Problemet är inte 10k bilarna, utan 30k bilarna. Vad är då rimligt att vänta sig för skick? Eftersom priset just inte är 10k så väntar man sig inte samma skick som en bil för 10k. Men de förväntningarna lär du som säljande part inte alltid vara överens med kunden om. Du kan lika lite som större firmor ha stenkoll på bilarnas skick och skavanker; och i priserna kring 30k finns det nog fog för dispyter. Konsumentverket har en hel del information på sin sida angående att köpa begagnat från firma. Rent krasst så är det inte helt lätt att sälja med vinst med sådana bilar; då firmans ansvar faktiskt sträcker sig väldigt långt. Du kan exempelvis *aldrig* friskriva dig med "befintligt skick". Det kommer alltid bli en dispyt mellan säljande firma och kund vid eventuell reklamation över vad för skick bilen faktiskt hade. Det är priset i relation till skick som avgör om något är firmans ansvar eller kundens. Dvs, säljer du en bil för 7k så kan man inte vänta sig att bilen är tip-top. En sådan bil kan nog exempelvis inte reklameras för att den bränner en del olja och behöver påfyllning sporadiskt. Om du däremot säljer en någorlunda lågmilad Volvo V70 av äldre modell för säg, 30 tusen - då kommer du garanterat ha ansvar för att den exempelvis kan gå igenom svensk bilprovning utan problem. (läs konsumentköpslagen,) Samma bil kommer du säkerligen också anses ansvara för att motorn inte är i obrukbart skick (dvs, skramlar ventiler så pass att den nog rasar när som helst - så kan kunden reklamera det.)
Med detta sagt - så visst, du kan inte friskriva dig med "befintligt skick" - däremot tror jag, efter att ha läst en del på konsumentverkets hemsida nu - att du faktiskt kan upplysa kunden om faktiskt skick. Felaktigheter som du upplyst kunden om, kan inte bli ditt problem på samma sätt. Dvs, gör dina inspektioner på bilarna och upplys kunden om de fel du hittar.. så är du safe.
Men som sagt, eftersom ditt ansvar till stor del står i proportion gentemot priset på bilen; så är det ju en rävsax. Ju mer pengar du tjänar på bilarna, ju mer ansvar gentemot kunden kommer du få.
Senast redigerat av Rensvinf (16 april 2013)