2504
Sök

Nissan 350z, vindrutetorkare ur funktion

240 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#1
Upptäckte nyligen att vindrutetorkarna inte funkar på min Nissan 350z. Vrider om vredet och inget händer, de ligger platt och stilla helt enkelt.

Någon som vet på rak arm vilken säkring som styr dessa, och om den sitter bland säkringarna i kupén eller bland säkringarna i motorrummet? Kund inte hitta nånting angivet alls om säkring för vindrutetorkare bland förteckningen över säkringar. Alla säkringar i motorrummet är testade och de är hela.

Funktionen att spruta spolarvätska är även den "halvtrasig". Det sipprar lite vätska när man ska spola men det är inget tryck i det liksom.

Har det att göra med nån elmotor, och vart kan jag hitta den i så fall? Kan det vara samma funktion som styr vindrutetorkarna som styr spolarvätskans "sprut"? SOm jag skriver i min andra tråd, nyligen påbörjad, så är troligtvis något vajsing med BCM-boxen (body control module). Kan denna även kontrollera vindrutetorkarna kanske?

Mvh Markus


1 365 Inlägg
30 april 2013
#2
Vindrutetorkarna styrs av elmotorer som oftast är belägna under vindrutetorkarna (under plasten), dessa kan naturligtvis gå sönder också

Vindrutespolningen har en elpump som sitter i påfyllningskärlet för spolarvätska.


MPv6 skrev:
Upptäckte nyligen att vindrutetorkarna inte funkar på min Nissan 350z. Vrider om vredet och inget händer, de ligger platt och stilla helt enkelt.

Någon som vet på rak arm vilken säkring som styr dessa, och om den sitter bland säkringarna i kupén eller bland säkringarna i motorrummet? Kund inte hitta nånting angivet alls om säkring för vindrutetorkare bland förteckningen över säkringar. Alla säkringar i motorrummet är testade och de är hela.

Funktionen att spruta spolarvätska är även den "halvtrasig". Det sipprar lite vätska när man ska spola men det är inget tryck i det liksom.

Har det att göra med nån elmotor, och vart kan jag hitta den i så fall? Kan det vara samma funktion som styr vindrutetorkarna som styr spolarvätskans "sprut"? SOm jag skriver i min andra tråd, nyligen påbörjad, så är troligtvis något vajsing med BCM-boxen (body control module). Kan denna även kontrollera vindrutetorkarna kanske?

Mvh Markus


240 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#3
Ja jag misstänkte det. Svårt att byta såna? Är det en motor per torkarblad eller drivs båda med samma? Såg att det fanns såna på bildelsbasen och fbt-parts för 750-1000 spänn.


1 365 Inlägg
30 april 2013
#4
De brukar drivas av samma. nä det brukar inte vara några större konstigheter. Du får ju antagligen skruva bort några plastkåpor.





MPv6 skrev:
Ja jag misstänkte det. Svårt att byta såna? Är det en motor per torkarblad eller drivs båda med samma? Såg att det fanns såna på bildelsbasen och fbt-parts för 750-1000 spänn.


197 Inlägg
30 april 2013
#5
Torkaremotorn drivs genom 6st säkringar och 2st relä, du kan även ta bort kontakten från själva torkaremotorn och testa själv med 12V från batteriet om du misstänkar att motorn är trasigt.

Ström passar först genom 40 A fusible link (märkt "F"), genom IPDM 20A säkring 74 till torkaremotorrelä  och genom IPDM 15A säkring 73.

Med bilmotorn på gång kommer ström till torkaremotorrelä genom 10A säkring No.1 i säkringsblocket och IPDM 10A säkring No.80   till torkaremotorrelä samt till torkaremotorhöghastighetsrelä  genom IPDM  10A säkring No.87.

Och du, lär dig från andras misstag och skydda vindrutan innan du försöka ta bort torkarebladsarmen......  OK, lär dig från MINA misstag! OOPS!

IPDM = boxen i motorutrymmen fyllt med olika relä och säkringar.
Senast redigerat av AutoCool (30 april 2013)

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

fläskpannkaka
856 Inlägg
30 april 2013
#6
Hmmm... skumt fel. Låter knappast som det är motorer och pump utan mer ett elfel...

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas

198 Inlägg
30 april 2013
#7
Du tror inte att alla dina fel kan skyllas på problemet med BCM:en?

Jag menar att om torkare och ac och en massa andra funktioner lägger av på en gång borde kunna skyllas på samma fel.

Be dom som kopplade om till kombit att koppla ur detta igen.

Kanske allt börjar fungera då?


240 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
#8
Hela storyn bakom funktionerna som la av är att jag den 17 april körde bilen från Örebro till Uppsala för en genomgång och mappning på PBZ.

På väg till Uppsala började det dugga lite smått och det var då jag märkte att vindrutetorkarna inte funkade. Dessa funkade fint i höstas då jag körde bilen. Sen har den stått i kallgarage över vintern och nu i mitten av april var första gången jag testade vindrutetorkarna sen i höstas.

Då, på väg TILL Uppsala så funkade fortfarande klickljudet vid blinkers, ljusen vid fötterna, varningssignalerna om att lyset är på osv. När jag sen åkte FRÅN Uppsala i slutet av dagen så hade blinkersljudet och de andra grejerna lagt av.

Har snackat med killen som grejade med kablaget till mätarna under dagen och han ska kika på det då jag ska dit igen i slutet av maj. NÅNTING har ju bevisligen hänt med elektronik eller BCM eller nånting eftersom det var där nere vid pedalerna osm han var och grejade med el och kablar.

Under tiden tänkte jag testa själv med iOBD och en tillhörande app att kolla och se om man får några felkoder. Vindrutetorkarna och spolningen kan nog vara ett separat problem eftersom de inte funkade ens innan verkstadsbesöket. De senare problemen som har att göra med lite diverse ljud- och ljusfunktioner gissar jag har att göra med BCM.



Sök