2750
Sök

Gladen SQX 10, vilken låda?

282 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
Hejhej,

Har en golf 2a med DLS Reference RS6N fram och bak.
Tänkte bygga en ny baslåda med 1st Gladen SQX 10" i men funderar på om den bör vara sluten eller portad?

Vill ha ett brett jämnt register för basen, går det med portad eller måste jag välja sluten?

21 761 Inlägg
6 maj 2013
Det rekommenderas 22 liter slutet eller 36 liter portat i manualen åtminstone, men jag skulle nog kunna tänka mig 25 liter netto portat avstämt till 40 Hz för att få en relativt jämn återgivning. Slotport är det som gäller i så fall, portlängden drar iväg. smile

282 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det rekommenderas 22 liter slutet eller 36 liter portat i manualen åtminstone, men jag skulle nog kunna tänka mig 25 liter netto portat avstämt till 40 Hz för att få en relativt jämn återgivning. Slotport är det som gäller i så fall, portlängden drar iväg. smile

Låter ju kanon, trodde lådan skulle bli större.
Hur stor/lång blir slotporten?
Tusen tack!

1 727 Inlägg
7 maj 2013
Firetunez skrev:
Hejhej,

Vill ha ett brett jämnt register för basen

Med sluten får du ett jämnare register.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

21 761 Inlägg
7 maj 2013
Firetunez skrev:
Hur stor/lång blir slotporten?

84 cm2 (28x3 cm i beräkningen) och totalt 54 cm lång. Sedan har jag kikat på en aningen mindre låda med ännu jämnare frekvensgång, den blir 20 liter netto och ca 73 cm2 slotport (28x2,6 cm) som är totalt 60 cm lång.

Kom ihåg att detta är teoretiska beräkningar. Horsyhorse säljer detta märke och har nog provat ut en del olika lådor som garanterat fungerar i praktiken. smile

282 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
Tack ska ni ha, ska testa med 20 liter netto och slot smile

78 Inlägg
18 december 2013
Hur funkade lådan för dig?

282 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
Linkannr1 skrev:
Hur funkade lådan för dig?

Den fungerade rätt bra när jag hade den i min golf 2a. Blev kanske inte som jag tänkt mig helt, men det är nog delvis stegets fel (förra blev stulet så jag testade nåt annat). Bra drag i lådan, tyckte den hängde med och var inte allt för ojämn i registret som jag var lite rädd för.

Nu har jag dock byggt om lådan så den passade min bmw bättre, täppte igen porten inne i lådan så den hamnade på mindre volym. Dock lite jobb kvar i bilen som jag inte haft tid att fixa än men låter ändå hyfsat bra för o va odämpat måste jag säga.

78 Inlägg
20 december 2013
Vilken volym ligger lådan på nu då? Jag har byggt en sluten på ca 21L och den spelar endast djupbas. Men det är inget tryck i den.

282 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
Hmm gick igenom lite noteringar och såg att jag har ca 22 liter slutet. Det är djupbas men ingen monsterbas direkt, skulle vara skoj att testa ett starkare steg och montera in dämpmatta, kör med ett Hertz HCP1D nu som inte verkar vilja spela så högt.

Mina hertz-steg är av någon anledning bra mycket tystare än dom från kicker som jag hade tidigare.
Vad har du för steg och har du dämpat bilen?
Vilken bil och hur har du placerat lådan?

78 Inlägg
21 december 2013
Jag har ett Gladen SPL 1000c1 steg, och jag har inte dämpat bilen. Grejjerna sitter i en V70n med lådan mot baksätet och basen spelandes mot skuffluckan. Jag använder en sluten låda på ca 21L. Den spelar endast djupbas, men jag tycker det saknas tryck. Så jag funderar på att bygga en portad låda med slotport.

282 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
Inge fel på det steget, har du testat fasvända? Det ska finnas en ratt på steget där det står phase eller nåt. Annars får du nog testa en portad låda, storleken på lådan jag använde är den som Drönirettab räknade ut.

Sök