3615
Sök

Byta hjullager Volvo V50 -06

309 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
#1
Har fått en förfrågan att byta ena framhjulslagret på en volvo V50 06:a.
Är det nån som vet om det är krångligt och måste man ha nått specialverktyg?
Har bytt på s70/850 tidigare och då bytte jag hela navet som satt med 4 bultar.
Har försökt o googla men inte riktigt hittat de jag söker.

Med vänlig hälsning Petrolhead

4 821 Inlägg
5 maj 2013
#2
borde sitta på precis samma sätt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

3 Inlägg
5 maj 2013
#3
Hjullager på Volvo v50 sitter ipressat. Du bör ha en press för att ta ur det och sätta i det nya. Du får nog även plocka bort spindeln för att kunna göra bytet.


253 Inlägg
5 maj 2013
#4
Bytte hjullager senast i fredags på en v50. Tog 1 timme. Man får lossa på hela spindeln och sen slå ut lagret. Sen pressa i det gamla. Jätte enkelt smile du behöver ju en press annars blir det svårt smile

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

336 Inlägg
5 maj 2013
#5
skitenkelt och man behöver inga specialvektyg eller så smile lossa fjäderbenet från spindeln, lossa drivaxeln och häng upp oket i fjäderbenet sen e de bara 4 bultar smile


309 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
#6
Tack för svar då kanske man kan åta sej att göra jobbet då. smile

604 Inlägg
5 maj 2013
#7
http://www.skf.com/binary/12-72088/PP%2 … oss_rank=7
Skitenkelt vill jag inte påstå. Ta pressen och tryck så får du se hur länge det håller.
Tips för framtiden, ta fram artikelnummret och sök på skf.se så finns det mycket att hämta.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

253 Inlägg
5 maj 2013
#8
bronco_z skrev:
http://www.skf.com/binary/12-72088/PP%207%20VKBA%203569%20EN_tcm_12-72088.pdf?WT.oss=VKBA%206543&WT.z_oss_boost=0&tabname=Alla&WT.z_oss_rank=7
Skitenkelt vill jag inte påstå. Ta pressen och tryck så får du se hur länge det håller.
Tips för framtiden, ta fram artikelnummret och sök på skf.se så finns det mycket att hämta.
Special verktyget är ju att ganska bra att använda smile(Antar att TS inte har det;) Men det går att pressa om man pressar på rätt ställe. Dock är det inte rätt smile Slipar man i lagerbanan och smörjer så behöver man inte så stort tryck för att det ska glida i smile
Senast redigerat av RFMF (5 maj 2013)

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

309 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
#9
Men när jag bytte på s70 så va de ett helt nav som satt med 4 bult, jag har kollat på mekonomen o hittar bara lager inte hela navet...Jag har ingen press så då blir de svårt.

253 Inlägg
5 maj 2013
#10
PETROLHEAD skrev:
Men när jag bytte på s70 så va de ett helt nav som satt med 4 bult, jag har kollat på mekonomen o hittar bara lager inte hela navet...Jag har ingen press så då blir de svårt.
Ja, så är det på x70 :-) Detta är med komplett nav. Lätt att byta men lite bök är det. Men en press är ett måste :-)
till v50 http://www.autokatalogen.se/afw/karlsta … Id=n288109

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

604 Inlägg
5 maj 2013
#11
RFMF skrev:
bronco_z skrev:
http://www.skf.com/binary/12-72088/PP%207%20VKBA%203569%20EN_tcm_12-72088.pdf?WT.oss=VKBA%206543&WT.z_oss_boost=0&tabname=Alla&WT.z_oss_rank=7
Skitenkelt vill jag inte påstå. Ta pressen och tryck så får du se hur länge det håller.
Tips för framtiden, ta fram artikelnummret och sök på skf.se så finns det mycket att hämta.
Special verktyget är ju att ganska bra att använda smile(Antar att TS inte har det;) Men det går att pressa om man pressar på rätt ställe. Dock är det inte rätt smile Slipar man i lagerbanan och smörjer så behöver man inte så stort tryck för att det ska glida i smile
Slipa i lagerbanan? Antar du menar själva huset till lagret? Får du inte problem att lagret inte låser fast?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

253 Inlägg
5 maj 2013
#12
bronco_z skrev:
RFMF skrev:
bronco_z skrev:
http://www.skf.com/binary/12-72088/PP%207%20VKBA%203569%20EN_tcm_12-72088.pdf?WT.oss=VKBA%206543&WT.z_oss_boost=0&tabname=Alla&WT.z_oss_rank=7
Skitenkelt vill jag inte påstå. Ta pressen och tryck så får du se hur länge det håller.
Tips för framtiden, ta fram artikelnummret och sök på skf.se så finns det mycket att hämta.
Special verktyget är ju att ganska bra att använda smile(Antar att TS inte har det;) Men det går att pressa om man pressar på rätt ställe. Dock är det inte rätt smile Slipar man i lagerbanan och smörjer så behöver man inte så stort tryck för att det ska glida i smile
Slipa i lagerbanan? Antar du menar själva huset till lagret? Får du inte problem att lagret inte låser fast?
Ja förlåt smile Menade slipa i spindeln om det är nödvändigt(y)

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

604 Inlägg
5 maj 2013
#13
RFMF skrev:
bronco_z skrev:
RFMF skrev:

Special verktyget är ju att ganska bra att använda smile(Antar att TS inte har det;) Men det går att pressa om man pressar på rätt ställe. Dock är det inte rätt smile Slipar man i lagerbanan och smörjer så behöver man inte så stort tryck för att det ska glida i smile
Slipa i lagerbanan? Antar du menar själva huset till lagret? Får du inte problem att lagret inte låser fast?
Ja förlåt smile Menade slipa i spindeln om det är nödvändigt(y)
Ingen kritik så alltså mest nyfiken på hur du får lagret att stanna kvar i i spindeln/lagerhuset?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

253 Inlägg
6 maj 2013
#14
bronco_z skrev:
Ingen kritik så alltså mest nyfiken på hur du får lagret att stanna kvar i i spindeln/lagerhuset?
Hur menar du med att stanna kvar ? När du pressar in lagret så kan du ju bara pressa tills det tar stopp :-)

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

604 Inlägg
6 maj 2013
#15
RFMF skrev:
bronco_z skrev:
Ingen kritik så alltså mest nyfiken på hur du får lagret att stanna kvar i i spindeln/lagerhuset?
Hur menar du med att stanna kvar ? När du pressar in lagret så kan du ju bara pressa tills det tar stopp :-)
Ja alltså om du slipar i spindel vad låser isf låsringen fast i?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

253 Inlägg
6 maj 2013
#16
bronco_z skrev:
RFMF skrev:
bronco_z skrev:
Ingen kritik så alltså mest nyfiken på hur du får lagret att stanna kvar i i spindeln/lagerhuset?
Hur menar du med att stanna kvar ? När du pressar in lagret så kan du ju bara pressa tills det tar stopp :-)
Ja alltså om du slipar i spindel vad låser isf låsringen fast i?
Nu menade jag inte slipa ner 5 mm utan mer slipa bort om det är smut eller dyl.

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

40 Inlägg
7 maj 2013
#17
Någon låsring sitter det inte, press är nödvändigt, specialverktyg förenklar allt. Folk som säger att det är lätt i denhär tråden tror att det ser ut som på en s60/v70 med ett komplett nav och så är det inte. Det tar ungefär 30 minuter om du har lyft, specialverktyg, en press och har gjort det förut. Att slipa ur lagerbanan behöver du inte.
Var försiktig så du inte skadar abs givaren, låt den sitta kvar annars kan du förstöra den när du försöker få bort den.
Senast redigerat av Lydicke (7 maj 2013)

604 Inlägg
7 maj 2013
#18
Lydicke skrev:
Någon låsring sitter det inte, press är nödvändigt, specialverktyg förenklar allt. Folk som säger att det är lätt i denhär tråden tror att det ser ut som på en s60/v70 med ett komplett nav och så är det inte. Det tar ungefär 30 minuter om du har lyft, specialverktyg, en press och har gjort det förut. Att slipa ur lagerbanan behöver du inte.
Var försiktig så du inte skadar abs givaren, låt den sitta kvar annars kan du förstöra den när du försöker få bort den.
Helt rätt blanda ihop det med vw lager. Principen för pressning med specialverktyg är dock likartad.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

1 Inlägg
19 augusti 2013
#19
PETROLHEAD skrev:
Har fått en förfrågan att byta ena framhjulslagret på en volvo V50 06:a.
Är det nån som vet om det är krångligt och måste man ha nått specialverktyg?
Har bytt på s70/850 tidigare och då bytte jag hela navet som satt med 4 bultar.
Har försökt o googla men inte riktigt hittat de jag söker.

Med vänlig hälsning Petrolhead
Kan det vara denna typ av nav och lager i ett du syfter på?

" På Volvo V50 är hjullager och hjulnav en och samma del. Denna smarta konstruktion gör att detta är en enkel reservdel att byta ut på Volvo V50 . "

http://www.vparts.se/se/volvo-v50/reser … lager.html

Min fråga till er kunniga i ämnet är härmed;  vid inköp av denna lösning, slipper man då besväret med press eller är den ändå nödvändig för att göra bytet?

mvh
/Mallek

604 Inlägg
19 augusti 2013
#20
fram = press och specialverktyg
bak = skruv

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!


Sök