2506
Sök

AC bygger för högt tryck Audi A3

2 030 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#1
Tjena!
Kollat på en bil där ACn va kass, den funkar "nästan". Alltså problemet är att den bygger upp för högt tryck så kompressorn går sönder.. Han tror att slangarna behöver bytas.
Någon som vet vad man kan göra för å fixa elr helt enkelt vad som är problemet?

MVH

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

197 Inlägg
14 april 2013
#2
Årsmodellen/motorn på bilen? Tror han att problemet orsakas av trasiga slangar? Om det ligger en död orm i slangen kan det vara orsaken men det händer rätt sällan.

Det är mycket vanligt med kompressorhaveri på A3 och andra mindre VAG bilar från 2003+.  Det gäller AC kompressorn som är utan koppling, kompressorn drivs hela tiden och styrs av en elektroniskt kontrollventil.  Kompressorn har variabelt kapacitet, när din AC är "av" så drivs kompressorn men den pumpar nästan ingenting. När ACn är på så pumpar den enligt behov.

Medans kompressorn går på "tomgång" är det väldigt lite smörjning även om du har rätt mängd köldmedium och olja i systemet. Den får ännu mindre smörjning med tiden och eventuellt läckage. Utan smörjning  slits kompressorn sönder internt och  sprider "glitter" (mässingspån) överallt.  Det blir bara värre och värre tills kompressorn är så pass skadad att den låser sig. Remskivan på kompressorn är gjort för att gå av så remskivan kan fortsätta snurra runt även om kompressorn låser sig.

En reparation  kräver en ny kompressor men du måste också ta bort allt spån från systemet, omöjligt att rengöra kondensorn och sin torkfilter då måste du även byta kondensorn/torkfiltret och expansionventilen. Resten av köldmediasystemet kan spolas. Om du bara byta kompressorn är risken stort att spånrester hamnar i den ny kompressor och förstöra den ganska snart. Du vinner ingenting att köpa en kompressor på bildemo eftersom den är troligtvis redan sliten. Det kan vara OK om AC systemet var servad regelbund men det kan du inte veta när du köper den som begagnad.

"Vanliga" AC kompressorer har ett magnetkoppling och kompressorn blir "on/off" vid behov. Ingen köldmedium eller lågtryck eller ACn är "av" = kompressorn snurrar inte. Men på VAG systemet som jag beskrev är kompressorn alltid "på" och snurrar hela tiden.

Om du ser att det sitter en elkontakt på bakdelen av kompressorn, kolla om mittdelen av kompressorn snurrar med remskivan när motorn är på. Om inte,  då är kompressorn skrot och reparationen kommer att bli som jag beskrev.

Högtryck kan orsakas av ett elfel med motorfläkten eller en trasig expansionsventil men du skrev att "kompressorn går sönder"..  Eller den stackars ormen.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

2 030 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#3
Okej tack för den infon! kan va bra å veta och nu förstår jag varför det är så dyrt att laga ac när dom ger sig..
Blev inge köp av bilen då jag tycker han värderar den för högt!
Men tack för infon! smile
Senast redigerat av BlueScreeen (16 april 2013)

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.


Sök