Hej
Körde 20min motorväg med farthållare i 120kmh. När jag svänger av till min destination stannar jag vid en stoppskylt. När jag sedan ska gasa därifrån märker jag att bilen går som om det vore en 1.2liters motor och laddar inte alls. Kör runt i stadstrafik ca 10min, sen rätt vad det är så trycker bilen till och jag kör nästan in i fordonet framför. Bilen hade alltså börja ladda/dumpa som vanligt igen. Stannar sedan vid en butik, köper det jag ska, kör 10min stadstrafik tills jag kör på motorvägen, sen blir bilen helt orklös igen och den här gången tänds motorlampan.
Väl hemma fick jag ut följande felkoder:
CEM-1F00 ECM, Mjukvara felsignal
ECM-5110 Malfunction indicator lamp (MIL) central electronic module (CEM) - Fel signal
ECM-433B Leakage detection module pump - Signal saknas
ECM-601C Turbocharger (TC) control system boost pressure fault - Signal för hög
Gula:
BCM-0115 Communication between control units commnuicational problems with SAS, signal saknas
BCM-0148 Communication between control units Wrong configuration ID
CEM-8B01 Position lamps Signal too low
DEM-0006 Pump faulty signal
ECM-1210 Mass air flow (MAF) sensor - Flow to high
Därtill har jag även laddat upp en video för att demonstrera hur trögt bilen går, och samtidigt uppstod en väldigt konstigt ljud som påminner om när man släpper ut luften ur en ballong. Ljudet kommer endast när turbon jobbar, vilket den inte gör när den blir orklös,se länk och spola till 1:45:
http://www.youtube.com/watch?v=pwaJ_KQogWg
Felkoderna var nollställda 5minuter innan videon spelades in, och bilen fint fram tills inspelningen börjar.
I söndags bytte jag min magnetventil(TCV) till en "bättre" som jag beställde från IPD i USA. Bilen gick bra mycket bättre efter det ungefär 10mil sen uppstod dessa problem och felkoder. Luftmassmätare är också bytt för ca 1 månad sen.
Jag har ett fåtal ggr tidigare förra året upplevt samma konstigheter med orginal TCV(att bilen blivit orklös) i samband med motorväg och farthållare, varför jag utgår ifrån att problemet inte ligger i den.
Bilen är en s60 automat av årsmodell 2005 med snart 9000mil på mätaren.
Felsignal på MIL och mjukvara (de 2 översta) tror jag beror på att bilen är chippad, och får bara upp dem ibland i VIDA.
Jag eftersöker nu teorier och liknande erfarenheter i hopp om en lösning på detta.
mvh
Passar på och slänga in en fråga till; Bör inte en trasig styrenhet på halvljus visa felkod?
Körde 20min motorväg med farthållare i 120kmh. När jag svänger av till min destination stannar jag vid en stoppskylt. När jag sedan ska gasa därifrån märker jag att bilen går som om det vore en 1.2liters motor och laddar inte alls. Kör runt i stadstrafik ca 10min, sen rätt vad det är så trycker bilen till och jag kör nästan in i fordonet framför. Bilen hade alltså börja ladda/dumpa som vanligt igen. Stannar sedan vid en butik, köper det jag ska, kör 10min stadstrafik tills jag kör på motorvägen, sen blir bilen helt orklös igen och den här gången tänds motorlampan.
Väl hemma fick jag ut följande felkoder:
CEM-1F00 ECM, Mjukvara felsignal
ECM-5110 Malfunction indicator lamp (MIL) central electronic module (CEM) - Fel signal
ECM-433B Leakage detection module pump - Signal saknas
ECM-601C Turbocharger (TC) control system boost pressure fault - Signal för hög
Gula:
BCM-0115 Communication between control units commnuicational problems with SAS, signal saknas
BCM-0148 Communication between control units Wrong configuration ID
CEM-8B01 Position lamps Signal too low
DEM-0006 Pump faulty signal
ECM-1210 Mass air flow (MAF) sensor - Flow to high
Därtill har jag även laddat upp en video för att demonstrera hur trögt bilen går, och samtidigt uppstod en väldigt konstigt ljud som påminner om när man släpper ut luften ur en ballong. Ljudet kommer endast när turbon jobbar, vilket den inte gör när den blir orklös,se länk och spola till 1:45:
http://www.youtube.com/watch?v=pwaJ_KQogWg
Felkoderna var nollställda 5minuter innan videon spelades in, och bilen fint fram tills inspelningen börjar.
I söndags bytte jag min magnetventil(TCV) till en "bättre" som jag beställde från IPD i USA. Bilen gick bra mycket bättre efter det ungefär 10mil sen uppstod dessa problem och felkoder. Luftmassmätare är också bytt för ca 1 månad sen.
Jag har ett fåtal ggr tidigare förra året upplevt samma konstigheter med orginal TCV(att bilen blivit orklös) i samband med motorväg och farthållare, varför jag utgår ifrån att problemet inte ligger i den.
Bilen är en s60 automat av årsmodell 2005 med snart 9000mil på mätaren.
Felsignal på MIL och mjukvara (de 2 översta) tror jag beror på att bilen är chippad, och får bara upp dem ibland i VIDA.
Jag eftersöker nu teorier och liknande erfarenheter i hopp om en lösning på detta.
mvh
Passar på och slänga in en fråga till; Bör inte en trasig styrenhet på halvljus visa felkod?
0
0
0
0