2320
Sök

Körkortsråd: C eller CE

847 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#1
Går lite i karriärsbytar tankar. Skulle behöva lite tips o råd om att ta körkort för lastbil. Mina funderingar går åt att bara ta C kort nu i första hand för att om några år kanske satsa på CE när jag skaffat mig erfarenhet på lastbil utan släp. Skulle vilja börja köra lastväxlare så man har flera olika möjligheter vad det gäller last.

Nån som tagit C nyligen som kan dela med sig av sina erfarenheter?? Krångligt att ta? Kostnader?


Avstängd
10 388 Inlägg
23 april 2013
#2
mr_green skrev:
Går lite i karriärsbytar tankar. Skulle behöva lite tips o råd om att ta körkort för lastbil. Mina funderingar går åt att bara ta C kort nu i första hand för att om några år kanske satsa på CE när jag skaffat mig erfarenhet på lastbil utan släp. Skulle vilja börja köra lastväxlare så man har flera olika möjligheter vad det gäller last.

Nån som tagit C nyligen som kan dela med sig av sina erfarenheter?? Krångligt att ta? Kostnader?

Är det inte galet dumt att ta C nu, och sen om några år ta om det (C-"delen") och lägga på E?

Tycker ju jag åtminstone

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

847 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
mr_green skrev:
Går lite i karriärsbytar tankar. Skulle behöva lite tips o råd om att ta körkort för lastbil. Mina funderingar går åt att bara ta C kort nu i första hand för att om några år kanske satsa på CE när jag skaffat mig erfarenhet på lastbil utan släp. Skulle vilja börja köra lastväxlare så man har flera olika möjligheter vad det gäller last.

Nån som tagit C nyligen som kan dela med sig av sina erfarenheter?? Krångligt att ta? Kostnader?

Är det inte galet dumt att ta C nu, och sen om några år ta om det (C-"delen") och lägga på E?

Tycker ju jag åtminstone

Jo jag är väl själv inne på samma sak. Det jag tänker är att gå från helt novis till att försöka ta kort för ekipage på 24 meter kan bli rejält långdraget o krångligt. Men om jag tar för lastbil utan släp och sen kör några år så har jag en erfarenhet av stora fordon och därav lättare att ta CE.


Avstängd
10 388 Inlägg
23 april 2013
#4
mr_green skrev:
it_mutt skrev:
mr_green skrev:
Går lite i karriärsbytar tankar. Skulle behöva lite tips o råd om att ta körkort för lastbil. Mina funderingar går åt att bara ta C kort nu i första hand för att om några år kanske satsa på CE när jag skaffat mig erfarenhet på lastbil utan släp. Skulle vilja börja köra lastväxlare så man har flera olika möjligheter vad det gäller last.

Nån som tagit C nyligen som kan dela med sig av sina erfarenheter?? Krångligt att ta? Kostnader?

Är det inte galet dumt att ta C nu, och sen om några år ta om det (C-"delen") och lägga på E?

Tycker ju jag åtminstone

Jo jag är väl själv inne på samma sak. Det jag tänker är att gå från helt novis till att försöka ta kort för ekipage på 24 meter kan bli rejält långdraget o krångligt. Men om jag tar för lastbil utan släp och sen kör några år så har jag en erfarenhet av stora fordon och därav lättare att ta CE.

Ja jo, det ligger givetvis något i det också. Hade väl mer tid och kostnad i tankarna, iom att det inte är som på bil där man "bara" tar "E"-delen, så är det ju inget som görs på någon dag.

men visst, jag förstår vad du menar.

Kör inte själv, men vad jag förstått genom min far, vänner och bekanta osv som gör, så är det inte direkt så att åkarna kastar sig över folk utan "CE", även om det körs väldigt lite med släp. Vilket man också kan förstå, för anställer de någon med "bara C", så försvinner ju möjligheten att kunna sätta denna på att köra släp

Sen om det är samma om man siktar på att köra lastväxlare vet jag inte, men, man skulle väl kunna anta att det är någorlunda samma tankar där.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

* Voff voff *
10 583 Inlägg
23 april 2013
#5
it_mutt skrev:
mr_green skrev:
it_mutt skrev:

Är det inte galet dumt att ta C nu, och sen om några år ta om det (C-"delen") och lägga på E?

Tycker ju jag åtminstone

Jo jag är väl själv inne på samma sak. Det jag tänker är att gå från helt novis till att försöka ta kort för ekipage på 24 meter kan bli rejält långdraget o krångligt. Men om jag tar för lastbil utan släp och sen kör några år så har jag en erfarenhet av stora fordon och därav lättare att ta CE.

Ja jo, det ligger givetvis något i det också. Hade väl mer tid och kostnad i tankarna, iom att det inte är som på bil där man "bara" tar "E"-delen, så är det ju inget som görs på någon dag.

Hur menar du där? Han måste ju inte ta om C-kortet bara för att ta CE. E-delen är ju en egen behörighet oavsett om det är BE, CE eller DE som tas. Eller missförstår jag dig?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

408 Inlägg
23 april 2013
#6
mr_green skrev:
it_mutt skrev:
mr_green skrev:
Går lite i karriärsbytar tankar. Skulle behöva lite tips o råd om att ta körkort för lastbil. Mina funderingar går åt att bara ta C kort nu i första hand för att om några år kanske satsa på CE när jag skaffat mig erfarenhet på lastbil utan släp. Skulle vilja börja köra lastväxlare så man har flera olika möjligheter vad det gäller last.

Nån som tagit C nyligen som kan dela med sig av sina erfarenheter?? Krångligt att ta? Kostnader?

Är det inte galet dumt att ta C nu, och sen om några år ta om det (C-"delen") och lägga på E?

Tycker ju jag åtminstone

Jo jag är väl själv inne på samma sak. Det jag tänker är att gå från helt novis till att försöka ta kort för ekipage på 24 meter kan bli rejält långdraget o krångligt. Men om jag tar för lastbil utan släp och sen kör några år så har jag en erfarenhet av stora fordon och därav lättare att ta CE.

har en tjejkompis som tog CE nyligen, från att inte kunna ett skit till att ha det idag, visst hon kuggade en gång på teorin men allt annat var enkelt att komma ihåg sade hon.

om vi säger såhär, hon är inte direkt den brightaste att å ha göra med.
Vilket får mig att tro att du kanske kan klara det ändå ? smile ta CE fasiken
Senast redigerat av pompe90 (23 april 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

Avstängd
10 388 Inlägg
23 april 2013
#7
Brådhis skrev:
it_mutt skrev:
mr_green skrev:
Jo jag är väl själv inne på samma sak. Det jag tänker är att gå från helt novis till att försöka ta kort för ekipage på 24 meter kan bli rejält långdraget o krångligt. Men om jag tar för lastbil utan släp och sen kör några år så har jag en erfarenhet av stora fordon och därav lättare att ta CE.

Ja jo, det ligger givetvis något i det också. Hade väl mer tid och kostnad i tankarna, iom att det inte är som på bil där man "bara" tar "E"-delen, så är det ju inget som görs på någon dag.

Hur menar du där? Han måste ju inte ta om C-kortet bara för att ta CE. E-delen är ju en egen behörighet oavsett om det är BE, CE eller DE som tas. Eller missförstår jag dig?

//Brådhis

Mnjaäaea, det gjorde du, fast med all rätt, fingrar och hjärna tycker inte helt samma idag. Återkommer efter lite sömn med en mer begriplig formulering (påbörjade en, men den insåg t.o.m. jag att den blev obegriplig även den tongue )

- - Edit - -

Mindre förklarat och trots det relativt begripligt. Ja, du tar bara "e"-delen, men det är ju inte så att vare sig teoriprov eller körprovet bara och enbart handlar om det. Du kan ju bli kuggad för att du gör en miss i "C"-delen. Hänger du med då på hur jag menar?

Och med "miss" menar jag då; att du kör så som man kör, och inte så som man "ska" (teori och verklighet fungerar ju trots allt åtminstone lite olika)
Senast redigerat av it_mutt (23 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

* Voff voff *
10 583 Inlägg
23 april 2013
#8
it_mutt skrev:
Brådhis skrev:
it_mutt skrev:

Ja jo, det ligger givetvis något i det också. Hade väl mer tid och kostnad i tankarna, iom att det inte är som på bil där man "bara" tar "E"-delen, så är det ju inget som görs på någon dag.

Hur menar du där? Han måste ju inte ta om C-kortet bara för att ta CE. E-delen är ju en egen behörighet oavsett om det är BE, CE eller DE som tas. Eller missförstår jag dig?

//Brådhis

Mnjaäaea, det gjorde du, fast med all rätt, fingrar och hjärna tycker inte helt samma idag. Återkommer efter lite sömn med en mer begriplig formulering (påbörjade en, men den insåg t.o.m. jag att den blev obegriplig även den tongue )

- - Edit - -

Mindre förklarat och trots det relativt begripligt. Ja, du tar bara "e"-delen, men det är ju inte så att vare sig teoriprov eller körprovet bara och enbart handlar om det. Du kan ju bli kuggad för att du gör en miss i "C"-delen. Hänger du med då på hur jag menar?

Och med "miss" menar jag då; att du kör så som man kör, och inte så som man "ska" (teori och verklighet fungerar ju trots allt åtminstone lite olika)

Då är vi överens! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Avstängd
10 388 Inlägg
23 april 2013
#9
Brådhis skrev:
it_mutt skrev:
Brådhis skrev:

Hur menar du där? Han måste ju inte ta om C-kortet bara för att ta CE. E-delen är ju en egen behörighet oavsett om det är BE, CE eller DE som tas. Eller missförstår jag dig?

//Brådhis

Mnjaäaea, det gjorde du, fast med all rätt, fingrar och hjärna tycker inte helt samma idag. Återkommer efter lite sömn med en mer begriplig formulering (påbörjade en, men den insåg t.o.m. jag att den blev obegriplig även den tongue )

- - Edit - -

Mindre förklarat och trots det relativt begripligt. Ja, du tar bara "e"-delen, men det är ju inte så att vare sig teoriprov eller körprovet bara och enbart handlar om det. Du kan ju bli kuggad för att du gör en miss i "C"-delen. Hänger du med då på hur jag menar?

Och med "miss" menar jag då; att du kör så som man kör, och inte så som man "ska" (teori och verklighet fungerar ju trots allt åtminstone lite olika)

Då är vi överens! smile

//Brådhis

Gott gott, då behöver jag inte lägga mig riktigt än alltså tongue wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Lastbilschaffis
40 Inlägg
23 april 2013
#10
Ska du köra lastväxlare är CE direkt att rekomendera, då även den marknaden är pressad idag.
Inte många åkerier som kör med endast en burk i taget, utan det ska vara 2 till på ett släp, så där blir CE ett mera måste.

Ta med 3 tomma burkar, byta burk på första stället, åka vidare för att byta de andra 2.
Tänk på vad soppa plus körtid det skulle gå åt för att göra samma körning utan släp.

Allt under 4 liter är startmotorer

Yrkeschaufför
165 Inlägg
23 april 2013
#11
Jag tog båda för två år sedan ungefär. Du borde satsa på att ta båda samtidigt, då har du teorin färsk i huvudet och behöver inte plugga en andra gång. Sen kör du som körskolläraren vill att du ska köra, kör du själv i några år utvecklar du garanterat en egen körstil, och då kan de bli svårare att avvänja den så du kör som körläraren vill igen. Tänker på typ spegelrutiner hålla ratten rätt, sitta rätt osv osv.

Det är nog lättare att få jobb med CE dessutom, som andra säger. Du kanske bara kör bil men så kommer det en dag då någon är sjuk eller liknande då kan din arbetsgivare sätta dig med släpet istället för att behöva jaga folk eller ta in bemanning.

Så kör båda direkt så är skiten klar sen! smile


847 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#12
Får nog bli CE direkt då. Tycker det ser så sjukt stort ut att köra med släp. Lär ju ryka ett par rödljus för mig i början hehe. Enda fördelen jag har är att jag är utbildad skogsarbetare så jag har ju kört skotare.. Dock var det 97 ;-(


Yrkeschaufför
165 Inlägg
23 april 2013
#13
Men du kommer i vilket fall ta klart C kortet innan du börjar med släpet så det är inte så farligt som man tror, ända skillnaden är att du behöver ta ut svängarna lite extra wink Sen är det ju att lära sig backa som kan ge en ordentligt mycket huvudvärk big_smile


269 Inlägg
23 april 2013
#14
Ska du sikta på chafförsjobb så ska du ta CE direkt, det du kan få med C är väl typ limpraggare eller distributions körning inne i stan, och det blir man fan inte så glad över, kör på ett CE kort och sök det du vill syssla med...

Mopar or no car:)

847 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#15
Svärfar har ju maskintransport. Så där finns det 3 st trailers. Vet dock inte riktigt om han är helt överens med att ta in en färsking.


carzy
461 Inlägg
23 april 2013
#16
Tog C förra veckan, började med CE dagen efter, och skulle absolut inte bara ta C då det somsagt är väldigt få åkare som vill ha folk med C bara.

Inget svårt o köra med släp, bara att man tänker till lite innan man börjar svänga.

Har du tänkt på YKBn också?

Team BSG

847 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#17
Mobeerg skrev:
Tog C förra veckan, började med CE dagen efter, och skulle absolut inte bara ta C då det somsagt är väldigt få åkare som vill ha folk med C bara.

Inget svårt o köra med släp, bara att man tänker till lite innan man börjar svänga.

Har du tänkt på YKBn också?

Okej. Har du kört intensivkurs eller hur har du tagit ditt kort? Hur mycket har ditt kostat?
Jo YKB har jag tänkt på oxå. Där e det ju 20000kr till som kommer gå.


carzy
461 Inlägg
23 april 2013
#18
mr_green skrev:
Mobeerg skrev:
Tog C förra veckan, började med CE dagen efter, och skulle absolut inte bara ta C då det somsagt är väldigt få åkare som vill ha folk med C bara.

Inget svårt o köra med släp, bara att man tänker till lite innan man börjar svänga.

Har du tänkt på YKBn också?

Okej. Har du kört intensivkurs eller hur har du tagit ditt kort? Hur mycket har ditt kostat?
Jo YKB har jag tänkt på oxå. Där e det ju 20000kr till som kommer gå.

Får Yrkesförarutbildning via AF, landar på 123 k men då är de jäkligt mycket körning å teori. 07.30 - 16.00 varje dag.

Men det är mest vanlig "B-Teori" , så mycket repetition från när man tog B kortet , lite om vikter osv som tillkommer.

Ja, utan Ykb blir man ju tämligen värdelös tyvärr. 140 timmar teori och 10 timmar körning, så det tar ju en stund..

Team BSG

847 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#19
Ooh helvete så dyrt. Jag har kollat runt på lite bilskolor här i Karlstad och sett intensivkurser på cirka 20k. Min plan var 20k på YKB, 20k på intensivkurs och ytterliggare på 10k på extra körlektioner.


carzy
461 Inlägg
23 april 2013
#20
mr_green skrev:
Ooh helvete så dyrt. Jag har kollat runt på lite bilskolor här i Karlstad och sett intensivkurser på cirka 20k. Min plan var 20k på YKB, 20k på intensivkurs och ytterliggare på 10k på extra körlektioner.

Jo, men då är vi ju där heltid o får hjälp o massa körningar! Sen tar dom väl inte ut de minsta beloppen eftersom arbetsförmedlingen betalar wink

Så det säkerligen o hitta för billigare peng!

Det lättaste är ju att ringa och kolla på lite utbildningar runt din hemort!

Team BSG


Sök