3568
Sök

B230FK. hjälp och tips innan regbesiktning!

163 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#1
Hej, Jag har en volvo 740 -89. Elsystem: LH 2.4.  Jag har bytt från en b230f som satt orginal till en B230FK.
Jag har gjort alltsom behövs göras för att få bilen att starta.
Jag har provkört bilen och den går ju frammåt men den går inte jätte bra, med tanka på att jag inte har bytt boxar är det kankse inte så konstigt.. frågan är bara vad ska jag ha för boxar? (bränslebox) en tändbox har jag liggandes.
Bränsle boxen som nummret slutar på 962 har någon rekommenderat. vilka spridare kan jag använda då? finns det någon annan box som är lämpligare? kan jag använda turbo spridare utan att löda in motstånd då?
Inte så kul att köpa en box för en tusenlapp få funkar den inte wink

Någon som har erfarenhet får gärna dela med sig lite smile


Lite andra frågor jag vill ha svar på också:

Någon som har regbesiktat som vet exakt vad man måste göra?

- Måste jag ha B230FK katalysatorn eller går det med den som sitter orginal. har hört att man ska ta avgassystemet som ett "paket" från en turbo bil, är inte katalysatorerna likadana?

- Bromsar, hur är det med det? funkar dom som sitter eller ska jag ha dom från en turbo också?

- Något annat ni vet att dom kollar noga? tongue

Väldigt tacksam för seriösa svar smile har inte lust med en omregbesiktning

Tack på förhand // Joakim

Laddtryck.. det enda rätta! ▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Kolla gärna in min projekt tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207367

Kindvall
34 Inlägg
15 april 2013
#2
Jag regbessiktigade min 940 idag med fk smile kan kan inte boxnummerna i huvudet men de är de till fkmotorn. spridare och är de till fkn med , men då måste du ha spridarmotstånd annars bränner du bränsleboxen. det där med katten vet jag inte men jag hade de från turbobilen med de kollade de in på bessiktningen smile stötdämpare och bromsar behöver du inte byta wink de var typ allt wink


163 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#3
du får gärna om du orkar kolla boxnummret på bränsleboxen åt mig smile

Kollade dom katten eller vad sa du? tongue

Någon annan som vet om det går att välja några spridare och box så man slipper motstånd? tongue

Laddtryck.. det enda rätta! ▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Kolla gärna in min projekt tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207367

Kindvall
34 Inlägg
16 april 2013
#4
de kollade inte katten smile boxnummerna kan jag kolla sen smile detdär med spridarna kan jag inte hjälpa dig med wink


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
16 april 2013
#5
Har du en kunnig besiktnings man lägger han/hon nog märke till om du inte kör med rätta spridarna. Koppla in motståndet tar ju inte mer än några minuter så.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

163 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#6
Kindvall: okej tack smile

_Performance_ : Om jag hade kunnat wink vet inte hur man gör, vad jag ska ha för motstånd eller var man kopplar in dom nånstans tongue

Laddtryck.. det enda rätta! ▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Kolla gärna in min projekt tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207367

Kindvall
34 Inlägg
17 april 2013
#7
SÅ nu har jag kollat boxarna smile även tagit bilder wink

Bränslebox:
http://i600.photobucket.com/albums/tt87/PLAYEROZZE/IMAG0589.jpg
http://i600.photobucket.com/albums/tt87/PLAYEROZZE/IMAG0588.jpg

Oså Guldboxen till tändningen:
http://i600.photobucket.com/albums/tt87/PLAYEROZZE/IMAG0082.jpg

Kan inte vilka nummer de är man ksa läsa så du får tolka själv utav bilderna! big_smile

Hoppas de hjälper wink


163 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#8
kindvall skrev:
SÅ nu har jag kollat boxarna smile även tagit bilder wink

Bränslebox:
http://i600.photobucket.com/albums/tt87 … AG0589.jpg
http://i600.photobucket.com/albums/tt87 … AG0588.jpg

Oså Guldboxen till tändningen:
http://i600.photobucket.com/albums/tt87 … AG0082.jpg

Kan inte vilka nummer de är man ksa läsa så du får tolka själv utav bilderna! big_smile

Hoppas de hjälper wink

Okej tack smile en sån guldbox har jag så det blir att inhandla en bränslebox nu då smile

Laddtryck.. det enda rätta! ▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Kolla gärna in min projekt tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207367

Kindvall
34 Inlägg
18 april 2013
#9
yes wink tänkte fråga vad för koppling du har planer på ? märkte att min org kopplig inte pallade 1bars ladd tongue


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 april 2013
#10
Original koppling hänger med till ca 250hk, sen är de dags att börja byta.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

497 Inlägg
18 april 2013
#11
_Performance_ skrev:
Original koppling hänger med till ca 250hk, sen är de dags att börja byta.

På min höll den till drygt 200hk, så jag tycker det är värt att lägga pengar på en -712 tryckplatta ganska omgående smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 april 2013
#12
JossanB skrev:
_Performance_ skrev:
Original koppling hänger med till ca 250hk, sen är de dags att börja byta.

På min höll den till drygt 200hk, så jag tycker det är värt att lägga pengar på en -712 tryckplatta ganska omgående smile

Ska man ner med skiten är det ju bara att byta, men av egen erfarenhet har ja lyckats köra med ca 230-250hk på några olika volvos utan problem. men det beror ju på hur man kör oxå, sitter man sparkar koppling som en jude 24/7 så håller dom inte länge big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

163 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#13
På så vis, har inte haft någon tanke på det än, eftersom jag vill bara att bilen ska gå bra först wink sen märker jag när inte kopplingen pallar mer tongue då får jag börja titta på nått bättre wink

Laddtryck.. det enda rätta! ▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Kolla gärna in min projekt tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207367

163 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#14
_Performance_ skrev:
JossanB skrev:
_Performance_ skrev:
Original koppling hänger med till ca 250hk, sen är de dags att börja byta.

På min höll den till drygt 200hk, så jag tycker det är värt att lägga pengar på en -712 tryckplatta ganska omgående smile

Ska man ner med skiten är det ju bara att byta, men av egen erfarenhet har ja lyckats köra med ca 230-250hk på några olika volvos utan problem. men det beror ju på hur man kör oxå, sitter man sparkar koppling som en jude 24/7 så håller dom inte länge big_smile

Ne det är ju sant wink för la se när det rasar big_smile

Laddtryck.. det enda rätta! ▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Kolla gärna in min projekt tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207367

497 Inlägg
18 april 2013
#15
Kan ju tillägga att kopplingen var nybytt och den slirade inte vid växlingar utan vid fullt ladd(1-1,1 bar) på ettan & tvåans växel wink
Men vem vet, det kanske är närmare 230hk än 200hk i den roll

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 april 2013
#16
JossanB skrev:
Kan ju tillägga att kopplingen var nybytt och den slirade inte vid växlingar utan vid fullt ladd(1-1,1 bar) på ettan & tvåans växel wink
Men vem vet, det kanske är närmare 230hk än 200hk i den roll

haha måste vart nå sånt, för 200+ klarar en original koppling utan problems wink

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658


Sök