Jenniferjohansson skrev:
.. märkte då att oljan glittrade :S precis som om där va metall i eller nått..
Är det bara jag som reagerade starkt på att trådskaparen sa detta?.
Är det "metall glitter" så tyder detta på att metall går mot metall någonstans och ordagrant slipar sönder någon motordetalj. Detta kommer att ge ett glapp och ett "tickande eller raspande" beroende på om det är axielt eller ej. Jag hade personligen minst lyft ventilkåpan för att undersöka lyftare & kamaxel då jag antar det är där ljudet kommer ifrån.
OT:
Var med om liknande när en polares mercedes slipat av en nock på kamaxeln (det var inget kvar av den och den tickade som en diesel). Kamaxlar är endast ythärdade så att så fort härdningen är bortslipad så kommer den sakta men säkert filas ner och fylla motorn med "glitter". Jag hävdar inget men tycker att "glitter-fenomenet" bör undersökas.
Mvh
Even with cruise control.. you still have to steer.