2260
Sök

Trycker ut växellådsolja genom påfyllningsröret

41 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
Vår Cheva trycker ut olja genom påfyllningsröret från automatlådan. Det är en 350 låda med ganska nybytt olja och filter.

Någon som har råkat ut för något liknande?

/Desperat

77 Inlägg
26 april 2013
En felaktig olja skulle kunna generera överhettning vilket ger ett övertryck och då trycker den ut det på enklaste stället.

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29

158 Inlägg
26 april 2013
min trycker ut ibland genom avluftningen, dom jag pratat med tror det är oljan. vilken kör du med`?
så jag ska byta från redline till castrol

77 Inlägg
26 april 2013
EXAKT samam fenomen hade jag i min diff när jag körde fel olja (som dock hade rättklassning) efter byte till rätt Castrololja hade jag aldrig problem.

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29

41 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
Vi kör med Castrol Dextron II (ATF). Kan det vara fel?

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
26 april 2013
Susjonsan skrev:
Vår Cheva trycker ut olja genom påfyllningsröret från automatlådan. Det är en 350 låda med ganska nybytt olja och filter.

/Desperat

rätt fyllmängd? tänk på att när man bytar att man inte slår in totalmängd dvs helttom låda
en låda blir aldrig helt tom när man "servar" den

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

158 Inlägg
27 april 2013
valle22 skrev:
Susjonsan skrev:

/Desperat

rätt fyllmängd? tänk på att när man bytar att man inte slår in totalmängd dvs helttom låda
en låda blir aldrig helt tom när man "servar" den

finns de ingen nivåplugg på chevan då? när de rinner ut genom den så har man rätt mängd.

77 Inlägg
27 april 2013
pecis!  så ett tips är att leta upp den och öppna upp, rinner det ut så låt det rinna tills det övergår till ett droppande då kan man stänga igen. Se nu bara till att det inte är typ "bottenpluggen" så lådan töms på olja :-)

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29

509 Inlägg
27 april 2013
Finns nog ingen nivå eller botten plugg på den.Hur mycket olja fyllde ni på? Tryckte den ur sig olja innan ni bytte?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 april 2013
Finns inga nivåpluggar i en automatlåda...

Nivån i lådan ska kollas med lådan varmkörd, växeln i P eller N och motorn på tomgång.

Sen så brukar det ju användas dexron 3, har jag alltid kört med i mina lådor utan problem. (agrol och mobil)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

41 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
Vi fyllde på till max strecket men problemet är att vi kört ett helt år (dock inte mer än 100 mil) utan att det hänt något från det att vi bytte sist. Vi ska i alla fall byta olja och filter igen i dag och hoppas på att det går bättre.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 april 2013
Var den nya olja samma som den gamla? Vet att t.ex vissa hydrauloljor inte tål att man blandar syntet och mineral. Då kan dom börja skumma. Kan ju vara nåt liknande som hänt för er.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

158 Inlägg
27 april 2013
prova byt olja, jag körde med märket redline i några år och när jag bytte sist så började den trycka ut genom avluftningen, lådan gick som den skulle men så fick jag höra från några i england att dom hade haft samma problem och det var oljan att det hade blivit dåliga batcher från redline.. kan ju hänt samma med er olja.
rekomenderar att byta märke å inte köpa från samma ställe å samma märke för dom kan med vara dåliga.
Senast redigerat av Ajfa (27 april 2013)

Sök