2601
Sök

Köptråd: Bra bil motsvarande Passat?

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
12 april 2013
Germax skrev:
Är dina argument mot BMW så mycket bättre då? Det ända du har kläckt ur dig hittills är att BMW körs av kebabbagare. BMW är det vanligaste märket här på garaget.org, säger du att alla dessa körs av kebabbagare?

skulle vilja påstå att volvo är det absolut vanligaste

1 412 Inlägg
12 april 2013
panda666 skrev:
Andromeda skrev:
panda666 skrev:
trött faktiskt på alla som kallar e39 för gubb- bil eller pensionär bil..fattar inte med detta snack.
tycker det är en riktigt härlig och sportig bil med skön karaktär . finns inget som heter gubb bil. alla kör allt.
så du menar gamla gubbar som har pengar i usa och kör ferrari och lamborghini att dom bilarna är pensionär bilar?

snälla..  och ja tycker verkligen att bmw käkar både saab och passat. får man inte uttrycka sig eller? sista gången ja kollade så hade sverige demokrati?

visst bmw kan också ha fel ibland men inte så mke som saab. mycket mer delar som kan gå sönder.

men så klart alla får välja vad dom vill:) inget ja rekomenderar iaf när de gäller saab;smile

Som sagt, otroligt mycket skitsnack från någon som aldrig haft en Saab själv. Hoppas du är lycklig med din kebabvagn.

kan åtminstone spara mina pengar från att besöka verksta varje dag och kunna faktiskt käka kebab.

ta inte illa upp när du får höra vad andra tycker.

lol kebabvagn:) vart fick du de ifrån? bara för att det är många turkar som har bra bilsmak så behöver du inte säga kebabvagn:)

Har du på allvar aldrig hört en bmw kallas kebabvagn förut?
Senast redigerat av OpelP1 (12 april 2013)

12 086 Inlägg
13 april 2013
CHEEVA skrev:
Germax skrev:
Är dina argument mot BMW så mycket bättre då? Det ända du har kläckt ur dig hittills är att BMW körs av kebabbagare. BMW är det vanligaste märket här på garaget.org, säger du att alla dessa körs av kebabbagare?

Det visade sig i en undersökning av 100 slumpade bilar (av två olika personer, bla mig) att BMW va vanligast, främst 3-serien då. Om det i båda fallen är en slump att BMW vart vanligast kan jag ju inte svara för, men det låter otroligt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 april 2013
Germax skrev:
CHEEVA skrev:
Germax skrev:

Det visade sig i en undersökning av 100 slumpade bilar (av två olika personer, bla mig) att BMW va vanligast, främst 3-serien då. Om det i båda fallen är en slump att BMW vart vanligast kan jag ju inte svara för, men det låter otroligt.

Det finns 8671st BMW och 20510st Volvo på Garaget.org så nog är Volvo överrepresenterade, att alla BMW-ägare serverar snabbmat låter däremot lika troligt som att alla Volvo-ägare är bönder. Det är två löjliga fördomar kring två av Sverige´s vanligaste bilmärken i ett land där både bönder och Kebabbagare är i minoritet.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Muttley
13 april 2013
Rquired skrev:
Germax skrev:
CHEEVA skrev:

Det finns 8671st BMW och 20510st Volvo på Garaget.org så nog är Volvo överrepresenterade, att alla BMW-ägare serverar snabbmat låter däremot lika troligt som att alla Volvo-ägare är bönder. Det är två löjliga fördomar kring två av Sverige´s vanligaste bilmärken i ett land där både bönder och Kebabbagare är i minoritet.

Du får ju faktiskt inte glömma bort att saabägare är bögar.  De är ju också bevisat för ett par år sedan.

Annars kan ju folk hålla sig till tråden och sluta hacka. 
Ge nu vad TS vill ha.

Jag röstar för att du tar en bmw.

Bonntrimmare
620 Inlägg
13 april 2013
Andromeda skrev:
panda666 skrev:
Hej!

tycker du ska skaffa nått i bmw klassen då. man får väldigt väldigt mycket bil för pengarna..antingen en e39
eller e46 . du kan hitta väldigt fina exemplar för runt 35.000 . skit i franska bilar:)

och om du vill ha riktigt snåla samt väldigt driftsäkra bilar kolla på toyota-honda-mitsubishi . nått åt de hållet.

många kommer säkert komma med saab och sånnt..du får se. Men ja tycker inte dom är så driftsäkra

Mycket skitsnack om Saab från din sida. Jag kan nästan garantera att du aldrig ägt en Saab ens.

BMW däremot; för de pengarna får du en halvrisig av de som nämnts med många mil på mätaren, om den överhuvudtaget stämmer. De är dyra då de kostade betydligt mer nya och håller värdet även 15 år seanre mot många andra märken. För att inte tala om kebabstämpeln som hjälper till att dra upp begagnatpriserna då alla "bruushor" med självaktning ska ha en. wink Dessutom är de populära ungdomsbilar tack vare bakhjulsdriften och riskerar att vara rätt misshandlade, och e46 rostar som en Opel från 70-talet.

Bilar i samma storlek som Passat är ju då som nämnts redan BMW 5-serie, Audi A6, Volvo V70, Saab 9-5, Toyota Avensis m. fl.

Vad vill du ha av bilen; Komfort, utrustning, prestanda etc?

Och tvärtemot vad herr panda menar får du faktiskt en 9-5 MY04 eller nyare med stora 2,3-motorn för de pengarna, antingen en Aero eller en 2,3T 220 hk. De har ombyggt motorblock fr o m MY04 och drabbas inte av oilsludge som de tidigare kan göra. Dessutom har de den stora turbon som är skottsäker.
Särskilt sedanen är riktigt billig och riktigt mycket bil för pengarna, och en Aero går att hitta om du letar. Den har den utrustning man behöver.

Så vad väljer man, en BMW från andra sidan millennieskiftet med uppåt 200 hk eller en Aero från 2004 med 250 hk och en massa utrustning? Saaben är nyare och lär vara mindre sliten.

Franska bilar skulle även jag undvika. Vi har nästan nya Renault Megane på jobbet, en -10 och en -11, och de är på verkstaden för jämnan. Är det inte ABS som krånglar är det bromsar eller elektronik.
De äldre är inte bättre...
Men jag tror nog säkert att Renault och Peugeot är jäkligt bra bilar i ett land utan vintersäsong, typ Skåne...

Hur skulle du vilja dementera att 80% av alla saabar kör motor ras runt 25k mil? Och saabar rostar kom ihåg att det är en Opel byggd med Opel plåt wink

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

773 Inlägg
13 april 2013
Inget RASISTISKT menat med detta inlägg men kära g.org, besök Malmö en dag och räkna hur många bmw's som körs av invandrare:)

Angående Saab, så visst dem går sönder men det är som med alla andra bilar sköt dem och dem sköter om dig. Har en 9000 för tilfället med original växellåda ja ni läste rätt original som snart rullat 30000 mil med enbart kopplingsbyta för 300 mil sedan:) med ca 12000 mil med svineri det enda som är utbytt är en magnetventil och tändkasetten.

Notera dock att jag inte har någon större erfarenheter av Saab nyare än 2000:/
Senast redigerat av silversnurran (13 april 2013)

11 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Passat är så vitt jag har förstått en bra bil men har problem med oilsludge på 1.8T och framvagn. Detta kostar inte allt för mycket att åtgärda.

Hur mycket är inte för mycket?

Superbra feedback jag fått i denna tråd. Kollar efter fler bilar nu. Någon använde uttrycket sparbössa för att beskriva några bilar, det är precis vad jag letar efter. Tänker mig nu även mindre bil motsvarande Golf.

Men jag ska akta mig för franskt då. smile Hur är det med amerikanska bilar?

Kollar även Volvo, vilka modeller är vettiga här och vad bör man undvika?

Vilka modeler av japanska bilar är bra?
Senast redigerat av Tobbek021 (13 april 2013)

773 Inlägg
13 april 2013
Tobbek021 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Passat är så vitt jag har förstått en bra bil men har problem med oilsludge på 1.8T och framvagn. Detta kostar inte allt för mycket att åtgärda.

Superbra feedback jag fått i denna tråd. Kollar efter fler bilar nu. Någon använde uttrycket sparbössa för att beskriva några bilar, det är precis vad jag letar efter. Tänker mig nu även mindre bil motsvarande Golf.

Kollar även Volvo, vilka modeller är vettiga här och vad bör man undvika?

Ska du ha en sparbössa i golfstorlek KÖP en 3l lupo 3 cyl turbomatad disel:) min polare som är 2.01 får bra plats och även bakom honom kan det sitta personer:) Men se upp med bilar som rullat 35k plus då växellådan tydligen är piss, se där mer än Saab ser jag (just had 2)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
13 april 2013
Tobbek021 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Att du under alla omständigheter ska undvika bilar av franskt fabrikat är naturligtvis struntprat. Må hända att de inte är lika tillförlitliga som en japansk bil, men Citroën, Renault och Peugeot har andra kvalitéer. Varför ligger modellerna annars så högt i försäljningsstatistiken?

Toyota Avensis, Honda Accord och Subaru Legacy (om du kan tänka dig fyrhjulsdrift?) är tre välbetänkta alternativ av hög kvalitet som sällan brukar vålla missnöje hos sina ägare. BMW E46 är förvisso tysk men också en pålitlig vagn som kan vara värd att övervägas.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
13 april 2013
silversnurran skrev:
Inget RASISTISKT menat med detta inlägg men kära g.org, besök Malmö en dag och räkna hur många bmw's som körs av invandrare:)

Angående Saab, så visst dem går sönder men det är som med alla andra bilar sköt dem och dem sköter om dig. Har en 9000 för tilfället med original växellåda ja ni läste rätt original som snart rullat 30000 mil med enbart kopplingsbyta för 300 mil sedan:) med ca 12000 mil med svineri det enda som är utbytt är en magnetventil och tändkasetten.

Notera dock att jag inte har någon större erfarenheter av Saab nyare än 2000:/

men det spelar väl ingen roll att invandrare ofta har bra bil smak ? tyvärr ser man ju ofta de rulla runt i en 318 med m3 paket och m power i rutan och en avsågad ljuddämpare... men men

nu vet jag inte hur mycket du kör per år så jag vet inte om en diesel lönar sig för dig.

Men VW lupo finns med en annan  diesel än 3l där du slipper automat lådan, annars dricker inte bensin modellerna speciellt mycket heller, tycker själv att de är trevligare än tex polo.

Annars kan du ju kolla efter toyota aygo eller någon utav dess franska tvillingar, riktiga spar bössor allihop !

Kör du långt kan en större bil löna sig, tex bmw 320d eller 318d

11 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
Jag kommer nog bara ligga på runt 1500 mil per år så diesel kan väl inte vara lönsamt då?

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
13 april 2013
Tobbek021 skrev:
Jag kommer nog bara ligga på runt 1500 mil per år så diesel kan väl inte vara lönsamt då?

nej om du inte kollar på små miljö dieselar, då lönar det sig garanterat !

en lupo 3l dricker mellan 0,27-0,32 blandad körning med en skatt på 1400 om året, en riktig sparbössa

12 086 Inlägg
13 april 2013
silversnurran skrev:

Räkna istället hur många invandrare det finns i Malmö så ser man rätt tydligt att det inte är så konstigt att det sitter en invandrare i var och varannan BMW.

12 086 Inlägg
13 april 2013
Rquired skrev:
Germax skrev:
CHEEVA skrev:

Räknar man bort dom 15000 sunkiga 740 som finns registrerade så är BMW vanligast wink

11 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
CHEEVA skrev:
Tobbek021 skrev:

nej om du inte kollar på små miljö dieselar, då lönar det sig garanterat !

en lupo 3l dricker mellan 0,27-0,32 blandad körning med en skatt på 1400 om året, en riktig sparbössa

Jag såg precis bild på den nu. Den är nog tyvärr för liten för mig.
Jag sysslar med klättring utomhus och behöver lite last möjligheter, samt att kunna ta 1-3 passagerare är bra. En Golf är i minsta laget för mig, med ryggsäckar och 3 passagerare är det ruskigt trångt och då vill man inte åka långt. Därför jag gärna skaffar en kombi men halvkombi motsvarande Golf funkar också pågrund av att många av mina vänner har kombi som man kan ta när man är 4st.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
13 april 2013
då hade jag kollat efter en corolla kombi eller något annat liknande japanskt, ofta låg förbrukning samt väldigt driftsäkra ! Men då får man ju såklart gör avkall på annat så som design och komfort samt körglädje.

Om du vill ha lite utav både och så kolla på Bmw 318 touring

Avstängd
10 388 Inlägg
13 april 2013
CHEEVA skrev:
då hade jag kollat efter en corolla kombi eller något annat liknande japanskt, ofta låg förbrukning samt väldigt driftsäkra ! Men då får man ju såklart gör avkall på annat så som design och komfort samt körglädje.

Bara en stilla undran, då jag inte vet. Men har japanarna (o andra asienkärror) fått ordning på rostskydden? "Förr" rostade ju dessa så det var rent löjligt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
13 april 2013
it_mutt skrev:
CHEEVA skrev:

Bara en stilla undran, då jag inte vet. Men har japanarna (o andra asienkärror) fått ordning på rostskydden? "Förr" rostade ju dessa så det var rent löjligt

jo de nyare har helt klart bättre rostskydd än 90 talarna eller tidigare, så det är väldigt bra brukisar

Avstängd
10 388 Inlägg
13 april 2013
CHEEVA skrev:
it_mutt skrev:
CHEEVA skrev:

jo de nyare har helt klart bättre rostskydd än 90 talarna eller tidigare, så det är väldigt bra brukisar

Ah, ok. O ja, det var väl "->90-någon gång" jag hade i tankarna lite smått.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök