2394
Sök

Kluckande ljud från volvon

11 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
Tja!

Har en gammal v40 som stått hela vintern orörd, startade upp bilen idag med hjälp från en annan och tog en sväng.
Nu får jag ett "kluckande" ljud någonstans ifrån under bilen, fanns inte där innan vintern så något måste sitta fast lr dylikt? Någon som kan veta vad detta problem kan vara?
Mvh

11 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
Ingen som har en aning? Är själv helt kass på bilarn hmm Men ju snabbare jag kör med bilen desto snabbar låter kluckandet/klonkandet precis som när man fått en pinne mellan ekrarna på cykeln som barn smile

526 Inlägg
27 april 2013
bromsar som fastnat? en av upphängningarna till ljuddämparsystemet? En fälg inte ordentligt åtdragen?

11 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
TyraX skrev:
bromsar som fastnat? en av upphängningarna till ljuddämparsystemet? En fälg inte ordentligt åtdragen?

Tack för svar, hur ska jag gå tillväga för att få reda på rätt fel? Upp med bilen på domkraft och dra åt däcken? Men hur ser jag om bromsarna ligger på? Kan vara risk för att dom gör detta då bromsarna verkar legat på hela vintern hmm

514 Inlägg
27 april 2013
De är inte så att dräneringshålen på sparklådorna är igentäppta så de står vatten i dom? Blev så på min 164 en gång och de kluckande när man körde.

11 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
volvochefen skrev:
De är inte så att dräneringshålen på sparklådorna är igentäppta så de står vatten i dom? Blev så på min 164 en gång och de kluckande när man körde.

kluckande kanske var ett dåligt ordval av mig, det låter inte som vatten : ) men det "slår" lr vad man ska säga varje gång hjulet har roterat, körde bara på en 50/kmh väg o det lät ganska bra. Skulle inte vilja veta hur det låter på motorvägen.

792 Inlägg
27 april 2013
Drivknutarna? Lät liknande som du beskriver för mig (fast i drivaxlarna då min är bakhjuls), ett klonkande ljud i ökande takt. Visade sig att det var ena drivaxeln som på något vänster hamnat i Oled, hissade upp bilen och kännde lite, sen när den var ner hissad så var problemet borta. Jätte konstigt :S

11 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
J3n5 skrev:
Drivknutarna? Lät liknande som du beskriver för mig (fast i drivaxlarna då min är bakhjuls), ett klonkande ljud i ökande takt. Visade sig att det var ena drivaxeln som på något vänster hamnat i Oled, hissade upp bilen och kännde lite, sen när den var ner hissad så var problemet borta. Jätte konstigt :S

hmm ja kanske, men jag fick för mig att drivkuntarna mer låter när man svänger än bara köra normalt, kan dock vara helt ute och cykla här smile

792 Inlägg
27 april 2013
revolv skrev:
J3n5 skrev:

hmm ja kanske, men jag fick för mig att drivkuntarna mer låter när man svänger än bara köra normalt, kan dock vara helt ute och cykla här smile

Visst är det så. Speciellt på framhjulsdrivna. Försök ha någon att köra så kan du hänga huvudet utanför rutan och lyssna eller öppna dörren och lyssna. Försök lokalisera vars det kommer ifrån

11 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
J3n5 skrev:
revolv skrev:
J3n5 skrev:

Visst är det så. Speciellt på framhjulsdrivna. Försök ha någon att köra så kan du hänga huvudet utanför rutan och lyssna eller öppna dörren och lyssna. Försök lokalisera vars det kommer ifrån

Tack, detta ska jag försöka få gjort i morgon, hör av mig i morgon när jag då jag hoppas jag lokaliserat ljudet : )

Sök