2711
Sök

Själv parkerings system

126 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
Har precis skaffat en tiguan med själv fickpakerings system, en ganska rolig detalj!
Men tänkte höra om det är några här på garaget som har råkat ut för något missöde med detta?
Dom få gångerna jag har hunnit prova så funkar det verkligen bra, lite kul och höra om någon har råkat ut för något! smile

2 174 Inlägg
5 maj 2013
Har inte det systemet själv, men dom testade det på top gear på en helt ny, det gick åt helvete. Det är ditt egna fel om du litar på systemet om något händer, går inte direkt på nån garanti som många verkar tro.

126 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
Länka gärna video från topgear, Nä skulle aldrig lita 100% på ett sådant system! Känns som att det rätt lätt kan skrapa fälg! sad men rätt kul när ratten snurrar som fan av sig själv hehe tongue

61 Inlägg
5 maj 2013
http://www.youtube.com/watch?v=5ldLpPehy1k

Kan va den han menar. Riktigt jävla sketet klipp men du fattar ju poängen ;p

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
5 maj 2013
Hade ett sånt system på min Yeti, och det fungerade klockrent varenda gång.
Har aldrig hört någon ha problem med dessa system oavsett fabrikat.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

126 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
Hehe nä den Lexus'en var lite snett på det! Inte samma system som i tiguan'en.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
5 maj 2013
Mackibubba skrev:
Har precis skaffat en tiguan med själv fickpakerings system, en ganska rolig detalj!
Men tänkte höra om det är några här på garaget som har råkat ut för något missöde med detta?
Dom få gångerna jag har hunnit prova så funkar det verkligen bra, lite kul och höra om någon har råkat ut för något! smile

Trycker man på en knapp så parkerar bilen av sig självt, eller? wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 174 Inlägg
5 maj 2013
Vettemannen skrev:
Mackibubba skrev:

/Benny

fast nej.

Du behöver lägga i rätt växel, koppla själv, automat vet jag ej hur det funkar, du behöver också bromsa själv på ford modellerna iaf.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
5 maj 2013
hangman skrev:
Vettemannen skrev:
Mackibubba skrev:

/Benny

fast nej.

Du behöver lägga i rätt växel, koppla själv, automat vet jag ej hur det funkar, du behöver också bromsa själv på ford modellerna iaf.

Vad ska man då med ett system som inte gör nåt, du gör ju allt själv. Försäljningstrix då!

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

516 Inlägg
5 maj 2013
Testade de systemet på nya fordarna.de enda du inte behöver göra är att ratta.resten för man sköta med växel och broms.men den parkerade med riktigt bra precision.man trodde aldrig man skulle komma in.svårt att ta sig ur fickan sen.

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
5 maj 2013
tpc_ skrev:
Testade de systemet på nya fordarna.de enda du inte behöver göra är att ratta.resten för man sköta med växel och broms.men den parkerade med riktigt bra precision.man trodde aldrig man skulle komma in.svårt att ta sig ur fickan sen.

Om det enda man inte behöver göra är att ratta, hur kan man då kalla det "Självparkeringssystem"????

/Benny

Min youtubekanal!

2 174 Inlägg
5 maj 2013
tpc_ skrev:

intressant, den hjälper dig inte ta dig ur alltså...

516 Inlägg
5 maj 2013
Vettemannen skrev:
tpc_ skrev:

Om det enda man inte behöver göra är att ratta, hur kan man då kalla det "Självparkeringssystem"????

/Benny

just att den svänger själv.vilket jag gissar är de många tycker är de jobbiga.sen har du ju sensorer fram och bak som säger ifrån när du kommer för nära. ford och volvo kallar de iaf för automatisk parkeringsassistans och de är ju lite närmre sanningen än självparkeringssytem

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890

516 Inlägg
5 maj 2013
hangman skrev:
tpc_ skrev:

intressant, den hjälper dig inte ta dig ur alltså...

nej inte i dagsläget när jag provkörde iaf.inte mer än sensorer som tjuter när du närmar dig.va enda hjälpen man fick

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
5 maj 2013
tpc_ skrev:
Vettemannen skrev:
tpc_ skrev:

/Benny

just att den svänger själv.vilket jag gissar är de många tycker är de jobbiga.sen har du ju sensorer fram och bak som säger ifrån när du kommer för nära. ford och volvo kallar de iaf för automatisk parkeringsassistans och de är ju lite närmre sanningen än självparkeringssytem

Jaha, vad händer då?

/Benny

Min youtubekanal!

516 Inlägg
5 maj 2013
Vettemannen skrev:
tpc_ skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Jaha, vad händer då?

/Benny

då ber systemet dig att byta växel så du kan köra fram eller backa så systemet justerar ratten för att kunna få bilen på plats.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
5 maj 2013
tpc_ skrev:
Vettemannen skrev:
tpc_ skrev:

Jaha, vad händer då?

/Benny

då ber systemet dig att byta växel så du kan köra fram eller backa så systemet justerar ratten för att kunna få bilen på plats.

Jag tycker detta verkar urlöjligt. Snart sitter vi i en kokong och bara åker med, datasystemen gör allt. Snart så räcker det med att ta ett piller som mat. Maskiner och datorer tillverkar nya maskiner och datorer och människan blir bara fetare och fetare och blir till sist överflödig. Det är lite så jag tänker när vi inte ska göra ett skit själva.

/Benny

Min youtubekanal!

516 Inlägg
5 maj 2013
Vettemannen skrev:
tpc_ skrev:
Vettemannen skrev:

Jaha, vad händer då?

/Benny

Jag tycker detta verkar urlöjligt. Snart sitter vi i en kokong och bara åker med, datasystemen gör allt. Snart så räcker det med att ta ett piller som mat. Maskiner och datorer tillverkar nya maskiner och datorer och människan blir bara fetare och fetare och blir till sist överflödig. Det är lite så jag tänker när vi inte ska göra ett skit själva.

/Benny

De kan man tycka.smidigt för alla som tycker de är jobbigt att fickparkera iaf och alla system som byggs in är ju än så länge mest ''assistanssystem''som ska underlätta för föraren.

Som te x city safety är ju ett perfekt system för att förhindra/minimera krockar och ett sånt system som kan rädda liv är väl bara tacka och ta emot.

sen kan jag hålla med om att folk blir mer och mer bekväma

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 maj 2013
jag tycker dom här systemet är jättesmarta ! föraren blir så lat att han under 8 månader glömmer bort hur man fickparkerar för att sedan när snön kommer å sensorerna inte fungerar som dom så kommer köra på något eller inte kunna parkera tongue

126 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
Självparkeringssytem var kanske fel av mig att skriva då den som sagt bara rattar åt dig, tror den heter parkassist på vw språk. Men den är ju smidig för dom som har problem med fickpakering, men nä skulle som sagt inte litat 100% på ett sådant system. Verkar inte vara så vanligt att folk använder dom, trodde att det skulle komma lite roliga historier på ämnet. hmm

Sök