2505
Sök

S60r -05 går skit och ger oljud från turbo

39 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#1
Hej

Körde 20min motorväg med farthållare i 120kmh. När jag svänger av till min destination stannar jag vid en stoppskylt. När jag sedan ska gasa därifrån märker jag att bilen går som om det vore en 1.2liters motor och laddar inte alls. Kör runt i stadstrafik ca 10min, sen rätt vad det är så trycker bilen till och jag kör nästan in i fordonet framför. Bilen hade alltså börja ladda/dumpa som vanligt igen. Stannar sedan vid en butik, köper det jag ska, kör 10min stadstrafik tills jag kör på motorvägen, sen blir bilen helt orklös igen och den här gången tänds motorlampan.

Väl hemma fick jag ut följande felkoder:

CEM-1F00 ECM, Mjukvara felsignal
ECM-5110 Malfunction indicator lamp (MIL) central electronic module (CEM) - Fel signal
ECM-433B Leakage detection module pump - Signal saknas
ECM-601C Turbocharger (TC) control system boost pressure fault - Signal för hög

Gula:
BCM-0115 Communication between control units commnuicational problems with SAS, signal saknas
BCM-0148 Communication between control units Wrong configuration ID
CEM-8B01 Position lamps Signal too low
DEM-0006 Pump faulty signal
ECM-1210 Mass air flow (MAF) sensor - Flow to high

Därtill har jag även laddat upp en video för att demonstrera hur trögt bilen går, och samtidigt uppstod en väldigt konstigt ljud som påminner om när man släpper ut luften ur en ballong. Ljudet kommer endast när turbon jobbar, vilket den inte gör när den blir orklös,se länk och spola till 1:45:
http://www.youtube.com/watch?v=pwaJ_KQogWg

Felkoderna var nollställda 5minuter innan videon spelades in, och bilen fint fram tills inspelningen börjar.

I söndags bytte jag min magnetventil(TCV) till en "bättre" som jag beställde från IPD i USA. Bilen gick bra mycket bättre efter det ungefär 10mil sen uppstod dessa problem och felkoder. Luftmassmätare är också bytt för ca 1 månad sen.

Jag har ett fåtal ggr tidigare förra året upplevt samma konstigheter med orginal TCV(att bilen blivit orklös) i samband med motorväg och farthållare, varför jag utgår ifrån att problemet inte ligger i den.

Bilen är en s60 automat av årsmodell 2005 med snart 9000mil på mätaren.
Felsignal på MIL och mjukvara (de 2 översta) tror jag beror på att bilen är chippad, och får bara upp dem ibland i VIDA.

Jag eftersöker nu teorier och liknande erfarenheter i hopp om en lösning på detta.

mvh

Passar på och slänga in en fråga till; Bör inte en trasig styrenhet på halvljus visa felkod?

54 Inlägg
16 april 2013
#2
Hejsan..

lättast är nog om du har möjlighet att lägga in orginal programvara igen via apc eller ppc eller liknande..då så börjar du ifrån grunden..beter sej bilen likadant med orginal programvara som nu så sitter inte felet där..

sitter och klurar på om ett jordningsfel kan framkalla sådana fel med?

Edit: en tanke bara..när du bytte till ipd's magnetventil..satte du slangarna på ställe..slangarna är märkta med gul och 2 andra färger till som ja inte kommer på just nu.. på ipd ventilen så är det märkt med färgmarkeringar på var slangarna ska sitta..

//Henke P..
Senast redigerat av Henke_P (16 april 2013)


Filosof
99 Inlägg
16 april 2013
#3
Jag hade börjat med att byta tillbaka till orginal magnetventil, nollställt felkoder och provkört pånytt.
Det där ballongen ljudet låter ju nästan som någon slang håller på att brista?

är det inget av ovan hade jag gett mig på och kolla wastegaten, någon ventil som kärvar där?


3 860 Inlägg
16 april 2013
#4
HASSELITO skrev:
Jag hade börjat med att byta tillbaka till orginal magnetventil, nollställt felkoder och provkört pånytt.
Det där ballongen ljudet låter ju nästan som någon slang håller på att brista?

är det inget av ovan hade jag gett mig på och kolla wastegaten, någon ventil som kärvar där?

Varför skulle han byta till org MV?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Filosof
99 Inlägg
16 april 2013
#5
spokenratt skrev:
HASSELITO skrev:
Jag hade börjat med att byta tillbaka till orginal magnetventil, nollställt felkoder och provkört pånytt.
Det där ballongen ljudet låter ju nästan som någon slang håller på att brista?

är det inget av ovan hade jag gett mig på och kolla wastegaten, någon ventil som kärvar där?

Varför skulle han byta till org MV?

För att utesluta fel på den nya, då bilen börja strula kort efter bytet. Ingen stor operation


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
16 april 2013
#6
Klipper fungerar inte för mig?

Som du beskriver det tycker jag det låter som att du har ett läckage. Se över slangar efter torrsprickor osv. Kanske kolla lite extra noga runt din nya TCV.

Har du testat att nollställa koderna för att sedan läsa ut dom igen efter att ha kört en sväng?

BCM-koderna indikerar på ett kommunikationsfel mellan bromsstyrenheter.

DEM-koden, differential electronic module, är väl heller inget som kan orsaka problemet.

Är ganska säker på att jag hade för högt värde på min MAF-sensor sist jag läste ut, men det är inga fel på den. Säkert inte ovanligt att den koden lagras i och med högre laddtryck = högre luftflöde.

ECM-601C, låter ju dock lite misstänkt. Vad jag minns så ska man "köra in" IPD's magnetventil på ett speciellt sätt. Har du gjort det?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

39 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#7
Nää jag har inte läst ut mer felkoder, batteriet i datorn va slut så jag gör det imorgon.

Jag har bytt tillbaka till min gamla orginal magnetventil och märkligt nog så verkar bilen gå som vanligt igen. Jag noterade också att IPD ventilen lossat från sitt fäste.

Klippet tog jag bort, därför funkar inte länken längre. Där kunde man i alla fall höra att det lät som den luft som går utanför ventilen när du pumpar ett däck.
Senast redigerat av LUCKY_LUKEE (16 april 2013)

Filosof
99 Inlägg
16 april 2013
#8
Det kan givetvis vara så som fasan säger i föregående inlägg, du kanske inte installerat ventilen rätt.. Kom inte ihåg exakta stegen, men det är något i stil med att låta bilen ladda till hälften i 3 sek upprepande gånger, stänga av bilen, upprepa blabla det står i instruktionerna, och saknar du en sådan vill jag minas att det finns en på IPD's hemsida.

Annars kan du alltid höra med dem vad som kan tänkas vara tokigt.

gonatt


39 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#9
Idag gick bilen betydligt bättre än igår, men det kommer ett väldigt högt pysande(snarare tjutande) ljud från turbon när den arbetar. Går ju i alla fall och göra omkörningar osv, men just nu känns det inte alls som en R man kör.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
17 april 2013
#10
Körde du in magnetventilen? Den från IPD alltså..

Edit: Ett tips är att installera en laddtrycksmätare. Så att du vet vad turbon laddar och hur trycket uppför sig smile

1
ipd recommends the use of a boost gauge for proper boost monitoring when installing any aftermarket
parts that affect boost or power levels in a turbo charged vehicle. The ipd HD TCV is a high speed,
high accuracy control solenoid intended for boost control and as such will expose any inconsistencies
in the factory boost development system. This means that boost and power development issues you
may not have been aware of may now come to your attention as they were previously masked by
the factory TCV and its slower, less precise actuation. While a boost gauge is recommended, it is not
required for this product. The ipd TCV operates in the same manner as the stock valve so it is well
suited to stock cars as well as tuned cars. All the factory engine safety features such as knock control
and boost limit are retained so the operation of the HD TCV is seamless.

2
Volvo engine control units feature ‘learning’ software, this means the on board programmed logic in
the ECU can adapt to changing conditions in certain engine parameters. Boost development is one
of the parameters that the ECU monitors and can adapt to a certain degree. It is possible to drive
the vehicle in a specific manner to allow the ECU to adapt to the new TCV and its characteristics.
Adaptation of the ipd TCV is not as critical in stock cars as it is for tuned cars, however both will benefit
from following the adaptation sequence.

3
After the installation of the ipd HD TCV drive the vehicle for 5 minutes without developing any boost
pressure to allow the engine to warm up. In a safe and appropriate place, accelerate the vehicle
to approx half of its maximum boost level and hold there for 5-7 seconds, then decelerate to below
30mph. Proper accelerator modulation will be necessary to control the boost level. Repeat this 4 times.
Turn the engine off and wait for 12 minutes. For optimum results the above procedure should be
performed twice.

4
Once completed be sure to closely monitor boost pressure when reaching the maximum boost target.
If any inconsistencies or improper boost levels are reached, stop immediately and have a qualified
technician inspect the vehicle for any of the following potential issues.
Senast redigerat av F4S4N (17 april 2013)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

39 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#11
Ja i ärlighetens namn så följde jag inte instruktionen fullt ut, men någorlunda.

Laddtrycksmätare har jag börjat kolla på, fanns någon på streetperformance i göteborg. Men frågan är ju hur bra den är.. kostar 800% mer än biltemas också. Oavsett vad så känner jag att den inte laddar fullt ut just nu. Slangen från turbon som jag koppla till magnetvenilen var kortare än övriga slangar så jag fick ta till lite våld för att trycka på den i nya TCV'n, jag börjar fundera på om jag i samband med det har ryckt ur den i position eller gjort någon skada i andra änden.

Det är inget jag kan se uppifrån antar jag? alla tre slangar mynnar ut under motorn från MV, hur mycket arbete ligger det i för att se resten?

Tack för svafren hittils

Filosof
99 Inlägg
17 april 2013
#12
En av mina arbetskamrater var med och starta upp streetperformance i göteborg innan han börja här.
Han själv är väldigt duktig och ärlig, och hävdar även att företaget säljer bra prylar. Köper du din mätare där vågar jag påstå att den är av hög kvalite :-)

Sen kan du alltid sätta dit din IPD MV igen, men då följa de instruktioner som F4S4N anger fullt ut.

Hur du hittar andra ändens mynningar på slangarna i ventilen lämnar jag till nästa skribent att beskriva big_smile


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
17 april 2013
#13
Jag vågar påstå att Biltemas mätare är av samma kvalité som dom flesta andra. Den ser även bättre ut då den inte är utsmyckad med massa "bling". Jag kör med den i min bil. Gillar att den har svart bakgrund. Kör utan belysning då jag har den i ögonhöjd. Blir ju jäkligt jobbigt med en lampa som lyser rakt i fejjan när det är mörkt annars...

Den visar exakt samma värde som min tidigare mätare av högre prisklass.

Vilken av slangarna var det du ryckte i? Vilken färg hade den? Den gula slangen som går till wastegaten bör du komma åt bakom motorn om du lossar värmeskölden.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

39 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#14
Slang och kablage till Biltema mätaren är ju skit kort, hur löser jag detta?

Här kommer en NY video med orginal MV för att demonstrera ballongljudet. I denna videon går bilen betydligt bättre än den förra, men fortfarande långt ifrån så bra som den gjorde de första 10milen med IPD MV. 

http://www.youtube.com/watch?v=jCLktLdX … e=youtu.be

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 april 2013
#15
Slangen är väl runt 2 meter? Ska du ha mätaren i skuffen blir det kanske svårt big_smile

Du går ju in med den genom ett hål innanför säkringsluckan.

Lyft av batteriet nån minut och testa sedan med din IPD ventil igen. MEN, följ instruktionerna som IPD anger. Dom jag kopierade in i ett tidigare inlägg. Till detta behöver du din laddtrycksgivare inkopplad!

http://www.youtube.com/watch?feature=pl … XQHbdgit0o

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

39 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#16
Slangen jag fick med är inte ens 1 meter, den räcker inte fram till hålet.. EL kablarna är inte längre än ett par decimeter.. Testar ventilen på nytt när mätaren är inkopplad. Hur mycket bör en s60R ladda, och var går gränsen för max?

Inga kommentarer på videon i övrigt?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 april 2013
#17
Då får du köpa dig en ny slang. Finns på mekonomen är jag ganska säker på.

Laddtrycket på en R har jag för mig ligger på strax över 0,9 Bar original. Dock inget jag kan lova!

Hörde inget på videon. Har inga högtalare här ...

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Filosof
99 Inlägg
18 april 2013
#18
med k24an ska du inte ladda över 1.3bar.

Jag är väldigt skeptisk till biltemas mätare, men har ingen personlig erfarenhet av den. Annars har IPD en jävligt snygg som matchar R tavlorna.
Och den där videon känns inte bra alls, du borde inte heller pressa den så hårt innan du identifierat felet.


A.Sörman
1 299 Inlägg
18 april 2013
#19
Är den standard eller chippad? kan ladda allt från 0.9 till 1.6bar beror ju lite va du har för grejer


450 Inlägg
18 april 2013
#20
Personligen skulle jag lämna bilen till volvo i detta läge dem har ju felsöknings tak på summan på 1500 kr (iallafall på brabil där jag bor) så presenterar dem ett fel för dig smile
Senast redigerat av Henrik-N (18 april 2013)


Sök