3393
Sök

Höga avgasvärden Evo 9

4 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
#1
besiktade bilen för en mån sen och fick jätte höga värden förutom lamba som va lågt.

va idag iväg och mappade bilen på e85 och åkte och testade avgasvärdena efter men va fortfarande höga.

testade då att köpa en ny 200 cells katt men har fortfarande kvar högt co 2500

vad kan detta bero på?


kan tillägga att jag har en nybyggd motor men högt komp, vassare kammar, osv men är mappade på 3000> till afr 14,7 = lambda 1.

har autronic sm4 som jag inte har någon lmm och lambdareglering är inte aktiv då den har en mapp att följa?


tacksam för svar då jag vill ut och gasa smile


7 275 Inlägg
3 maj 2013
#2
Vilket/vilka värden har du problem med i dagsläget och ligger dessa på?
Lambdareglering är alltid bra att ha.


4 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
#3
hade sist jag besiktade innan mappningen idag:
hc 380 co 4,4 co2500 5,0 lambda 0,98

efter mappning med ny katt
hc 70 co 0,1 co2500 9,8 lamda vet ej


Forummoderator
10 576 Inlägg
3 maj 2013
#4
EVO_Pierre skrev:
osv men är mappade på 3000> till afr 14,7 = lambda 1

afr 14.7på e85 blir lambda 1,47...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

866 Inlägg
3 maj 2013
#5
torpis skrev:
EVO_Pierre skrev:
osv men är mappade på 3000> till afr 14,7 = lambda 1

afr 14.7på e85 blir lambda 1,47...

AFR 1,47 på Labda 1 med e85 . Ska de väl vara ?
Hög CO går den för fett . Caten påvärkar HC värdet mest .Men CO på 9.8 måste den få för mycket sprit big_smile

665 Inlägg
4 maj 2013
#6
14,7 afr ska vara för 98 oktan/ v power. Tror det ska va annan afr för E85.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

7 275 Inlägg
4 maj 2013
#7
torpis skrev:
EVO_Pierre skrev:
osv men är mappade på 3000> till afr 14,7 = lambda 1

afr 14.7på e85 blir lambda 1,47...

Om man nu inte använder en bredbandslambda som är inställd att visa afr för bensin som dom flesta är wink
Det är ju fel men ändå rätt.


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 maj 2013
#8
sexy_d skrev:
14,7 afr ska vara för 98 oktan/ v power. Tror det ska va annan afr för E85.

Precis, alltid ca lambda 1 vid låg last och alltid ca lambda 0.8 vid hög last, men olika AFR beroende på bränsle.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

665 Inlägg
4 maj 2013
#9
torpis skrev:
sexy_d skrev:
14,7 afr ska vara för 98 oktan/ v power. Tror det ska va annan afr för E85.

Precis, alltid ca lambda 1 vid låg last och alltid ca lambda 0.8 vid hög last, men olika AFR beroende på bränsle.

Yeah Buddy smile

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

904 Inlägg
10 maj 2013
#10
Lambda 1 är samma för alla bränslen, AFR är olika..

Men men, försök å fixa så sprutet sköter lambda regleringen för de blir så mycket lättare. Sen så brukar de vara smart å köra med en original kat då sportkissarna inte förbränner lika bra. Jag hade ett helvete med min audi på besiktningen tills jag petade dit en original kat. Dom bränner en hel del mer oförbränt bränsle smile
Jag körde Nira utan lambda reglering.

De ska va gött å leva

755 Inlägg
10 maj 2013
#11
AFR ska väl liga på 10.8? om man kör e85, eller är jag helt ute och cyklar?

If you want to win, You mustn't loose.

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 maj 2013
#12
MSpader skrev:
AFR ska väl liga på 10.8? om man kör e85, eller är jag helt ute och cyklar?

Vid låg last ja

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

866 Inlägg
11 maj 2013
#13
tekniknissen1 skrev:
torpis skrev:
EVO_Pierre skrev:
osv men är mappade på 3000> till afr 14,7 = lambda 1

afr 14.7på e85 blir lambda 1,47...

AFR 1,47 på Labda 1 med e85 . Ska de väl vara ?
Hög CO går den för fett . Caten påvärkar HC värdet mest .Men CO på 9.8 måste den få för mycket sprit big_smile

Jag måste varit full eller hatt en jävla otur när jag tänkte här roll

41 Inlägg
11 maj 2013
#14
Sonden mätar Lambda hursom helst, och sen räknas det om till afr i displayen/sprutet, har du inte ställt om i sprutet/displayen att det är etanol så kommer den visa 14.7 vid lambda 1 oavsett vad du tankar.


168 Inlägg
11 maj 2013
#15
smäll bara dit originalkatten och varmkör ordentligt innan besiktningen så ska det nog lösa sig, besiktigade min evo 8 i måndags och hade 0 på alla värden förutom lamba som låg på 1.0 precis som det ska vara


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
28 maj 2013
#16
Jag brukar alltid helt avfärda att vi ska använda AFR som mätvärde här i europa. Jänkarna envisas med det.
Och man behöver ju räkna om afr på olika bränslen OCH olika bränslekvaliteér. Gäller även e85 som kan diffa med vinter och sommarblandning.

Lambda 1 är alltid lambda 1 vid optimal förbränning av bränslen, det är det hårdvardet som alla olika bredbandslambda alltid mäter i (exempelvis innovatives lc-1), det konverteras senare till AFR när man väljer vilket bränsle man ska köra.
(som Lunchman skrev,missade det)

Så, till fallet med bilen i fråga. Är kammarna såpass vassa att du får orolig tomgång (overlap) ?
Är ventilerna kollade så att det är ordentligt tätt ?
Inge tjyvluft till lambdan i downpipen (eller sidepipe för den delen, hihi) ?
Är sonden kallibrerad i fri luft nånting på sistonde ?



Sök