smile
Fick endast modifiera original hållaren för pumpen lite annars var det mesta bult on smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-8a9e33c832761fe2a6b67eec085e8edc.jpg
Original pumpen till vänster och Nya GSS342 Walbro till höger
det som skilde på dom vara att original pumpen är nån cm längre, filter anslutningen, och elkontakten men det fixade jag till smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-7a8fd6a611c41097e4bc95201d0af747.jpg
Klippte upp lite med avbitaren för att filtret skulle få plats bra smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-29741a7c61a95cfcacaba3b8e9c365d2.jpg
Resultatet, nästintill original wink monterade det också i tanken såklart så det är helt klart smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
#32
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-0cf5d4426b4f25a608687fd46e652cf5.jpg
Hämtade mitt oljetråg idag, riktigt nöjd med vad smeden fixade till för en billig peng big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-bef1ca2fd1e2317bd7cbbb8c292d1018.jpg
Han gjorde ett bra jobb tycker jag som även svetsade inifrån smile Rekomenderar starkt Han (Swedish Aero Welding) om ni ska ha nåt specifikt svetsat smile det ligger i Bromma nära stockholm smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-769b09015c269e043611c6f273f43da7.jpg
Så vart det slutliga resultatet med tråget färdig monterat smile röret hamnade precis där jag hade tänkt mig  smile
Inner diametern är 17 mm så det är knappast för litet i alla fall smile


Imorgon tänkte jag hinna förbi hydroscand som stänger kl 18 där jag bor och kolla om dom kan fixa oljeretur slang och oljetryck slang smile jag slutar kl 17 varje dag så svårt att hinna dit om man måste hinna nåt annat innan wink
men imorgon står inget annat planerat så får rejsa med min lilla jetta dit fort efter jobbet hehe smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

17 Inlägg
23 april 2013
#33
Kul projekt! Rätta mig om jag har fel, men blir den inte svår att få setupen att lira sen pga dom variabla ventil-tiderna? För det brukar väl vara icke-vanos man oftast turbo-konverterar? Pren lagd så får jag helt enkelt se hur de går! wink


213 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#34
Munther skrev:
Kul projekt! Rätta mig om jag har fel, men blir den inte svår att få setupen att lira sen pga dom variabla ventil-tiderna? För det brukar väl vara icke-vanos man oftast turbo-konverterar? Pren lagd så får jag helt enkelt se hur de går! wink

Kul att du tycker det! smile det ska nog inte vara några problem , man kopplar ur vanoset så då låser den sig smile
Det är vad jag har hört och läst men ingen egen erfarenhet av det så det visar väl sig när det är dags smile
Kul att du följer, den kommer garanterat vara uppstartad inom en månad!

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#35
Uppdate på vad som har hänt idag! var förbi hydroscand idag och började kika på oljeslangarna och vi kom en bra bit på vägen smile så fick låna hem lite kopplingar och två slangar att måtta med, så jag har nu måttat ut slang längderna och kollat så att alla kopplingar vi tog fram stämde och det gjorde dom smile
så ska svänga förbi där imorgon igen och pressa slangarna på kopplingarna och allt det där.
Montera även nytt thermostat, och lagade soppa matnings röret under bilen som hade blivt mossat av troligen en domkraft, har vart så sen jag köpte den men inte påverkat något som tur var, men det är nu fixat med en slang istället så man får fram soppan ordentligt smile
ska köpa bränsle slang också imorgon så jag kan koppla in bränsletrycks regulatorn.
pluggade även två kylarslangar som ska gå till gasspjället som jag inte tänker använda för vill ju inte ha en massa varm luft in i motorn wink

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
#36
Jobbade över sent igår så orkade inte skruva med bmwn igår..
Men idag var jag förbi hydroscand igen och tills på måndag så har jag en slang för oljetrycket färdig med banjo i ena änden och en skruv koppling med en nippel som sitter i flänsen på turbon, ihop med en HI temp slang som klarar ca 150 grader och en jäkla massa tryck hehe smile
Oljeretur ledning är dock ploblemet nu, efter som det är väldigt ont om plats för att köra med nån sort koppling där så står nu en fläns med svetsat rör högst på listan för det tar så lite plats som möjligt och bäst för att  skydda mot värmen, så imorgon ska jag ringa GIK turbo och kolla om dom har nåt sånt smile hydroscand som i sin tur kollade med JRM racing som sedan tipsa om att GIK turbo har sådana flänsar för just oljeretur smile

Men idag i alla fall så byte jag ventilkåpspackningen och byte tändstift eftersom gamla packningen var helt slut och hade läckt in till stiften och även ut runt ventilkåpan, sen såg stiften gamla ut och jag hade endå köpt nya så monterade dom när jag endå höll på smile
montera mest lite små saker som jag plockat bort innan och så idag smile
har även fått ett erbjudande på ett nytt grenrör av en kollega som är byggt för just m50 i e34 kaross smile även i rostfritt, så han skulle ta med det nån dag så ska jag låna hem det och kika hur det passar smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#37
Uppdate på vad jag fått gjort i helgen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-a89954c9d5e736e09c9f216f10fc6214.jpg
Bild fån byte av ventilkåps packningen och lite koll under för att se att det ser skysst ut smile
packningen var helt slut så stiften vart dränkta med olja så den behövdes verkligen bytas ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-a891ad5fe2a67a5e35624c489609d8e7.jpg
Mitt skrivbord fick bli operations bord för att byta chip i boxen, så nu sitter Fekzen chipet monterat smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-f7c351bbaf4d8116d0c16bcaf1977e75.jpg
Fixade även uttag för lamdasonderna i downpipen, ett för original lamda och ett för BB lambda, inte världs bäst på svetsa snyggt men tycker det vart helt ok endå, kommer endå linda in downpipen med avgasbandage sen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-147a7809bce03cd9f96fe17f8f45c5ad.jpg
Så här löstes problemet med att plugga Original uttaget för BTR, svetsa igen en bricka som jag la i botten som vi sedan svetsa fast och fyllde upp med svets, så går det där sönder så blir jag förvånad wink tack EricJacobson här på garaget för hjälpen med det smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-11dc0cb0e7a2c8ccab9469b541ab08f8.jpg
Här kommer mina mätare att sitta (laddtryck) (BB-Lambda) (oljetemp kanske?)
Så jag tillverkade denna hållare idag som sitter där ett luftutblås egentligen ska sitta smile vart riktigt nöjd med placeringen faktis för man kommer ha bra koll på mätarna där, ska lacka plåten svart också så det smälter in bra smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-9898b0ad7b28d9a0e2915e9fad387111.jpg
Polaren EricJacobson här på Garaget var på besök med sitt projekt också så vi har fixat med projekten hela dagen idag och igår smile
kolla gärna in hans projekt tråd med! Länk till hans projekt -> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269830


Men nu börjar det närma sig uppstart faktis, endast tryckrör och oljeretur kvar och koppla BTR så inom en kort framtid så ska den startas smile
Glöm inte bort att kommentera det jag gör så jag vet att ni följer och jag tycker det är kul med kritik från andra smile
Senast redigerat av Nordaan (28 april 2013)

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#38
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-4c56f5cf0345b657cae2ec44f0a90265.jpg
Var och hämtade min oljetrycks slang på hydroscand idag, vart skit bra big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-90ccfb1ad04604db451c22b2b0ad3b5b.jpg
andra änden med banjo koppling smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-24154bf02144e5ad2bb05a52c554321a.jpg
Och så en liten helhetsbild smile nu är det bara fixa en slang från turbon ner till tråget, ska nog svetsa ett rör på oljeretur flänsen och ha rör första biten med tanke på att allt ligger så nära värme.

Imorgon är det ju Valborg så blir nog inte så mycket gjort på bilen då, men hade tänkte montera färdigt BTR och kolla vad jag behöver för material till tryckrör så jag kan beställa det så fort som möjligt smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
#39
Idag var jag en sväng till Biltema och köpte lite bränsleslang, Slangklämmor, avgasbandage och lite annat smått.
Så nu är bränsletrycks regulatorn installerad och klar och har även monterat dom nya spridarna och dom passade konstigt nog helt perfekt utan minsta modifikation smile så bränslesystemet är helt klart nu.
Svetsade även klart downpipen helt och gjorde en anslutning så jag kan bygga vidare avgassystemet från den och vidare bakåt smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-092a515df9f0b5361baf3cd381718d95.jpg
Så vart instalationen av min BTR smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-aecb17c3cd95364a7b5ce63662c723b3.jpg
Här skymtar man spridarna, Det är Volvos Gröna R spridare 968 för er som inte följt från början, dock kina kopior men duger dom inte får det bli äkta vara såklart, men vill prova och se vad dom går för smile vem vet kina spridarna kanske är bra, man får ju aldrig veta om man inte provar wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-ea7ec25b5655a96024ab8276243aab66.jpg
Ganska nöjd med svetsningen idag, detta är på delningen av downpipen smile börjar känna mig säkrare med svetsen nu och inställningen av den smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-8a418c9735b5c0932ffa413bcefd3cd3.jpg
Så vart helheten, har bucklat in röret där med flit pga av plats brist mellan torpedvägen och krängningshämmaren, så fick göra så för att röret ska komma ner under bilen utan att ta i nåt på vägen smile men inte tror jag att det ska påverka nåt mer en utseendet direkt wink anslutningen där nere är endast punktad för han inte med att svetsa klart den få Polaren Eric hade svetsen när han rost lagade sitt golv så orkade inte störa medans han höll på.
Men svetsar ihop det imorgon den är i alla fall på rätt positon och redo för att fogas ihop smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-3a4f4cf2e6655830ff1581b468d195b2.jpg
Juste jag köpte även en Slangmäjsel på biltema för att jag inte har haft någon tidigare och har saknat det så jag köpte mig en på biltema men den gick av efter första slangklämman jag drog åt haha... så nu har jag ingen endå sad
Jävla skit kvalitet jag drog inte ens åt hårt, trodde det var slangklämman som gick sönder med det var mejseln som gick av före klämman och bara det säger ju en del om kvaliteten.



Har kollat på vad jag behöver för material till tryckrör/tryckslangar och ska nu göra en beställning från DO88, så hoppas på att få hem det innan helgen smile sen har jag bara ett enda problem kvar innan uppstart och det är oljereturen. men ska försöka lösa det innan helgen också så man kan få starta monstret wink

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

94 Inlägg
1 maj 2013
#40
Ska följas prem lagd ! Detta kan nog bli bra big_smile



Sök