Årsmodellen/motorn på bilen? Tror han att problemet orsakas av trasiga slangar? Om det ligger en död orm i slangen kan det vara orsaken men det händer rätt sällan.
Det är mycket vanligt med kompressorhaveri på A3 och andra mindre VAG bilar från 2003+. Det gäller AC kompressorn som är utan koppling, kompressorn drivs hela tiden och styrs av en elektroniskt kontrollventil. Kompressorn har variabelt kapacitet, när din AC är "av" så drivs kompressorn men den pumpar nästan ingenting. När ACn är på så pumpar den enligt behov.
Medans kompressorn går på "tomgång" är det väldigt lite smörjning även om du har rätt mängd köldmedium och olja i systemet. Den får ännu mindre smörjning med tiden och eventuellt läckage. Utan smörjning slits kompressorn sönder internt och sprider "glitter" (mässingspån) överallt. Det blir bara värre och värre tills kompressorn är så pass skadad att den låser sig. Remskivan på kompressorn är gjort för att gå av så remskivan kan fortsätta snurra runt även om kompressorn låser sig.
En reparation kräver en ny kompressor men du måste också ta bort allt spån från systemet, omöjligt att rengöra kondensorn och sin torkfilter då måste du även byta kondensorn/torkfiltret och expansionventilen. Resten av köldmediasystemet kan spolas. Om du bara byta kompressorn är risken stort att spånrester hamnar i den ny kompressor och förstöra den ganska snart. Du vinner ingenting att köpa en kompressor på bildemo eftersom den är troligtvis redan sliten. Det kan vara OK om AC systemet var servad regelbund men det kan du inte veta när du köper den som begagnad.
"Vanliga" AC kompressorer har ett magnetkoppling och kompressorn blir "on/off" vid behov. Ingen köldmedium eller lågtryck eller ACn är "av" = kompressorn snurrar inte. Men på VAG systemet som jag beskrev är kompressorn alltid "på" och snurrar hela tiden.
Om du ser att det sitter en elkontakt på bakdelen av kompressorn, kolla om mittdelen av kompressorn snurrar med remskivan när motorn är på. Om inte, då är kompressorn skrot och reparationen kommer att bli som jag beskrev.
Högtryck kan orsakas av ett elfel med motorfläkten eller en trasig expansionsventil men du skrev att "kompressorn går sönder".. Eller den stackars ormen.
Jag heter AutoCool. Can you .se why?