2553
Sök

Frågor om: Köpa och sälja billigare och begagnade bilar med f-skatt

106 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#1
Hej! Jag vill köpa och sälja billigare bilar med min F-skattsedel.

Mestadels kommer det bli bilar mellan 1.000-30.000kr. Problemet blir ju då att man inte kan lämna garantier osv som en vanlig bilförsäljare gör. Hur friskriver man sig från detta? Vad ska man skriva på kvittot för att köparen inte ska kunna kräva mig på en ny växellåda inkl arbete på en bil som han köpt av mig för tex 3000kr som har gått sönder efter 1 månad? Jag kommer ju givetvis göra klart detta för köparen men oavsett vad som sägs så vill man ju ha det skriftligt också.

Ingen garanti?

Inget återköp?

Säljes som rep. objekt?

Hur gör ni som som handlar med billiga bilar? (ni som inte köper/säljer bilar som näringsidkare behöver inte svara)

55 Inlägg
15 april 2013
#2
Säljes i befintligt skick borde väl funka? Sen skriver båda på det.


1 313 Inlägg
15 april 2013
#3
Ababa skrev:
Säljes i befintligt skick borde väl funka? Sen skriver båda på det.

Finns inget som heter befintigt skick!

Du skriver ett kvitto som ni båda skriver under. tex, "köparen har kontrollerat bilens nuvarande skick, inga garantier lämnas"

KLART!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

528 Inlägg
15 april 2013
#4
Hör med konsumentombudsmannen i kommunen. De är ju till för andra ledet egentligen - dvs, kunderna -  men de kan ju svara på vad du kan och inte kan friskriva dig från. Exempelvis kan du nog inte friskriva dig från konsumentköpslagen.

106 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#5
Otippat att första som svarade inte har en aning om vad den skriver.

Hur som helst, räcker det med att bara skriva "inga garantier". I så fall är det ju enkelt. Nej konsumentköplagen vill man ju så klart hålla sig till, för den innefattar väl i stort sett bara fel som inte talats om men som man visste om? Och sådana affärer gör jag inte.

Ja den kan man ju iofs ringa och fråga, tack för tipset!

Mvh
Senast redigerat av piano (15 april 2013)

11 Inlägg
15 april 2013
#6
Eller se till att sälja bilar som håller och inte lura folk?

Evildan
15 april 2013
#7
Tobbek021 skrev:
Eller se till att sälja bilar som håller och inte lura folk?

Utveckla gärna hur du anser att du ska kunna sälja "bilar som håller" i den lågprisklassen 1000-30000kr och dessutom kunna tjäna pengar så att du kan ta ut en vettig lön och leva på det?

106 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#8
Tobbek021 skrev:
Eller se till att sälja bilar som håller och inte lura folk?

Är du dum på riktigt eller låtsas du?

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 april 2013
#9
piano skrev:
Otippat att första som svarade inte har en aning om vad den skriver.

Hur som helst, räcker det med att bara skriva "inga garantier". I så fall är det ju enkelt. Nej konsumentköplagen vill man ju så klart hålla sig till, för den innefattar väl i stort sett bara fel som inte talats om men som man visste om? Och sådana affärer gör jag inte.

Ja den kan man ju iofs ringa och fråga, tack för tipset!

Mvh

Nej, mellan privatpersoner har köparen undersökningsplikt, men man får som säljare inte undanhålla fel man vet om. Om du t ex måste fylla på olja var 10:e mil är det ju ett fel du måste ha vetat om om du ägt bilen ett tag, men något köparen inte rimligen upptäcker under provkörning eftersom han inte kör 10 mil. Befintligt skick existerar inte ens mellan privatpersoner.

Det viktigaste i konsumentköplagen vad gäller dina frågeställningar är "sexmånadersregeln".
Om ett fel uppstår inom sex månader är det din sak som handlare att bevisa att felet inte fanns vid köp, och efter sex månader blir det köparens sak att bevisa att det fanns vid köp.
I de flesta fall är det ju dock helt rimligt att anta att en motor eller låda som rasar efter fyra månader är köparens fel, det går ju att förstöra en växellåda på tio minuter.

Läs mer här:

http://www.konsumentverket.se/Vara-omra … igt-skick/

Det låter svårt att tjäna pengar på att bara köpa och sälja bilar utan att göra något värdeskapande med dom, typ köpa in defekta och reparera seriöst men billigt, alltså får de inte vara för defekta.
En del "bilskuttar" löser det genom att köpa hela partier av äldre inbytesbilar av märkeshandlare som inte vill ha en 10-15 år gammal bil stående på parkeringen.
Senast redigerat av Andromeda (16 april 2013)


528 Inlägg
16 april 2013
#10
Problemet är inte 10k bilarna, utan 30k bilarna.  Vad är då rimligt att vänta sig för skick? Eftersom priset just inte är 10k så väntar man sig inte samma skick som en bil för 10k.  Men de förväntningarna lär du som säljande part inte alltid vara överens med kunden om.  Du kan lika lite som större firmor ha stenkoll på bilarnas skick och skavanker; och i priserna kring 30k finns det nog fog för dispyter. Konsumentverket har en hel del information på sin sida angående att köpa begagnat från firma.  Rent krasst så är det inte helt lätt att sälja med vinst med sådana bilar; då firmans ansvar faktiskt sträcker sig väldigt långt.  Du kan exempelvis *aldrig* friskriva dig med "befintligt skick".   Det kommer alltid bli en dispyt mellan säljande firma och kund vid eventuell reklamation över vad för skick bilen faktiskt hade.  Det är priset i relation till skick som avgör om något är firmans ansvar eller kundens. Dvs, säljer du en bil för 7k så kan man inte vänta sig att bilen är tip-top. En sådan bil kan nog exempelvis inte reklameras för att den bränner en del olja och behöver påfyllning sporadiskt. Om du däremot säljer en någorlunda lågmilad Volvo V70 av äldre modell för säg, 30 tusen - då kommer du garanterat ha ansvar för att den exempelvis kan gå igenom svensk bilprovning utan problem. (läs konsumentköpslagen,) Samma bil kommer du säkerligen också anses ansvara för att motorn inte är i obrukbart skick (dvs, skramlar ventiler så pass att den nog rasar när som helst - så kan kunden reklamera det.)

Med detta sagt - så visst, du kan inte friskriva dig med "befintligt skick" - däremot tror jag, efter att ha läst en del på konsumentverkets hemsida nu -  att du faktiskt kan upplysa kunden om faktiskt skick.  Felaktigheter som du upplyst kunden om, kan inte bli ditt problem på samma sätt.  Dvs,  gör dina inspektioner på bilarna och upplys kunden om de fel du hittar.. så är du safe.

Men som sagt, eftersom ditt ansvar till stor del står i proportion gentemot priset på bilen; så är det ju en rävsax. Ju mer pengar du tjänar på bilarna, ju mer  ansvar gentemot kunden kommer du få.
Senast redigerat av Rensvinf (16 april 2013)

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 april 2013
#11
Rensvinf skrev:
Problemet är inte 10k bilarna, utan 30k bilarna.  Vad är då rimligt att vänta sig för skick? Eftersom priset just inte är 10k så väntar man sig inte samma skick som en bil för 10k.  Men de förväntningarna lär du som säljande part inte alltid vara överens med kunden om.  Du kan lika lite som större firmor ha stenkoll på bilarnas skick och skavanker; och i priserna kring 30k finns det nog fog för dispyter. Konsumentverket har en hel del information på sin sida angående att köpa begagnat från firma.  Rent krasst så är det inte helt lätt att sälja med vinst med sådana bilar; då firmans ansvar faktiskt sträcker sig väldigt långt.  Du kan exempelvis *aldrig* friskriva dig med "befintligt skick".   Det kommer alltid bli en dispyt mellan säljande firma och kund vid eventuell reklamation över vad för skick bilen faktiskt hade.  Det är priset i relation till skick som avgör om något är firmans ansvar eller kundens. Dvs, säljer du en bil för 7k så kan man inte vänta sig att bilen är tip-top. En sådan bil kan nog exempelvis inte reklameras för att den bränner en del olja och behöver påfyllning sporadiskt. Om du däremot säljer en någorlunda lågmilad Volvo V70 av äldre modell för säg, 30 tusen - då kommer du garanterat ha ansvar för att den exempelvis kan gå igenom svensk bilprovning utan problem. (läs konsumentköpslagen,) Samma bil kommer du säkerligen också anses ansvara för att motorn inte är i obrukbart skick (dvs, skramlar ventiler så pass att den nog rasar när som helst - så kan kunden reklamera det.)

Med detta sagt - så visst, du kan inte friskriva dig med "befintligt skick" - däremot tror jag, efter att ha läst en del på konsumentverkets hemsida nu -  att du faktiskt kan upplysa kunden om faktiskt skick.  Felaktigheter som du upplyst kunden om, kan inte bli ditt problem på samma sätt.  Dvs,  gör dina inspektioner på bilarna och upplys kunden om de fel du hittar.. så är du safe.

Men som sagt, eftersom ditt ansvar till stor del står i proportion gentemot priset på bilen; så är det ju en rävsax. Ju mer pengar du tjänar på bilarna, ju mer  ansvar gentemot kunden kommer du få.

Helt rätt. Bilar över 15k måste varudeklareras, och i varudeklarationen får säljande firma ta upp kända fel. Köparen är sedan i och med varudeklarationen upplyst om dessa fel och får då ta ställning till om han vill köpa bilen med dessa fel till det priset. Uppskrivna fel i varudeklarationen går naturligtvis inte att klaga på i efterhand, de ingick ju i köpet och båda parter var överens om det.

Bilar under 15k kan säljas som GDS-bilar rakt av, dvs att man inte kan garantera skicket. Löst formulerat. En bil för 14 999 kr på en firma och som snart ska besiktas är sanolikt ingen höjdaraffär wink

Vore kul med lite input från das Dieselsmurf då han väl kränger bilar.


1 160 Inlägg
16 april 2013
#12
Andromeda skrev:
Rensvinf skrev:
Problemet är inte 10k bilarna, utan 30k bilarna.  Vad är då rimligt att vänta sig för skick? Eftersom priset just inte är 10k så väntar man sig inte samma skick som en bil för 10k.  Men de förväntningarna lär du som säljande part inte alltid vara överens med kunden om.  Du kan lika lite som större firmor ha stenkoll på bilarnas skick och skavanker; och i priserna kring 30k finns det nog fog för dispyter. Konsumentverket har en hel del information på sin sida angående att köpa begagnat från firma.  Rent krasst så är det inte helt lätt att sälja med vinst med sådana bilar; då firmans ansvar faktiskt sträcker sig väldigt långt.  Du kan exempelvis *aldrig* friskriva dig med "befintligt skick".   Det kommer alltid bli en dispyt mellan säljande firma och kund vid eventuell reklamation över vad för skick bilen faktiskt hade.  Det är priset i relation till skick som avgör om något är firmans ansvar eller kundens. Dvs, säljer du en bil för 7k så kan man inte vänta sig att bilen är tip-top. En sådan bil kan nog exempelvis inte reklameras för att den bränner en del olja och behöver påfyllning sporadiskt. Om du däremot säljer en någorlunda lågmilad Volvo V70 av äldre modell för säg, 30 tusen - då kommer du garanterat ha ansvar för att den exempelvis kan gå igenom svensk bilprovning utan problem. (läs konsumentköpslagen,) Samma bil kommer du säkerligen också anses ansvara för att motorn inte är i obrukbart skick (dvs, skramlar ventiler så pass att den nog rasar när som helst - så kan kunden reklamera det.)

Med detta sagt - så visst, du kan inte friskriva dig med "befintligt skick" - däremot tror jag, efter att ha läst en del på konsumentverkets hemsida nu -  att du faktiskt kan upplysa kunden om faktiskt skick.  Felaktigheter som du upplyst kunden om, kan inte bli ditt problem på samma sätt.  Dvs,  gör dina inspektioner på bilarna och upplys kunden om de fel du hittar.. så är du safe.

Men som sagt, eftersom ditt ansvar till stor del står i proportion gentemot priset på bilen; så är det ju en rävsax. Ju mer pengar du tjänar på bilarna, ju mer  ansvar gentemot kunden kommer du få.

Helt rätt. Bilar över 15k måste varudeklareras, och i varudeklarationen får säljande firma ta upp kända fel. Köparen är sedan i och med varudeklarationen upplyst om dessa fel och får då ta ställning till om han vill köpa bilen med dessa fel till det priset. Uppskrivna fel i varudeklarationen går naturligtvis inte att klaga på i efterhand, de ingick ju i köpet och båda parter var överens om det.

Bilar under 15k kan säljas som GDS-bilar rakt av, dvs att man inte kan garantera skicket. Löst formulerat. En bil för 14 999 kr på en firma och som snart ska besiktas är sanolikt ingen höjdaraffär wink

Vore kul med lite input från das Dieselsmurf då han väl kränger bilar.

jepp sälj som gds bil +säljes utan garantier så har du ryggen fri

Forummoderator
18 003 Inlägg
16 april 2013
#13
Andromeda skrev:
Rensvinf skrev:
Problemet är inte 10k bilarna, utan 30k bilarna.  Vad är då rimligt att vänta sig för skick? Eftersom priset just inte är 10k så väntar man sig inte samma skick som en bil för 10k.  Men de förväntningarna lär du som säljande part inte alltid vara överens med kunden om.  Du kan lika lite som större firmor ha stenkoll på bilarnas skick och skavanker; och i priserna kring 30k finns det nog fog för dispyter. Konsumentverket har en hel del information på sin sida angående att köpa begagnat från firma.  Rent krasst så är det inte helt lätt att sälja med vinst med sådana bilar; då firmans ansvar faktiskt sträcker sig väldigt långt.  Du kan exempelvis *aldrig* friskriva dig med "befintligt skick".   Det kommer alltid bli en dispyt mellan säljande firma och kund vid eventuell reklamation över vad för skick bilen faktiskt hade.  Det är priset i relation till skick som avgör om något är firmans ansvar eller kundens. Dvs, säljer du en bil för 7k så kan man inte vänta sig att bilen är tip-top. En sådan bil kan nog exempelvis inte reklameras för att den bränner en del olja och behöver påfyllning sporadiskt. Om du däremot säljer en någorlunda lågmilad Volvo V70 av äldre modell för säg, 30 tusen - då kommer du garanterat ha ansvar för att den exempelvis kan gå igenom svensk bilprovning utan problem. (läs konsumentköpslagen,) Samma bil kommer du säkerligen också anses ansvara för att motorn inte är i obrukbart skick (dvs, skramlar ventiler så pass att den nog rasar när som helst - så kan kunden reklamera det.)

Med detta sagt - så visst, du kan inte friskriva dig med "befintligt skick" - däremot tror jag, efter att ha läst en del på konsumentverkets hemsida nu -  att du faktiskt kan upplysa kunden om faktiskt skick.  Felaktigheter som du upplyst kunden om, kan inte bli ditt problem på samma sätt.  Dvs,  gör dina inspektioner på bilarna och upplys kunden om de fel du hittar.. så är du safe.

Men som sagt, eftersom ditt ansvar till stor del står i proportion gentemot priset på bilen; så är det ju en rävsax. Ju mer pengar du tjänar på bilarna, ju mer  ansvar gentemot kunden kommer du få.

Helt rätt. Bilar över 15k måste varudeklareras, och i varudeklarationen får säljande firma ta upp kända fel. Köparen är sedan i och med varudeklarationen upplyst om dessa fel och får då ta ställning till om han vill köpa bilen med dessa fel till det priset. Uppskrivna fel i varudeklarationen går naturligtvis inte att klaga på i efterhand, de ingick ju i köpet och båda parter var överens om det.

Bilar under 15k kan säljas som GDS-bilar rakt av, dvs att man inte kan garantera skicket. Löst formulerat. En bil för 14 999 kr på en firma och som snart ska besiktas är sanolikt ingen höjdaraffär wink

Vore kul med lite input från das Dieselsmurf då han väl kränger bilar.

Helt korrekt! Bilar för 14500:- Gillar jag...Kränger du bilar på F-skatt ska du betala 30% skatt på vinsten. Dock kan du dra av för rep, bränsle och andra utlägg på "till Salu"-bilarna. Sen är det väl så att handlare "provkör" bilar rätt mycket (typ hem och till jobbet) och drar av för detta. Inte helt korrekt men fungerar.

Om man vägrar laga en bil som en kund anmärker på som kostar över 15 tkr kan kunden anmärka på detta till ARN. Men de har ingen makt alls. Du kan bli svartlistad hos dessa men det är många handlare för nån kund har som exempel fått in 1:an istället för 3:an och kolvarna tittar ut osv...

Men ska du handla med bilar så var korrekt. Är det fel så laga bilfan eller köp tillbaka den. Detta är din rättighet. Får du dåligt rykte sprids det snabbt. Jag säger alltid till kund att: "Jag har bara kört hit bilen. Du får provköra själv och hitta eventuella defekter." INGET säljsnack! Bättre folk får en egen uppfattning om bilen. Jag har många som kommer tillbaka och köper bil av mig. Vissa provkör inte ens... "Är den bra?" Säger jag ja så betalar de och åker...

Du bör alltid ta körkortet av den som ska provköra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
16 april 2013
#14
Som vanligt tror folk man får en ny bil för 10,000 och garantier bilens livslängd.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
16 april 2013
#15
Volvofarfar skrev:
Ababa skrev:
Säljes i befintligt skick borde väl funka? Sen skriver båda på det.

Finns inget som heter befintigt skick!

Du skriver ett kvitto som ni båda skriver under. tex, "köparen har kontrollerat bilens nuvarande skick, inga garantier lämnas"

KLART!

Precis, ha det på papper och sedan är det för köparen att acceptera det eller inte, vill inte?=köp annan bil

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
16 april 2013
#16
Tobbek021 skrev:
Eller se till att sälja bilar som håller och inte lura folk?

Blir svårt att sälja något som håller, inte sant?? Är man osäker att handla av privatpersoner får man välja bilhandlare istället, alt testa bilen hos SBP eller annan instans för säkra köpet. Men knappast lönt på en bil i 10,000-klassen

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
16 april 2013
#17
piano skrev:
Tobbek021 skrev:
Eller se till att sälja bilar som håller och inte lura folk?

Är du dum på riktigt eller låtsas du?

LOL:lol:lol

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 april 2013
#18
valle22 skrev:
Tobbek021 skrev:
Eller se till att sälja bilar som håller och inte lura folk?

Blir svårt att sälja något som håller, inte sant?? Är man osäker att handla av privatpersoner får man välja bilhandlare istället, alt testa bilen hos SBP eller annan instans för säkra köpet. Men knappast lönt på en bil i 10,000-klassen

Det var ju i och för sig laglig bilhandlare med F-skattesedel TS funderade på att bli, inte sälja 25 bilar privat om året.


212 Inlägg
16 april 2013
#19
Du kan inte avtala bort konsumentköplagen

"När du köper bil av en bilhandlare är du skyddad av konsumentköplagen.

Bilhandlaren är tvungen att följa konsumentköplagen och kan inte ge dig sämre villkor än vad som står i lagen. Du kan däremot förhandla dig till bättre villkor än vad som står i lagen. Lagen gäller även när du köper en begagnad bil av en bilhandlare.

http://www.konsumentverket.se/vara-omra … dhandlare/

En sak att sälja bil privatperson->privatperson en annan att sälja företag->privatperson.

Tipps, sälj inte grejer till privatpersoner som företag wink
Senast redigerat av JohanW (16 april 2013)


106 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#20
Tack ska ni ha för svaren! Mycket bra svar! Det är ju helt sjukt vilka rättigheter en köpare har när det handlar om en bil för 20.000kr, inom 6 månader är det upp till mig att bevisa att felet inte fanns, hur ska det gå till? tänker på slirande icke växlande automatlådor och skurna motorer etc, etc... En normal människa hinner ju med 500-1000mil på 6 månader... vad som helst kan ju hända på den sträckan om bilen rullat 20-30.000mil innan.

Så min enda chans att slippa bekymmer och minusaffärer är att sälja allt som GDS om jag har minsta tvivel på att bilen kommer rulla problemfritt i ett halvår?(även fast den är okej för stunden)? (Och givetvis sätta priset där efter)

Mvh


Sök