2571
Sök

Volvo 850 T5 tickar konstigt, HJÄLP

904 Inlägg
16 april 2013
#21
Olja som olja :-) min "race" bil gick bara på sån olja å den gick hårt, motorn funkar kanon.

AUTOTECH S60 power

904 Inlägg
16 april 2013
#22
Åter till problemet mina liftare låter med sen när motorn å oljan ä varm tystnar dom. Glöm inte filter när du byter det ä nog ingen större fara för din motor :-)

AUTOTECH S60 power

43 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#23
xr2 skrev:
ja köra med biltema olja är inget jag rekommenderar men jag kör på Mobil 3000 å den kostar 550:- för 4l å den är helsyntetisk. har kört med biltema tidigare å har haft 2 motor haverier å en 3 kolvrings haveri å då va det på sug motorer. så nu fick du lite råd hoppas det hjälpte smile

tackar, hoppar biltemas olja & kör till mekonomen eller bilia istället wink


43 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#24
Ekan_1 skrev:
olja som olja säger jag, beror helt på hur man kör.
jag har kört bilar på biltema olja utan problem. bruksbilen går ändå inte så hårt.
ska man köra hårt så köp dyr olja.

ja okej, testar iaf att byta olja & ser om de tystnar lite smile


337 Inlägg
16 april 2013
#25
Herregud, BYT olja och filter - minst en gång per år. Fylla på istället för att byta är vansinne. Biltemas olja funkar utmärkt.


43 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#26
robb192 skrev:
jennifer, byt olja först o främst.

och Biltemas olja är fan inge fel på, samma skit som statiol säljer..
hade någon dyrare olja från mekonomen i audin, slog o hade sig i ventilerna som satan.. bytte till biltemas helsyntet 5w40 och heltyst smile

ja ja får göra de smile


43 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#27
Mitsuhini skrev:
Herregud, BYT olja och filter - minst en gång per år. Fylla på istället för att byta är vansinne. Biltemas olja funkar utmärkt.

fyllde på eftersom det var kris med oljan, och var inte hemma vid tillfället, sen har de inte blitt av helt enkelt hmm så får ta mig tid till de nu tongue


536 Inlägg
16 april 2013
#28
Vill du så kan du komma hit istället ikväll Jennifer så kollar vi på bilskrället och gör ett oljebyte smile


904 Inlägg
16 april 2013
#29
Mitsuhini skrev:
Herregud, BYT olja och filter - minst en gång per år. Fylla på istället för att byta är vansinne. Biltemas olja funkar utmärkt.

Så om du byter olja å filter sen ser du att det fattas låt säga 1.5 liter byter du då olja å filter igen trots att du bytte olja å filter förra veckan

Jag byter olja å filter var 500 mil men sen har min motor rullat många mil å den dricker lite olja så då fyller jag på det som fattas.

AUTOTECH S60 power

A.Sörman
1 299 Inlägg
16 april 2013
#30
Prova med olja å filter. Körde du hårt när det hände? Tycker det låter väll mycket för å vara lyftarna men svårt å höra när man inte står bredvid bilen


Mvh Andreas


536 Inlägg
16 april 2013
#31
Jag kan bekräfta att det låter ganska mycket.. Nästan lite åt dieselknack hållet fast inte alls lika skarpt..


43 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#32
Drunk skrev:
Prova med olja å filter. Körde du hårt när det hände? Tycker det låter väll mycket för å vara lyftarna men svårt å höra när man inte står bredvid bilen


Mvh Andreas

Nja kör väl alltid lite hårt.. eller ja oftast iaf.. men när ja upptäckte de hade ja inte kört så hårt faktiskt :0


43 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#33
Jonasarvidsson skrev:
Jag kan bekräfta att det låter ganska mycket.. Nästan lite åt dieselknack hållet fast inte alls lika skarpt..

haha ja så bra va de inte att den blivit en diesel helt plötsligt tongue


587 Inlägg
16 april 2013
#34
Jonasarvidsson skrev:
Jag kan bekräfta att det låter ganska mycket.. Nästan lite åt dieselknack hållet fast inte alls lika skarpt..

låter i sånt fall som om det är vevlager som börjar bli slitna. kanske dags att byta eller renovera den??

536 Inlägg
16 april 2013
#35
xr2 skrev:
Jonasarvidsson skrev:
Jag kan bekräfta att det låter ganska mycket.. Nästan lite åt dieselknack hållet fast inte alls lika skarpt..

låter i sånt fall som om det är vevlager som börjar bli slitna. kanske dags att byta eller renovera den??

Nä nåt lagerbank är det inte frågan om, för det bankar inte. Det tickar.

Mvh


587 Inlägg
16 april 2013
#36
Jonasarvidsson skrev:
xr2 skrev:
Jonasarvidsson skrev:
Jag kan bekräfta att det låter ganska mycket.. Nästan lite åt dieselknack hållet fast inte alls lika skarpt..

låter i sånt fall som om det är vevlager som börjar bli slitna. kanske dags att byta eller renovera den??

Nä nåt lagerbank är det inte frågan om, för det bankar inte. Det tickar.

Mvh

ok

A.Sörman
1 299 Inlägg
16 april 2013
#37
Min lätt ganska liktnärr en stake krökte sig.men prova olja filter man ska inte alltid tro det värsta


583 Inlägg
16 april 2013
#38
Jenniferjohansson skrev:
.. märkte då att oljan glittrade :S precis som om där va metall i eller nått..

Är det bara jag som reagerade starkt på att trådskaparen sa detta?.

Är det "metall glitter" så tyder detta på att metall går mot metall någonstans och ordagrant slipar sönder någon motordetalj. Detta kommer att ge ett glapp och ett "tickande eller raspande" beroende på om det är axielt eller ej. Jag hade personligen minst lyft ventilkåpan för att undersöka lyftare & kamaxel då jag antar det är där ljudet kommer ifrån.

OT:
Var med om liknande när en polares mercedes slipat av en nock på kamaxeln (det var inget kvar av den och den tickade som en diesel). Kamaxlar är endast ythärdade så att så fort härdningen är bortslipad så kommer den sakta men säkert filas ner och fylla motorn med "glitter". Jag hävdar inget men tycker att "glitter-fenomenet" bör undersökas.

Mvh

Even with cruise control.. you still have to steer.

536 Inlägg
16 april 2013
#39
Definitivt inte bara du som reagerade på det där. Hon skulle ut och dubbelkolla idag, eventuellt ska jag kika på hennes topp så får vi hoppas på det bästa. Men precis som du säger, det måste undersökas!


43 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#40
ajonasson skrev:
Jenniferjohansson skrev:
.. märkte då att oljan glittrade :S precis som om där va metall i eller nått..

Är det bara jag som reagerade starkt på att trådskaparen sa detta?.

Är det "metall glitter" så tyder detta på att metall går mot metall någonstans och ordagrant slipar sönder någon motordetalj. Detta kommer att ge ett glapp och ett "tickande eller raspande" beroende på om det är axielt eller ej. Jag hade personligen minst lyft ventilkåpan för att undersöka lyftare & kamaxel då jag antar det är där ljudet kommer ifrån.

OT:
Var med om liknande när en polares mercedes slipat av en nock på kamaxeln (det var inget kvar av den och den tickade som en diesel). Kamaxlar är endast ythärdade så att så fort härdningen är bortslipad så kommer den sakta men säkert filas ner och fylla motorn med "glitter". Jag hävdar inget men tycker att "glitter-fenomenet" bör undersökas.

Mvh

äntligen nån som snackar om glittert! för de kommer ju nånstanns ifrån! ska ner med fingert nu när bilen e kall & se om de verkligen glittrar, de va mörkt ute när vi såg de, kan sett i syne, men antagligen inte hmm



Sök