2594
Sök

Köptråd: Bra bil motsvarande Passat?

11 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
Hej! Precis hittat detta forum och det känns som en guldgruva nu när jag är på jakt efter en bil!

Jag har 35000 kr att köpa en bil för och det jag letar efter är så mycket bil som möjligt för pengarna. Jag har kollat en del på VW Passat och Audi kombi modeller men jag tycker aldrig att jag hittar något som det inte är massa strul med. Provkörde idag en Passat 1.8T från 2003 som gått 23,7k mil som var riktigt slö så jag antar turbon var trasig?

Hursomhelst, det jag skulle vilja ha hjälp med är andra modeller att titta på för att utöka antalet bilar att kolla på motsvarande VW Passat.

Jag har blivit avrådd att köpa Renault och franska bilar, finns det något vett i detta?

All input är av intresse, hursomhelst skall jag fortsätta läsa här, riktig guldgruva!

4 261 Inlägg
11 april 2013
Hej!

tycker du ska skaffa nått i bmw klassen då. man får väldigt väldigt mycket bil för pengarna..antingen en e39
eller e46 . du kan hitta väldigt fina exemplar för runt 35.000 . skit i franska bilar:)

och om du vill ha riktigt snåla samt väldigt driftsäkra bilar kolla på toyota-honda-mitsubishi . nått åt de hållet.

många kommer säkert komma med saab och sånnt..du får se. Men ja tycker inte dom är så driftsäkra

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
11 april 2013
EN VAG, med 1.8T är trött, den har bara 150 hk. Visst kan det även vara strul med vakuumläckage, laddtrycksgivare osv, men det är inte säkert hmm
När det gäller en bil från VAG med 1,8T som har mer än 150 hk, så ta en titt på Skoda Octavia RS, Seat Leon TS (TopSport)

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Avstängd
10 388 Inlägg
11 april 2013
Tobbetdi skrev:
EN VAG, med 1.8T är trött, den har bara 150 hk. Visst kan det även vara strul med vakuumläckage, laddtrycksgivare osv, men det är inte säkert hmm
När det gäller en bil från VAG med 1,8T som har mer än 150 hk, så ta en titt på Skoda Octavia RS, Seat Leon TS (TopSport)

Seat Leon och Octavia är väl inte riktigt "motsvarande Passat" eller tycker du det? Seaten är ju ex.vis runt halvmetern kortare och något smalare

Mer än 150HK i vag? Ptja;

A4 1.8TS ex.vis.

Alternativt Passat/A4 och ett chip på det.

Finns tonvis med anledningar till att bilen slöåker. Kan vara allt från turboras till vakuumläcka, eller den mer än lite berömda N75:an

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

12 086 Inlägg
11 april 2013
Jag ska inleda med att bekräfta dina rekommendationer ang franska bilar, de är skit och ska undvikas.

Jag råkar ha en Passat och jag tycker det är en väldigt värdig konkurrent till en V70. Egentligen bättre än en Volvo på många sätt. Enkla men ändå välbyggda bilar, men främsta skillnaden att det finns bättre motorer till Passaten.

Jag är även ett fan av BMW och skulle vilja rekommendera E39, fruktansvärt mycket bil för pengarna! Mycket mer påkostade än Passat, fast med nackdelen att mera saker kan går sönder. När jag köpte andrabil va 4wd ett krav, annars hade jag köpt en E39 alla dagar i veckan. Hade en 528 tidigare, mycket trevliga bilar.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
11 april 2013
it_mutt skrev:
Tobbetdi skrev:

Seat Leon och Octavia är väl inte riktigt "motsvarande Passat" eller tycker du det? Seaten är ju ex.vis runt halvmetern kortare och något smalare

A4 1.8TS ex.vis.

Finns tonvis med anledningar till att bilen slöåker. Kan vara allt från turboras till vakuumläcka, eller den mer än lite berömda N75:an

Nej, nu gick jag efter mest effekt för motorstorleken.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

4 261 Inlägg
11 april 2013
Germax skrev:
Jag ska inleda med att bekräfta dina rekommendationer ang franska bilar, de är skit och ska undvikas.

Jag råkar ha en Passat och jag tycker det är en väldigt värdig konkurrent till en V70. Egentligen bättre än en Volvo på många sätt. Enkla men ändå välbyggda bilar, men främsta skillnaden att det finns bättre motorer till Passaten.

Jag är även ett fan av BMW och skulle vilja rekommendera E39, fruktansvärt mycket bil för pengarna! Mycket mer påkostade än Passat, fast med nackdelen att mera saker kan går sönder. När jag köpte andrabil va 4wd ett krav, annars hade jag köpt en E39 alla dagar i veckan. Hade en 528 tidigare, mycket trevliga bilar.

instämmer..mycket fina bilar e39. vad exakt tycker du som går mer fel på e39 än passat då?

Avstängd
10 388 Inlägg
11 april 2013
Tobbetdi skrev:
it_mutt skrev:
Tobbetdi skrev:

A4 1.8TS ex.vis.

Nej, nu gick jag efter mest effekt för motorstorleken.

Ah, oki, ja då är jag med igen, tyckte det var lite märkligt annars. Men fine, det köper jag smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 april 2013
panda666 skrev:
Hej!

tycker du ska skaffa nått i bmw klassen då. man får väldigt väldigt mycket bil för pengarna..antingen en e39
eller e46 . du kan hitta väldigt fina exemplar för runt 35.000 . skit i franska bilar:)

och om du vill ha riktigt snåla samt väldigt driftsäkra bilar kolla på toyota-honda-mitsubishi . nått åt de hållet.

många kommer säkert komma med saab och sånnt..du får se. Men ja tycker inte dom är så driftsäkra

Mycket skitsnack om Saab från din sida. Jag kan nästan garantera att du aldrig ägt en Saab ens.

BMW däremot; för de pengarna får du en halvrisig av de som nämnts med många mil på mätaren, om den överhuvudtaget stämmer. De är dyra då de kostade betydligt mer nya och håller värdet även 15 år seanre mot många andra märken. För att inte tala om kebabstämpeln som hjälper till att dra upp begagnatpriserna då alla "bruushor" med självaktning ska ha en. wink Dessutom är de populära ungdomsbilar tack vare bakhjulsdriften och riskerar att vara rätt misshandlade, och e46 rostar som en Opel från 70-talet.

Bilar i samma storlek som Passat är ju då som nämnts redan BMW 5-serie, Audi A6, Volvo V70, Saab 9-5, Toyota Avensis m. fl.

Vad vill du ha av bilen; Komfort, utrustning, prestanda etc?

Och tvärtemot vad herr panda menar får du faktiskt en 9-5 MY04 eller nyare med stora 2,3-motorn för de pengarna, antingen en Aero eller en 2,3T 220 hk. De har ombyggt motorblock fr o m MY04 och drabbas inte av oilsludge som de tidigare kan göra. Dessutom har de den stora turbon som är skottsäker.
Särskilt sedanen är riktigt billig och riktigt mycket bil för pengarna, och en Aero går att hitta om du letar. Den har den utrustning man behöver.

Så vad väljer man, en BMW från andra sidan millennieskiftet med uppåt 200 hk eller en Aero från 2004 med 250 hk och en massa utrustning? Saaben är nyare och lär vara mindre sliten.

Franska bilar skulle även jag undvika. Vi har nästan nya Renault Megane på jobbet, en -10 och en -11, och de är på verkstaden för jämnan. Är det inte ABS som krånglar är det bromsar eller elektronik.
De äldre är inte bättre...
Men jag tror nog säkert att Renault och Peugeot är jäkligt bra bilar i ett land utan vintersäsong, typ Skåne...
Senast redigerat av Andromeda (11 april 2013)

119 Inlägg
11 april 2013
håller med  andromeda saab 9-5 är mycket bil för pengarna, lyssna inte på dom som säger att dom bara är skit, bara för deras polares 18 åriga polare rasat växellådan när dom svinat runt!

Avstängd
10 388 Inlägg
11 april 2013
Andromeda skrev:
panda666 skrev:
Hej!

Mycket skitsnack om Saab från din sida. Jag kan nästan garantera att du aldrig ägt en Saab ens.

BMW däremot; för de pengarna får du en halvrisig av de som nämnts med många mil på mätaren, om den överhuvudtaget stämmer. De är dyra då de kostade betydligt mer nya och håller värdet även 15 år seanre mot många andra märken. För att inte tala om kebabstämpeln som hjälper till att dra upp begagnatpriserna då alla "bruushor" med självaktning ska ha en. wink Dessutom är de populära ungdomsbilar tack vare bakhjulsdriften och riskerar att vara rätt misshandlade, och e46 rostar som en Opel från 70-talet.

Bilar i samma storlek som Passat är ju då som nämnts redan BMW 5-serie, Audi A6, Volvo V70, Saab 9-5, Toyota Avensis m. fl.

Vad vill du ha av bilen; Komfort, utrustning, prestanda etc?

Och tvärtemot vad herr panda menar får du faktiskt en 9-5 MY04 eller nyare med stora 2,3-motorn för de pengarna, antingen en Aero eller en 2,3T 220 hk. De har ombyggt motorblock fr o m MY04 och drabbas inte av oilsludge som de tidigare kan göra. Dessutom har de den stora turbon som är skottsäker.
Särskilt sedanen är riktigt billig och riktigt mycket bil för pengarna, och en Aero går att hitta om du letar. Den har den utrustning man behöver.

Så vad väljer man, en BMW från andra sidan millennieskiftet med uppåt 200 hk eller en Aero från 2004 med 250 hk och en massa utrustning? Saaben är nyare och lär vara mindre sliten.

Franska bilar skulle även jag undvika. Vi har nästan nya Renault Megane på jobbet, en -10 och en -11, och de är på verkstaden för jämnan. Är det inte ABS som krånglar är det bromsar eller elektronik.
De äldre är inte bättre...
Men jag tror nog säkert att Renault och Peugeot är jäkligt bra bilar i ett land utan vintersäsong, typ Skåne...

I den åldersklassen är Passaten mer lik en A4 än en A6 skulle jag säga, mitt emellan i storlek, men, den är trots allt baserad på samma bottenplatta som A4:an så.

- - - - - - - - - - -

Min erfarenhet av franska bilar, eller ja, av Renault; Helt ok, dock inte haft någon nyare än 00. Inte haft mer strul med dessa än någon annan bil dock. Som menlös kuriosa; morens clio från 94 har precis passerat 37000mil

12 086 Inlägg
11 april 2013
Andromeda skrev:
panda666 skrev:
..många kommer säkert komma med saab och sånnt..du får se. Men ja tycker inte dom är så driftsäkra

Det är ju det som är det roliga med Saab, det är helt legitimt att hata märket utan att behöva argumentera för det smile

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
11 april 2013
hade även jag kollat på bmw e39... mer bil för pengarna får man inte idag.

En Bmw e39 känns lite mer exklusiv och lyxig än de svenska motsvarigheterna.. dessutom går den ganska billigt.

Det man ska akta sig för är rost i bakluckan och trösklar samt dörrar... hittar man en frisk och håller vid den så behöver man inte oroa sig. Sen åker man som en kung i de

BMW entusiast
579 Inlägg
11 april 2013
Som dom andra redan skrivit så köp dig en BMW e39! Du får inte mer bil för pengarna. Sjukt bekväma, välbyggda och pålitliga bilar som har blivit riktigt billiga sista åren.

Forummoderator
18 009 Inlägg
11 april 2013
Okej?

Passat är så vitt jag har förstått en bra bil men har problem med oilsludge på 1.8T och framvagn. Detta kostar inte allt för mycket att åtgärda.

BMW E39 är underbara att köra. Morsan har fastnat för denna bil och jag kör den ibland. Trots den lilla motorn på 523:an går den mycket bra. Även tidigare E39:or har gått bra. De står dock ofta på verkstad. termostathuset i plast får bytas ibland. (Hur tänkte de där?) och diverse småfel på ABS, kupéfläktar och annat gör att dessa har kostat mycket genom åren. Nu ska vi dock köpa en 540 så kärringen får lite kräm under huven... Utmärkt pendlarbil om man kan ta kostnaderna. De är billiga. Inte utan orsak... Utmärkt pensionärsbil.

Mercedes: Går bra men de rostar något så in i helvete. Törstiga om man inte köper en diesel. Bensinmotorerna har problem med el. Kabelstammen...

Volvo: Ja? Varför inte? Antagligen har samtliga dina grannar en men de fungerar hyfsat.

Franska bilar: Nej. Citroen C5 är okej men den är nog i klass med Saab på att krångla.

Saab: Prisvärda men har sina problem de med.

Audi: Nej! Krångelbilar av rang! Fick inte ens byta in dessa när jag jobbade som bilhandlare.

Fiat: Absolut! Bättre än vad många okunniga tror! Dessutom rostfria!

Hyundai: Bra slädar som aldrig krånglar men tråkiga och i klass med Skoda på listan över bilar som är märkta som Budgetkälkar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
11 april 2013
Dieselsmurfen skrev:
Okej?

Passat är så vitt jag har förstått en bra bil men har problem med oilsludge på 1.8T och framvagn. Detta kostar inte allt för mycket att åtgärda.

BMW E39 är underbara att köra. Morsan har fastnat för denna bil och jag kör den ibland. Trots den lilla motorn på 523:an går den mycket bra. Även tidigare E39:or har gått bra. De står dock ofta på verkstad. termostathuset i plast får bytas ibland. (Hur tänkte de där?) och diverse småfel på ABS, kupéfläktar och annat gör att dessa har kostat mycket genom åren. Nu ska vi dock köpa en 540 så kärringen får lite kräm under huven... Utmärkt pendlarbil om man kan ta kostnaderna. De är billiga. Inte utan orsak... Utmärkt pensionärsbil.

Mercedes: Går bra men de rostar något så in i helvete. Törstiga om man inte köper en diesel. Bensinmotorerna har problem med el. Kabelstammen...

Volvo: Ja? Varför inte? Antagligen har samtliga dina grannar en men de fungerar hyfsat.

Franska bilar: Nej. Citroen C5 är okej men den är nog i klass med Saab på att krångla.

Audi: Nej! Krångelbilar av rang! Fick inte ens byta in dessa när jag jobbade som bilhandlare.

Hyundai: Bra slädar som aldrig krånglar men tråkiga och i klass med Skoda på listan över bilar som är märkta som Budgetkälkar.

540in kostar lite extra men det är det värt ! att köra den på en liter är inga problem om man inte är inne i stan jämt och snurrar rundor. Alla problem du snackar om har jag inte varit med om ... felen jag stött på är : stötdämpare fram slut efter 45 000mil luft bälgar bak efter 43 000 mil samt huv vajer. 540in har vi fått byta kedja i, men skyller det på framför allt på misskötsel utav tidigare ägare, även om konstruktionen är lite halvt vrickad. Även en sprucken sump efter att kört imot en sten.

e34an jag hade fick jag byta en länkarm på dock inga andra problem, dock skyhög förbrukning.. gissar på att något va galet.

Mercedes har ja inte mycket erfarenhet utav, fina bilar !

utav de franska bilarna har jag haft en berlingo, hade problem med elhissarna ... inget annat strulade , startade alltid och gick relativt billigt med tanke på hur man kör med ny taget kort. Köper nog en någon dag igen, väldigt bra bil !

Hade en fiat panda ( kanske var en uno) i familjen innan ... bytte precis allt på bilen utom motorblock, när vi sålde den skar skiten så då fick blocket också bytas ut....

Audin jag har nu har jag haft problem med läckande styrväxel samt en spindelled... styrväxlen är väl det enda som är värt att nämna då det skulle kostat 14 ooo att laga, och detta endast för delarna ( tur man har svarv och fräs så man kan göra egna reservdelar).. kan även berätta att det var ett helvete att demontera och montera den.

Passaten är en bra och billig bil , dock ganska plastig innuti men billig att äga

saab har jag endast dåliga erfarenheter utav, dock höll faktiskt en polares motor otroligt nog .. de andra har rasat

att skoda och hyundai skulle ha samma stämpel håller jag inte med om, ser skoda som en preminum bil om man jämnför med koreanen.

4 261 Inlägg
12 april 2013
Dieselsmurfen skrev:
Okej?

trött faktiskt på alla som kallar e39 för gubb- bil eller pensionär bil..fattar inte med detta snack.
tycker det är en riktigt härlig och sportig bil med skön karaktär . finns inget som heter gubb bil. alla kör allt.
så du menar gamla gubbar som har pengar i usa och kör ferrari och lamborghini att dom bilarna är pensionär bilar?

snälla..  och ja tycker verkligen att bmw käkar både saab och passat. får man inte uttrycka sig eller? sista gången ja kollade så hade sverige demokrati?

visst bmw kan också ha fel ibland men inte så mke som saab. mycket mer delar som kan gå sönder.

men så klart alla får välja vad dom vill:) inget ja rekomenderar iaf när de gäller saab;smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 april 2013
panda666 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Okej?

trött faktiskt på alla som kallar e39 för gubb- bil eller pensionär bil..fattar inte med detta snack.
tycker det är en riktigt härlig och sportig bil med skön karaktär . finns inget som heter gubb bil. alla kör allt.
så du menar gamla gubbar som har pengar i usa och kör ferrari och lamborghini att dom bilarna är pensionär bilar?

snälla..  och ja tycker verkligen att bmw käkar både saab och passat. får man inte uttrycka sig eller? sista gången ja kollade så hade sverige demokrati?

visst bmw kan också ha fel ibland men inte så mke som saab. mycket mer delar som kan gå sönder.

men så klart alla får välja vad dom vill:) inget ja rekomenderar iaf när de gäller saab;smile

Som sagt, otroligt mycket skitsnack från någon som aldrig haft en Saab själv. Hoppas du är lycklig med din kebabvagn.

12 086 Inlägg
12 april 2013
Är dina argument mot BMW så mycket bättre då? Det ända du har kläckt ur dig hittills är att BMW körs av kebabbagare. BMW är det vanligaste märket här på garaget.org, säger du att alla dessa körs av kebabbagare?

4 261 Inlägg
12 april 2013
Andromeda skrev:
panda666 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Okej?

Som sagt, otroligt mycket skitsnack från någon som aldrig haft en Saab själv. Hoppas du är lycklig med din kebabvagn.

kan åtminstone spara mina pengar från att besöka verksta varje dag och kunna faktiskt käka kebab.

ta inte illa upp när du får höra vad andra tycker.

lol kebabvagn:) vart fick du de ifrån? bara för att det är många turkar som har bra bilsmak så behöver du inte säga kebabvagn:)

Sök