Nepp, tog isär givaren som ser ren och fin ut, kollade allt osv men den låter ännu.
Hittade nåt på ett annat forum men det gällde en s40, är dessa likadant uppbyggda trots skillnader i övrigt och årsmodeller? och hur ser man på givaren tt den är trasig? Måste den mätas?
nedan är citat, ingen aning hur man gör spoilertags.
I så fall är det ett känt problem. Det är vakuumpumpen till bromssystemet som går hela tiden pga att givaren är trasig och tror att det är för högt tryck i bromssystemet. Efter ett tag börjar pumpen skära, och då låter den så där.
Egentligen ska pumpen bara gå korta stunder (sekunder), om motorn inte kan förse bromssystemet med tillräckligt med undertryck, t.ex. om du har bromsat hårt senaste sekunderna. Så om verkstaden har något slags koll på hur det där fungerar så ska de fatta vad det är som är fel. Min gjorde det inte, så jag var väl där 4-5 gånger innan det blev rätt...
Om verkstaden bara vill byta pump, så totalvägra! Pumpen kan BARA gå om givaren är trasig, för det är den som förser den med ström. Om pumpen går mer än några sekunder så ÄR det fel på givaren, inget annat. Eventuellt kan du behöva byta pump också, om den är slutkörd.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=23538Edit: lade till länken