940 turbo har ju 195(?) hk och tror att det är samma låda i 740 och 940 automat. Så om lådan klarar 195 hk original så borde den ju klara 20-30 extra hk till tycker jag.
En kompis köpte en 940 Turbo fd polisbil med 50K + på mätaren och det var inga problem med den lådan, gick allt att sladda med på både torrt och vått:)
Att b230ET inte skulle klara leverera 220 hk tvivlar jag dock på grove? Är väll ganska många som kör med 0.8-0.9 bars ladd och dom borde hamna runt 220 hk med det?
Sen så är den inte lika tålig och bra som FT/FK men så himla rutten är inte ET.
Hade det varit mina pengar så hade jag kört på 740 tic från 87 med automat. Inte lång tid innan den är skattebefriad nu:)
Då får du enligt mig most bang for the buck:)
Skulle jag sedan ha fel och motorn går åt helvette så är det ju inte så svårt att få tag på en ny motor eller växellåda för den delen.
7/940 med automat drar ju så mycket soppa och vanliga "volvoraggare" vill inte ha automat så automatbilar kastar väll folk nästan efter en:)
Polarens 940 polis kostade 3000 kr. Med trasig bensinpump iofs.
Men det är inte någon ide att stirra sig blind på 740 från 87 med ET motorn. Hittar du en bra 940 istället så kan du lika gärna chippa den och få samma eller bättre effekt.