2545
Sök

V70 -03 vakumpump (?) låter efter avstängning

9 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#1
Såhär är det, min v70 -03 har vid avstängning en pump som jag misstänker vara en vakumpump, när jag stänger av bilen så börjar den låta i korta intervaller ganska så högt med ett läte som är svårt att beskriva i ord men som är oerhört frustrerande, den låter liksom, Brööööt, brööööt, brööööt i ett par minuter innan den lägger av. Jag misstänker att det har något med bromsarna att göra för när den låter och jag pumpar på bromsen får den ett mycket mer ihållande ljud, samma läte men konstant istället för korta intervaller samt att bromsen alltid är stenhård när jag lämnar bilen och den låter så. Detta utan att jag pumpat.Detta går mig på nerverna. Jag vill naturligtvis inte ha detta läte som inte är ett surrande utan hörs på flera tiotals meter ifrån, folk kollar konstigt när jag parkerar inne i stan. kan man koppla bort den, dämpa den eller på något annat sätt få den att hålla käft utan att riskera liv och lem?Vet någon överhuvudtaget varför volvo valt en sån idiotlösning eller vet någon vad jag pratar om alls?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 april 2013
#2
Öppna huven och lyssna vart ifrån ljudet kommer? Släng upp en film om du kan!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

9 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#3
F4S4N skrev:
Öppna huven och lyssna vart ifrån ljudet kommer? Släng upp en film om du kan!

Det kommer från höger sida, är säker på att det är en vacumpump men vad den har för samband med bromsarna förstår jag inte, googlade lite och tydligen så ska den hjälpa till att bygga upp nåt tryck. Dock så förstår kag inte varför den låter som den gör.

Kolla på den här länken, exakt så låter den men hur jag får bukt med det vette fan.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=91417

197 Inlägg
18 april 2013
#4
Det kan vara sensorn till vakuumpumpan som krånglar. Plocka bort, spraya insidan med typ WD-40 och skaka den, sätt tillbaks och testa.

http://s7.postimg.org/o90x5mcaz/v70_vakuumkontakt.jpg

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 april 2013
#5
Står ju en del i den tråden du länkade. Bromsservon som är kass?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

9 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#6
Nja, jag har ju inga problem med bromsarna, kan dubbelbromsa hur mycket som helst osv så jag tror det är något annat, ska plocka ner givaren och allt annat o rengöra och kolla då. Återkommer smile

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 april 2013
#7
Ja skriv vad du kommer fram till. Bra att veta vad felet är. Är ju inte omöjligt att det händer på ens egna bil nån dag smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

9 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#8
Nepp, tog isär givaren som ser ren och fin ut, kollade allt osv men den låter ännu.

Hittade nåt på ett annat forum men det gällde en s40, är dessa likadant uppbyggda trots skillnader i övrigt och årsmodeller? och hur ser man på givaren tt den är trasig? Måste den mätas?

nedan är citat, ingen aning hur man gör spoilertags.

I så fall är det ett känt problem. Det är vakuumpumpen till bromssystemet som går hela tiden pga att givaren är trasig och tror att det är för högt tryck i bromssystemet. Efter ett tag börjar pumpen skära, och då låter den så där.

Egentligen ska pumpen bara gå korta stunder (sekunder), om motorn inte kan förse bromssystemet med tillräckligt med undertryck, t.ex. om du har bromsat hårt senaste sekunderna. Så om verkstaden har något slags koll på hur det där fungerar så ska de fatta vad det är som är fel. Min gjorde det inte, så jag var väl där 4-5 gånger innan det blev rätt...

Om verkstaden bara vill byta pump, så totalvägra! Pumpen kan BARA gå om givaren är trasig, för det är den som förser den med ström. Om pumpen går mer än några sekunder så ÄR det fel på givaren, inget annat. Eventuellt kan du behöva byta pump också, om den är slutkörd.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=23538

Edit: lade till länken
Senast redigerat av kema (23 april 2013)


Sök