2668
Sök

Volvo 740 tic trim

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
8 maj 2013
#41
Hur kommer det sig att du just ska ha en 740?

Jag har inget emot 740 turbos men iochmed automataren hade jag nog hellre kollat på någon annan bil än att lägga pengar på 740in..

~Andy~

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
8 maj 2013
#42
zemet skrev:
Du kan väll börja med att bara chippa och byta luftfilter och avgassystem så ska du ha en bit över 200 hk.
Kan du hitta något bättre beg avgasrör så bör du klara dig under 5000:- för 220 hk ungefär.

Och 220 hk borde din låda tåla också tycker jag men det är en ren speculation.

Om du kan hitta en TIC från 86-87 så slipper du allt tjafs om katalysator också så sparar du en del pengar och besvär med det.

en gammal turbo sparar inga pengar eftersom motorerna går åt som smör i solsken Et motorn med plingstakar är bara bra till en sak.. det är att ljus sätta vevhusmörkret..

och några 220hk får man inte ur en B230Ft/fk för då har turbon redan packat för sig
200hk är max på 13c sen ligger det bara och pumpar värme =/

Kör fort så hinner inget hända...

429 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#43
oki:-)
tänkte 740 för ja vill ha en bakhjulsdriven turbo bil som är rätt stadig i karossen:-)

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
8 maj 2013
#44
jocke-1991 skrev:
oki:-)
tänkte 740 för ja vill ha en bakhjulsdriven turbo bil som är rätt stadig i karossen:-)

en 740 är ju dock inte så stadig i karossen men ok tongue

Får jag ge dig ett bakhjulsdrivet förslag som passar bra med automat? är dock ingen volvo men den funkar lika bra för det och skulle antagligen kosta dig mycket mindre pengar än att krångla med 740ins automatlåda..

~Andy~

429 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#45
bara å komma med förslag:-P dock måste de va automat:-P

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
8 maj 2013
#46
jocke-1991 skrev:
bara å komma med förslag:-P dock måste de va automat:-P

absolut. 

http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_540_i … 20&w=3

Bmw 540 hade jag nog kollat på ifall jag vore du 280 hk automat

~Andy~

429 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#47
på tok för plastig kaross dock. tänkt va endel på isbanan:-)

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
8 maj 2013
#48
jocke-1991 skrev:
på tok för plastig kaross dock. tänkt va endel på isbanan:-)

Din växellåda kommer inte hålla för det du vill.. och bmwn funkar fint att sladda på isen med..

~Andy~

429 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#49
har en bmw nu.... fronten sprack efter 30 min... volvo fram till 940 är mkt stadigare i karossen

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
8 maj 2013
#50
jocke-1991 skrev:
har en bmw nu.... fronten sprack efter 30 min... volvo fram till 940 är mkt stadigare i karossen

Ja den kanske håller lite bättre karossmässigt men vad hjälper det när växellådan inte kommer hålla mycket mer än 1 vecka?

~Andy~

429 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#51
ja tro den håller längre, känner folk som kört isbana me automat ett par vintrar utan prob. dock ej trimmat

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
8 maj 2013
#52
jocke-1991 skrev:
ja tro den håller längre, känner folk som kört isbana me automat ett par vintrar utan prob. dock ej trimmat

Snackade med en polare bara för ett par timmar sedan som hade en 745 automat som var helt original.. den slirade efter 5 minuters inspirerad körning..

~Andy~

429 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#53
hmm. hur långt ha den gått?
ä 940n stabilare?

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
8 maj 2013
#54
jocke-1991 skrev:
hmm. hur långt ha den gått?
ä 940n stabilare?

den hade gått 20k~ mil.. men jag avråder dig till att börja lägga pengar på något som du kommer ångra i framtiden men som sagt.. dina pengar smile

~Andy~

429 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#55
någon fler som haft problem med automat?
är 940 lådan bättre?

61 Inlägg
9 maj 2013
#56
hade en gammal 745 87a, var ju inte precis snäll mot vare sig lådan eller motorn och den höll hösten och hela vintern. Det va rost som gjorde att den blev skrotad

429 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#57
okey:-) å de va automat?

4 149 Inlägg
9 maj 2013
#58
940 turbo har ju 195(?) hk och tror att det är samma låda i 740 och 940 automat. Så om lådan klarar 195 hk original så borde den ju klara 20-30 extra hk till tycker jag.

En kompis köpte en 940 Turbo fd polisbil med 50K + på mätaren och det var inga problem med den lådan, gick allt att sladda med på både torrt och vått:)

Att b230ET inte skulle klara leverera 220 hk tvivlar jag dock på grove? Är väll ganska många som kör med 0.8-0.9 bars ladd och dom borde hamna runt 220 hk med det?

Sen så är den inte lika tålig och bra som FT/FK men så himla rutten är inte ET.

Hade det varit mina pengar så hade jag kört på 740 tic från 87 med automat. Inte lång tid innan den är skattebefriad nu:)

Då får du enligt mig most bang for the buck:)

Skulle jag sedan ha fel och motorn går åt helvette så är det ju inte så svårt att få tag på en ny motor eller växellåda för den delen.

7/940 med automat drar ju så mycket soppa och vanliga "volvoraggare" vill inte ha automat så automatbilar kastar väll folk nästan efter en:)

Polarens 940 polis kostade 3000 kr. Med trasig bensinpump iofs.

Men det är inte någon ide att stirra sig blind på 740 från 87 med ET motorn. Hittar du en bra 940 istället så kan du lika gärna chippa den och få samma eller bättre effekt.smile
Senast redigerat av zemet (9 maj 2013)


429 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#59
hittat en tic kombi för 7k å den hade gått strax över 30k:-)
jag tycker inte att automatlådan skall ha problem med typ strax över 200hk.
men måste få sålt min bmw först. vill bara veta vad folk testat, haft för problem.
en beg automatlåda kan ju inte va superdyr till en gammal volvo.

429 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#60
någon som ha nån mer åsikt?:-)


Sök