3504
Sök

Problem 945 tdic orkeslös

5 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
Hej har problem med min d24 den har blivit seg startad och ryker vitt på tomgång och det luktar ren diesel av avgaserna och händer inget när den börjar ladda ? Laddar 1,5bar
Topp packningen är hel och pumpen står rätt.
Förställde även pumpen men den reagera inte när jag vred pumpen
Och motorn går fint och har bra komp kanske knackar lite hårdare
Även testat plugga vacum slangarna vid pumpen.

Hoppas någon vet vad det kan vara misstänker att det är nått med pumpen.?

Sothora <3
1 201 Inlägg
1 maj 2013
Hur vet du att pumpen står rätt?

Bildemonterare samt egen verkstad. !

5 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
Nolla motorn och såg då att de stämde med markeringarna
De är väll isf å göra fin inställningen med klocka
Men den borde ju inte va så här tycker jag ?

6 Inlägg
2 maj 2013
har du ladd mätaren före eller efter ic? kan vara icn som är åter kletad oxå

men om den röker vitt tyder det på att den blandar olja och vatten, då kan dom börja röka vitt, hände med min en gammal 740TD, där var det packningen som gav upp, just mellan olje och vatten kanal

Äger volvo 940 TDic
Har ägt: volvo 740TD x3 volkswagen golf VR6, Nissan maxima 3.0, Nissan sunny 1.5GL, Mazda 323, Audi 80 2.0E

Sothora <3
1 201 Inlägg
2 maj 2013
Ja endera har du fel pumptiming som läre göras med indikatorklocka, eller så är packningen blåst. ALT. spricka i toppen

Bildemonterare samt egen verkstad. !

5 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
Men om topp packningen gått bör väll inte avgaserna lukta ren diesel?
Får testa att ställa in mä klocka
Är ingen olja i vatten eller tvärtom drar ingen olja eller nått heller så känns mer som pumpen ?

5 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
Just de det känns som den motar hela tiden med

6 Inlägg
2 maj 2013
ja om den inte blandar vatten med olja eller viser versa då är packningen i skick, och oftast om toppen spricker så orkar dom inte ens starta (iaf inte min orkade) Dom kan lova men vägrar starta.

Äger volvo 940 TDic
Har ägt: volvo 740TD x3 volkswagen golf VR6, Nissan maxima 3.0, Nissan sunny 1.5GL, Mazda 323, Audi 80 2.0E

5 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
Okej men de roliga är att om man ställer ner pumpen till original så ryker de inte vitt då kommer inget :s
Och startar lätt och är lika slö

6 Inlägg
3 maj 2013
då är det nog troligtvis nåt pump element som gett upp eller håller på att ge upp skulle jag tro.

jag har själv inte vart med om att dom börjar röka vitt av bränsle blandingen, blått röker dom ju när motorn börjar bli slut, och svart då bränsle luft blandingen är fel, vitt är oftast som sagt att den blandar vatten och olja som slipper in i motorn (ses bra i vissa pulling bilar och äldre dieslar, mitt i allt väller det ut vit rök ur avgas röret och motorn tvär dör)

Hoppas du hittar felet iaf

Äger volvo 940 TDic

Sök