2171
Sök

Ber om hjälp om högtalarbyte i bmw e36 touring

222 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
#1
Tja

Har en BMW e36 touring -98 som jag gärna skulle vilja ha lite mer kläm ifrån högtalarna i. Har original nu (vad jag vet) och de suger verkligen, hör ju inte ett jävla piss med min ljuddämpare bak wink Det enda som är bytt är huvudenheten.

Min fråga är vad är det man ska byta? Har inte hur många pengar som helst att spendera..

Har hört att man kanske bara ska byta högtalarna fram? Någon som har erfarenhet av att byta bak på en touring? tror det är 4.5", inte helt säker.

Jag skulle gärna vilja ha mer bas eftersom det känns som att det är väldigt mycket diskant just nu, men vart fan ska man placera en baslåda och slutsteg? Vill ju fortfarande kunna fälla sätet och använda bilen som en kombi.

Tacksam för idéer och svar!

Mvh
André

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson

5 119 Inlägg
4 maj 2013
#2
jag föredrar att börja framifrån när ja bygger. ett bra framsystem i dämpade dörrar drivet på ett bra steg är beprövat och räcker långt för att höja både trycket och ljudets kvalite. stabil och bra montering är viktigt. sedan basen beror ju vad man är ute efter. har man inte enorma krav på pumpa massor med bas funkat ett fyrkanalsteg att driva framsystem och bas på. ett steg ja är nöjd med och själv använder är audison sr4 och tycker de funkar bra smile skulle kunna tänka mig det steget tillsammans med tex en gladen sqx 10a så får du en del utrymme över. sedan kan man byta till ett större monosteg vid ett senare tillfälle om man vill smile kör själv en gladen sqx 8a i mercan och är imponerad.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

709 Inlägg
4 maj 2013
#3
är 5,25er fram. "midbas" i kickpanelerna och diskant i dörrarna, bak i taket är nån typ 5" ellelr nåt skumt, liiite mindre än vanliga 5,25er, sjukt störigt.   

har placerat mina steg på sidan av bagaget, på panelerna som går att ta loss, lixom. P:  har en liten baslåda som inte tar för mycket plats.  men vill du ha helt rent är de väl en aktiv hjulbaljebas som gäller.


222 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
#4
mb_pucken skrev:
jag föredrar att börja framifrån när ja bygger. ett bra framsystem i dämpade dörrar drivet på ett bra steg är beprövat och räcker långt för att höja både trycket och ljudets kvalite. stabil och bra montering är viktigt. sedan basen beror ju vad man är ute efter. har man inte enorma krav på pumpa massor med bas funkat ett fyrkanalsteg att driva framsystem och bas på. ett steg ja är nöjd med och själv använder är audison sr4 och tycker de funkar bra smile skulle kunna tänka mig det steget tillsammans med tex en gladen sqx 10a så får du en del utrymme över. sedan kan man byta till ett större monosteg vid ett senare tillfälle om man vill smile kör själv en gladen sqx 8a i mercan och är imponerad.

Tack så mycket. Har inte tänkt mig något DUNKA-DUNKA, bara så att jag hr utöver ljuddämparen xD

XorcessX skrev:
är 5,25er fram. "midbas" i kickpanelerna och diskant i dörrarna, bak i taket är nån typ 5" ellelr nåt skumt, liiite mindre än vanliga 5,25er, sjukt störigt.   

har placerat mina steg på sidan av bagaget, på panelerna som går att ta loss, lixom. P:  har en liten baslåda som inte tar för mycket plats.  men vill du ha helt rent är de väl en aktiv hjulbaljebas som gäller.

Hade för mig bak var något konstigt, men kanske inte behöver byta ut dem då om fram är viktigast tongue

Har du någon bild på bagaget så man kan få se hur det kan se ut? smile

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson

709 Inlägg
4 maj 2013
#5
kan kanske ta en bild



Sök