3229
Sök

Sänka en V70R awd

860 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
skulle vilja sänka ner min V70R awd lite... men kollat runt o inga stötdämpare o fjädrar passar till AWD.... hur gör man för o sänka bilen lite??? vill inte kapa fjädrarna o sånt... polaren har satt på sänk fjädrar på sin men den blir hög i röven iaf efter ett tag eftersom han har nivåmatik dämpare bak.... så hur gör man?

Budbilsglidare
228 Inlägg
1 maj 2013
Lossa dämparen i underkant o byt till längre bult, så långa extra som du vill sänka bilen o sätter hylsor mellan dämparen o länkarmen.

Kort o gott flytta ner dämparen i underkant smile
Senast redigerat av Mikael i norrk (1 maj 2013)

860 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
okej.... jag låter säkert helt körd o dum i huvudet nu.... men finns det inte bara ett  fässte att sätta dämparen i på länkarmen???? skulle behöva nån som visar på bilder lite lr visar på min bil....  låter så lätt när andra säger det till en men inte när man själv ska göra det.... mvh

257 Inlägg
1 maj 2013
Sänkfjädrar och byt till vanliga dämpare. Tada problemet löst och behöver inte krångla med att sätta längre bultar och krabba. Jag hade ju nivåmatic dämpare på min och det spelade ingen roll hur mkt jag kapade fjädrarna så var den fortfarande lika hög. Bytte till gula Monroe dämpare och vips så blev den så låg som jag ville.

Just livin' life - VIP Style
315 Inlägg
1 maj 2013
Coilovers fram, och sänkfjädrar + dämpare bak, wollah problem saulved och bilen på backen. Nivomatic är rena skiten ändå, så lika bra att ta bort asen. smile

- Jimmy.

Just live life - VIP Style.

12 Inlägg
2 maj 2013
byt dämpare bak till vanliga och på med sänkfjädrar smile

Forummoderator
26 339 Inlägg
2 maj 2013
JM-Racing skrev:
Coilovers fram, och sänkfjädrar + dämpare bak, wollah problem saulved och bilen på backen. Nivomatic är rena skiten ändå, så lika bra att ta bort asen. smile

- Jimmy.

Jag tycker det är jävligt praktiskt och mycket väl fungerande jag..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Just livin' life - VIP Style
315 Inlägg
2 maj 2013
Mack skrev:
JM-Racing skrev:

- Jimmy.

Inte om du vill sänka bilen och köra riktigt? wink En hög bil är en ful bil.

- Jimmy.

Just live life - VIP Style.

429 Inlägg
2 maj 2013
Du har ställt min fråga! wink skulle jag kunna köpa vilken sänkningssats som helst ( till en utan awd ) om jag inte bryr mig om nivåmatic eller hur fungerar det?

Forummoderator
26 339 Inlägg
2 maj 2013
JM-Racing skrev:
Mack skrev:
JM-Racing skrev:

- Jimmy.

- Jimmy.

Tur alla ha olika åsikter..

257 Inlägg
2 maj 2013
Swemil93 skrev:
Du har ställt min fråga! wink skulle jag kunna köpa vilken sänkningssats som helst ( till en utan awd ) om jag inte bryr mig om nivåmatic eller hur fungerar det?

Du kan köpa vilken sänkningssats som. Ingen skillnad på dom. Kan hända att du får byta toplagringarna till dämparna bak när du sätter dit vanliga. Inland har nivåmaticdämparna andra toplagringar

860 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
okej.... för alla sänknings sattser man kollar på typ på vparts.se står det att dom inte passar till AWD o så... man vill ha bilen lite lägre i röven iaf... fram är den rätt låg redan....

Forummoderator
26 339 Inlägg
3 maj 2013
mikael_86 skrev:
okej.... för alla sänknings sattser man kollar på typ på vparts.se står det att dom inte passar till AWD o så... man vill ha bilen lite lägre i röven iaf... fram är den rätt låg redan....

Då handlar man härifrån:www.chassit.se

Har gjort det själv till min AWD och är väldigt nöjd med både kundbemötande och de delar som blev köpta.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
3 maj 2013
zyd skrev:
Swemil93 skrev:

Du kan köpa vilken sänkningssats som. Ingen skillnad på dom. Kan hända att du får byta toplagringarna till dämparna bak när du sätter dit vanliga. Inland har nivåmaticdämparna andra toplagringar

Nej, AWD har en annan bakvagn än FWD. Sänksatsen bör vara till just en AWD.

Övre stötdämparfästet skiljer mellan Nivomat och vanlig.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (3 maj 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

257 Inlägg
3 maj 2013
Brådhis skrev:
zyd skrev:
Swemil93 skrev:

Nej, AWD har en annan bakvagn än FWD. Sänksatsen bör vara till just en AWD.

Övre stötdämparfästet skiljer mellan Nivomat och vanlig.

//Brådhis

Det är olika från bil och bil. Dom måste ha varit fulla när dom gjorde det där för jag köpte nya dämpare och toplagringar till min V70 just för att alla sa att det var olika toplagringar. När jag plockar isär det konstaterar jag att det var samma. Vet inte om det bara är placeringen av dämparna och fjädrarna som skiljer Mellan fwd och awd.

234 Inlägg
3 maj 2013
Vart har ni hittat Vanliga dämpare som ersätter Nivomaterna och passar bolt-on på en AWD? Själv fick jag modifiera ett par dämpare från en vanlig 850/v70 p.g.a nedre fästet inte är samma. Sen är det som  Brådhis skriver, det är inte samma fjädrar till Awd som Fwd i bak.

Mvh// Mattias

Budbilsglidare
228 Inlägg
3 maj 2013
mikael_86 skrev:
okej.... jag låter säkert helt körd o dum i huvudet nu.... men finns det inte bara ett  fässte att sätta dämparen i på länkarmen???? skulle behöva nån som visar på bilder lite lr visar på min bil....  låter så lätt när andra säger det till en men inte när man själv ska göra det.... mvh

Kan fixa bild nästa gång ja är i garaget som visar hur ja gjorde på den silvriga..
Skönt o åka lågt o ha kvar nivåmaten smile

Budbilsglidare
228 Inlägg
3 maj 2013
zyd skrev:
Sänkfjädrar och byt till vanliga dämpare. Tada problemet löst och behöver inte krångla med att sätta längre bultar och krabba. Jag hade ju nivåmatic dämpare på min och det spelade ingen roll hur mkt jag kapade fjädrarna så var den fortfarande lika hög. Bytte till gula Monroe dämpare och vips så blev den så låg som jag ville.

Ett välbeprovat sätt o få en awd låg..
Så klart att du inte kan tro att bilen blir lägre med sänkfjädrar om det sitter nivåmat på.
Det är ju dämparen som bestämmer höjden på bilen..

Budbilsglidare
228 Inlägg
3 maj 2013
JM-Racing skrev:
Mack skrev:
JM-Racing skrev:

- Jimmy.

- Jimmy.

Går o åka lågt med nivåmat.. Kolla min silvriga smile

860 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
ja din silvriga är redigt låg o härlig... de e så jag vill ha min med.... och ja hittar fan inte nån stanns där de finns sänknings kitt till AWD... om de inte ska kosta 15-20.000 så

Sök