Johannesh skrev:
it_mutt skrev:
Johannesh skrev:
Jag kan lova att min överklagan inte kommer påverka din ekonomi på något sätt.
Du menar att det -inte- blir mina skattepengar som går åt till att betala för din överklagan? Du hade tänkt betala den ur egen ficka?
Nej men det är väll inte så att skatten kommer höjas för att en 16åring överklagar sin bot? Eller har jag missuppfattat det? (Åldern har inget med saken att göra men det lät bara bättre när jag nämnde det)
Ok. OM vi belastar "Person X" med extra arbetsbörda (som exempelvis en överklagan) kommer det resultera i en av (åtminstone) tre saker;
1) Något annat, -kanske- viktigare, det vet vi inte, blir lidande
2) Övertid
3) Om arbetsbördan blir tillräckligt stor; nyanställning.
Som synes blir det ganska uppenbart att 2 & 3 kommer kosta arbetsgivaren pengar, pengar som i just detta fall tas från? Just det, staten. Som får in sina pengar (inte till enkom, men stor del...) från? Just det, skatten.
Det innebär, i förlängningen, att din överklagan gör att skattepengar tas från något annat.
Nej, just specifikt -din- överklagan gör ingen större skillnad. MEN, det är hela inställningen med att överklaga om skitsaker, och att du är långt ifrån ensam om det, som kostar pengar. Pengar som kunde användas till något bättre, vettigare, helt enkelt, annat.
Det är att dra det långt, men som sagt, det är inte din enskilda överklagan, utan hela mentaliteten att inte bara "betala och se glad ut även om det suger" och mängden folk med den inställningen, som gör att det faktiskt blir dyrt.
Jag säger inte att jag inte tycker att de gott kunde sagt "lampan där...den är kass, kör o byt till en hel på studs, ser vi dig med den igen, så blir det böter". Det tycker jag absolut de -kunde- ha gjort. Men, de behöver inte, de måste inte.
Poliser får inte bara ta mycket skit för sitt yrkesval, det förväntas också att de. inte bara borde, utan -ska- göra massa undantag. De ska alltså inte bara göra undantag från en lag, som inte de är ansvariga för, utan inte heller sköta sitt jobb.
Samtidigt, när polisen inte sköter sitt jobb när någon blivit omkullputtad i kön till favoritkrogen, då är det rent fördjävligt.
Det är att dra det långt, men summan av det hela; "allt" tramsigt överklagande, hopslaget, kostar mig, dig, dina föräldrar osv, pengar. I form av att mina (och alla andras) skattepengar används till att hålla på med skitöverklagande, ist för att faktiskt kunna göra nytta.
Och jo, jag tycker överklagan i detta fallet är rent jävla trams!