3368
Sök

Driva mina B2 audio AS12 MK II 2x2 ohm?

Mackan
111 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
Tjenare! Sitter på ett par B2 audio AS12 MK II 2x2 ohm baselement som jag just nu har i en sluten låda ja byggt själv på 50 L upplever dock att ja för slöddrig slagbas, dock riktigt bra djupbas . dock inte i 100% rätt mått. men funderar på att bygga ny portad låda.

Någon som vet vad som är de ultimata för dessa, portad eller sluten? Har denna lådan i en 850 sedan just nu men tänkt att bygga lådan för en Saab 9-3 (kombi) -01. driver dem just nu med ett Hertz Ep2x som är för klent för 2 element.

Har funderingar på att köpa 2 st Zachry 1500 monoblock och driva basarna med. någon som har erfarenhet med dessa basar och element lämna gärna tips.

Och i vilka ohm borde ja koppla basarna i ihop med dessa steg? hållit på med ljud på amatör nivå så ni proffs behöver ju inte idiotförklara en direkt wink

(ps. har inga planer på att lägga ut 10 papp på nya element)

Element: http://www.brl.se/sv/artiklar/b2-audio-as12-mk2.html

Steg: http://www.ljudia.se/billjud-s82121/bil … d-p333165/

21 761 Inlägg
14 april 2013
Hur har du kopplat basarna just nu, är talspolarna seriekopplade till 4 Ohm på vardera bas och kopplat en bas per kanal?

Har inte testat dessa basar själv, men i teorin borde de spela relativt jämnt med båda basarna i 50 liter slutet och de borde inte spela "slöddrigt" pga för stor låda tycker jag. hmm

280 Inlägg
14 april 2013
MK 1 fungerade bra i 28 liter slutet för mig. Men jag vet inte hur stor skillnaden är på MK 1 och MK 2. Portad låda blir oftast sämre så det tror jag inte är rätt lösning. Jag tror att det är mer effekt du behöver. Jag hade hellre köpt ett till Hertz Ep2x och haft ett sånt till varje bas kopplat i 4 ohm än att köpa Zachrystegen.

Mackan
111 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
Va ute och bytte till ett tyskt slutsteg ja köpte på elima med 1600 lögnwatt (säg kanske runt 600-800 rms) som ja spelar med 1 bas i varje kanal och spelar betydligt högre dock lite sluddrig fortfarande. kanske lite renare bas med. tror de är effekten ja ska jaga efter. dock så har ja bränt en kanal i ep2x så anser de inte värt att köpa 2 nya sådana. funderar på att testa zachry stegen ändå. de verkar va mycket för pengarna och folk verkar kunna spelar bra med dem. Enlig specsen så vill varje bas ha 20-40 liter. ja har 25+25. en 50 låda med vägg i.

funderar på att slänga loss basarna koppla om dem för ja spelar på 2ohm per bas nu. och koppla om dem å testa runt. dock aldrig hållit på med basar som har 4poler eller va de kallas, så är inte riktigt med på hur man kopplar, Antar dock att ja hittar en guide nånstans på nätet.

tror även de sipprar ut luft runt basarna då lådan är gjorde i 21mm spånskiva som ja sedan har glasfiberspacklat alla skarvar och tätat inifrån så lär inte va läcka i skarvar . borde kanske lägga en ring silikon runt basarna. dock begränsar de hur lätt de är att plocka loss och ändra runt. smile

alla tips och ider är bra! Mvh Marcus

1 435 Inlägg
15 april 2013
Stegen är bra, lite i överkant dock för din del med två R1500D till dina basar om du kopplar ett steg per bas.  Du kanske skulle satsa på ett steg som levererar bra med effekt i 2 ohm istället.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (15 april 2013)

21 761 Inlägg
15 april 2013
Qaxo skrev:
funderar på att slänga loss basarna koppla om dem för ja spelar på 2ohm per bas nu. och koppla om dem å testa runt. dock aldrig hållit på med basar som har 4poler eller va de kallas, så är inte riktigt med på hur man kopplar, Antar dock att ja hittar en guide nånstans på nätet.

tror även de sipprar ut luft runt basarna då lådan är gjorde i 21mm spånskiva som ja sedan har glasfiberspacklat alla skarvar och tätat inifrån så lär inte va läcka i skarvar . borde kanske lägga en ring silikon runt basarna. dock begränsar de hur lätt de är att plocka loss och ändra runt. smile

Basarnas prestanda och parametrar ändras när man bara använder ena talspolen, det är meningen att båda spolarna ska användas. Läckage i slutna lådor gör att basarna inte spelar så bra som de ska, se till att allt är ordentligt tätt. smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
15 april 2013
Alpinabiturbo skrev:
Stegen är bra, lite i överkant dock för din del med två R1500D till dina basar om du kopplar ett steg per bas.  Du kanske skulle satsa på ett steg som levererar bra med effekt i 2 ohm istället.

Nja för mkt effekt är det nog inte med två såna steg då jag körde med ett B2 M1S i 0,5ohm till mina AS12 mk1 när jag hade dom i Saaben, vilket skickar ut gott mkt mer än de Zachry stegen i 1ohm styck.
Och det var inga problem med basar som stack o brann även på full mutter, de spelade bara inte högre än de gjorde volymsnäppet innan.
De nya AS12 sväljer mer effekt och spelar högre som jag fattat det, har inte testat dom själv dock.

Jag hade en portad låda i min NG900 på 100L med en 6" Aeroport på 20-25cm längd nåt sånt. Dock var den helt utanför lådan så om du ska ha porten inne i lådan bör den göras runt 110L.

Bättre steg rekommenderar jag med då jag inte blivit så positivt överraskad av ljudkvaliteten i R1500 eller R3500 stegen men de funkar ok till att spela högt med sålänge de håller.
http://i975.photobucket.com/albums/ae235/Frippe_L/Better%20SAAB/P6180036.jpg
Senast redigerat av Frippe_L (15 april 2013)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

1 435 Inlägg
15 april 2013
Frippe_L skrev:
Alpinabiturbo skrev:

Nja för mkt effekt är det nog inte med två såna steg då jag körde med ett B2 M1S i 0,5ohm till mina AS12 mk1 när jag hade dom i Saaben, vilket skickar ut gott mkt mer än de Zachry stegen i 1ohm styck.
Och det var inga problem med basar som stack o brann även på full mutter, de spelade bara inte högre än de gjorde volymsnäppet innan.
De nya AS12 sväljer mer effekt och spelar högre som jag fattat det, har inte testat dom själv dock.

Jag hade en portad låda i min NG900 på 100L med en 6" Aeroport på 20-25cm längd nåt sånt. Dock var den helt utanför lådan så om du ska ha porten inne i lådan bör den göras runt 110L.

Bättre steg rekommenderar jag med då jag inte blivit så positivt överraskad av ljudkvaliteten i R1500 eller R3500 stegen men de funkar ok till att spela högt med sålänge de håller.
http://i975.photobucket.com/albums/ae235/Frippe_L/Better%20SAAB/P6180036.jpg

OK, ja utgick från specad effekt på basarna och då kändes två R1500D overkill. Kul att de gillar effekt.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (15 april 2013)

Mackan
111 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
Tack för alla tips. budgeten är inte den bästa för tillfället då man precis bytt jobb och börjar praktik igen.tyckte att zachry stegen verkade både bra och billiga. släng gärna upp tips på steg om ni har tid och lust.

blir nog till att täta runt basarna funderar på att göra en baffle och göra om tätningen runt dem.

ska dock sägas att lådan inte innehåller dämpull och den är triangelform, kanske borde slänga i dämpull?

Sök