2695
Sök

Få bättre grepp med en automat? s60

279 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#1
Tjenare alla, nu är de så att jag har en s60 t5 automat med steg 4. Men grejen är att när man ska racea mot någon så bara bilen spinner, har inget grepp på varken 1an eller 2an och sen så är ju racen körda...
Kör på michelin pilot sport cup+ så däcken ska de inte vara nåt fel på.

Någon som vet hur man kan få ner hästarna i backen? i en manuell byter man ju diff osv.
Finns de nåt man kan göra på en automat?

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
14 april 2013
#2
Byta diff smile

Du är alltid begränsad av din drivlina när man har över 250 häst på framhjulen. Diffen dock hjälper bara 10% av fallen i accelerationssyfte. och nu när du har 350 häst på framhjulen så kommer båda spinna oavsett.

Lite saker att tänka på:

Vikt
bredd på framdäck
gummi på framdäck
viktfördelning (vilket i ditt fall kvittar för att volvo är så framtunga ändå)

Alternativet blir att du kör AWD men då kommer du ändå fastna med haldex vilket du måste chippa för att det ska vara okej. (driver enbart på bakhjulen när man tappar fram.)
Senast redigerat av Eddy (14 april 2013)


8 253 Inlägg
14 april 2013
#4
Skippa 19" till förmån för mindre fälgar med däck som har högre profil. Rätt fjädrar och dämpare hjälper till en hel del och sen gäller det att man har bra bussningar till länkarmarna. Och dem sakerna gäller oavsett manuell eller automat.


279 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Skippa 19" till förmån för mindre fälgar med däck som har högre profil. Rätt fjädrar och dämpare hjälper till en hel del och sen gäller det att man har bra bussningar till länkarmarna. Och dem sakerna gäller oavsett manuell eller automat.

Fjädrar och dämpare ligger hemma och väntar på att monteras smile skajag köra powerflex i länkarmarna eller? Däcken får nog stanna pga ett tag, men typ 17" eller?

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

279 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#7
FLindgren skrev:
diff, rätt däck och ett bra chassi...

Diff blir lite svårt eftersom de e automat. Har letat men hittar bara till manuell

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

8 253 Inlägg
14 april 2013
#8
karlberg92 skrev:
Marlboroman skrev:
Skippa 19" till förmån för mindre fälgar med däck som har högre profil. Rätt fjädrar och dämpare hjälper till en hel del och sen gäller det att man har bra bussningar till länkarmarna. Och dem sakerna gäller oavsett manuell eller automat.

Fjädrar och dämpare ligger hemma och väntar på att monteras smile skajag köra powerflex i länkarmarna eller? Däcken får nog stanna pga ett tag, men typ 17" eller?

Powerflex eller liknande gör en viss skillnad då den lilla bussningen som sitter original gärna vrids sönder när man sänker. Om greppet rakt fram är det enda viktiga så är det 15-16" snarare som gäller med för ändamålet vettiga däck.


279 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
karlberg92 skrev:
Marlboroman skrev:
Skippa 19" till förmån för mindre fälgar med däck som har högre profil. Rätt fjädrar och dämpare hjälper till en hel del och sen gäller det att man har bra bussningar till länkarmarna. Och dem sakerna gäller oavsett manuell eller automat.

Fjädrar och dämpare ligger hemma och väntar på att monteras smile skajag köra powerflex i länkarmarna eller? Däcken får nog stanna pga ett tag, men typ 17" eller?

Powerflex eller liknande gör en viss skillnad då den lilla bussningen som sitter original gärna vrids sönder när man sänker. Om greppet rakt fram är det enda viktiga så är det 15-16" snarare som gäller med för ändamålet vettiga däck.

Okej nåt annat man bör ybyta när man ändå håller på att sänka den eller?
Fan blir inte snyggt med så små fälgar :p

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

279 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#10
mhylander skrev:
Du körde igår på afs racet va? smile

Aah de gjorde jag, gick ju bajs hmm spann bara

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

367 Inlägg
14 april 2013
#11
Du borde ju då kunna ha en uppsättning med 15" till fram med typ R-däck, som bara används när det ska köras race? smile

279 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#13
zagzer skrev:
Du borde ju då kunna ha en uppsättning med 15" till fram med typ R-däck, som bara används när det ska köras race? smile

Jo det hade jag ju inte ens tänkt på smile
Någon.mer som har förslag på hur jag kan minska mitt hjulspinn?

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

Industritekniker
433 Inlägg
15 april 2013
#14
Kör med dragracing slicks??

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

3 122 Inlägg
15 april 2013
#15
karlberg92 skrev:
Tjenare alla, nu är de så att jag har en s60 t5 automat med steg 4. Men grejen är att när man ska racea mot någon så bara bilen spinner, har inget grepp på varken 1an eller 2an och sen så är ju racen körda...
Kör på michelin pilot sport cup+ så däcken ska de inte vara nåt fel på.

Någon som vet hur man kan få ner hästarna i backen? i en manuell byter man ju diff osv.
Finns de nåt man kan göra på en automat?

Pilot Sport Cup är ett R-däck, de tänkta för bankörning och har hårda sidor och mjuk gummiblandning, de spinner lätt pga de hårda sidorna och trivs bäst när de är rejält varma (så här års är det svårt att få till rätt däcktemp). Vad har du för däcktryck när de är varma? Runt 1.2 kilo kalltryck?

Vad har du för chassie? Original fjädrar och dämpare? Hjuldimension? Däckstorlek?

Vad har du köpt för chassiekit som väntar på montering? Jag tror inte en sänkning är särskilt bra för greppet, i regel ska man ha lite mjukarefjädrar och dämpare än kina Coils för att få bra starter.
Senast redigerat av viccoA (15 april 2013)


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
15 april 2013
#16
15" fälgar blir nog svårt med tanke på bromsoken...

Mitt råd är att vänta på bättre väder innan du bestämmer dig för vad som behövs. ~5 grader är inte optimal temperatur för bra grepp. smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

279 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#17
det är ett gm chassisats från L-M-R, alltså hårda hmm fan att man inte visste sånt här innan tongue
tänkte också på det med tempen, hoppas på bättre grepp på högsäsongen

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!


Sök