Saab 9-3 aero, laddtryck spökar

billyb
21 april 2013 · 8 Inlägg

Halloj..

jag har en 9-3 aero 02 maptun st1 och när jag trampar 3an fullt ut och slänger i 4an så händer det något med laddtrycket. då laddar bara 0,5 fram tills att jag stänger av den, när jag stänger av och startar om den så går den som en klocka igen. detta har hänt 2 gånger nu på 2 dagar och aldrig hänt innan. den laddar vanligtvis 1,0-1,2 och har aldrig krånglat innan..

Är väldigt tacksam för svar.

MVH Anton

Saab 9-3 Aero Griffin "2012 an" (2012)
Saab 9-3 Aero "Griffin" (2004)
Puttenutte
21 april 2013 · 102 Inlägg

Vet inte om jag är helt fel ute men har du rätt programvara?

Såg att du hade 3"dp bla med steg 1 programvara, det kan inte vara det som är kruxet?
Men det verkar iaf vara konstigt om den rullat fint innan.

Annars brukar man ju rekommendera att kolla så att det inte är något läckage på slangar.






/P

Saab 9-3 Aero SS "Twin" (2004)
billyb
21 april 2013 · 8 Inlägg

Okej, nä det ska nog inte vara några konstigheter med chipet, jag förklarade ju vad jag hade för programvara när ja pratade med maptun om dpn.
men tycker att det är konstigt om de skulle vara någon slang när den för det mesta fungerar.
tack!

Saab 9-3 Aero Griffin "2012 an" (2012)
Saab 9-3 Aero "Griffin" (2004)
Louksor
21 april 2013 · 1 915 Inlägg

Något är fel, så laddtrycket stryps elektroniskt för att förhindra motorskador och blir då endast grundladdtryck, tills du stänger av och startar motorn igen!

Hur mkt laddar den när du drar fullt ut på 3an, innan den stryps ?
Några andra problem som du märkt av ? Svajigt laddtryck ? Onormalt högt laddtryck ? Går motorn bra annars ?

Antar att den har fungerat bra tidigare med samma setup? Eller har du gjort något med motorn i samband med att problemen började ?

Bara att börja felsöka! smile

Börja med att leta efter läckage på vakuumslangar och tryckslangar och insugspackning osv.
Kolla även om det finns några felkoder.

Kan även vara fel på magnetventilen eller styrboxen, eller signalen mellan dom eller någon givare som ger fel värden till boxen så den stryper magnetventilen.

Kan även vara problem med bränslet, så den får för lite bränsle när du drar på och börjar spika och därmed stryps laddtrycket av boxen.

Senast redigerat av Louksor (21 april 2013)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
billyb
21 april 2013 · 8 Inlägg

den laddar väl runt 1 bar+-. laddtrycket är väl lite svajigt, de går upp och ner ibland när man gasar fullt. den typ laddar upp och sedan sänker ''typ''.

Saab 9-3 Aero "Griffin" (2004)
Saab 9-3 Aero Griffin "2012 an" (2012)
Louksor
21 april 2013 · 1 915 Inlägg

Ok, har det varit svajigt förr ?
Svajigt laddtryck kan bero på läckage eller dålig wastegate.

billyb skrev:
den laddar väl runt 1 bar+-. laddtrycket är väl lite svajigt, de går upp och ner ibland när man gasar fullt. den typ laddar upp och sedan sänker ''typ''.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
billyb
22 april 2013 · 8 Inlägg

har inte tänkt på det faktiskt så antagligen inte så som det är nu..

Saab 9-3 Aero Griffin "2012 an" (2012)
Saab 9-3 Aero "Griffin" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang